Nieuw MB, Proc en Mem voor fileserver

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Vanwege constante problemen met mijn huidige server ben ik op zoek naar een nieuwe setup.
Ik maak gebruik van veel IDE harddisks (6). In de toekomst wil ik overgaan naar SATA.
Ik zoek dus een moederbord met veel aansluitingen voor harddisks. Ik heb zelf nog een losse promise fastrack 133tx2 voor IDE. Hier kunnen vier harddisks aan. Nog 2 IDE poorten op het moederbord moet genoeg zijn. Processor kracht is nog niet echt nodig. Het zou leuk zijn als ik in de toekomst goedkoop van een budget CPU over kan stappen naar een snellere.

Eisen:
Onboard VGA
Geen MicroAtx
Veel HDD aansluitingen
Goedkoop
Betrouwbaar.

Hebben jullie suggesties voor configuraties?
Celeron D met 775 MB en 512mb DDR2?
Sempron met 939 MB en 512mb DDR?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Verwijderd

Als het puur voor fileserver te draaien is mag het zelfs een stuk zwakker, 512mb ram is zeker niet nodig.

Ik draai momenteel met het volgende een (heel goedkope) fileserver;

Aopen 250w voeding
ECS mobo
Duron 1200mhz
2*256mb ram (sdram)
2*sweex sata controller
4*250gig in softraid5
30gig opstartdisc
DLink Giglan kaartje.

Hiermee haal ik via het giglan netwerk een upstream snelheid van 23megabyte/sec (gewoon de limiet van mijn DLink Giglan kaartje, mijn x2 is met hetzelfde kaartje uitgerust en haalt ook maximaal die snelheid), terwijl de cpu NIET volledig belast wordt (rond de 65%).
Hier zit ik dan wel met 2 sweex controllers die gewoon alles door de cpu laten doen, én softraid5, wat ook volledig op de cpu terecht komt.

Ik zou dus zeggen, zoek ergens (van vrienden of oude ergens thuis) een mobo+cpu (P3 1000mhz of een duron 1200 ofzo), steek daar 256mb ram in (ik draai op windows server 2003 en opgestart verbruikt hij 90mb ram, zonder dat ik hem getweaked heb) en je hebt een deftige server. Voordeel van die oude moederborden is dat er vaak véél meer pci-sloten op zitten, waardoor je makkelijker uitbreidingskaartjes kan steken.

Het belangrijkste is gewoon een goede giglan kaart met een deftige chip, zodat je lan niet op je cpu trekt. (Die sweex sata kaartjes zijn een aanrader trouwens, ik heb ze gekocht als tijdelijke oplossing omdat er geen andere betaalbare controller in de winkel lag, maar ik ga ze gewoon houden... schitterende kaartjes die eigenlijk géén geld kosten)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan in veel gevallen ook zonder omwegen op slot. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
Wanneer komt $apparaat op de markt? (gewoon geduld hebben)
Waar kan ik $apparaat kopen? (zie prijslijsten of bel/mail leveranciers)
Hoe lang duurt de RMA van $apparaat? (vraag het de fabrikant/leverancier)
Wie heeft ervaringen met $apparaat? (GoT is een en al ervaringen)
Die vragen die je stelt kun je met redelijke inspanning zelf beantwoorden. Gewoon op zoek gaan naar mogelijke oplossingen en dan op zoek gaan naar reviews/ervaringen daar mee.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.