Toon posts:

fans vervangen in Antec 480Watt PSU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Antec 480Watt True Power PSU met een 92 en een 80mm fan.

Mijn PSU is nu bijna 2 jaar oud en ik moet vaststellen dat de fans hun beste tijd hebben gehad.
Ze beginnen nl. nogal wat lawaai te produceren en dit terwijl ze nieuw practich onhoorbaar waren.
Goed om weten,.. beide fans zijn thermal controlled in de Antec. Hun max. rpm. ligt om en bij de 2900rpm. terwijl ze in mijn Antec PSU nooit sneller gedraaid hebben dan 1550rpm.
Nu draaien ze slechts 1440rpm. en ik hoor ze goed grommen :(

Ik heb onlangs mijn PSU eens opengemaakt, betreft de fans

- DF1208BA (80mm) http://www.houstonwarehou...r-df1208ba-df128025ba.htm
- DF1209BA (92mm) http://www.houstonwarehou...129225ba-df12129225bh.htm
beiden zijn ball-bearing type's

Ik heb eens wat gegoogled en de Zalman ZM-F1 en ZM-F2 komen héél aardig in de buurt qua cfm's en rpm alleen zijn het sleeve-bearing type's. Beiden zijn hier om de hoek te krijgen voor een mooi prijsje.

Wat denken jullie,.... ik wil een evenwaardige koeling hebben in mijn PSU als voorheen,... het enige wat echt belangrijk is stilte,.... vooral omdat ik verder volledig watergekoeld zit en mijn PSU nu de grootste lawaaimaker blijkt te zijn.

Zijn de Zalman's OK om te gebruiken :?

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 06:33

PKN

Powered by cosmic energy

Als stilte je ding is, dan kan ik je Papst van harte aanraden, de 8cm varianten liggen zo rond de 19/20db, en de 12cm varianten rond de 26, stiller dan stil dus

Ik gebruik 12cm 24volt rated papst fans op m'n radiator, niks dan lof, ik vervang er mijn silverstone voedingsfans ook nog wel mee, maar dan de 8cm versies.

Dost thou even hoist?

Verwijderd

Topicstarter
Papst,.. het zijn de beste,.. da's waar,..... ik zal dan toch maar eens het assortiment aan fans van hen eens moeten bekijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
PAPST is wel duur 8)7
Ik heb ondertussen de PAPST-cataloog eens uitgepluisd, veel goede alternatieven gevonden en naar prijzen gezocht maar .... ik ga toch eens proberen met de Zalman fans ;) Mede alleen al omwille van de prijs en ... Zalman heeft toch een reputatie van stllefans te hebben toch :?

Nu nog de vraag of ze goed genoeg zullen zijn om mijn PSU binnenin koel genoeg te houden,.... wat denken jullie :?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 09:49

Ravefiend

Carpe diem!

Als je oude fans sowieso al nooit snel gedraaid hebben wil zeggen dat je de PSU niet zwaar belast dus als je zorgt voor een vergelijkbare cfm's dan zit dat wel snor.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je kunt ook eens kijken naar Nexus fans. Die hebben een iets schappelijker prijsje en die zijn ook erg stil. Ik weet alleen niet of ze genoeg flow leveren. 51 CFM flow is behoorlijk veel. Ik weet niet of de Nexus fans dit halen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de links in mijn SP,.. bovenste link lijkt broken te zijn trouwens,...

geeft de
- DF1208BA (80mm) --> 41 cfm bij 2900rpm
- DF1209BA (92mm) --> 42,4 cfm bij 2600rpm.

bij de Zalman's

- ZM-F1 (80mm) --> 36,5 cfm bij 3000rpm.
- ZM-F2 (92mm) --> ook 36,5cfm alhoewel véle sites hier elkaar over tegenspreken en dit bij 2800rpm.

Het is wel vreemd als je begint te zoeken op ZM-F2 8)7 Hoeveel tegenstrijdigheden je tegenkomt :S ... en nergens wordt er een duidelijk cfm waarde bij vermeld,.. ook niet op de Zalman-site.

Zouden de cfm waarden van de Zalman's voldoende zijn :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 14:03 ]

Verwijderd

Vergeet Zalman. Heatsinks en dergelijke maken kunnen ze erg goed, maar van fans hebben ze geen kaas gegeten. Tuurlijk, het werkt wel, maar écht stil is het niet. Papst is eigenlijk het standaardantwoord op de vraag 'wat is de stilste fan?'. Behalve dat ze stil zijn, zijn ze ook erg duur.
Nexus maakt ook erg stille fans. Net zo stil als papst of zelfs een klein beetje stiller. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper! En Nexus is een Nederlands merk, dus een beetje Hollands Glorie in een pc waarvan alles toch al uit China en Korea komt ;)

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:45
Kijk ook eens naar arctic fans, die zijn ten eerste héél erg goedkoop en ten tweede zijn ze ook erg stil.

De laatste tijd legt Arctic Zalman steeds meer het vuur aan de schenen wat betreft db's en temperaturen. Meestal wint Arctic wegens de prijs, terwijl de prestaties zer vergelijkbaar zijn. (zie oa. CPU fan 9500 vs. Arctic super silent 64 pro / 7 pro)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik wil je niet nog verder aan het aarzelen brengen :P
Maar ik kan je ook Coolermaster SuperSilent fans aanraden, 12 cm, 4 euro en onwijs stil

edit: Nee, koop geen Zalman ZM-F2, hij heeft genoeg airflow hoor, maar dat ding maakt me toch een herrie :X

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten-NForce op 21-12-2006 16:31 ]

www.koopeendroom.nl

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58

Systeem Specs

Verwijderd

Maarten-NForce, die CM fans zijn inderdaad érg stil, maar bieden net zo weinig airflow. Écht een stuk minder dan een 'gemiddelde' fan, dus dat moet je wel goed overwegen voor je ze koopt!

Verwijderd

Recom 12cm komt maar 19dba geluid uit
Pagina: 1