Domeinnaam verhuizen onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eind augustus ben ik begonnen met een soort van hostingbedrijfje. De hosting heb ik als resellerhosting bij een grotere partij (vanaf nu bedrijf A genoemd). Ook de registratie van domeinnamen heb ik via A. Nu heb ik een klant X gekregen die zijn hosting had bij bedrijf B, inclusief een .nl domeinnaam en een .com domeinnaam. De verhuizing geschiedde op het eerste gezicht voorspoedig. Echter bij het .com domein onstonden er problemen. Volgens bedrijf A moest ik voor de .com verhuizing als volgt te werk gaan:

- Bij het inzetten van de verhuizing zal op het emailadres waar het domein op geregistreerd is een email ontvangen worden die bevestigd moet worden.
- Een email naar bedrijf B met de vraag of ze het domein willen unlocken.

Deze beide dingen zijn gedaan. De email die ontvangen werd is netjes bevestigd. Echter na een poosje was het domein niet meer bereikbaar. Dit kwam omdat het contract bij bedrijf B afgelopen was. Na een mailtje naar bedrijf A bleek dat het domein niet verhuist kon worden omdat het domein gelocked was en bedrijf A gaf dan ook het advies met spoed te vragen of men bij bedrijf B direct de lock er af kon halen. Dus zo gezegt zo gedaan en een mailtje naar bedrijf B gestuurd met de vraag of de lock verwijderd kon worden. Een mailtje terug van bedrijf B zegt dat het domein in de remdeption periode zit en dat die na 30 dagen afgelopen is zodat het domein dan geregistreerd kan worden. Dus weer een mailtje teruggestuurd of ze het domein uit die redemption periode kunnen halen omdat het domein anders helemaal vrij komt zodat iedereen het kan registreren. Weer een mailtje dat we gewoon moeten blijven wachten dus dat maar gedaan. Toen die remdemption periode voorbij was heeft bedrijf A nogmaals geprobeerd de domeinnaam te registreren wat echter nog niet lukte. Dus weer een mailtje naar bedrijf B gestuurd met de vraag hoe dat kon en een reply leerde ons: u aan bedrijf A doorgeven dat hij de domeinnaam registreerd (wat we dus allang gedaan hadden). Als we even daarna de whois info van de domeinnaam opvragen blijkt dat de domeinnaam geregistreerd is door een Frans bedrijf.

Als dit de normale procedure is kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat een .com domein verhuizen van bedrijf B naar bedrijf A domweg onmogelijk is. Nu mijn vraag: zou bedrijf B geen gemeen spelletje spelen om op die manier een klant die bij hen weggegaan is te belazeren? Had bedrijf B het domein echt niet uit de redemption periode kunnen halen? Kunnen wij op een of andere manier bedrijf B hier aansprakelijk voor stellen en eisen dat zij zorgen dat het domein weer in handen van mijn klant komt?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 11:17
Het is natuurlijk niet onmogelijk om te verhuizen.

Maar volgens mij loop je wel wat in de knoop tussen A en B in je verhaal want je feiten lijken mij inconsistent. Hoe zou bv A het domein gelocked kunnen hebben als ze niet de actieve reg agent waren?

Persoonlijk denk ik dat de originele reg agent iets (opzettelijk?) verkeerd gedaan heeft.

edit:
wat Caeruleus is juist, waarom heb je in de redemption periode het domein niet terug geregistreerd? Die 31-dagen periode is er om de originele eigenaar de kans te geven om het terug te nemen na een verkeerde delete zodat iemand anders het niet kan kapen.

[ Voor 27% gewijzigd door DaRKie op 12-10-2006 14:42 ]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Een domein verhuizen is uiteraard mogelijk maar wat er ook mis is gegaan je had niet moeten wachten tot de redemption periode was verlopen maar je had zo snel mogelijk het domein weer moeten registreren. Wat ik nu begrijp uit jouw verhaal is dat de domeinnaam door een ander bedrijf geregistreerd en ik vrees dat je nu kunt fluiten naar de naam.
Wellicht kun je Bedrijf A of B aansprakelijk stellen maar ik vrees dat je de domeinnaam niet terug krijgt.
edit: En aangezien jij de dienst hebt geregeld (of niet) voor jouw klant moet je nog uitkijken dat jij geen claim aan je broek krijgt van jouw klant.

[ Voor 14% gewijzigd door Caeruleus op 12-10-2006 14:40 ]

no animals were harmed during the production of this message

• KappuhH
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:37:
Een domein verhuizen is uiteraard mogelijk maar wat er ook mis is gegaan je had niet moeten wachten tot de redemption periode was verlopen maar je had zo snel mogelijk het domein weer moeten registreren.
Dat was dus juist niet mogelijk en daarom hadden we aan bedrijf B gevraagd of ze de redemption periode er af konden halen. Maar daar reageerden ze steeds niet op en zeiden dat we moesten wachten tot de redemption periode voorbij was.
Wat ik nu begrijp uit jouw verhaal is de domeinnaam door een ander bedrijf geregistreerd en ik vrees dat je nu kunt fluiten naar de naam.
Wellicht kun je Bedrijf A of B aansprakelijk stellen maar ik vrees dat je de domeinnaam niet terug krijgt.
edit: En aangezien jij de dienst hebt geregeld (of niet) voor jouw klant moet je nog uitkijken dat jij geen claim aan je broek krijgt van jouw klant.
Die claim zal niet komen, daar ben ik niet bang voor. Het is wel vervelend dat de domeinnaam 'weg' is.

Heb in de startpost ff de A en B's goed gemaakt.
DaRKie schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:33:
edit:
wat Caeruleus is juist, waarom heb je in de redemption periode het domein niet terug geregistreerd? Die 31-dagen periode is er om de originele eigenaar de kans te geven om het terug te nemen na een verkeerde delete zodat iemand anders het niet kan kapen.
Dat kon dus niet omdat het domein bij een ander bedrijf geregistreerd moest worden.

[ Voor 17% gewijzigd door KappuhH op 12-10-2006 14:44 ]

• DaRKie
KappuhH schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:42:Dat kon dus niet omdat het domein bij een ander bedrijf geregistreerd moest worden.
B had indd het domein uit redemption moeten halen. Ze hadden het imho nooit niet in redemption mogen laten komen zeker niet omdat er een mailing is gebeurd over de verhuis.
Ik had zeker op dat moment B aangesproken hierover, jij hebt immers het bewijs dat ze de overdracht gingen doen. Een domein komt volgens mij ook enkel in redemption als de reg agent het domein delete dus dit lijkt mij op een opzettelijke fout.

Nu is het wel te laat, een andere persoon heeft het domein dus of je het zomaar kunt terugkrijgen ...

• KappuhH
  • Niet online
DaRKie schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:53:
[...]

B had indd het domein uit redemption moeten halen. Ze hadden het imho nooit niet in redemption mogen laten komen zeker niet omdat er een mailing is gebeurd over de verhuis.
Ik had zeker op dat moment B aangesproken hierover, jij hebt immers het bewijs dat ze de overdracht gingen doen. Een domein komt volgens mij ook enkel in redemption als de reg agent het domein delete dus dit lijkt mij op een opzettelijke fout.

Nu is het wel te laat, een andere persoon heeft het domein dus of je het zomaar kunt terugkrijgen ...
Met andere woorden: ze hebben het domein gestolen en achter slot en grendel gezet tot het een vrij product werd. Ik zie het als diefstal, of is dat verkeerd? Ik heb geen idee hoeveel het bedrijf dat de domeinnaam nu in bezit heeft er voor moet hebben (het is een buitenlandse domeinnamenhandelaar ). Zou ik het dan niet zover kunnen krijgen dat bedrijf B zover krijgen dat ze voor mij de domeinnaam terugkopen? Op juridische gronden misschien?

• DaRKie
In mijn ogen heeft B foutief gehandeld en je hebt er ook het bewijs voor. Diefstal is het niet, eerder opzettelijk verzuim van dienstverlening ofzo. Het is imho een smerige streek van hen geweest, bevestigen dat ze gingen overdragen en dan de account als deleted doorgeven en dan tegen jou zeggen(liegen) dat je maar moet wachten omdat dat de enige mogelijkheid is.

Je hebt alles wel op mail staan veronderstel ik, goed bijhouden!

Je kan misschien een advocaat aanspreken om je te helpen, ik zou zeker niet te lang wachten om acties te ondernemen.

Misschien moet je ook eens research doen bij verisign of icann. Ze zullen waarschijnlijk wel een procedure hebben tegen dergelijke misbruiken van registrars.
Pagina: 1