Toon posts:

gigabyte ga-965p-dq6 (CPU fan draaid in begin niet)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een gigabyte ga-965p-dq6 moederbord.
Nu zet ik hem aan en draaid de cpu fan niet in het begin.
Hij begint pas te draaiden na dat hij voorbij de bios is.
Is dit normaal bij dit moederbord? Staat niets over in het boekje.
Heb ookal andere cpu fan geprobeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 12:15 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik weet van Asus borden dat ze Q-Fan hebben die naar gelang de temp van de processor de fan stiller laat draaien. Iets dergelijks zal ook wel bij Gigabyte aanwezig zijn, m.a.w. lees het boekje nog eens en dan letter voor letter...

Jij gebruikt een fan die bij een lagere spanning niet meer draait (meestal laagtoerige fans). De bios merkt dat en geeft iets meer stroom zodat ie wel draait.

het kan overigens ook de fan zelf zijn als deze temperatuur gestuurd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 12-10-2006 12:38 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 15:57
Klopt ik heb ook de DQ6 en in het begin staat de fan even
stil, heb je dus in de bios de waarschuwing aanstaan dan zal
je even een biep horen, maar daarna start de Fan gewoon op. :)

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 15:34
Ik heb hetzelfde moederbord. En ook bij mij draait de fan initieel niet. Ik vermoed dat de BIOS eerst de fan control methode bepaalt en instelt waarna de fan wel begint te draaien. Was toch wel even schrikken toen ik de fan niet zag draaien (zeker gezien het een vervanging is voor vorige PC die nagenoeg geheel in rook opgegaan was). Doordat het bovendien relatief fris in mijn kamer was, ging de fan zelfs na de POST nog niet draaien omdat de temperatuur nog laag genoeg was.
Ik kan overigens aanbevelen van de fan control gewoon op Disabled te zetten. Dan draait de CPU fan op maximum snelheid, en echt veel lawaai maakt die nu ook weer niet. Het gevolg is dat de temperatuur van mijn C2D nu toch een graad of 5 lager ligt (34/31 idle en 55/51 loaded).
Heb gisteren overigens de BIOS geflasht van F3 naar F5 en haalde ineens 200 meer in PCMark05 (van ong. 5200 naar 5400). Nu ja, kan ook gewoon variatie in benchmark resultaat zijn, want toen ik van 1 latje 512M naar 2 latjes 512M in dual channel ging, kreeg ik een lagere PCMark05 score...