[WinXPsp2] Gloednieuw, super traag

Pagina: 1
Acties:

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 11:39

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Luitjes,

We hebben een mooi systeempje in elkaar gezet:
Coolermaster 500 Watt greenpower
Asus p5b deluxe
Intel E6600
X1900XT
WD 320 GB SATA2
1024MB (2x512) cas4 800Mhz (corsair xms)
Brandertje etc...

Echter... windows XP boot mega traag... hij rateld even... led lampje knipperd af en toe.... en laad plotseling weer heel hard verder. Het is een verse install en het XP balkje gaat wel 12 tot 14 keer heen en weer. Nou, bij een nieuw systeem die nog helemaal schoon is kan hij het makkelijk met 3 keer.

Wat heb ik allemaal gedaan:
BIOS update (nieuwste versie)
Chipset driverupdate
Defragmentatie
Bootvis
Geluidskaart, netwerk, etc allemaal nieuwe drivers

Het enigste wat me opvalt is dat er op de SATA2 schijf geen jumpers zit. Ik dacht namelijk dat je jumpers kon verplaatsen om hem SATA1 compatible te maken. Er zijn wel ijzeren pinnetjes maar geen jumper. Is deze kwijt? Of hebben de Western Digital schijven dit niet meer?
BIOS instellingen zijn vrijwel standaard... het is 1 disk... dus in de bios onder Enhanced configuration staat SATA as IDE.
Als ik die op RAID of (die andere optie ben ik kwijt |:() zet dan boot xp helemaal niet meer an gaat hij rebooten zodra het xp logo in beeld komt.

Als het systeem eenmaal is opgestart gaat alles rete snel! Games laden... programma's openen.. etc.

Zijn er hier nog suggesties?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-03 16:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat gaf Bootvis aan?

Je geeft zelf al aan dat je het hebt gedraaid, je kan met die tool mooi zien wat de reden voor de vertraging is. Dan sluit je meteen veel uit, je BIOS, drivers o.i.d. zijn binnen die tool goed te zien.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Ow... niet op gelet... ik heb alleen Optimize gedaan :D
Ik ga zsm kijken!

Verwijderd

JanW23 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 09:33:
Ow... niet op gelet... ik heb alleen Optimize gedaan :D
Ik ga zsm kijken!
;)

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

* Tukk vermoedt een driver die niet meewerkt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Dat zou kunnen... maar hij deed het vanaf het begin af aan... zaten er nog geen drivers op (behalve de standaard) en na het erop zetten van de nieuwste (orginele) drivers was er geen verschil.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Aah.. nou hier zijn de screenshotjes.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vaneveld/naamloos1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vaneveld/naamloos2klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vaneveld/naamloos3klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vaneveld/naamloos4klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vaneveld/naamloos5klein.jpg

Plaatjes zijn opgedeeld omdat de tijdbalk te lang was...
Heb je hier wat aan? Gebruik Bootvis verder niet zoveel, dus je moet maar een btje aangeven wat je wilt zien.

[ Voor 16% gewijzigd door JanW23 op 12-10-2006 15:51 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
*Paf* :p

Verwijderd

Dit riekt naar een onwillige netwerkkaart die niet vlug is. Er zit een hele tijd voordat de main services gestart worden en dat klot niet. Er is een korte krachtige stoot op 3,8 sec en dat is vermoedelijk je netwerkdriver.

Wat gaan we doen?

1. Netwerkkaart tijdelijk disablen en dan opnieuw een trace uitvoeren
2. Drivers van originele CD installeren (doe ik al jaren trouw)
3. Netwerkkabel pas inpluggen bij daadwerkelijk gebruik (lastig, maar ultra veilig)

Ik heb vooral veel ellende met DHCP. Nu heb ik een static IP geforceerd en dat reduceert mijn opstartijd met gemiddeld 20 seconden. Gewoon noteren wanneer je lease afloopt en daar een batch voor maken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 12:59 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Alle netwerkadapters uitgeschakeld.... geen verschil....

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:11
je harde schijf heb je hopelijk niet 1 partitie van gemaakt ?
begin anders met een partitie van ong 20 gb dan verspreid de windows installatie zich hooguit over die 20 gb.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

JanW23 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:51:
Alle netwerkadapters uitgeschakeld.... geen verschil....
Ik kom niet helemaal uit je grafieken, ik heb bootvis zelf al eens gedraaid, kan me herinneren meer gezien te hebben toen.

Een andere manier is trial-and-error methodiek.
Gaat het goed in de save-mode? --> Zo ja: software probleem, zo nee, zo goed als zeker hardware
Deinstalleer drivers 1 voor 1 en boot --> Waarna het snel gaat is de veroorzaker net gedinstalleerd

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Nee de install staat op een partitie van ongeveer 60 gb de overige 260 is de D schijf met daarop de Pagefile.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:11
JanW23 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:00:
Nee de install staat op een partitie van ongeveer 60 gb de overige 260 is de D schijf met daarop de Pagefile.
De eerste zeg maar 10% van een schijf is het snelste. ik houd dus daarom dat aan bij grotere schijven. swap houd ik gewoon op de eerste schijf. daarna even defragmenteren...

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05
JanW23 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:00:
Wat betreft die pagefile: Laat hem op je C: staan als je hem niet op een fysiek andere schijf kunt zetten.
De pagefile op D: zetten laat de leeskop van de HD alleen maar meer zoekbewegingen maken, = trager...

Geef wel een vaste grootte op, bijvoorbeeld: 1024/1024 als min/max, dan fragmenteert de pagefile niet.

En wat betreft die netwerkkaart:
Heb je niet teveel netwerk applicaties geinstalleerd? Alleen de driver is genoeg voor thuiscomputers. Al die extra apps kunnen de pc vertragen.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
nou, ik betwijfel of de eerste 10% echt zoveel is... een verschil van 5 keer een xp balkje heen en weer of 13... ZOVEEL verschil zou het in dit geval niet mogen zijn :)

Die pagefile zou ik ook nog kunnen veranderen maar dat kan nooit zoveel schelen lijkt me.
Het betreft Marvel netwerkkaarten er daarvan zijn geen applicaties geïnstalleerd. VOlgens mij heeft hij die ook niet...

[ Voor 38% gewijzigd door JanW23 op 16-10-2006 19:20 ]

• Richub
Klopt, Marvel netwerkkaartdrivers zijn erg basic...

Misschien een IRQ sharing probleem?

Kijk even in systeeminfo of de belangrijke kaarten (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, evt IDE controllers) wel eigen IRQ's hebben, als dit niet zo is kan dat problemen geven.

Als een kaart een IRQ deelt, moet je een van de twee kaarten verhuizen naar een ander PCI slot.

Dit deed wonderen voor mijn Audigy 4...

[ Voor 8% gewijzigd door Richub op 16-10-2006 19:32 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Nou de draadloze netwerkkaart (is ook uitgeschakeld geweest) zit in een normale PCI slot... verder zit er een videokaart in in het pci-express slot... kunnen die dezelfde IRQ dan krijgen???
Richub schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:30:
Klopt, Marvel netwerkkaartdrivers zijn erg basic...

Misschien een IRQ sharing probleem?

Kijk even in systeeminfo of de belangrijke kaarten (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, evt IDE controllers) wel eigen IRQ's hebben, als dit niet zo is kan dat problemen geven.

Als een kaart een IRQ deelt, moet je een van de twee kaarten verhuizen naar een ander PCI slot.

Dit deed wonderen voor mijn Audigy 4...

• Richub
Dat kan inderdaad... Bij mij hadden de video en geluidskaart dezelfde IRQ gekregen, nadat ik de geluidskaart 1 slot liet zakken hadden ze mooi ieder hun eigen IRQ.

Gewoon even in systeeminfo kijken, dan zie je het vlug zat.

Verwijderd

Het is denk ik tijd voor een Hijackthis logje. Laten we eens kijken wát er werkelijk opgestart wordt.

Het is heel zeker niet je hardware, want als je systeem verder prima werkt moet het in het bootproces iets niet lekker zitten en dan vermoed ik spyware, maar dat weet ik dus niet zeker!

Daarom misschien handig dat je een hijackthis log plaatst. Die gaan we analyseren en als dat niet helpt moet je even een Ewido logje neer planten en een rootkit log.

Nog een vermelding waard vindt ik is het feit dat als jij Windows XP met SP2 slipstreamed installeerd en je zet meteen je netwerk open dat je binnen gemiddeld 9 minuten besmet bent en in die tijd kun jij geen updates downloaden én installeren die uitgekomen zijn na SP2.

Het is slim om de volledige Autopatcher op een rommetje te zetten, dan XP opnieuw installeren met de netwerkkabel eruit, dan autopatcher, dan een virusscanner en dan das weer on-line komen.

Ik heb het persoonlijk meegemaakt dat het mis ging en dat is echt geen grapje.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Hmm die IRQ van de videokaart is hetzelfde als heel veel Intel dingen zoals de USB root poort en PCI express root poorten ofzo...
Kan dat kwaad? een videokaart stop je niet ff in een ander slot :)

Wat het spyware betreft... lijkt me onmogelijk want ik heb geen bekabeld netwerk en de pc was al sloom voordat ik aan het plaatsen van de draadloze pci kaart toe kwam.

• Richub
JanW23 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:28:
Hmm die IRQ van de videokaart is hetzelfde als heel veel Intel dingen zoals de USB root poort en PCI express root poorten ofzo...
Kan dat kwaad? een videokaart stop je niet ff in een ander slot :)
Dat heb ik ook, zolang de IRQ niet gedeeld wordt met de geluidskaart, netwerkkaart of eventuele IDE controllers is het goed

[ Voor 16% gewijzigd door Richub op 20-10-2006 03:37 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Nou, volgens mij zitten we nu allemaal zonder ideeën nou of niet?

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Heb je het al helemaal zonder extra kaarten geprobeerd? (Dus alle extra kaarten er echt fysiek uit) dus alleen met een videokaart erin?
Pagina: 1