Geen vrije schijfruimte, linux gaat door

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
edit:

De nieuwe kernel draait prima maar kan iemand me uitleggen wat er gebeurt met de bestanden die gemaakt worden als er volgens linux geen vrije schijfruimte meer is. Worden die dan tijdelijk op de swap gezet ofzo?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Dan ben je zeker root? 5% van je hd-ruimte wordt namelijk standaard gereserveerd als extra ruimte voor root. Die ruimte wordt dus niet mee geteld als je de hoeveelheid vrije ruimte opvraagt. Dit is voor als je HD vol is. Met die extra ruimte kan er bijvoorbeeld nog een mailtje naar je worden verstuurd, of het systeem kan worden stop gezet.

Je kan die 5% wel iets terug brengen, tegenwoordig lijkt me is dat wat overdreven veel (5% van bv 20Gb is toch 1Gb, dat zjin wel heel veel logs). Helaas kan je dit alleen kiezen als je je partitie formatteert, en daar zit je meestal niet op te wachten :)

Dit is trouwens ook al zo met oude kernels.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Kan je niet lekker in je logfiles gaan snoeien. Scheelt vaak een hele hoop, zeker als er structureel iets fout gaat bij opstarten........

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Het is misschien wat teleurstellend, maar als je schijf vol is worden er dus geen bestanden aangemaakt. Nog sterker, als je root-partitie vol is kan je best irritante problemen krijgen. Ik heb dat weleens met een servertje van Sun meegemaakt, was de disk vol en kon je dus ook niet meer inloggen |:( Probeer dan maar eens een bestandje te wissen om ruimte vrij te maken :(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Zoals ajvdvegt al zegt slaat ext2 (op dit moment het meest populaire linux filesystem) zijn root-dingen in een cache gedeelte op wanneer je HD vol is. Dit zorgt ervoor dat je als root altijd nog wat kan wanneer je HD vol is gelopen.
Ik vroeg mij ook af waar die zooi nou bleef. Ik ben toen gaan rippen als root en ging ondertussen mijn resources in de gaten houden. Er werd niet meer geheugen gebruikt. Maar zodra ik wat anders verwijderde werd hij meteen weer volgeschreven tot 0 bytes vrij.

Antwoord gevonden.

Ik vraag mij af of andere filesystems (lees: reiser) dat ook doen. Is wel een hele handige feature wil je niet het "vink"-effect krijgen :)

• Pc123
Op woensdag 31 januari 2001 01:55 schreef Valium het volgende:
Zoals ajvdvegt al zegt slaat ext2 (op dit moment het meest populaire linux filesystem) zijn root-dingen in een cache gedeelte op wanneer je HD vol is. Dit zorgt ervoor dat je als root altijd nog wat kan wanneer je HD vol is gelopen.
Ik vroeg mij ook af waar die zooi nou bleef. Ik ben toen gaan rippen als root en ging ondertussen mijn resources in de gaten houden. Er werd niet meer geheugen gebruikt. Maar zodra ik wat anders verwijderde werd hij meteen weer volgeschreven tot 0 bytes vrij.

Antwoord gevonden.

Ik vraag mij af of andere filesystems (lees: reiser) dat ook doen. Is wel een hele handige feature wil je niet het "vink"-effect krijgen :)
Daar ben ik nu dus ook achter, het hele systeem begon ook slecht te werken, na wat zooi gewist te hebben ging het weer prima :)

Sinds vanmiddag draait de 2.4 kernel perfect :9 De aureal geluidskaart problemen zijn opgelost dus ik zit nu niet meer in de stilte zonder mp3tjes :)

• Pc123
Hij draait trouwens SUPER, veel sneller dan met de 2.2
Pagina: 1