Electronische Audio Switch ....

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192648

Topicstarter
Net nieuw hier .... omdat ik een vraag heb over het volgende:

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal wel de schakel-boxjes die bijv. twee verschillende audio ingangs signalen naar 1 uitgang kunnen schakelen ..... dit dan met behulp van een stappenschakelaar die in een bepaalde stand wordt gezet ..... ze worden als extra wel gebruikt bij audio apps die niet voldoende ingangen hebben.

-

Mijn vraag is of jullie mij kunnen vertellen doe ik dat op een electronische manier kan regelen dmv kleine druktoetsjes.

-

Om een beetje een beeld te geven waarom ik dat wil gaan maken is omdat ik in mijn audio studio veelvuldig moet schakelen tussen het directe onbewerkte signaal en het ge-processed signaal.

Dat doe ik nu dmv zo een harde A-symmetrische switch, maar die geeft - naarmate ik hem langer gebruik - steeds meer storing in het geluid wanneer ik een switch maak. Slijtage dus ......

-------------------

Als er iemand een mooi en simpel ontwerpje kan maken om mijn idee te realiseren dan houdt ik me aanbevolen ..... Het liefst XLR symmetrisch op een 12 Volt = spanning .... want dat heb ik in mijn studio voorhanden.

Alvast bedankt ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn speciale ic's in de handel om laag-frequent (<1Mhz) te kunnen schakelen. Ik heb zelf ook met een dergelijk idee gespeelt, maar dan inclusief video. Ik weet dat deze uit de standaard Cmos familie komen, maar weet zo uit m'n hoofd het typenummer niet meer... Dat zou ik na moeten kijken in een ontwerp dat ik toen heb gemaakt, maar dat kan ik zaterdag pas, want dan kom ik pas weer in de buurt van de pc waar het opstaat. Deze ic's zijn erg makkelijk te gebruiken.
Symetrisch is enkel een kwestie van een mono ingang dubbel uitvoeren, waarbij het normale singaal door 1 IC gaat, en het symetrische door een 2de, eigenlijk vergelijkbaar met een stereo-switch.
De kwaliteit van een dergelijk is switch is overigens voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de IC's (ja kan Fairchild nemen, wat een standaard kwaliteit is, of Burr-brown, wat een hogere kwaliteit is, maar ook duurder). Daarnaast is je voeding erg belangrijk, elke onstabiliteit zal je kunnen horen, met name bij niet-symetrische aansluitingen.
Omdat je als 12volt voor handen hebt, is een voeding een kwestie van de juist 78xx pakken met een goede stabilisatie trap van elco's erachter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Wat heb je zelf al gezocht en wel of niet gevonden?

Als je niet zo bekend bent met elektronica, lijkt me voor jou een relais het handigste. Symmetrische signalen, dus een dubbelpolig relais, met wisselcontacten (zodat je tussen je 2 signalen kan kiezen). Voor het aansturen van het relais, neem je gewoon een schakelaar. Vergeet de vrijloopdiode niet (zie google, als je dat niet kent).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ik heb even snel gezocht bij Fairchild. Het zijn geen IC's uit de CD-serie, maar ze hebben een eigen nummering.
Op deze site is een product overzicht te zien van de verschillende IC's.

Natuurlijk kan je ook doen wat naftebakje zegt, en met mini-relais werken. Dit is eigenlijk nog simpeler, maar wel iets gevoeliger voor ruis.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87420

Ik zou eens gaan kijken op Analog Devices die maken de mooie SSM2404, uitstekende voor dit soort toepassingen.

dit IC is een Quad Audio Switch die met wat simpele logica ( 0 en 1) aangestuurd kan worden of met een klein microcontrollertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 10:28
mag ik even vragen waarom je denkt aan een electronische schakeling,
terwijl een mengtafel(tje) met pre of post aux sends hier speciaal voor ontwikkeld is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

je kan de 4066 als ik me niet vergis gebruiken kan je 4 signalen mee schakelen. Heb zelf gebruikt in me carpc project, ik geloof wel dat ik hem toen tenopzichte van de 0, -5V en +5V gaf anders krijg je dc alleen ik weet dit niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties op mijn vraag ..... maar ik denk dat de beste oplossing in mijn geval iets van een relais zou kunnen zijn ..... dit ook omdat de andere oplossingen qua bouwen me iets te complex zullen zijn. Ik weet tot op zekere hoogte iets van electronica .... vandaar.

Om even te reageren waarom dit niet via mijn mengtafel geregeld kan worden:

Ik heb de audio-signalen vanuit mijn mengtafel en Sound-processing zo geschakeld dat ik met mijn HD-recorder (een computer met een prof. audio kaart) helemaal in het einde van het audio-traject kan opnemen ..... dus zowel schoon als met processing.

Via de mechanische switch die er nu tussen zit bepaal ik dus wat de computer aan signaal aangeboden krijgt. Dat is in mijn opzet het handigst voor wat ik er mee wil.

De mechanische schakelaar heeft zijn werk tot op heden altijd wel goed gedaan, maar door het vele gebruik begint deze nu storingen te vertonen. Gewoon versleten zeg maar .....

Dat was de reden dat ik op zoek was om een meer duurzame oplossing te zoeken .... en volgens mij is een relais daar beter geschikt voor .......

-

Als iemand een schemaatje heeft hoe ik een set-up kan maken met een relais ..... heel graag.
Dat mag met een schakelaar zijn of met drukknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Hoe simpel kan het zijn... google geeft je zo schema's en uitleg. Zie bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://web.mit.edu/rec/www/workshop/relay.gifde transistor onderaan (dat dinges in een cirkel) vervang je door een schakelaar, +5V wordt +12V (of wat het relais dat je gebruikt nodig heeft), de diode staat er (let op dat je ze idd zo zet, streepje van de diode naar de +12V).
De schakelcontacten, dat is gewoon eens de datasheet van het relais bekijken, ik neem aan dat je 4 draden per ingang hebt (R en L, symmetrisch, afschermingen mogen gewoon aan elkaar). Neem dus een relais met 4 wisselcontacten, de uitgang is de schakelende klem (30), ene signaal (schoon) komt op de normaal gesloten contacten(87a), het andere signaal (processing) komt op de normaal open contacten(87). Cijfers zijn van onderstaande figuur, in je relais moeten er 4 van die contacten zitten, zie de datasheet (soms staat het ook op het relais zelf gedrukt) voor welke pinnen wat zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.tune-town.com/yho/relays.gif

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 12-10-2006 22:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je heldere uitleg ...... Ik snap het helemaal hoe het werkt ...... en dat gaat me ook wel lukken om daar een nette set-up van te maken .....

Thanks .... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Graag wil ik in dit topic nog even jullie kennis aanspreken .......

Ik ben intussen al wel bezig geweest om de hiervoor voorgestelde ideetjes uit te werken voor een electronische Audio-Switch, maar er werd mij van verschillende kanten geadviseerd om de Audio-Switch functie gewoon op te lossen met een zg. stappen schakelaar.
Ik ben daarmee dan ook verder gegaan.

Het advies was om een stappen schakelaar te gebruiken uit een zg. Printer/Seriele switch voor een computer ..... die zou genoeg contacten hebben om mijn doel te bereiken.

Ik heb dan ook zo'n Printer switch gekocht en daar de stappen schakelaar uit gehaald en die in mijn audio set-up gesoldeerd ...... en idd contacten genoeg.

Nu de schakelaar (audio) functioneel is loop ik tegen het volgende probleem aan:

- De schakelaar zelf is blijkbaar toch van matige kwaliteit want bij het omschakelen tussen twee audio bronnen valt er met regelmaat een kanaal uit ..... en met een beetje morren aan de knop komt dat verloren kanaal dan wel weer bij ..... :?

Erg bedrijfszeker is dat allemaal niet dus ik wilde jullie vragen of jullie weten waar ik een echte kwaliteits stappen schakelaar met twee of drie standen kan kopen die drie contacten tegelijk kan schakelen (dit ivm symmetrisch)

Ik heb dus al gekeken bij de lokale electronica winkel, bij Conrad in de gids en op het internet, maar ik kan niet echt wat vinden wat voor mijn doel geschikt is.

Ideetjes en suggesties zijn welkom ! .... Alvast bedankt ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan kijk je toch niet goed genoeg.
Je kunt bij een elektronicashop (zoals die op www.dos.nl) voor een paar euro prima 6-standen schakelaars kopen, waarmee je 6 stereo-ingangen kunt selecteren, of 3-standen-schakelaars waarmee je drie symmetrische signalen in stereo kunt schakelen.
Zowel in make-before-break en break-before-make te koop.
Display-artikelnummer 03.47.1185 is er bijvoorbeeld eentje met 3 standen en waarmee je vier signalen kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik begreep uit een eerder verhaal dat je deze switch ook tussen je bron en opname apparaat gaat zetten? Dan zou ik een dergelijke schakelaar eigenlijk niet echt aanraden. Die dingen hebben enorm veel overspraak, zoveel dat ik eraan twijfel of je symetrische signaal wel storingsvrij blijft...

Je kan beter de schakelaar en audio ontkoppelen door met een enkeldeks schakelaar een aantal dubbelpolige relais aan te sturen. Je hebt aan 2 polen genoeg, want je massa hoeft niet geschakeld te worden (en het is zelfs beter om alle massa met elkaar te verbinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

deepbass909 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:36:
Ik begreep uit een eerder verhaal dat je deze switch ook tussen je bron en opname apparaat gaat zetten? Dan zou ik een dergelijke schakelaar eigenlijk niet echt aanraden. Die dingen hebben enorm veel overspraak, zoveel dat ik eraan twijfel of je symetrische signaal wel storingsvrij blijft...

Je kan beter de schakelaar en audio ontkoppelen door met een enkeldeks schakelaar een aantal dubbelpolige relais aan te sturen. Je hebt aan 2 polen genoeg, want je massa hoeft niet geschakeld te worden (en het is zelfs beter om alle massa met elkaar te verbinden).
ik vraag me zowieso af of je dit soort huis tuin en keuken schakelapparatuur tussen bron en opname apparaat wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:36:

Nou, door schade en schande toch wat wijzer geworden ...... de door de plaatselijke electronica zaak aangeraden printer switch was ronduit een ramp ..... dus die is dan ook met een grote boog het oranje archief in gegaan.

Dus met alle eerdere info verder aan de slag gegaan om het dan middels een relais te regelen.

Ik heb nu 2 stuks 12V - 4x om relais met gouden contactjes waarmee ik de symmetrische audio signalen schakel ....... de relais zet ik in werking door een drukknopje op het frontpaneel.

Ik heb nog maar kort kunnen luisteren naar deze proefopstelling ..... maar alles werkt nu naar behoren en volledig klikvrij .....
Anoniem: 11193 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:55:
[...]

ik vraag me zowieso af of je dit soort huis tuin en keuken schakelapparatuur tussen bron en opname apparaat wilt hebben.
Blijkbaar dacht ik er toch iets te simpel over om het te realiseren .... maar nu werkt het naar behoren.

En tja, ... ik ben ook niet echt een voorstander om dit soort zaken in mijn audio keten te plaatsen, maar in mijn studio ontkom ik niet aan deze functie om zonder steken voor elkaar te krijgen wat ik nodig heb ......

Maar goed ...... deze oplossing is voor mij de beste en kan nu met een druk op de knop wisselen tussen een schoon stukje audio en eentje met processing ..... een echt A/B-tje dus .....

-

Bedankt voor het meedenken en de oplossingen ..... :)
Pagina: 1