Voor mijn tante ga ik binnenkort een computer bouwen, dus ik heb alvast wat samengesteld. M'n tante stelt geen hoge eisen. Ze wil kunnen e-mailen, tekstverwerken (Word) en internetten. De prijs maakt niet heel veel uit, maar ik zat zelf aan zo'n 250-300 euro te denken. (Deze prijs is excl. besturingssysteem, muis/toetsenbord, monitor en printer, want deze hebben we allemaal al). Ze heeft gezegd dat het wel een kwalitatief goede computer moet worden, dat ie niet teveel lawaai moet maken en dat 'ie niet al te traag wordt. Ik heb de pc samengesteld op Alternate. Hier wil ik 'm waarschijnlijk ook gaan kopen, omdat we 't dan kunnen ophalen.
Behuizing:
MS-TECH LC-85 (link)
Prijs: E 34,-
Waarom: Vooral omdat dit een goedkope kast is. De koeling hoeft natuurlijk niet geweldig te zijn, omdat er waarschijnlijk toch niet veel warmte gaat ontstaan. Ook past de vormgeving goed in die kamer.
Moederbord:
Asus P5VDC-X Asus K8V-VM Asus M2N-MX (E 79,-) of MSI K9NGM-L (E 65,-)
Waarom: Omdat dit een een degelijk bordje is (Asus) en er zitten meer dan genoeg sloten/aansluitingen op.
Processor:
Intel Celeron D331(Boxed) AMD Sempron 64 3000+ (link)
Prijs: E 59,-
Waarom: Ik wilde graag Intel, omdat ik met AMD geen goede ervaringen heb. Celeron processors zijn de goedkoopste in de prijslijst en ze hebben genoeg te bieden voor zo'n pc.
Voeding:
Sharkoon SHA350-8P CoolerMaster Extreme Power (link)
Prijs: E 39,-
Waarom: Ik wilde niet te veel geld in de voeding stoppen, omdat het systeem toch niet zwaar gebruikt gaat worden.
Harddisk:
Maxtor DiamondMax 10 (80Gb, Bulk) (link)
Prijs: E 45,-
Waarom: Ik heb zelf goede ervaringen met Maxtor en S-ATA komt de snelheid van het systeem wel ten goede.
Geheugen:
Kingston ValueRAM DIMM 128 MB Kingston ValueRAM DIMM 512 MB
Prijs: E 58,-
Waarom: Hetzelfde verhaal als bij de hdd. Ik heb goede ervaringen met Kingston.
Dvd-drive:
Plextor PX-130A
Prijs: 29,-
Waarom: Heb dit spelertje ook in m'n eigen pc en het bevalt me gewoon geweldig.
Belangrijke vragen:
1. Allereerst, klopt deze configuratie, of zitten er dingen in die niet met elkaar gaan?
2. Over Sharkoon voedingen heb ik niet echt slechte dingen gelezen, maar ik vroeg me toch af of dit een redelijk goed merk is voor voedingen en of ze niet te luidruchtig zijn.
3. Is 128 mb geheugen genoeg? Of kan ik toch beter voor 256 of misschien wel 512 mb gaan ivm snelheid.
Voor andere opmerkingen en suggesties sta ik natuurlijk ook open.
Alvast bedankt.
Behuizing:
MS-TECH LC-85 (link)
Prijs: E 34,-
Waarom: Vooral omdat dit een goedkope kast is. De koeling hoeft natuurlijk niet geweldig te zijn, omdat er waarschijnlijk toch niet veel warmte gaat ontstaan. Ook past de vormgeving goed in die kamer.
Moederbord:
Asus P5VDC-X Asus K8V-VM Asus M2N-MX (E 79,-) of MSI K9NGM-L (E 65,-)
Waarom: Omdat dit een een degelijk bordje is (Asus) en er zitten meer dan genoeg sloten/aansluitingen op.
Processor:
Intel Celeron D331(Boxed) AMD Sempron 64 3000+ (link)
Prijs: E 59,-
Waarom: Ik wilde graag Intel, omdat ik met AMD geen goede ervaringen heb. Celeron processors zijn de goedkoopste in de prijslijst en ze hebben genoeg te bieden voor zo'n pc.
Voeding:
Sharkoon SHA350-8P CoolerMaster Extreme Power (link)
Prijs: E 39,-
Waarom: Ik wilde niet te veel geld in de voeding stoppen, omdat het systeem toch niet zwaar gebruikt gaat worden.
Harddisk:
Maxtor DiamondMax 10 (80Gb, Bulk) (link)
Prijs: E 45,-
Waarom: Ik heb zelf goede ervaringen met Maxtor en S-ATA komt de snelheid van het systeem wel ten goede.
Geheugen:
Kingston ValueRAM DIMM 128 MB Kingston ValueRAM DIMM 512 MB
Prijs: E 58,-
Waarom: Hetzelfde verhaal als bij de hdd. Ik heb goede ervaringen met Kingston.
Dvd-drive:
Plextor PX-130A
Prijs: 29,-
Waarom: Heb dit spelertje ook in m'n eigen pc en het bevalt me gewoon geweldig.
Belangrijke vragen:
1. Allereerst, klopt deze configuratie, of zitten er dingen in die niet met elkaar gaan?
2. Over Sharkoon voedingen heb ik niet echt slechte dingen gelezen, maar ik vroeg me toch af of dit een redelijk goed merk is voor voedingen en of ze niet te luidruchtig zijn.
3. Is 128 mb geheugen genoeg? Of kan ik toch beter voor 256 of misschien wel 512 mb gaan ivm snelheid.
Voor andere opmerkingen en suggesties sta ik natuurlijk ook open.
Alvast bedankt.
[ Voor 13% gewijzigd door VantageR op 13-10-2006 16:01 ]