Low-end PC

Pagina: 1
Acties:

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Voor mijn tante ga ik binnenkort een computer bouwen, dus ik heb alvast wat samengesteld. M'n tante stelt geen hoge eisen. Ze wil kunnen e-mailen, tekstverwerken (Word) en internetten. De prijs maakt niet heel veel uit, maar ik zat zelf aan zo'n 250-300 euro te denken. (Deze prijs is excl. besturingssysteem, muis/toetsenbord, monitor en printer, want deze hebben we allemaal al). Ze heeft gezegd dat het wel een kwalitatief goede computer moet worden, dat ie niet teveel lawaai moet maken en dat 'ie niet al te traag wordt. Ik heb de pc samengesteld op Alternate. Hier wil ik 'm waarschijnlijk ook gaan kopen, omdat we 't dan kunnen ophalen.

Behuizing:
MS-TECH LC-85 (link)
Prijs: E 34,-
Waarom: Vooral omdat dit een goedkope kast is. De koeling hoeft natuurlijk niet geweldig te zijn, omdat er waarschijnlijk toch niet veel warmte gaat ontstaan. Ook past de vormgeving goed in die kamer.

Moederbord:
Asus P5VDC-X Asus K8V-VM Asus M2N-MX (E 79,-) of MSI K9NGM-L (E 65,-)
Waarom: Omdat dit een een degelijk bordje is (Asus) en er zitten meer dan genoeg sloten/aansluitingen op.

Processor:
Intel Celeron D331(Boxed) AMD Sempron 64 3000+ (link)
Prijs: E 59,-
Waarom: Ik wilde graag Intel, omdat ik met AMD geen goede ervaringen heb. Celeron processors zijn de goedkoopste in de prijslijst en ze hebben genoeg te bieden voor zo'n pc.

Voeding:
Sharkoon SHA350-8P CoolerMaster Extreme Power (link)
Prijs: E 39,-
Waarom: Ik wilde niet te veel geld in de voeding stoppen, omdat het systeem toch niet zwaar gebruikt gaat worden.

Harddisk:
Maxtor DiamondMax 10 (80Gb, Bulk) (link)
Prijs: E 45,-
Waarom: Ik heb zelf goede ervaringen met Maxtor en S-ATA komt de snelheid van het systeem wel ten goede.

Geheugen:
Kingston ValueRAM DIMM 128 MB Kingston ValueRAM DIMM 512 MB
Prijs: E 58,-
Waarom: Hetzelfde verhaal als bij de hdd. Ik heb goede ervaringen met Kingston.

Dvd-drive:
Plextor PX-130A
Prijs: 29,-
Waarom: Heb dit spelertje ook in m'n eigen pc en het bevalt me gewoon geweldig.

Belangrijke vragen:

1. Allereerst, klopt deze configuratie, of zitten er dingen in die niet met elkaar gaan?
2. Over Sharkoon voedingen heb ik niet echt slechte dingen gelezen, maar ik vroeg me toch af of dit een redelijk goed merk is voor voedingen en of ze niet te luidruchtig zijn.
3. Is 128 mb geheugen genoeg? Of kan ik toch beter voor 256 of misschien wel 512 mb gaan ivm snelheid.

Voor andere opmerkingen en suggesties sta ik natuurlijk ook open. :)

Alvast bedankt.

[ Voor 13% gewijzigd door VantageR op 13-10-2006 16:01 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een Celeron zuigt. Je kunt beter voor een AMD van vergelijkbare prijs gaan. Dat jij er geen goede ervaringen mee hebt lijkt me niet zo relevant. Verder zou ik er toch wel minimaal 256MB geheugen in doen, liefst 512MB. Anders gaat Win XP niet eens fatsoenlijk lopen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
256MB geheugen is wel het minimum, met 128MB moet windows xp zonder iets te doen al swappen.
512MB is echter weer wat beter. Heb je wat speelruimte voor applicaties, Vista etc :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

128MB is echt veeeeeeel te weinig. zeker als je er WinXP op wil draaien.
Dan is 256MB het absolute minimum, en om een beetje normaal te werken kan ik je van harte 512MB aanbevelen.
Zelfs met puur alleen browsen en chatten is dat al te merken.

Sharkoon is imho een beetje B merk. Ik denk dat je voor het geld van de kast en de voeding samen wel een kast kan krijgen van b.v. Aopen met voeding.
Die voedingen zijn gewoon goed.

Verder lijkt alles me wel OK.
Trouwens, je opmerking over SATA en snelheid: een HDD kan continu nog maar net een ATA66 kanaaltje vol trekken ;) rond de 60 a 70MB per seconde absolute max (en dan heb je een high end disk).
Single Disk op SATA of ATA133 merk je helemaal niks van performancewise.
Pas als je dikke RAID Arrays gaat draaien ga je waarschijnlijk wel merken dat je iets hebt aan de bandbreedte ;)

@RoD: Waarom zuigt een Celly dan?
Hij doet wattie moet doen.
Voor wat puur Windows GUI werk merk je daar niks van hoor.
Ik zou zelfs durven zeggen dat je beter nog wat kan besparen op die celly en een nog iets langzamere(goedkopere) nemen en dan compenseren met RAM.

Ik moet wel zeggen dat je met een AMD prijsgewijs goedkoper uit kan zijn.
Ik draai zelf ook AMD en dat werkt geweldig hier. No problems whatsoever.
En dan draai ik al vanaf de Duron met KT133 plankjes mee.

Het kan zijn dat jij toevallig pech had. Daarnaast kan ik wel be-amen dat er in het verleden met de KT133 chipsetjes nogal wat problemen zijn geweest, en net zo met de goedkope SiS chipsetjes. (goed voorbeeld: ECS K7S5A bord met DDR en SDRAM naast elkaar, SiS chipsetje. veel problemen mee)
Als je gewoon een nForce bord koopt zit je goed. Die borden zijn beproefd en goedgekeurd zo ondertussen.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2006 23:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Iets van een videokaart ?
Ik zie er namelijk geen in jouw lijstje staan, en hij zit ook niet onboard volgens mij ?

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54

bakvis

Tweakers.Nerd

Mischien is het verstandiger om met zo'n budget naar een 2e hands pc te gaan kijken. voor een 300 euro heb je een zeer net p4 systeem met 512 mb geheuge en een goede hardeschijf.

Een andere tip is op internet gaan zoeken naar een soort van pc-dump bedrijf, deze bedrijfjes kopen meestal een grote lading afgedankte lease pc's van banken of grote bedrijven op (de pc's zijn geleasd dus goed ondernouden). en worden vaak goedkoop verkocht (denk aan 225 euro voor een 1.8 p4 met 512 mb geheugen en 40 gig hardeschijf)

Mijn Specs

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
I agree with RoD

Geen goede ervaringen kunnen ook aan jezelf liggen...
De semprons en athlon64's zijn zo stabiel als [insert iets stabiels].
Ik zou toch echt je keuze herzien.

pricewatch: AMD Sempron 64 3300+ (S754, 2,0 GHz, 128KB, Boxed)

pricewatch: AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W)

pricewatch: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W)

[ Voor 48% gewijzigd door ixl85 op 11-10-2006 22:58 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
De voedingen van Sharkoon zijn gewoon goed hoor. Die komen gewoon bij Enermax vandaan, zijn anders gespoten en hebben andere fans. Verder zijn ze hetzelfde.

Ik weet niet of dit voor alle Sharkoon voedingen geldt, maar in ieder geval wel voor de Silentstorm serie.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar is de monitor, toetsenbord muis en speakers, VGA kaart, het OS en de nodige software? Mijn advies in dit soort dingen is een kant-en-klaar PC halen bij een winkel zoals MediaMarkt. Vaak is er dan ook 3 jaar garantie aan huis al of niet met een kleine bijbetaling en zit er voldoende software bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 11-10-2006 23:02 ]

ARME AOW’er

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:33
wealthy_beggar schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:54:
Iets van een videokaart ?
Ik zie er namelijk geen in jouw lijstje staan, en hij zit ook niet onboard volgens mij ?
Klopt inderdaad, zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/310/images/products/1126/1126_l.jpg

Overigens kan je beter gewoon een moederbord nemen met onboard video en dan het geld wat je bespaard investeren in geheugen.

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 20:12
Is jouw budget van 250-300 euro voor de computer als geheel of alleen voor het hardware gedeelte? Vergeet niet om rekening te houden met de afschaf van software zoals Windows XP, MS Word, Virusscanner, CD-brander enz. Bij aanschaf van een 2e hands pc krijg je er misschien al wat software (bijv de daaraan gekoppelde Windows OEM licentie) bij? Daar kun je dan weer iets op besparen bij de aanschaf (bij Alternate ben je anders 89 euro kwijt voor OEM Windows XP Home).

Verder zou ook ik aanraden om er 256MB geheugen in te stoppen. Inderdaad (waar Guardian Angel al aan dacht), een monitor, keyboard en muis zijn ook wel handig ;) En wil ze ook haar Word documenten uit kunnen printen? Of heb jij/zij nog oude onderdelen die bij de nieuwe pc gebruikt kunnen worden?

Bij de hardware mis ik verder nog een backup mogelijkheid in de vorm van CD/DVD-brander of diskette station. Waarom heb je gekozen voor een DVD-speler ipv -brander? Voor een paar euro meer heb je al een DVD-brander. Of wil jouw tante gebruik maken van USB sticks? Dat kan natuurlijk ook. En die dingen zijn tegenwoordig niet zo duur meer.

• VantageR
  • Niet online
Bedankt voor alle replies...

Het is dus duidelijk dat 128 mb niet genoeg is. Ik heb besloten om dan maar gelijk voor 512 mb te gaan.

Verder heb ik toch nagedacht over een AMD. Ik heb dus meegemaakt dat m'n AMD-processor al na 3 jaar de geest gaf en daar was ik toen niet echt blij mee. Misschien had ik gewoon net een slecht exemplaar ofzo. Die computer waar ie inzat is wel door een winkel gebouwd. Maar misschien moet ik dan toch maar voor een AMD gaan, aangezien die Celeron's altijd behoorlijk traag zijn.

Een videokaart ben ik idd helemaal vergeten :z Ik heb nu een moederbord met onboard-VGA genomen. Vraagje: Micro-ATX kan toch gewoon in een ATX-behuizing. (in dit geval de MS-TECH LC-85. Daarnaast viel me de prijs ook wel op: Het moederbord wat ik nu heb genomen heeft onboard-VGA en hij is 7 euro goedkoper.

We hebben al besloten om geen 2e-hands systeem te nemen, ivm met kortere levensduur.

Over de voeding. Het is geen Silentstorm, dus ik weet niet zeker of deze dan van Enermax vandaan komt. Misschien moet ik de voeding toch vervangen door een CoolerMaster Extreme Power 380 Watt. Deze is 10 euro duurder. Is dit een goed idee, of zal ik het toch maar laten en de Sharkoon voeding nemen?

Besturingssysteem, muis/toetsenbord, monitor en printer hebben we allemaal al, dus deze zitten niet bij de prijs inbegrepen. We hebben nog niet echt nagedacht over een mediamarkt pc oid, maar persoonlijk denk ik dat je toch beter af bent met een zelfgebouwde pc.

Backuppen doe ik door de bestanden regelmatig op m'n mp3-speler te zetten, aangezien m'n tante toch alleen maar documenten en wat foto's erop zet.

Alle aanpassingen zijn terug te vinden in de ts.
Ik geloof dat het zo al wat beter is. :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MicroATX past gewoon in een ATX kast, heb je onder het moederbord wel een leeg stuk, maar het past idd.
Ik zou zelf gaan voor die Coolermaster voeding. Heb hem hier ook draaien en hij is praktisch onhoorbaar :) lijnen zijn ook stabiel :) (A64-X2-EE-3800+, 1GB RAM, X1600Pro, 2x SATA HDD, DVD fikker)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

RvO_6 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 09:40:
Vraagje: Micro-ATX kan toch gewoon in een ATX-behuizing.
Ja hoor, dat past prima :)
Over de voeding. <knip>
Ik zou inderdaad voor een betere voeding gaan. Een voeding is één van de slijtende onderdelen in een pc, en als je er een aantal jaar mee wilt doen zou ik voor een betere gaan, in ieder geval een A-merk. De coolermaster die je voorstelt is prima, (geen tijd om verder uit te zoeken, maar bijvoorbeeld coolermaster, tagan, enermax, antec, AOpen zijn allemaal merken waar je geen buil aan zult vallen). Een gare voeding is vaak de reden van een instabiele computer, en moeilijk vast te stellen als de computer "raar" doet, dus dubbel reden om hier iets meer aan uit te geven.

Een goed alternatatief is WEL om een AOpen kast mèt voeding te nemen, die zullen ongeveer evenveel kosten als de combinatie van jouw kast en voeding (misschien zelfs goedkoper) maar je hebt dan wel een kast met fans die het over twee jaar nog doen, om maar niet te spreken over de (veel) betere constructie van de kast zelf.

Om nog even een stapje verder te gaan: dit soort topics zijn vaker langsgekomen en wat ik al eerder aangeraden heb is om een barebone te nemen.

Daarmee ben je nog iets goedkoper uit, maar heb je wel een A-merk kast, voeding en moederbord (die op elkaar afgestemd zijn, dus geen onverwachte rare dingen (of onstabiliteit) uit die hoek.

Ik zal even het topic opzoeken met een mooie config...
Het begon in dit topc: Goedkoop mogelijke msn/muziek/word pc
Het ging verder in dit topic: Asus Barebone voor licht gebruik

[ Voor 5% gewijzigd door EMP op 12-10-2006 10:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:33
Wat zijn de eisen qua support e.d., hoe betrouwbaar moet het systeem zijn? Hoe belangrijk is de data die er op staat?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54

bakvis

Tweakers.Nerd

RvO_6 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 09:40:
We hebben al besloten om geen 2e-hands systeem te nemen, ivm met kortere levensduur.
Ik wil je geen 2e hands systeem aansmeren, maar als je een lease systeem koopt zijn deze vaak goed onderhouden en schoongemaakt. En als je goed zoekt heb je een systeem van net een jaar oud. Je gaat me toch niet vertellen dat een systeem van een jaar oud een korte levensduur heeft (een jaar of 5 nog zeker wel).

Mijn Specs

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
McKaamos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:53:

@RoD: Waarom zuigt een Celly dan?
Hij doet wattie moet doen.
Voor wat puur Windows GUI werk merk je daar niks van hoor.
Ik zou zelfs durven zeggen dat je beter nog wat kan besparen op die celly en een nog iets langzamere(goedkopere) nemen en dan compenseren met RAM.

Ik moet wel zeggen dat je met een AMD prijsgewijs goedkoper uit kan zijn.
Ik draai zelf ook AMD en dat werkt geweldig hier. No problems whatsoever.
En dan draai ik al vanaf de Duron met KT133 plankjes mee.
Ik vind Celerons overal te traag voor :P Nee, ze doen inderdaad wat ze doen moeten, maar een AMD proc in dezelfde categorie is net even wat sneller. En dat is wel zo prettig imo.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Ik heb deze cofiguratie laatst in elkaar gezet voor een vriendin, werkt goed naar behoren, voor internet/mail/office/dvdtje kijken

Prijs op Alternate ongeveer € 380/400.

Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC5300 DDR2 PQI, (kan ook kingston worden als je wilt)
HDD Hitachi Deskstar T7K SATA II 80GB
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W

Edit: een budget systeem met A merk onderdelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Basement op 12-10-2006 15:57 ]

• ixl85
Ik zou voor 10 euro meer toch voor een athlon gaan!!! zeker weten!
En een Aopen kast heb je voor 55euro (zwart) met 350watt voeding (forton, goed dus)
De QF50 ofzo is dat volgensmij.

Verwijderd

1x MSI K9VGM-V 55€
1x Corsair 512MB 533Mhz Value Select 50€
1x AMD AM2 Sempron 64 3000+ (BOX) 58€
1x DVD-RW Nec ND4570 16x zwart 37€
1x Hitachi 80GB 45€
1x Antec NSK3300 + 300Watt 82€

Ik zou voor zoiets gaan, ik heb dit systeem vorige week nog voor iemand ineen gestoken (maar dan wel met 250 gig hd en een echte videokaart erin), en dat werkt gewoon supergoed. Qua lawaai maakt dit zo goed als niets van lawaai, én je hebt tenminste een deftige airflow (kast heeft een voeding die amper lawaai maakt, én er is een 120mm outtake die je van snelheid kan regelen. Gewoon op low zetten en je hoort die niet)

een ander systeempje met even goede kwaliteitsonderdelen 330€.
Als het goedkoper moet vind je mss nog geheugen dat goedkoper is dan dat corsair, zou me niet verwonderen, maar ik steek altijd corsair/Geil uit gewoonte.

(prijzen van allinonesystems.be)

edit; als het stil moet zijn zou ik géén MS-Tech kastje van 34€ kopen, ik heb redelijk wat ervaring met die goedkope kastjes, en dat trilt gewoon mee met de rest van de onderdelen. Jij zit aan 63€ voor je voeding+kast, die antec is maar 19€ opleg en dan heb je een topvoeding + een kwaliteitskast vast...
Wat ik trouwens vreemd vind, jouw kingston value is gewoonweg 8€ duurder dan dat corsair value dat ik erin gestoken heb? vreemd. ik zou iets goedkopers zoeken dan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 16:14 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Als ik jou was zou ik inderdaad wel voor een AM2 socket gaan, maar dan kijken voor een Athlon 64 3200+ (als die er is voor socket AM2), want ik keek in die link naar de pricewatch en daar staat deze voor 60 euro, dus maar 10 euro duurder dan die Sempron. :)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 19:35
Volgens mij kun je voor 300 euro een veel leuker en krachtiger systeempje in elkaar zetten:

Behuizing:
X-Gear Plutona CPN92K 350W P4 Case Black € 20,50
Een lekker simpel en goedkoop kastje inclusief voeding.

Moederbord:
Asrock 775i65G € 40,50
Een basic moederbord met vga onboard.

Processor:
Pentium D 805 2,66Ghz € 92,45
Waarom deze: veel prestaties voor het geld en ook meteen de goedkoopste dualcore processor die er is volgens mij.

Geheugen:
512MB DDR 400Mhz PC3200 OEM € 48,95
512 MB is toch wel het minimum voor een fatsoenlijk werkend systeem...

Harddisk:
Maxtor Diamondmax 10 160GB SATAII € 53,45
Gewoon een goede harde schijf voor niet al te veel geld.

DVD Brander:
Nec ND-7173 € 33,90
Simpel brandertje dat alles doet wat ie moet doen.

Totaalprijs (cool-prices.nl): 289,75 incl btw, excl verzendkosten.

Ik durf te wedden dat dit systeem veel sneller loopt dan een sempron/celeron o.i.d.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Avalaxy
DustMan4u schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:14:
Processor:
Pentium D 805 2,66Ghz € 92,45
Waarom deze: veel prestaties voor het geld en ook meteen de goedkoopste dualcore processor die er is volgens mij.
niet mee eens. Voor die 92.45 euro zou hij een Athlon 64 3700+ kunnen kopen die echt heel veel sneller is dan die P4 op 2.66 ghz. Een 3700+ is ongeveer te vergelijken met een P4 op 3.2 ghz. Je moet dus niet kijken naar prestaties alleen, maar naar de prijs-prestaties verhouding, anders zou ik ook wel kunnen gaan blaten dat hij maar gelijk een conroe moet nemen. Voor de rest ben ik het wel met je lijstje eens.

Verwijderd

ok, dat systeem gaat sneller zijn, maar de TS wou wel een kwaliteits-pc die STIL was.

Ik heb hier een X-gear kast staan, die kast die trilt gewoon mee en is kwalitatief zeker niet goed, een 350w voeding kan gewoon zelfs nog niet geproduceerd worden voor 20€ (als je kwaliteit wilt); dus die voeding kan je gewoon gebruiken voor je ccfl's en fan's aan te sturen.

Verder lijkt het me totaal onnuttig om iemand die gewoon surft om hem 160gig hd te geven, ik ken dat sporadisch gebruik ook van bij mijn ouders, en die hebben al in totaal nog geen 10 gigabyte van hun hd in gebruik. 80 is dus méér dan voldoende.

CPU-kracht hebben ze wel niet nodig, maar die 805 is idd geen slecht gedacht (hoewel die niet stil gaat zijn met de standaard cpu koeler), maar die moet je wel overklokken om hem echt snel te krijgen. Je moet rekening houden dat de eigenaar er héél wss niet mee gaat gaan multitasken, dus dualcore vind ik in dat geval niet echt nodig.

edit@leonpwner1; je vergelijkt verkeert. Nooit dualcore met single core vergelijken, ik had bij de installatie van mijn x2 hem verkeerdelijk op 2*800mhz gezet ipv op 2*2200mhz, en zelfs dan had ik niet echt het gevoel van serieus achteruit te zijn gegaan op mijn P4 3.0, ik had gewoon meer verwacht. Een dubbele P4 2.66 maakt die 3700+ single core makkelijk in hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 16:21 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:19:
ok, dat systeem gaat sneller zijn, maar de TS wou wel een kwaliteits-pc die STIL was.

Ik heb hier een X-gear kast staan, die kast die trilt gewoon mee en is kwalitatief zeker niet goed, een 350w voeding kan gewoon zelfs nog niet geproduceerd worden voor 20€ (als je kwaliteit wilt); dus die voeding kan je gewoon gebruiken voor je ccfl's en fan's aan te sturen.
inderdaad, maar ik denk alleen dat de voeding niet zo'n belangrijk punt is voor zo'n systeem :)
Verder lijkt het me totaal onnuttig om iemand die gewoon surft om hem 160gig hd te geven, ik ken dat sporadisch gebruik ook van bij mijn ouders, en die hebben al in totaal nog geen 10 gigabyte van hun hd in gebruik. 80 is dus méér dan voldoende.
het kan ook iemand zijn die veel films/etc. neerlaad. Maar ik ben het er wel mee eens dat 80 gb voldoende is, want zelf gebruik ik ook niet meer dan 50gb (op een 250gb schijf 8)7 ).
CPU-kracht hebben ze wel niet nodig, maar die 805 is idd geen slecht gedacht (hoewel die niet stil gaat zijn met de standaard cpu koeler), maar die moet je wel overklokken om hem echt snel te krijgen. Je moet rekening houden dat de eigenaar er héél wss niet mee gaat gaan multitasken, dus dualcore vind ik in dat geval niet echt nodig.
eens, de gewone thuisgebruiker heeft geen baat bij dual core, en bovendien heb je voor dezelfde 95 euro een _veel_ sneller Athlon 64 cpu.
edit@leonpwner1; je vergelijkt verkeert. Nooit dualcore met single core vergelijken, ik had bij de installatie van mijn x2 hem verkeerdelijk op 2*800mhz gezet ipv op 2*2200mhz, en zelfs dan had ik niet echt het gevoel van serieus achteruit te zijn gegaan op mijn P4 3.0, ik had gewoon meer verwacht. Een dubbele P4 2.66 maakt die 3700+ single core makkelijk in hoor.
dus volgens jou moet je die 2200 x2 doen waardoor je op een 4.4 ghz cpu uit komt??? Whatever 8)7

edit: @ Athmozz het spijt me dat ik je zo veel quote, het lijkt nu net alsof ik je flame ofzo, maar ik vond het zo gewoon makkelijk om mijn eigen standpunt duidelijk te maken :) O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Avalaxy op 12-10-2006 16:31 ]

• ixl85
Die intel dualcore is toch veel te duur voor een budget systeem! 95euro!
Die amd athlon die meer dna genoeg is is maar 55 ofzo... Dat is sowieso al een verbetering tegenover die celeron

pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart)
pricewatch: AOpen QF50D (ATX, 350W, Zilver/Zwart)
pricewatch: AOpen QF50C (ATX, 350W, Zwart)
Pak deze kast, zit een goede voeding in (stil, 12cm @800rpm en stabiel), 120mm casefan (alleen even het voltage verlagen, draait volgensmij op 12volt)
Mobo van asrock of asus met onboard video (a 50 euro)
pricewatch: Asus A8V-VM , K9M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
pricewatch: AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W)
en de rest blijft het zelffde

[ Voor 12% gewijzigd door ixl85 op 12-10-2006 16:43 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

waarom koop je geen ex lease bak, ik bedoel die apparaten kan je al voor €250,- krijgen en dan hoef je alleen maar muis toetsenbord en monitor erbij te doen. Daarnaast kan de pc alles wat er geeist word....

Het is maar een suggestie.

Meh ...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Weinig performance eisen, dus ik ga eerder voor degelijkheid en het budget ligt op € 300.

Een AOpen QF50 serie kast uitkiezen, deze zijn goedkoop en van goede kwaliteit.
Prijs variërend van 47 tot 49 euro

Een goedkoop bordje met onboard-grafische-kaart en het is upgradebaar. (En we vermijden het Via-zooi, Via is een bedrijf dat regelmatig elektronica maakt dat niet aan hun beloftes voldoen, bv usb-poortjes die niet werken, of een pci-bus die op z'n bek gaat als er teveel data overgaat, of chipsets die bepaalde processors moeten ondersteunen en toch doet het niet,...)
MSI K9NGM-L, GeForce 6100 (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 56

Een eenvoudige Sempron is meer dan genoeg voor emailen, Office draaien, browsen,...
AMD Sempron 64 2800+ (AM2, 1,6GHz, 128KB, Boxed) € 39

Voor de meerprijs van enkele euro's, pak je ineens 160GB ipv 80GB.
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 45

Beperkte meerprijs tov DVD-spelers.
NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Zwart) € 29

512MB ram met een reële prijs, sinds de geheugenprijsstijgingen zitten er veel onzinprijzen in de pricewatch.
512MB PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4/512) € 57

Totaal € 273 à 275 (exclusief winkelkeuze en verzendingskosten)

Verwijderd

leonpwner1 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:23:
dus volgens jou moet je die 2200 x2 doen waardoor je op een 4.4 ghz cpu uit komt??? Whatever 8)7
Neen. Je hebt gewoon 2 processors van 2.66gighz zitten bij die 805. Je 3700+ zal hem dus voorbij steken op single-thread gevallen, maar bij gewoon werken gaat die 805 het halen omdat je 2 dingen tezelfdertijd kan afhandelen, wat een 3700+ gewoon niet kan. De 805 zal daardoor véél soepeler aanvoelen.

Als ik zou moeten kiezen tussen een dual P3@900mhz of een single P4 3gighz, zou ik zelfs rapper overwegen om die dualP3 te nemen. Niet omdat die sneller zal zijn in totaal, maar gewoon omdat hij sneller gaat aanvoelen door die dualcpu (wat ongeveer overeenkomt met een dualcore qua gebruikservaring). Dit terzijde, dit is te ver OT

edit; oeps er was al een tweede blad :$

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 14:54
Ik zie hier de suggestie om een Sempron 2800+ te kopen langskomen. Koop dan voor een paar euro meer een 3000+, een 3000+ heeft in tegenstelling tot een 2800+ Cool 'n Quiet in huis waardoor de processor terugklokt wanneer er geen werk te doen is. Terugklokken betekent minder warmte wat weer betekent dat de processor-koeler minder hard hoeft te draaien waardoor er minder geluid wordt geproduceerd.

• VantageR
  • Niet online
@djluc: De bestanden die erop komen zijn niet heel belangrijk. Waarschijnlijk een paar brieven ofzo. Verder komen er ook niet hele fotocollecties op, omdat m’n tante nog een degelijke analoge camera heeft.

De hardeschijf blijft gewoon bij 80 gig, ook al scheelt dit maar een paar euro. Dit is dan toch weggegooid geld.

Ik heb nu besloten om de voeding van Coolermaster te nemen. Verder word het deze processor: AMD Sempron 64 3000+ (1600MHz, 256kb). Voor het moederbord lijkt me die MSI wel een goed idee. Ik ben niet echt bekend met dit merk, dus ik zit te twijfelen aan deze twee:

- Asus M2N-MX (E 79,-)
- MSI K9NGM-L (E 65,-)

Ik heb nog gekeken naar een barebone, maar dan wil ik toch het liefst eentje van Asus, en daarmee ben je niet echt goedkoper uit. Verder staan alle wijzigingen weer in de topicstart.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 21:09
Even over die Celeron FUD/vooroordelen. Dat was in de P4/Duron tijd. Tegenwoordig zijn Celerons gewoon fatsoenlijke budgetprocs. Tjek maar eens wat benchmarks.

Anderszijds is die Sempron ook geen slechte keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 13-10-2006 16:38 ]

• ixl85
ik heb gezocht voor ik poste, die celeron van hem is dus nog van way back!
Ik zag een snellere versie (maar ook een D) die gebenched werd tegen Athlons (zonder 64 en hij wist het niet te winnen)
In elk geval kan je nu beter voor de athlon3000+ gaan.
Al is die Sempron 3300 ook niet slecht... en tja, het word een wordmachine, dat gaat ie makkelijk trekken...
Zouden meer mensen moeten doen ipv een dualcore aanschaffen omdat dat cool is.... en het vervolgens niet gebruiken (en zich maar afvragen waarom de energyrekening omhoog gaat) :)
Pagina: 1