Hot Swappable HDD

Pagina: 1
Acties:

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 18:09
Mijn vraag is redelijk simpel, is het mogelijk om in een normale PC kast een harde schijf hot-swappable te maken (dus ze eruit kunnen halen en erin kunnen stoppen zonder dat de pc uit gaat), en is daar speciale hardware voor nodig? Werkt dit ook goed samen met S-ATA + RAID 1?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SATA zou in princiepe standaard hotswapping moeten ondersteunen.
Daarvoor moet je wel een hotswap drivecage kopen.
Icm RAID kan wel, maar als je de disk er dan uit trekt, krijg je dus een melding dat je RAID Array Degraded is geraakt, en de boel dus wil rebuilden.

Met RAID1 (das mirror toch?) gaatie dan de data van de ene schijf naar de nieuwe zetten.
Je moet daar voor wel een Hotswap ondersteunende RAID controller hebben.
Zonder RAID kan je gewoon swappen afaik. Al zou ik wel even in windows vantevoren netjes de drive "unmounten" via "Safely Remove Hardware" (icoontje staat bij de klok), omdat je anders mogelijk nog gecachede data niet naar de schijf toe gezet krijgt en je dus incomplete bestanden hebt (datacorruptie).

edit: als RAID1 striping was, zou ik maar neit de disk er uit halen ;) dan werkt de boel niet verder omdattie dan de helft van de data mist ;)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2006 22:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• RuntimeError
McKaamos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:44:
SATA zou in princiepe standaard hotswapping moeten ondersteunen.
Daarvoor moet je wel een hotswap drivecage kopen.
Icm RAID kan wel, maar als je de disk er dan uit trekt, krijg je dus een melding dat je RAID Array Degraded is geraakt, en de boel dus wil rebuilden.

Met RAID1 (das mirror toch?) gaatie dan de data van de ene schijf naar de nieuwe zetten.
Je moet daar voor wel een Hotswap ondersteunende RAID controller hebben.
Zonder RAID kan je gewoon swappen afaik. Al zou ik wel even in windows vantevoren netjes de drive "unmounten" via "Safely Remove Hardware" (icoontje staat bij de klok), omdat je anders mogelijk nog gecachede data niet naar de schijf toe gezet krijgt en je dus incomplete bestanden hebt (datacorruptie).

edit: als RAID1 striping was, zou ik maar neit de disk er uit halen ;) dan werkt de boel niet verder omdattie dan de helft van de data mist ;)
RAID1 is mirror ja...

Ik wil de de ASUS P5VDC-MX gaan kopen. Waar kan ik zien of deze RAID controler Hotswap ondersteund? Ik heb al ge-googled op "asus P5VDC-MX hotswap" maar dat leverde niet echt niets op... ;(

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zie je in Windows het icon van "Safely Remove Hardware"? en staan je SATA disks daar tussen? dan kan je ze daar ontkoppelen en dan losmaken.
Denk wel dat je dan een melding krijgt dat je array degraded is.

• RuntimeError
McKaamos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 23:08:
Zie je in Windows het icon van "Safely Remove Hardware"? en staan je SATA disks daar tussen? dan kan je ze daar ontkoppelen en dan losmaken.
Denk wel dat je dan een melding krijgt dat je array degraded is.
ik heb die mobo nog niet. Wat kost zo'n hotswap drivecage eigenlijk? En welke merken zijn daarin goed en niet / minder goed?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RuntimeError schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 23:28:
[...]

ik heb die mobo nog niet. Wat kost zo'n hotswap drivecage eigenlijk? En welke merken zijn daarin goed en niet / minder goed?
RAID setup

Pagina: 1