Toon posts:

Mobo/Voeding/Video stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
mijn systeem ligt (spontaan) op sterven, hij kan niet meer booten. zodra je hem aanzet, gaat ie ook gelijk weer uit. het is echter niet altijd gelijk, kan na 0.1 seconde gebeuren, maar ook na bijv 3 seconden of 30 minuten, echter bijv met 30 minuten start hij niet door naar windows, hij blijft hangen met booten van de bios. alle fans en lampjes gaan gedurende die periode dus wel aan.. (en weer uit natuurlijk) garantie is (typisch) een paar maanden verlopen.

Config:

DFI Lanparty Ultra-D moederbord.
Asus GF 6800 GT kaart. (PCIe)
Coolermaster 450w voeding
AMD 3800x2
2gig Corsair geheugen.

Ik heb alles losgekoppeld en het systeem bestaat nu uit mobo, proc, geheugen en voeding. geheugen in verschillende bankjes gestopt maar dat maakte niet veel uit. bios resetten helpt ook niet, toen ben ik met de videokaart aan de slag gegaan. Wanneer ik deze eruit haal, gaat het allemaal wel goed, dwz de pc gaat niet vanzelf uit. en de diagnose leds lijken ook goed te gaan ( 4 stappen, controleren cpu,geheugen.bios, etc) ook als ik zonder videokaart op de power knop drukt, werkt hij zoals het hoort en gaat ie weer uit, zelfde geldt ook voor reset, hij lijkt het dan ook goed te doen voor zover ik dat kan bepalen, iig hij begint wel weer overnieuw met die diagnose leds op mobo.

stop ik de videokaart erin, en hij begint gelijk raar te doen, of hij gaat niet door met booten, of hij valt na aantal seconden uit. en powerknop werkt niet meer om het geheel uit te schakelen, en met reset gaan de leds ook niet opnieuw.

maar nu weet ik nog niet zeker waar het aan ligt. mobo kan iets fout zitten misschien, voeding lijkt me sterk maar kan natuurlijk ook nog, of de videokaart wat voor problemen zorgt.

hebben jullie naar aanleiding van dit verhaal zoiets van: dit is typisch een ....... probleem?

welke van de 3 onderdelen zorgt er waarschijnlijk voor dat ie niet meer opstart..

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Snelle tip: kun je eens een andere videokaart proberen?
Het komt mij niet als iets typisch voor, maar de voeding zal het wel niet wezen vanwege het merk en de wattage.

Verwijderd

Ik heb zoiets soortgelijks ook wel eens gehad, maar toen was het mn CPU.
Ook direct uitvallen, geen beeld of iets, geen piepjes van mobo, niets.
Toen zonder CPU opgestart, toen bleef hij wel aan.

Bij jou lijkt dit hetzelfde voor te doen, ik denk dus aan een brakke videokaart. Probeer eens een ander bij iemand te 'lenen' zodat je dingen uit kunt sluiten.

Groet

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ja, probeer een andere VGA kaart, maar ook even een andere Molex op je huidige VGA.

Verwijderd

Topicstarter
kan zelf geen testonderdelen regelen, en daar baal ik wel van. hoop dat het niet de videokaart is want dat was dus wel weer het duurste.. :@

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:39:
kan zelf geen testonderdelen regelen, en daar baal ik wel van. hoop dat het niet de videokaart is want dat was dus wel weer het duurste.. :@
In Nijmegen heb je een winkel die on-the-fly reparaties doet, en ook je computer on-the-fly testen. Misschien dat je naar zoiets kunt zoeken in je home town?

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Gamo schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:32:
[...]
In Nijmegen heb je een winkel die on-the-fly reparaties doet, en ook je computer on-the-fly testen. Misschien dat je naar zoiets kunt zoeken in je home town?
Denk dat ze dat in meer kleinere computer winkeltjes wel doen. niet bij de dixons enzo maar gewoon echt computerwinkels testen meestal wel wat dingen. bij me oude baas heb ik dat ook zo vaak gedaan even vlug andere vga erin nog gratis getest ook die 5 min werk ;)

maar zou inderdaad eerst even een andere vga proberen. heb je geen fam / vrienden waar je een kaart van kan lenen om te testen ?.

want het zou idd ook nog het mobo kunnen zijn. voeding is wel een goed merk en wattage maar een voeding kan ook altijd kapot gaan ;)

je zou toch onderdeel voor onderdeel moeten testen. het ding zal nog wel AGP zijn dus je kan wel op de hoop een nieuwe AGP kopen maar als het die NIET is moet je dalijk alsnog een nieuw mobo kopen dan ook een nieuwe proc en zit je weer op PCI-e. tenzij je 2dehands gaat kopen.

iig ik zou toch even testen. als t niet bij fam / vrienden kan dan zou ik toch even een computershop bellen in de buurt en vragen of hun even een kaartje hebben liggen om even vlug te kunnen testen vaak doen ze daar niet moeilijk over :)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:39:
Geen testonderdelen regelen? Een PCI VGA kaart heb je voor EUR 2 in een kringloopwinkel...

Maar aangezien je geen info geeft over waar je woont kunnen we je niet helpen en aangezien we geen glazen bol hebben kunnen we ook weinig zeggen zonder dat je dat uitwisselt...

Zie ook:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 12-10-2006 12:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.