Kpn gaat over op glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 12:41
zie : http://www.nu.nl/news/846...ang_tot_glasvezelnet.html
AMSTERDAM - KPN geeft concurrerende telecomaanbieders toegang tot zijn straatkasten, de laatste schakel tussen het netwerk en de huisaansluiting. Toezichthouder OPTA had het bedrijf daartoe eerder deze maand opgeroepen.

KPN gaat het huidige koperdraadnetwerk vanaf volgend jaar vervangen door een netwerk van glasvezel. Daarbij worden de huidige dertienhonderd wijkcentrales vervangen door tweehonderd meer geavanceerde centrales. Andere telecomaanbieders, zoals Tele2 en Orange, hebben echter in vierhonderd wijkcentrales apparatuur opgesteld om hun klanten te verbinden. De OPTA had KPN gevraagd de concurrenten een alternatief te bieden.

Aan die wens komt KPN nu tegemoet. Het bedrijf heeft woensdag een tarievenlijst gepubliceerd voor toegang tot de straatkasten.
betekent dit nou : glasvezel voor iedereen (die standaard een KPN aansluiting heeft?). Dat word weer leuk gestunt met prijzen _/-\o_

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09-2025
Ze beginnen toch eerst met glasvezel naar alle straatkasten, waarop ze VDSL2 gaan aanbieden? (geloof max. 100mb down/up). Pas later beginnen ze met alles verglazen... Woon hier in het Noorden, zullen hier wel erg laat beginnen met verglazen :/

Ga naar www.jellerbert.nl

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo blij met deze ontwikkeling:
Kasten met glasvezel hebben geen eigen backupstroomvoorziening, en ik ben bang dat als de stroom uitvalt (hevige sneeuwval zoals afgelopen winter) ook de communicatie uitvalt.

Volgens mij hebben de oude wijkcentrales wel een backupvoorziening, en ik zie de KPN niet een extra stroomkabeltje naar de actieve (want daar zal wel een converter in zitten die energie nodig heeft) straatkast sturen.

Ik hou de analoge telefoonlijn aan omdat die meer bedrijfszeker is dan VOIP dat een modem nodig heeft die weer een backup nodig heeft, en als de KPN die leveringszekerheid van de analoge lijn bij stroomuitval wegneemt kan ik wel overstappen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Och, 50 mbit up & down zou ik ook wel tevreden mee zijn hoor >:)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er al bekend waar ze beginnen met uitrollen? Ben wel nieuwsgierig wanneer ze hier beginnen :).

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09-2025
Begin 2007 beginnen ze ermee >:)

Ga naar www.jellerbert.nl

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Resistor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 21:54:
Kasten met glasvezel hebben geen eigen backupstroomvoorziening, en ik ben bang dat als de stroom uitvalt (hevige sneeuwval zoals afgelopen winter) ook de communicatie uitvalt.

Volgens mij hebben de oude wijkcentrales wel een backupvoorziening, en ik zie de KPN niet een extra stroomkabeltje naar de actieve (want daar zal wel een converter in zitten die energie nodig heeft) straatkast sturen.

Ik hou de analoge telefoonlijn aan omdat die meer bedrijfszeker is dan VOIP dat een modem nodig heeft die weer een backup nodig heeft, en als de KPN die leveringszekerheid van de analoge lijn bij stroomuitval wegneemt kan ik wel overstappen.
Het is al een hele tijd geleden dat ik er iets mee te maken had, maar destijds liepen centrales op accubatterijen die continu onder lading gehouden werden en stond er in alle centrales dieselaggregaten van 100 tot 500KVA die binnen 30 seconden of zo de volledige voeding konden overnemen. Die hele backup werdt iedere maand getest door domweg de hoofdschakelaar van de complete centrale om te gooien.

Maar toen was het nog PTT en een overheidsbedrijf...

Met de privatisering krijg je deze ontwikkelingen. Wat is het economische rendement van redundantie en onafhankelijkheid van het electriciteitsnetwerk?

Ik dacht dat de overheid nog wel enige eisen bij de telecom providers heeft liggen hierover. Ook de mobiele netwerken zijn enigzins onafhankelijk van de stroomvoorziening. Maar nu heeft alles een prijskaartje.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

ralpje

Deugpopje

joopv schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:23:
[...]

Ik dacht dat de overheid nog wel enige eisen bij de telecom providers heeft liggen hierover. Ook de mobiele netwerken zijn enigzins onafhankelijk van de stroomvoorziening. Maar nu heeft alles een prijskaartje.
Ik betwijfel het. Écht belangrijke personen / instellingen hebben een zgn. rampenlijn, een telefoonlijn die ook blijft werken op het moment dat het telefoonnet uitvalt. Ik denk niet dat het voor de KPN een meerwaarde heeft om het 'gewone' analoge / ISDN net te voorzien van noodstroom en dergelijke. KPN levert, voor zover ik weet, op dergelijke lijnen toch ook geen 'uptime' garantie?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:29:
[...]

Ik betwijfel het. Écht belangrijke personen / instellingen hebben een zgn. rampenlijn, een telefoonlijn die ook blijft werken op het moment dat het telefoonnet uitvalt. Ik denk niet dat het voor de KPN een meerwaarde heeft om het 'gewone' analoge / ISDN net te voorzien van noodstroom en dergelijke. KPN levert, voor zover ik weet, op dergelijke lijnen toch ook geen 'uptime' garantie?
Het noodnet wat jij aanhaalt is een volledig gescheiden telefoonnet, wat als voordeel heeft dat het niet overbelast wordt in geval van een ramp en wat beter beschermd is tegen extreme invloeden door bijvoorbeeld een EMP. Dat heeft weinig met alleen noodstroom te maken. De normale centrales zijn inderdaad voorzien van noodstroom, echter als je een huiscentrale hebt mis je die noodstroom toch al.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik zit in het Noorden, dat zal wel eind 2010 worden voordat KPN ook maar iets van zich laat horen ;(

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Ongeveer 2 weken geleden hebben ze al glasvezel aangelegt bij mij in de straat. (7546 Enschede)

Concepts-ICT is volgens mij de beheerder daarvan, en die bieden snelheden tot 30mbps aan. Voor €49,95 heb je al een 10/10 abo :)

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Verwijderd

teigetjuh schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:49:
[...]

Het noodnet wat jij aanhaalt is een volledig gescheiden telefoonnet, wat als voordeel heeft dat het niet overbelast wordt in geval van een ramp en wat beter beschermd is tegen extreme invloeden door bijvoorbeeld een EMP. Dat heeft weinig met alleen noodstroom te maken. De normale centrales zijn inderdaad voorzien van noodstroom, echter als je een huiscentrale hebt mis je die noodstroom toch al.
Met een kleine UPS kun je je huiscentrale en je modem een aardig tijdje up houden hoor. En zo enorm duur zijn die tegenwoordig niet meer.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als de stroom uitvalt werkt mijn mobiele telefoon toch vaak nog wel. De kans dat in de hele stad de prik uitvalt is niet zo groot en er zal dan ook wel een levende zendmast zijn

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:09:
als de stroom uitvalt werkt mijn mobiele telefoon toch vaak nog wel. De kans dat in de hele stad de prik uitvalt is niet zo groot en er zal dan ook wel een levende zendmast zijn
Toen de stroom hier uitviel waren de gsm masten constant bezet. Iedereen pakte zijn mobiel en ging bellen de mast raakte gewoon overbelast.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:03:
[...]

Met een kleine UPS kun je je huiscentrale en je modem een aardig tijdje up houden hoor. En zo enorm duur zijn die tegenwoordig niet meer.
Klopt, maar hoeveel mensen, tweakers uitgezonderd, ken jij die dat hebben?
TrailBlazer schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:09:
En hoe kan het dat die mast het doet???

Juist, via noodstroom. >:)
Bartjeee schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:18:
[...]

Toen de stroom hier uitviel waren de gsm masten constant bezet. Iedereen pakte zijn mobiel en ging bellen de mast raakte gewoon overbelast.
En daarom is er een noodnet, :) bovendien kunnen de hulpdiensten sinds kort ook via het C2000-netwerk ook bellen

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bartjeee schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:18:
[...]

ach jammer dan dat overleef ik dan ook wel.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 15:40
offtopic:
'Als' de stroom uitvalt (hoevaak is dat al gebeurt in de hele stad??) doet de telefoon het niet. Sorry hoor, maar ik vind het een beetje heel nutteloos. Wanneer het gebeurt heb je sowieso nog een aantal mobiele telefoons. Tja dan zijn we terug in de oertijd zonder telefoon, nou-en, dat overeven we wel hoor.

Tijd voor glasvezel. 35 euro voor een 4 mbit lijntje vind ik wat veel. Maar 49,95 voor 10/10 :D.
Laten we hopen dat de prijzen een beetje leuk zijn/blijven.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Wordt tijd dat dit uitgerolt wordt, zit ook op glas (tussen de centrale en de wijkcentrale) hierdoor kanik geen ADSL krijgen.
Dus rol uit die hap, kan ik eindelijk mijn @ Home abo opzeggen.

Verwijderd

Resistor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 21:54:

De grotere centrales hebben allemaal noodstroomvoorzieningen en de kleinere centrales hebben genoeg accu vermogen om het een aantal uren vol te houden zodat er een noodaggregraat geregeld kan worden. Zo ook in Haaksbergen vorig jaar waar er een heel weekend geen stroom was, maar wel telefoon omdat kpn bij het eerste signaal dat de stroom was uitgevallen een aggregraat er naartoe stuurde. (Ik werkte toen bij KPN contact, kon de storingsmeldingen toen heel mooi volgen...)

De wijkkasten worden over het algemeen nu ook al gevoed vanuit de HVD (telefooncentrale in het nederlands), als er VDSL apparatuur in komt, dan zal dat ongetwijfeld ook vanuit de centrale gevoed kunnen worden...
Maar goed, ik kan je redenatie om niet met VoIP te gaan heel goed volgen: een gouwe ouwe PSTN lijn doet het altijd...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Royal schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:57:
Ongeveer 2 weken geleden hebben ze al glasvezel aangelegt bij mij in de straat. (7546 Enschede)

Concepts-ICT is volgens mij de beheerder daarvan, en die bieden snelheden tot 30mbps aan. Voor €49,95 heb je al een 10/10 abo :)
mazzelaar, ik woon daar 2/3 straatjes te ver voor. :'(

(7512, hogeland: 't kleine straatje achter de ijssalon hoek singel-heutinkstraat)

edit: net gebeld met concepts ict. Die aanleg van glasvezel is alleen voor huizen van Domijn :( ... ik woon in een huisje van Ons Huis

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 23-10-2006 16:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1