Ik heb SQL server express 2005 geinstalleerd op mijn werkcomputer (naam: DESKTOP) én op mijn server (naam: FILESERVER) (bij wijze van test op beide sql geinstalleerd).
Met de gratis SQL Server Managament Studio Express kom ik zonder problemen op de lokale DESKTOP\DESKTOP_SQL, maar op de remote FILESERVER\SQLEXPRESS kom ik niet op.
Op de server:
- netwerkprotocollen ingeschakeld
- SA-account staat uit (ik werk met de default Windows Auth)
- firewall tijdelijk uitgezet (als het werkt zet ik die wel weer aan)
Sinds ik de firewall uitgezet heb maak ik in ieder geval connectie, maar hoewel ik op beide computer met hetzelfde accountnaam en wachtwoord inlog kom ik niet op de SQL-server op mijn server.
De foutmelding die ik krijg is:
De aanmelding is mislukt voor gebruiker FILESERVER\Gast
Ondanks de windows authentication lijkt ie niet in te loggen als DESKTOP\stefijn, ondanks dat bij het loginscherm desktopstefijn\stefijn als loginnaam in grijs staat (niet aan te passen). Hoe fix ik dit?
Ik heb al de hele avond allerlei docs zitten lezen over de configuratie, maar daar staat dit niet in beschreven. Ik had eigenlijk verwacht dat aangezien op beide comptuers dezelfde account werkt ik in ieder geval zonder problemen zou moeten in kunnen loggen (na het uitschakelen van de firewall).
edit: of moet ik op de server een account aanmaken voor desktop\stefijn?
Met de gratis SQL Server Managament Studio Express kom ik zonder problemen op de lokale DESKTOP\DESKTOP_SQL, maar op de remote FILESERVER\SQLEXPRESS kom ik niet op.
Op de server:
- netwerkprotocollen ingeschakeld
- SA-account staat uit (ik werk met de default Windows Auth)
- firewall tijdelijk uitgezet (als het werkt zet ik die wel weer aan)
Sinds ik de firewall uitgezet heb maak ik in ieder geval connectie, maar hoewel ik op beide computer met hetzelfde accountnaam en wachtwoord inlog kom ik niet op de SQL-server op mijn server.
De foutmelding die ik krijg is:
De aanmelding is mislukt voor gebruiker FILESERVER\Gast
Ondanks de windows authentication lijkt ie niet in te loggen als DESKTOP\stefijn, ondanks dat bij het loginscherm desktopstefijn\stefijn als loginnaam in grijs staat (niet aan te passen). Hoe fix ik dit?
Ik heb al de hele avond allerlei docs zitten lezen over de configuratie, maar daar staat dit niet in beschreven. Ik had eigenlijk verwacht dat aangezien op beide comptuers dezelfde account werkt ik in ieder geval zonder problemen zou moeten in kunnen loggen (na het uitschakelen van de firewall).
edit: of moet ik op de server een account aanmaken voor desktop\stefijn?