Toon posts:

VOIP - the big picture

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben op zoek naar volgende:

- hoe steekt een VOIP netwerk in elkaar?

Oftewel, iemand in buitenland pakt zijn 'doodgewoon' vaste toestel op en belt:

00 - buitenland;
31 - NL;
20 - netnummer;
1234567 - abonnee nummer.

Wat gebeurd er dan? Gebruiker komt van zijn thuis naar de (wijk) tel centrale, vervolgens via internationale lijn gaat ie naar de NL, daar wordt weer naar (wijk) tel centrale omgezet en uiteindelijk gaat mijn telefoon over.

Wat is nu anders met VoIP?

Ik zit met volgende in me maag:

Ik installeer Asteriks thuis.

Wat heb ik dan nog nodig om te bellen en gebeld te kunnen worden? Waar is de koppeling tussen mij Asteriks thuis en 'vaste telefoon netwerk'?

Ik ben niet op zoek naar oplossingen als Voipcheap/busten/noem_maar_op.

En nee, ik wil geen VoIP provider worden, is voor prive gebruik.

Ik probeer nu alleen the big picture te snappen :)

Mvg,
Alex

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 15:23
http://en.wikipedia.org/wiki/Voip

Voor definities van algemene termen altijd eerst even op wikipedia kijken. Site is engels trouwens, is ook een nederlandse.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gelezen, echter mijn vraag is alsnog niet beantwoord :(

Hoe / wie / waar maakt koppeling tussen mijn Asterisk server en de net nummer op welke mensen naar mij gaan bellen?

Dus iemand, met gewoon telefoon belt naar mij - waar en hoe wordt dat aan mijn net nummer / IP gekoppeld?

Eenmaal bij mij aangekomen - het is geen probleem. Dan neemt Asterisk over en regelt zaken verder. Maar - hoe komt iemand bij mij dan en hoe zorg ik dat ik anderen kan bellen? :)

Mvg,
Alex

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 20:45 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
Via een voip provider: Voipcheap/buster/noem_maar_op.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan op verschillende manier gekoppeld worden aan het "normale" telefoonnet.
* Via een voip-provider. Je krijgt dan via het internet je gesprekken aangeboden op je asterisk (niet asteriks) server.
* Via een modem dat met asterisk kan omgaan, hiervoor heb je natuurlijk wel een normale telefoonlijn nodig
* Via een ATA (Analog Telephone Adaptor). Hiervoor heb je wel een normale telefoonlijn nodig en deze kun je via je netwerk koppelen met je asterisk-server.

Verder zijn er uiteraard mogelijkheden via ISDN.

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:41:
* Via een voip-provider. Je krijgt dan via het internet je gesprekken aangeboden op je asterisk (niet asteriks) server.
Oke, dus - ik neem e.e.a. abo bij voip provider, stel ik asterisk aan en dan kan via deze partij bellen.

Daarnaast heb ik nog van Orange Telefonie - kunnen ze met elkaar omgaan in een omgeving?

Alvast bedankt!

Alex

PS. ik zou dan Orange gebruiken voor NL gesprekken (gratis) en Asterisk voor buitenland bv...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja alleen je hebt dan wel een device nodig wat die beslissing kan maken (asterisk) en een device at een koppeling heeft naar het oude PSTN netwerk een hele populaire hiervoor is de SPA3000

• pletman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02-2024
Modbreak:[faq]Spammen is lame[/faq].

[ Voor 90% gewijzigd door BalusC op 20-12-2006 09:07 ]

Pagina: 1