[CSS/FF]overflow + float veroorzaakt collapsen child

Pagina: 1
Acties:

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb een element waarin andere elementen genest zitten. Nu wil ik het parent element zo klein mogelijk maken (hij moet precies om de child elementen passen), dit doe ik door hem een float: left; te geven. Ook wil ik dat hij, als de elementen te groot worden, een scrollbar krijgt, wat ik realiseer door hem een overflow: auto; te geven.

Werkt bijna zoals ik wil, alleen loop ik tegen een klein probleem in Firefox (IE doet dit wel goed, of juist niet ;)). De child elementen lijken nu echter ook een zo klein mogelijke vorm aan te nemen, iets wat ik niet wil. Het weghalen van de overflow: auto; is geen optie, die heb ik nodig.

Is dit gedrag dat in de standaard beschreven is? Zo ja, waar kan ik er iets over lezen, en hoe ik er dan voor zorgen dat de child elementen wel zo breed mogelijk blijven?

(Ik heb trouwens gezocht, maar ik kon geen topic vinden waarin een oplossing stond. Wel iets gevonden wat er een beetje op leek, maar het was het toch niet helemaal.)

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
div#container1,
div#container2
{
    float: left;
    border: 1px solid red;
    margin: 5px;
}

div#container2
{
    overflow: auto;
}

div div
{
    border: 1px solid blue;
    margin: 5px;
}

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<div id="container1">
    <div>klein stukje tekst</div>
    <div>een iets groter stuk tekst</div>
</div>
<div id="container2">
</div>

Code in werking.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het gaat in Firefox 2 en Opera wel goed, dus je kunt er vrijwel zeker van zijn dat het een bug in Firefox 1.x is... :) Word zoeken naar een workaround vrees ik, de breedte 'hard' instellen helpt wel, maar dat wil je zo te zien juist niet?

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 11-10-2006 20:29 ]

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Als het met versie 2.0 opgelost is, dan is het geen probleem. De applicatie waarvoor het nodig is, is nog flink in ontwikkeling, dus dat kan nog wel even wachten. Bedankt voor de info iig. :)

Noushka's Magnificent Dream | Unity