[W2K3R2] Event Viewer crasht bij openen Application Log

Pagina: 1
Acties:

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:07

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Gisteren een server opgetuigd, Windows 2003 Server Enterprise R2.
Er draait enkel Exchange 2003 Enterprise en de produkten MailSecurity 9 en MailEssentials 12 van GFI op, naast de virusscanner McAfee Virusscan Enterprise v8.01.

Het probleem dat ik volgens mij sinds de installatie van de GFI software heb, is dat ik de Application Log in de Event Viewer niet meer kan openen.
Het is een lastige zoektocht, want zoeken op "event viewer crash mmc" of nog specifiekere zoektermen, geeft alleen maar resultaten van softwareproblemen die mensen hebben waarbij wordt vermeld dat er een één of andere melding in de event viewer is terug te vinden.

Ik kan alle logs bekijken, behalve de application. Wanneer ik de log leegmaak, kan ik 'm wel openen, totdat er een event in komt te staan.

Een screenshot vertelt meer dan ik kan samenvatten:
Afbeeldingslocatie: http://crusader.tweakdsl.nl/screenie.JPG

Enig idee?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23

Duinkonijn

Huh?

kan je de eventlog open via een client of een andere server?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Duinkonijn schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 23:29:
kan je de eventlog open via een client of een andere server?
Vanaf een andere computer crasht de MMC ook hopeloos.
Krijg zo'n standaard melding "Microsoft Management Console has encountered a problem and needs to close".

Heb ook al het bestand C:\Windows\system32\config\AppEvent.evt op de server weggegooid maar daarna trad het probleem weer op.

Ik denk dat ik die server maar opnieuw ga installeren.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan eens proberen om te booten met een recovery CD en de file AppEvent.evt onder C:\Windows\System32\Config\ te wissen - dit uiteraard pas na een volledige backup en dergelikje :)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:02:
Je kan eens proberen om te booten met een recovery CD en de file AppEvent.evt onder C:\Windows\System32\Config\ te wissen - dit uiteraard pas na een volledige backup en dergelikje :)
Bedankt voor je bijdrage, maar zie mijn post boven je ;)

Herinstallatie SP1 doet helaas ook geen wonderen. Ik ga de boel maar opnieuw installeren.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk SP1? Voor Windows 2003 R2, is toch nog geen servicepack uitgebracht?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Service Pack voor Windows 2003 laat zich prima installeren.
Na een verse installatie van R2 staat er bij systeemeigenschappen ook doodgewoon "Service Pack 1".
Het is mijn eerste ervaring met R2 en tot nu toe vind ik het niets anders dan Windows 2003 met wat extra beheertools die hetzelfde doen als de oude tools, maar dan anders. Een soort wizards dus.
Het is geen compleet nieuw OS.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Windows 2003 R2, bestaat uit een Windows 2003 SP1, waarna (via een 2e cd) de R2 features geinstalleerd worden.

Een van de features die geinstalleerd wordt is het upgraden van het MMC van versie 2 naar versie 3.

Ik vraag me af wat er dus gebeurt als je na het updaten van het OS naar R2, weer een servicepack installeert, die ouder is dan de R2 features. Voor hetzelfde geld installeert het SP ook enkele zaken voor het MMC, die dan corrupt raakt (r2 = MMC versie 3, sp1 = MMC versie 2).

Release2 kan inderdaad pas geinstalleerd worden als SP1 op de server geinstalleerd staat. Als je de readme van sp1 echter leest, staat nergens dat deze geschikt is om te installeren op W2K3 R2.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2006 12:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Ik denk dat ik die tweede CD dus gewoon niet installeer. Die nieuwe MMC kan misschien het probleem zijn in combinatie met mijn configuratie en gebruikte software.
Momenteel is mijn server opnieuw aan het installeren, ik hoop niet dat het probleem zich nog een keer gaat voordoen.

Overigens, er staat in de readme van SP1 inderdaad niet dat die geschikt is voor R2, maar er staat ook niet dat ie niet geschikt is. Vergeet niet dat SP1 uit kwam vóórdat R2 beschikbaar was.
Question Mark schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:16:
Ik vraag me af wat er dus gebeurt als je na het updaten van het OS naar R2, weer een servicepack installeert, die ouder is dan de R2 features. Voor hetzelfde geld installeert het SP ook enkele zaken voor het MMC, die dan corrupt raakt (r2 = MMC versie 3, sp1 = MMC versie 2).
Na installatie van het SP1 was MMC nog steeds versie 3.

[ Voor 32% gewijzigd door Crusader op 12-10-2006 12:46 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Crusader schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:45:
Overigens, er staat in de readme van SP1 inderdaad niet dat die geschikt is voor R2, maar er staat ook niet dat ie niet geschikt is. Vergeet niet dat SP1 uit kwam vóórdat R2 beschikbaar was.
Ik controleer altijd de online versie van dergelijke readme's. Als er dus wijzigingen op zijn worden ze daar altijd verwerkt. In de meest recente staat nog steeds niet dat SP1 geschikt is voor R2. Dat er in de readme niet staat dat hij niet geschikt is voor R2 zegt ook niets, er staat bv. ook niet dat deze niet geschikt is voor bv. W2K.... MS meldt in al hun Readme's voor welke OS-versie het product geschikt is. Punt.
Crusader schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:45:
Na installatie van het SP1 was MMC nog steeds versie 3.
Kan wel zijn dat de MMC dat vindt, maar daarom kan hij nog wel corrupt geraakt zijn na installatie van SP1. Ik zeg overigens niet dat dit zo is, maar ik vermoed het wel...

Ook als je kijkt naar de inhoud van SP1 zie je dat hier veel updates voor het .NET framework 1 inzitten. R2 installeert echter .NET framework 2.0 (en daar leunt MMC3 vervolgens op)... Kan dus ook best zijn dat je .NET framework corrupt geraakt is.

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2006 12:56 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Maar ik heb SP1 geïnstalleerd omdat ik problemen had met het uitlezen van de Application Log. Het is niet zo dat ik de problemen kreeg nadat ik SP1 had geïnstalleerd. Het was een laatste redmiddel van mij voordat ik de server opnieuw zou installeren. Het lijkt er sterk op dat ik de enige ben met dit probleem omdat Google en Microsoft Support mij geen relevante zoekresultaten gaven.
Ik ben niet iemand die drie maanden met een probleem blijft rondlopen. Herinstallatie doe ik in een uurtje en dan ben ik (hopelijk) ook van het probleem af.
Question Mark schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:52:
Ik controleer altijd de online versie van dergelijke readme's. Als er dus wijzigingen op zijn worden ze daar altijd verwerkt. In de meest recente staat nog steeds niet dat SP1 geschikt is voor R2.
Microsoft vermeldt de R2 niet in de readme, omdat het geen op zich staand OS is. Het is en blijft Windows 2003 en dus "applies to" geldt ook voor Windows 2003 met de R2 componenten.

Ik blijf er bij dat R2 doodgewoon de Windows 2003 is, maar dan met extra software.
Dan geldt bij de installatie van SP1 dat je rekening hebt te houden met alle software die je er later zelf op hebt gezet. Framework 2.0 zou je zelf ook hebben kunnen installeren op de normale Windows 2003 waarna je ook nog steeds gewoon SP1 opnieuw kunt installeren.
Ik begrijp je argumenten wel, maar ben er niet van overtuigd dat SP1 niet geinstalleerd zou mogen worden op de R2 versie.

[ Voor 67% gewijzigd door Crusader op 12-10-2006 13:49 ]

Verwijderd

probeer de volgende keer eerst via commandline de application log te dumpen. Dumpel.exe uit de reskit is je vriend.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uiteindelijk toch iets meer duidelijkheid gevonden (ik kan me nl. ook goed in de argumenten van Crusader vinden):

Important Installation Information
If you reinstall SP1 on top of your existing Windows Server 2003 R2 installation using Disc 1, you will need to reinstall Disc 2.
Het lijkt er toch op dat de installatie van SP1 enkele R2 features overschrijft, die later toch hersteld moeten worden. De installatie mag dus wel, mits de R2 feautures maar opnieuw geinstalleerd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2006 14:17 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:06:
Uiteindelijk toch iets meer duidelijkheid gevonden (ik kan me nl. ook goed in de argumenten van Crusader vinden):

Important Installation Information

[...]

Het lijkt er toch op dat de installatie van SP1 enkele R2 features overschrijft, die later toch hersteld moeten worden. De installatie mag dus wel, mits de R2 feautures maar opnieuw geinstalleerd worden.
Precies, we zitten op één lijn. Bovenstaande geldt voor de meeste software die je hebt geïnstalleerd :)
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:52:
probeer de volgende keer eerst via commandline de application log te dumpen. Dumpel.exe uit de reskit is je vriend.
Dat wil ik best proberen, maar wat schiet ik er mee op?

[ Voor 16% gewijzigd door Crusader op 12-10-2006 14:35 ]

Verwijderd

Dat wil ik best proberen, maar wat schiet ik er mee op?
corrupt eventlog weggegooid en meestal heb je dan weer netjes een nieuwe...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:07:
[...]

corrupt eventlog weggegooid en meestal heb je dan weer netjes een nieuwe...
Zoals eerder te lezen heb ik het hele bestand AppEvent.evt uit C:\Windows\system32\config al weggegooid, zonder positief resultaat.
Maar toch bedankt voor het meedenken :)

• MAX3400
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SFC /SCANNOW

al geprobeerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Yep, sorry die was ik nog vergeten te vermelden inderdaad.

Inmiddels is de server opnieuw geïnstalleerd en heb ik alle software weer draaiende zoals ik wil.
Straks zal ik de R2 software installeren en kijken of de boel daarna nog steeds goed draait.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Aaarggghhhh...

Afbeeldingslocatie: http://crusader.tweakdsl.nl/screenie2.JPG

De laatste twee programma's die ik had geïnstalleerd waren FTP Serv-U en Symantec Antivirus Corporate. De laatste kan het niet zijn omdat ik gisteren McAfee gebruikte, maar omdat ik ook daarmee problemen had (meldingen als "On-Access scanner encountered a problem and needs to close", ook bij opstarten server) heb ik die toen vervangen door de Symantec variant.
Serv-U ga ik nu proberen te deïnstalleren, mocht dat geen resultaat hebben dan ga ik mijn ASR backup van twee uur geleden terugzetten.

Edit:
EUREKA!

Ik ben d'r uit. Serv-U versie 6.2 is het probleem. Teruggegaan naar versie 6.0 en we hebben geen problemen meer, ook niet nadat ik Symantec Antivirus er weer heb opgezet.
Nou, ik verwacht niet dat de R2 software nog problemen gaat geven, die gaat er dus ook weer op.

Mocht ik nog bijzonderheden hebben dan zal ik dat vermelden (wellicht dat iemand anders via de search in de toekomst op dit topic stuit).

[ Voor 26% gewijzigd door Crusader op 12-10-2006 19:18 ]

Pagina: 1