Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[AD converter] Thermokoppel

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet allen,

Ik heb een Thermokoppel type K. Dit levert (zoals elk thermokoppel uiteraard) een DC spanning af, die afhankelijk is van de temperatuur. Ik ben nu op zoek naar een IC die deze spanning kan omzetten in een digitale waarde (8 bits). en dan vroeg ik me ook nog af hoe je zoiets nu kan calibreren. Ik wil bij een bepaalde temperatuur de waarde instellen die ik wil.
bv: ik wil kunnen meten van -20°C tot 236°C.
indien er nu meer bits zijn aan de uitgang van deze ic, is dat niet direct een probleem, maar 8 zou genoeg zijn...

iemand een voorstel voor een type IC dat daarvoor te gebruiken is, en hoe dit dan te calibreren is?
alvast bedankt!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij Conrad kun je een Voltcraft universeelmeter kopen met een thermokoppel erbij.
En die meter heeft ook een serieële interface voor aan de Com poort.

Alternatief is vrij veel elektronica, te weten:
1) Op-amp om het signaal naar een goed niveau te brengen en te kunnen callibreren. (Kijk eens bij Texas Instruments)
2) Een A/D converter met CPU interface. (Maxim, Dallas, Advanced Microdevices)

Dit is geen eenvoudig "avondklusje" :'(

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
dat slaat dan wel tegen... :(

hoe werken die standaard 'digitale' thermometers dan? (voor allerlei toepassingen: medisch, industrie, ...)

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Of je pakt gewoon een MAX6675. Echt een geweldig ICtje, makkelijk uit te lezen enzo. Thermokoppel erin, SPI digitale data eruit :-)

• guus.assmann
Er zijn meerdere soorten meters en meetmethoden.
Allemaal met hun eigen voor en tegen, meetbereiken, gevoeligheden, snelheid etc.
Er zijn complete Silicium oplossingen. Onder meer van Analog Devices, Dallas en Maxim.
Dan zit de sensor, converter en een serieële omzetter in een huis. Die kan dan op een Com-poort.

Voor Thermokoppels zijn er ook diverse dingen te koop, maar voor zover ik weet niet zoiets eenvoudigs.

Medische toepassingen zijn tegenwoordig meestal contactloos infrarood.

Het bereik dat je noemt, kan met 8 bits, maar dat levert een resolutie van 2 graden op.
Waarom? Wel je kunt 256 waarden weergeven met 8 bits. Maar het LSB (Laagste bit) is niet betrouwbaar, zeg maar een afrondingsfout. Laat je die ook meedoen, dan staat het display heel vaak te wisselen tussen 2 of 3 opeenvolgende getallen.

Wat voor toepassing is de bedoeling?
Of gewoon een leuk speeltje zelf maken.....

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
nee, geen leuk speeltje hoor :)
het gaat om een industriële toepassing.
nauwkeurigheid van 2 graden is meer dan zat, zelfs 5 graden zou nog tollereerbaar zijn.
deze: MAX6675 lijkt ophet eerste zicht wel ideaal!
dit ga ik meteen verder uitzoeken. Alvast bedankt...
offtopic:
dat is zowat het vervelendeste wat er is aan electronica; je weet welke functionaliteit je zoekt, je weet dat ze bestaat, maar dan: in welke IC zit zoiets... iemand daar een (goede) oplossing voor? of is dat gewoon boeken met datasheets of van producenten lezen... en zo ja, waar kan je die krijgen???

• guus.assmann
Een heel goede bron is de catalogus van Farnell. www.farnell.com
En inderdaad de data sheets en bladen als Elektuur en application data en bulletins.

Guus Assmann

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Goed, sorry dat ik oude koeien uit de sloot haal maar dit topic is wel handig, gezien hier ook al wordt gesproken over de 6675.

Ik wil met een PCI-104 systeem een temperatuursensor digitaal uitlezen, daar heb ik dus een AD-convertor voor nodig. De Maxim 6675 lijkt daar prima voor (immers, het is een echte k-type thermokoppel, ideaal). Echter, ik ben een behoorlijke n00b op dit gebied en heb wat simpele vraagjes:

- In de datasheet staat dat een klokfrequentie van 4.3 MHz wordt gebruikt voor het uitlezen van het signaal. Kan dit ook lager? Dan zou ik hem namelijk aan m'n digitale ingangen kunnen hangen, die op weinige hertzen kunnen werken.
- Kan ik dus het volgende doen:

Afbeeldingslocatie: http://upload9.postimage.org/302458/untitled.jpg

waarbij de temperatuursensor+max6675 met een condensator een heel klein bordje wordt dat ik overal kan plakken, en waaraan dan een vijfaderig draadje hangt van max. 2 meter met Vcc, ground (indien niet aan een common ground geaard), kloksignaal (enkele tientallen hertzen mogelijk?), uitleessignaal en CS.

Aan de softwarekant zorg ik dan dus voor een knap signaaltje op een digitale uitgang (ik weet niet precies hoe snel ik dat kan doen, maar ongetwijfeld géén megahertzen). Als ik een temperatuur uitlees maak ik read_enable (en dus CS) laag en ontvang ik (volgens de specsheet) op SO een hoeveelheid bits, welke ik raw uitlees op een I/O poort en verwerk tot een getal. De klok laat i/o en maxim synchroon lopen (of kan ik dat niet zomaar doen?).

Ik ga meerdere temp sensoren gebruiken, welke allemaal continu aan hetzelfde kloksignaal hangen. Als ik er eens eentje wil uitlezen maak ik de CS van die betreffende sensor laag en lees ik de bits uit.

Mijn range zal waarschijnlijk iets van ~0 tot 80 graden zijn, en precisie is niet belangrijk (enkele graden is goed, dus de max6675 zal príma voldoen). Ik zei al, ik heb echt nog nooit zoiets gedaan en heb dus geen idee of dit onzin is of dat ik het gewoon zo kan doen. Kan iemand mij verlichten?

Verwijderd

Die 4.3MHz is de maximale kloksnelheid van de SPI bus. Lager mag altijd, hoger niet.

• mux

mux

99% efficient!

Maar, ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt als je op 10 Hz leest. Het lijkt mij tenminste dat er ook wel een lage grens aan zit, of is dat helemaal niet het geval?

Verwijderd

Geen idee of er een ondergrens is. Ik vermoed van niet, waarschijnlijk doet dat ding gewoon een meting zodra je /CS laag trekt en slaat hij de meting op in een fifo buffertje. Dan geef je 16 klokpulsen, na elke rise lees je de waarde op de SO pin.
Dat ding is overigens gratis te samplen, dus je kan zo testen of het werkt :)

• mux

mux

99% efficient!

Oké, ik heb een sample (2 stuks) besteld, die wordt zsm opgestuurd (want hij is voorradig). Hopelijk werkt het, dat zou erg handig zijn. Ik zal het posten.
Pagina: 1