[xp] fout tijdens laden van besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn probleem.
Ik ben nu al 3 dagen aan het zoeken naar de juiste oplossing. Het probleem is het volgende:

Ik wil op een nieuwe 320gb maxtor sata disk windows installeren op mijn nieuwe shuttle barebone pc. Dit gaat allemaal prima totdat windows na het kopieren van de bestanden voor het eerst opstart. Dan krijg ik de melding: fout tijdens het laden van besturingssysteem.

Na veel googlen kon dit meerdere betekenissen hebben zoals het installeren van de juiste sata drivers. Ik heb 4 soorten sata drivers genomen (originele floppy, originele cd, nvidea drivers van internet en via drivers). Dit mocht niet baten.

Daarna nog gekloot met de MBR en fdisk, checkdisk etc, geen resultaat.

Ik heb dezelfde windows uiteindelijk op mijn andere pc geinstalleerd op dezelfde schijf. Dit ging zonder problemen en zonder sata drivers in de windows installatie. Ik plaats daarna de schijf terug in de shuttle en krijg exact dezelfde foutmelding.

Als ik de harde schijf uit mijn desktop pc haal (WD raptor) en die in de shuttle plaats dan werkt dit wel zonder problemen.

Wat is hier nu het probleem en hoe los ik dit op??

Specs:
Shuttle: amd4000+ s939, nforce3 250gb chipset
Desktop: amd3400+ s754, nforce3 250gb chipset

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:05
Je laat de pc booten van de verkeerde schijf. Je sata drivers zijn prima in orde, anders zou je in het geheel al geen schijven zien. Dus verander de boot order in de BIOS, dat zou het moeten oplossen :).

• ---RRR---
Er zit maar 1 disk in! Bootvolgorde is prima.

Het gekke is dat de ene hd het wel doet (voorgeinstalleerd op een andere pc) en de andere niet...

edit: beide disks doen het wel in de desktop, maar 1 disk in de shuttle

[ Voor 20% gewijzigd door ---RRR--- op 11-10-2006 22:25 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:05
Formatteer je de schijf ook, voordat je Windows verder installeert? Probeer eens met de installatiecd alle partities te verwijderen, opnieuw aan te maken en dan te formatteren (misschien is volledig in NTFS wel de beste keuze).

• ---RRR---
Ja uiteraard. Alles geprobeerd. Ook verwijderen en opnieuw aanmaken.

Nogmaals: als ik windows installeer op diezelfde disk in mijn andere pc werkt het wel gewoon.

• ---RRR---
Dit heb ik nog geprobeerd:
jumpertje uit hd verwijderd, andere sata kabel, andere sata poort.

Ik heb het probleem voorgelegd bij de support van Shuttle zelf want hier schijnt niemand het te weten.

Wat me wel opviel is dat de sata schijf op poort 1 herkent wordt als 136gb en op poort 2 als 320gb. Toch boot de disk op beide poorten niet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eerst eens even hoe je BIOS ingesteld staat. ALs er per ongeluk ook een normale IDE poort op zit, moet je denk ik een aantal opties instellen mbt je IDE / SATA-controller :)
Ander verhaal: De ene keer wil ie drivers, de andere keer niet - welke controller zit er in je shuttle en welke in je normale PC :? Want ik heb zo'n vermoeden dat dat twee verschillende zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ---RRR---
Maar waarom start de andere disk wel gewoon op in de shuttle zonder ook maar iets aan te hoeven passen in de bios?

Er staat ook helemaal niets in de installation guide van shuttle vermeld over het instellen van bios opties bij het gebruik van een sata disk. Alleen dat je "misschien" de drivers van de floppy moet gebruiken. Die helpen dus niet.

Verwijderd

ik zit met hetzelfde probleem met een van men harde schijven....

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Zet de schijf eens met een jumper in SATA 1 mode in plaats van SATA 2 ?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• ---RRR---
Met die jumper zet je dan de snelheid op 1.5 ipv 3.0Gb. Dit had ik ook al geprobeerd maar hou dan dezelfde foutmelding.

Het antwoord van Shuttle op mijn vraag was:

Dear Shuttle customer,
That an incompatibility between Maxtor HDD and nForce 3/4 chipset.
Please check:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=29570
Please contact Maxtor for Firmware update. Thank you.
Best Regards
Shuttle Support

Uiteindelijk kom je dan bij een lijst met maxtor harde schijven die dit probleem vertonen. Echter staat mijn harde schijf van maxtor er niet bij (ander nummer). Ik moet dus nog even wachten op hun 2e antwoord.

Verwijderd

Veel staat er niet op de site he... ik heb trouwens geen jumper die ik kan verzetten ook niet. En die andere site was er een in het duits en daar snap ik niets van. Hopelijk kom jij wat meer te weten

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

---rrr--- schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:30:
Het antwoord van Shuttle op mijn vraag:
Pfff.. wat een dooddoener zeg.
Dat probleem is met de recentere firmwares van Maxtor inmiddels verholpen toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ---RRR---
Uiteindelijk kwam ik na verder zoeken uit op deze pagina:
http://maxtor.custhelp.co...3JjZQ**&p_li=&p_topview=1

lol, lange link.

Mijn harde schijf is net 2 weken oud, lijkt me dan ook wel verholpen te zijn.
Pagina: 1