Toon posts:

Help, nieuwe adsl-provider en het is niet vooruit te branden

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben vandaag overgegaan van kabel van Chello naar ADSL T12 van Tiscali. Is allemaal zonder problemen gegaan, alleen is m'n internet niet vooruit te branden. Ik heb een T12 abonnement wat dus 12Mbit inhoudt.

Heb verdeeld over de hele dag diverse keren m'n snelheid getest bij speedtest, maar ik kom nergens boven de 591 KByte/sec uit. Zelfs met m'n vorige 8Mbit verbinding ging ik daar altijd ver overheen.

Ik weet wel dat 12 MBit de maximale snelheid is en dat dat niet gegarandeerd is, maar 591 KByte/sec is wel heel erg langzaam, da's nog niet eens de helft van wat 'ie zou moeten kunnen halen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Heb iets gehoord over dat je ergens zelf je maximale bandbreedte moet instellen, heb wel al gegoogeld maar kan er weinig over vinden, da's alleen voor netwerken enzo, terwijl ik hier maar met een pc op m'n Zyxel modem met ingebouwde router zit.

Wie kan mij helpen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe ver zit je van de centrale af?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Speedtest is nou ook niet altijd even betrouwbaar. Ik haal met speedtest ook maar ongeveer 630 KB/s, terwijl ik met bittorrent makkelijk meer dan 700 KB/s kan halen. En ik heb een 6 Mb abbo van Demon.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Splitter staat beneden, modem ook (zo'n 4 meter van de splitter af), en ik zit boven met m'n pc, ons huis is niet mega-groot maar 't is toch wel een eindje.

Toen ik nog via de kabel internette was de kabel-afstand hetzelfde (behalve de splitter dan, want die hadden we daar niet bij de telefoon voor nodig), en toen kwam ik via speedtest wel vaak bijna op m'n maximale snelheid.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 22:30

Sick Nick

Drop the top!

Kijk eens op welke waardes de modem ingetrained staat, als die op grofweg 6000 kbit staat zal je niet veel meer halen nee. Als die op 12000 kbit staat is het gewoon goed en ligt het echt aan speedtest. Bovendien is speedtest ook niet echt betrouwbaar, ze gebruiken relatief kleine files. Download eens een 100MB file van speedtest.bbned.nl ofzo voor een betere aanduiding.

Verwijderd

Topicstarter
Euhhh, waar kan ik vinden op welke waardes m'n modem ingetrained staat?

Ga nu gelijk ff een grote file downloaden van bbned, kijken wat íe daar doet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 16:54:
Splitter staat beneden, modem ook (zo'n 4 meter van de splitter af), en ik zit boven met m'n pc, ons huis is niet mega-groot maar 't is toch wel een eindje.

Toen ik nog via de kabel internette was de kabel-afstand hetzelfde (behalve de splitter dan, want die hadden we daar niet bij de telefoon voor nodig), en toen kwam ik via speedtest wel vaak bijna op m'n maximale snelheid.
Met afstand tot centrale wordt bedoeld de afstand naar de centrale in de wijk, niet in je huis. De maximale snelheid neemt namelijk af met de afstand.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, foutje, dacht de afstand van m'n modem en computer enzo :-) Heb geen idee hoever ik daar vanaf zit, zal eens op de site van Tiscali kijken of ik daar wat over kan vinden.

Heb net een speedtest bij bbned gedaan, en daar is 't wel ietsje beter maar nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Bij het 100 MB bestand schommelt íe tussen de 640 en 730 KB/sec.

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
12 mbit is theorie uiteraard max zou dat dus 12000/8 = 1500 kbyte/s theoretisch kunnen opleveren. Daar gaat nog een hoop netwetkcommunicate/overhead vanaf maargoed dan is je huidige snelheid natuurlijk nog erg laag. Misschien dat de afstand tot de kpncentrale zo groot is dat je zo en zo niet aan de 12 mbit kan komen. Zou in ieder geval even in je modem kijken wat die aangeeft.

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Geef je postcode en huisnummer (of eentje daar vlakbij, als je t liever niet zegt) maar ff...

Verwijderd

Zou aDSLcentrale.nl eventueel willen integreren → Tweakers? Zodat Tweakers resultaten door kunnen meten.

[ Voor 254% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels in de instlelingen van m'n modem gekomen, heb geprobeerd de firmware te upgraden maar dat lukte niet, kreeg deze foutmelding:

The uploaded file was not accepted by the device

Firmware via de help-sectie van de Tiscali site afgehaald.

Bij bandwith in m'n modem staat overigens zowel LAN als WAN niet op active, evenals max. bandwith usage en speed (kbps) staat op 0. Is dit zoals het hoort?

Heb er geen losse router tussen hangen, maar volgens mij zit er wel een ingebouwde router in m'n modem.

Voor Mexxus: Postcode is xxxx xx, huisnummer is xx.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

Volgens http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 2068 meter.
Volgens een andere, minder betrouwbare, berekening bedraagt de afstand 2007 meter hemelsbreed.
T12 zou in theorie wel mogelijk moeten zijn.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Topicstarter
Da's wel fijn om te horen. Maar heb nog steeds geen idee waarom het dan niet naar behoren werkt
:-(

Heeft iemand nog suggesties?

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Bel ff de helpdesk, en laat ze kijken of je lijnprofiel wel goed staat ingesteld. Tevens kunnen ze een 4tel meting doen om met zekerheid te achterhalen wat je afstand tot de centrale is.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:22:
Da's wel fijn om te horen. Maar heb nog steeds geen idee waarom het dan niet naar behoren werkt
:-(

Heeft iemand nog suggesties?
'k Vermoed dat de koperlijn langer is dan men aanvankelijk dacht aan de hand van postcode gegevens. Misschien ga je niet meer snelheid halen, maar misschien zit er meer in en is het een oplosbaar iets (of combinatie van dingen).

Zorg in iedergeval dat je het optimaal aansluit, dus zorg dat echt waar je telefoonlijn binnenkomt je de splitter als eerste aansluit en je modem daar direct naast. Aftakkingen op de lijn voor de splitter kunnen al verstoren, zelfs als ze ongebruikt zijn. Maar als je het 'phone' stekkertje uit je splitter haalt en er heeft nog een toestel een kiestoon zit het gewoon fout aangesloten!

Probeer voor optimaal resultaat met ADSL ook niet te verlengen voor je modem. Dus vanaf je hoofdaansluitpunt (ISRA, eerste punt waar je lijn binnenkomt) gelijk je splitter aan te sluiten en je modem daar te plaatsen.

Als er een aftakking zit en er zit iets op aangesloten (alarmsysteem, toestel, nummermelder of inbelmodem of fax etc) is het sowieso beroerd. Je merkt het dan snel genoeg als je met dat toestel gaat bellen of gebeld wordt dat je DSL verbinding uitvalt...

En natuurlijk (hoop het niet te hoeven vertellen) testen zonder upload of ander download verkeer en niet alleen naar speedtest.nl zitten kijken. Pak dan liever een testbestand wat lekker groot is bijvoorbeeld vanaf hier: http://ftp.tiscali.nl/pub/test/

[ Voor 19% gewijzigd door bjck op 11-10-2006 23:39 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:25
Speedtest.nl is zown beetje de ontbetrouwbaarste die je kunt gebruiken...
Mijn stats daar:

262.1kb/s download
38.8 kb/s upload

En als ik bv een 1000mb.bin binnen haal is dat dan 1.8mb/s download 115kb/s upload...

Pak deze bv eens: http://test.rbs.leaseweb.net/1000mb.bin

Afbeeldingslocatie: http://www.trancevibez.com/rommel/naamloos.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door blup op 11-10-2006 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle reacties!

Heb via diverse andere sites ook zo'n snelheidstest gedaan met grote bestanden, maar overal helaas dezelfde ellende, kom niet boven de 6,5 Mbit uit :-(

Heb uiteindelijk Tiscali maar gebeld, en zij kregen hem na het testen ook niet harder dan rond de 6,5 Mbit. Ga vandaag een langere netwerkkabel regelen en dan het modem met het mini-draaje wat erbij zat gelijk aan de splitter koppelen (zit nu zo'n 4 meter telefoondraad tussen). Schijnt dat een lange netwerkkabel geen probleem is maar dat het lange telefoonsnoer waarschijnlijk het probleem is. Splitter was al gelijk op het IS/RA punt aangesloten met een heel kort kabeltje.

Heb ik ook nog een vraagje over de instellingen van m'n modem: Bij bandwith in m'n modem staat overigens zowel LAN als WAN niet op active, evenals max. bandwith usage en speed (kbps) staat op 0. Is dit zoals het hoort?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Wat voor ISRA punt heb je in huis? Zo'n aansluiting in je meterkast of in de muur?

Het is altijd beter om je netwerk te verlengen, kan tot 100m gewoon, dan je telefoonie kabeltjes naar je splitter toe.

Welk ISRA heb je van deze?

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/isra-overzicht.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 12-10-2006 10:18 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen zo'n kastje waar de telefoonstekker rechtstreeks in gaat, zo'n vierpootje.

Heb de hele meterkast afgespeurd, maar daar geen ander punt kunnen vinden. 't Is denk ik ook heel onwaarschijnlijk dat 'ie ergens anders zit, want ik heb ff zitten Googelen en kwam via wikipedia ergens uit waar stond dat huizen van voor 1970 zeer waarschijnlijk alleen zo'n aansluiting hebben waar je telefoonstekker rechtstreeks in gaat, en ons huis is van ver voor 1970 (ergens jaren 50).

Als het goed is heb ik straks een langere netwerkkabel, ga het dan gelijk proberen om de hele riedel kort aan de splitter aan te sluiten. Hoop dat het dan opgelost is!

Verwijderd

Topicstarter
't Is dat enkele doosje, bovenste foto links, tweede van rechts en dan de bovenste.

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Heb je meerdere aansluitingen in huis? Zoja, dan was het gebruikelijk om deze direct door te lussen van achter de contactdoos die jij hebt. Heb je gecheckt of er achter deze contactdoos meerdere rode en blauwe draden zijn aangesloten? Er mag maar één rode en één blauwe aangesloten zitten.

(kapje eraf schroeven en goeie foto maken is misschien ook handig)

[ Voor 10% gewijzigd door basz op 12-10-2006 10:37 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb van Demon een 6 mb en ik zit ongeveer 100 m van de centrale vandaan en ik haal max 750 kb. Als je Wanadoo Family hebt zoals een aantal hier in de buurt dan haal je max 500 kb (en dan praat ik over een abo van max 20 mb). Je kan meestal gewoon een gegarandeerde snelheid nemen dan een max snelheid. Wat Wanadoo belooft komt hier gewoon niet uit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is toch een goeie 2km. Ik woon in een huis uit mid50's (1374m van centrale), met soort van isra punt, eigelijk een PCV buis waar 1 donkergrijze kabel uitkomt naar een simpel verdeelkastje. Zelfs toen ik een telefoonkabel naar boven had haalde ik al cap-8mb, hele zwikkie vervangen door cat5 bekabeling liet alleen mijn ping wat dalen. 3 straten verderop zijn er diverse die niet verder komen dan een 4-5mbit, 1 daarvan zit ook op een T12 abbo.

Wel wat overdreven om het 'niet vooruit te branden' te noemen, 6mbit is nog steeds 'snel'.

Kijk eens rond in de buurt, of iemand soortgelijk abbo heeft om te vragen wat zijn maximaal halen. Verder heb je nog niet gemeld waar je modem op 'ingetrained' staat.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 12-10-2006 10:50 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat een onzin

Jij zit 100 meter van de centrale, dat wil niet zeggen dat de rest van de buurt een precies hetzelfde aansluiting heeft.
Er zijn wel meer dingen die meespelen voor netwerk performance. Daarnaast vind ik persoonlijk Demon wat beter als isp dan wannaadoo.

Al die buren hebben waarschijnlijk 15 meter telefoondraad tussen hun modem, ja zo krijg ik ook een klote verbinding :P

Afstand is iets wat 'meetbaar' is en om te vragen. Als je afstand 8 km is tot de centrale, dan moet je niet raar opkijken als je niet boven de 4mbit komt. Dat wil niet zeggen dat als je onder de km zit dat je altijd maar 16 mbit of hoger haalt. Sommige gebouwen hebben een eeuwen oude koperaansluiting of een lange draad, het signaal is dan gewoon zo slecht dat snelheid er niet in zit.

• basz

basz

Professioneel prutser

1300 meter, bedrading uit 1960, 21mbit. Het kán best goed werken hoor.
(maar ik heb m'n israpunt dan ook uit elkaar getrokken en de hele bedrading tot aan het modem 100% shielded gemaakt. Afstand ISRA-punt <=> modem; 15cm. :P)

[ Voor 8% gewijzigd door basz op 12-10-2006 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal vanavond eens kijken hoeveel draden er achter de contactdoos zitten. Hebben momenteel maar een aansluiting, maar zou best kunnen dat er meerdere hebben gezeten. Mocht ik er meerdere hebben, kan ik die dan gewoon loshalen zodat er nog maar een rode en een blauwe draad verbonden is?

Sinergy X: Ben het niet met je eens dat het wel wat overdreven is om te zeggen dat m'n internet niet vooruit te branden is. 't Is echt super traag allemaal, en vergeleken met 12 MBit is nog geen 6 MBit echt een slakkegangetje. Heb niet voor niets een T12 abo genomen, als het zo blijft kan ik beter teruggaan naar een T6, zelfde snelheid voor een vee lagere prijs :-)

• basz

basz

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 11:25:
Mocht ik er meerdere hebben, kan ik die dan gewoon loshalen zodat er nog maar een rode en een blauwe draad verbonden is?
Ja. Maar dan wel deigene die (waarschijnlijk) uit de grond komen verbonden laten hè? Anders wordt je internet ultiem traag, zeg maar (lees: geen internet ;))

Verwijderd

Topicstarter
Hihi, da's wel een goeie :-) Zal erop letten.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer, een hoop gedoe en gepiel verder, helaas allemaal zonder resultaat.

Heb de aansluiting uit elkaar gehaald, zat maar een rood en een blauw draadje in. Hele boel weer in elkaar gezet, vervolgens het modem rechtstreeks op het telefoonkastje aangesloten en de helpdesk van Tiscali gebeld. Zij hebben vervolgens diverse metingen gedaan, ging wel ietsje sneller want had nu bijna 7 MBit in plaats van 6, jawel, we gaan vooruit :-)

Volgens Tiscali ligt het probleem waarschijnlijk niet hier in huis maar ergens buiten tussen de centrale en mijn huis. Ze gaan nu een of ander onderzoek doen, wat tussen de 5 en 10 werkdagen duurt. Daarna moet het allemaal wel werken zoals het hoort, wordt vervolgd...

• basz

basz

Professioneel prutser

Da's goed nieuws, weet je iig zeker dat het niet aan jouw kant ligt. Vol verwachting klopt ons hart.. ;)
Pagina: 1