Toon posts:

pc die weer uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een tijdje geleden (kleine 10 maanden) een 'RADEON X800 Series (RADEON X800 GTO)' gekocht maar omdat m'n pc blokte terwijl ik games speelde: eerst m'n scherm die blokkeerd daarna het geluid die stilviel en dan kreeg ik iets op m'n scherm van 'monitor going to sleep'
dat bleek dus te komen door m'n 300 watt voeding die ik dan veranderd heb met een 400 watt (van antec)

na een paar maandjes dook het probleem weer op en heb ik een 120mm fan aan de zijkant gezet die nu op m'n graka blaast

weer een tijdje later (het heden) krijg ik het weer (meestal alleen als ik games speel maar het is al voorgekomen als ik gewoon aan het surfen was op meerdere sites terwijl er muziek afspeeld), kheb dan m'n dvdrw uitgehaald omdat die (denk ik toch) ook nog van m'n voeding afnam en ik die bijna nooit meer gebruik en nu terwijl ik call of duty 1 (die nu al redelijk oud is..) kreeg ik die foutmelding op m'n scherm weer en kheb m'n case opengedaan en bijna niets voelde warm aan

ik heb een compacte case (+- 18cm dik, 40cm lang en 37cm hoog)
specs:
You Have: 2 processors running - Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz
You Have: 3.19 GHz Performance Rated at 4.79 GHz
You Have: 1023.4 MB
You Have: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (Build 2600)
You Have: RADEON X800 Series (RADEON X800 GTO (0x554F))

nu, wat zou ik nu kunnen doen om dit niet meer te krijgen?
-meer ventilatie (momenteel één 80mm voor de uittake en één 120mm die op m'n graka blaast)
-betere voeding (m'n graka moet min300 watt hebben)
-of nieuwe case

hopelijk kan iemand me helpen om dit probleem voor eens & altijd van de baan te ruimen.. :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als ik jou was toch maar een zwaardere voeding proberen (500 a 550 watt)

maar eerst zou ik het proberen met een betere koeling in de kast, aangezien je een compacte kast hebt...

hitte afvoer is meestal de oorzaak bij dit soort problemen

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Met blokte neem ik aan FrameRape ?
Dan loopt hij opeens vast en is monitor to sleep DWZ geen videosignaal :o
Inderdaad eerste gok voeding niet toereikend genoeg !
Dat heb je vervangen dus dat probleem elimineren we dan ook maar even.

Dan komt het probleem van oververhitting, je zegt dat te hebben opgelost dmv een extra case fan.
Hier twijfel ik zelf nog controlleer dmv speedfan toets maar in op google de temperaturen van je pc idle en test ze wanneer je aan het spelen bent.

Tevens check of je een Ati tool heb om de temperatuur van je vga kaart te meten het probleem kan ook daar liggen.

ik gok zelf op 2 dingen A. Brakke voeding (wellicht defect) of B. Oververhitting.
Probeer ff te testen / kijken naar je temperaturen en post results aub
Succes ! (ik weet hoe vervelend het is als je pc niet werkt dus ik zal je proberen te helpen m8)

Verwijderd

KatirZan schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:42:
Als ik jou was toch maar een zwaardere voeding proberen (500 a 550 watt)
Niet nodig, ik draai met een gelijkaardig systeem (4400 x2 van 110watt, 4HD's, x800GT, neon's en fans enzo) en ik kom toe met een tybotech 400w voeding. Een Antec 400w trekt dit systeem dus zonder moeite.

Ik zou eerder de temps van je cpu checken, als je koelblok verstopt zit of niet echt goed gemonteerd, kan je cpu gewoon te warm worden en daardoor uitslaan.

edit, hoe laat je die 120mm fan tegen die grafische kaart blazen, als het er gewoon recht tegen is kan het zijn dat je de lucht die je grafische kaart wegblaast gewoon weer in de koeler blaast, met als gevolg dat die helemal niet meer afkoelt...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 15:49 ]

Verwijderd

Aan zoiets zat ik zelf ook te denken, matige airflow / koeling wat niet echt werkt.
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:47:
[...]

Niet nodig, ik draai met een gelijkaardig systeem (4400 x2 van 110watt, 4HD's, x800GT, neon's en fans enzo) en ik kom toe met een tybotech 400w voeding. Een Antec 400w trekt dit systeem dus zonder moeite.

Ik zou eerder de temps van je cpu checken, als je koelblok verstopt zit of niet echt goed gemonteerd, kan je cpu gewoon te warm worden en daardoor uitslaan.

edit, hoe laat je die 120mm fan tegen die grafische kaart blazen, als het er gewoon recht tegen is kan het zijn dat je de lucht die je grafische kaart wegblaast gewoon weer in de koeler blaast, met als gevolg dat die helemal niet meer afkoelt...

Verwijderd

Ik neem aan aangezien je niet meer post, dat je probleem opgelost is ?

Voortaan als je probleem is opgelost meld het ;)

Weten wij tweakers weer dat we weer een goede daad hebben verricht haha

cheers m8

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik vermoed dat je een Pentium D805 oid hebt die je flink hebt ge-oced. Deze vreten namelijk erg veel stroom, heel veel zelfs...

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:35:
Ik neem aan aangezien je niet meer post, dat je probleem opgelost is ?

Voortaan als je probleem is opgelost meld het ;)
khad geen tijd om te antwoorden en m'n probleem is dus niet opgelost :)

@Ikaruga
-met blokken bedoel ik idd dat mijn scherm plots blokkeerd op het laatste wat hij gezien heeft, daarna m'n geluid & mijn scherm met 'monitor to sleep'
-ivm met speedfan:
kheb 1 fan die soms eens dat vuurtekentje uitslaat (dunno welke), maar kheb al ondertussen 2 nieuwe fans besteld (1 120mm voor de intake en 1 extra 80mm voor de uittake)
-een Ati tool hebbek denk ik niet
-ik denk dat m'n voeding er niet aan is want hij blaast allezins nog en antec is geen slecht merk dacht ik
en over die overhitting:
ik heb de laatste keer dat hij uitviel eens m'n bak opengedaan en overal getast en niets voelde eigenlijk echt warm aan buiten m'n graka maar das normaal zkr?

@Athmozz
hij blaast er recht op, maar m'n kaart voelt niet abnormaal warm aan en kheb de onderste slotjes (zo'n slotjes waar je je graka moet insteken) uitgehaald omdat ik dacht dat hij zo beter zo koelen

@aramdin
ge-oced..?
bedoel je overclocked ofzo of dat er veel neon inzit?
zoja dan moet ik op beide vragen nee antwoorden

nog iets:
terwijl m'n pc opstart heb ik eens op f10 gedrukt en ik zat in een soort menu waar ik allerlei dingen kon aanpassen, ik heb daar ook gezien dat ik de snelheid van m'n 80mm fan kan aanpassen, nu staat hij op het laagste (wat dus al standaard was) maar er staan +- 5 streepjes dat ik nog kan stijgen
nu is mijn vraag: mag ik die verhogen of is dat niet aangeraden?

Verwijderd

Topicstarter
niemand die me verder kan helpen? :?

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:28
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook een X800 GTO, en (ongeveer) hetzelfde probleem. Twee weken terug is er een nieuw moederbord geplaatst (garantie... lang verhaal 8)7 ). Daarna heb ik niks dan problemen gehad:

PC liep in het begin vast. Opnieuw opstarten was de eerste gedachte. Dan hoorde ik geen "Mobo piep", en bleef het scherm zwart. Na een seconde of 10 hoorde ik de "Mobo piep" wel, maar die bleef gaan (lange piep, zoals bij verkeerd RAM o.i.d.). Dan moet ik mijn pc uitzetten (5 sec. power knop indrukken) en opnieuw aanzetten, en dan werkt hij weer even.

Als ik internet opstart wil hij ook wel eens "freezen", maar normaal gesproken is het tijdens het gamen (CS 1.6 of Race the Game, wat ik veel speel).

Het is niet het geheugen iig (gechecked), en ook niet de hdd (ook gechecked). Dus mijn hoop is dat de computerzaak het CPU koelblok niet goed vast heeft gezet, of dat 1 van de fans verstopt zit, waardoor de temperatuur oploopt.

Misschien heeft iemand anders nog tips...?

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Sluit zo min mogelijk aan op je systeem, start in veilige modus, start een moederbord utility tool waarmee je temperaturen kan meten (ook die van je 3d kaart) en stress het systeem met orthos sp2004. Wat zijn dan de temps en hoe reageert je pc? Mocht je ook een multimeter hebben sluit die ook aan. Houd de waardes in de gaten en post die eventueel na een 15 min stressen.

succes

• Acid__Burn
@Zygivt:

Helaas is er geen tool van ATI beschikbaar om de temp van de VGA te meten. Ik heb (nog) geen tool kunnen vinden voor de temp van het mobo. Zoals eerder gezegd de temp van het mobo en de hdd zijn goed. Die heb ik laten lopen tijdens de RAM stress test.

In Orthos zie ik de temp ook niet terugkomen. Heb deze net even op de zakelijke laptop getest namelijk :P

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Acid__Burn schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:13:
@Zygivt:

[...]

In Orthos zie ik de temp ook niet terugkomen. Heb deze net even op de zakelijke laptop getest namelijk :P
Orthos is alleen voor het stressen uiteraard. Speedfan kan jouw temperaturen en spanningen uitlezen en voor je videokaart ga ik nog effen voor je kijken.

edit: hiermee kun je de temps van je X800GTO wel uitlezen

succes

[ Voor 15% gewijzigd door Zygivt op 12-04-2007 12:49 ]

• Acid__Burn
Thanx Zygivt, ik ga het vanavond gelijk testen. Probeer de uitkomst morgen te posten. Misschien kan je me aan de hand van de resultaten meer vertellen. Denk dat ik zelf ook wel een conclusie kan trekken uit de resultaten, maar zo niet hoor je het van me. De eventuele oplossing zal ik ook posten.

Thanx M8!

• Acid__Burn
@Zygivt:

Ik heb gisteren de temperaturen opgenomen tijdens de stress test. Ik heb de eerst getest met de kast dicht:
Temp1 25
Temp2 25
Temp3 69
Temp 1
HD0 20
Core 28

Daarna met kast open:
Temp1 26
Temp2 27
Temp3 70
Temp 1
HD0 20
Core 34

Het ligt dus niet aan de airflow in de kast. Ik heb na de stress test (die perfect liep, zonder problemen) 2 uur gegamed, en dat verliep vloeiend. Ook zonder problemen. Daarna game afgesloten, en ik wilde internetten (lijkt me niet zo zwaar). Daar ging m'n pc op onderuit. Hij liep weer vast.

Ik wilde daarna de voeding nog even testen, en haalde de molex uit m'n CD en DVD drives. Toen starte de pc helemaal niet meer op. Met de DVD drive aangesloten ziet hij mijn processor (processor clock ....), en start niet verder. Als ik dan de CD drive aansluit wil hij pas helemaal opstarten. Het gebeurd ook dat mijn scherm "ineens" zwart wordt, en ik krijg vervolgens te zien: "No video input. Going to sleep".

Ik ben dus bang dat het aan de videokaart ligt. Maar volgens de testtool werkt deze perfect. Het volgende is getest:

HDD In orde
RAM In orde
Mobo In orde
VGA In orde
Powersup. Lijkt in orde

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Anders ga ik vanmiddag/morgen terug naar de computer winkel, om te zorgen dat zij hun fout goedmaken.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Als je de molexen uit je cd en dvd drives haalt moet je ook de IDE kabels er uit halen bij sommige moederborden, anders start ie niet op.

In je openingspost zie ik het volgende staan:

"You Have: 3.19 GHz Performance Rated at 4.79 GHz"

Ik weet niet waar het tweede vandaan komt, maar als dat echt zo is, is het ten eerste een kicke OC, en ten tweede de veroorzaker van je probleem.

Update de BIOS van je moederbord en vergeet deze niet daarna te resetten... dit haalt een eventuele OC weg en kan ook eventuele compatibility problemen oplossen :)

• Acid__Burn
@cyberbetica:

Helaas is die OC niet van mij :D. Maar ben idd vergeten de IDE kabels eruit te halen... Dat zou de fout kunnen zijn. Maar dat verklaard nog steeds niet waarom mijn systeem zo instabiel is... :(

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Ik geloof dat je die specs hebt gehaald uit call of duty zelf?(you have...) Die rated slaat dan op dat hij overeenkomt met een standaard pentium 4 oid.(de core2duo wordt in sommige games ook gerated met een pentium 4 en dan heb je ook 5+ ghz) Dus zijn systeem is niet overklokt. Kun je eens echte specs geven in plaats van een uitrol van 1 of ander spel? Zo voorkom je verwarring(Volgens mij is de cpu dus niet overklokt en zal het niet daaraan liggen)

Kun je ook eens de (beschikbare) temperaturen posten?

[ Voor 19% gewijzigd door skelleniels op 13-04-2007 11:09 ]

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1