Toon posts:

Juiste instellingen voor drukwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor een stageproject waar ik op dit moment mee bezig ben, moet ik een aantal gemaakte leaflets laten drukken. Deze heb ik opgemaakt in Photoshop (heb geen InDesign ter beschikking) en ik heb hierin gebruik gemaakt van Pantone kleuren voor de kop (balk) en het vlak op de achtergrond. Deze kleuren heb ik uitgezocht aan de hand van een PMS-waaier, dus ik heb een redelijk idee hoe ze er als drukwerk uit komen te zien. Echter bevat deze leaflet wel een aantal kleurenfoto’s. Nu is mijn vraag:

Welke instellingen moet ik aan het document geven om dit drukwerk zo mooi mogelijk af te leveren?

Zoals ik al vertelde is dit voor mij een stageproject en heb ik nog geen ervaring gehad met het werken met drukkers. Vandaar dat ik ook niet weet wat precies het verschil is tussen Fullcolour drukwerk en het 4 kleuren drukwerk…

Ik hoop eigenlijk dat iemand hier deze zaken duidelijk aan mij kan uitleggen.
Ik heb al wel met iemand bij de drukker gesproken (heb een proefprint laten maken).
Maar deze man kon mij niet goed in duidelijke taal vertellen wat het probleem was en hoe ik het kon oplossen.

Alvast bedankt voor iedere reactie!

-Raul8711-

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mooiste effect krijg je als je de pantone kleuren apart laat drukken, dus als je 2 pantone kleuren + een fullcolour hebt kom je dan uit op 6 drukgangen, i.p.v. 4 als je de pantonekleuren ook laat meedrukken met de fullcolour.
De pantonekleuren worden dan vaak steunkleuren genoemd.

Fullcolour heeft transparte inkten waardoor je kleuren kunt mengen en dus o.a. foto's beter kunt benaderen, pantone kleuren zijn (als het goed is :P ) dekkende kleuren welke niet zijn te vermengen op de manier waarop dat bij fullcolour kleuren wel kan. Bij kleine puntjes ofzo zul je het verschil niet snel merken, maar grote vlakken netjes krijgen is bij pantone een stuk makkelijker dan bij fullcolour.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
Meestal gebruik je Pantone-kleuren juist als je in zwart-wit met één of twee steunkleuren drukt. (Het nut van Pantone-kleuren is niet dat jij leuke kleurtjes hebt om je full-colour folder mee te maken, maar dat elke Pantone-kleur correspondeert met instructies aan de drukker om inkt te mengen, zodat de drukker die netjes kan representeren als je met die kleur wil drukken.)

Als je full-colour drukt, kun je gewoon alles naar CMYK converteren, want zo wordt het gewoon gedrukt. Mijn ervaring met drukkers is dat het met full-colour niet zoveel uitmaakt hoe je 't aanlevert. (Als je steunkleuren gebruikt, is het wél belangrijk dat je aparte brushes gebruikt.) Maar daarvoor moet je echt met je drukker overleggen; die hoort je uit te kunnen leggen wat en hoe je alles moet aanleveren. Als ze daar te beroerd voor zijn zou ik maar naar een andere drukker op zoek gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie beide reacties.

Ik hoor hier echter wel iets dat nieuw voor mij is, apart fullcolour laten drukken met 2 steunkleuren. En ik weet, als ik het zo hoor, ook niet of die methode nodig is. Misschien zouden jullie me weten te adviseren als ik een voorbeeldje plaats:

http://images.kodakgaller.../6/655389172133_0_ALB.jpg

Zie dat de kop/balk bovenin een transparante (pantone) kleur is waarachter een afbeelding zit.
Ook zijn er eigenlijk niet echt grote vlakken waarop alleen een pantone kleur voorkomt. Als ik het
goed begrijp moet ik dan voor Fullcolour kiezen en kan ik gewoon weer CMYK gebruiken?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:23

ralpje

Deugpopje

Misschien een beetje kort door de bocht, maar waar ga je laten drukken? Kun je niet gewoon even bij de drukker informeren hoe hij het gaat afhandelen en, nog belangrijker, hoe hij het spul het liefste aangleverd krijgt?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn opdrachtgever heeft nog geen drukker vastgesteld. Daarom hoopte ik op deze manier wat meer info te krijgen over drukwerk. Ben ook pas net met de stage begonnen dus het drukken is nog een tijdje weg. Maar ik neem toch eigenlijk aan dat ik, als ik het fullcolour moet laten drukken, het bij iedere drukker op dezelfde manier moet aanleveren?

Verwijderd

/me doet klik > 403 Forbidden... :?

Doe ik nou iets fout of kan ik niet (na)kijken wat je wilt laten drukken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de afbeelding gewoon bekijken.
Nogmaals de link dan voor jou:

Verwijderd

als je zorgt dat je in je channels je pantone kleuren in een apart channel heb zitten en de kleurenfoto's gewoon in cmy en k, dan komt het wel goed

channels <=> drukgangen

wat worden de steunkleuren? die lichte achtergrond blauw en de textkleur neem ik aan?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 14:52 ]

Verwijderd

weet ook niet waarom browser moeilijk deed...
[/offtopic]

Ik meen toch wel een groot vlak kleur te bespeuren. AIs die blauw zoals je zegt met behulp van de waaier is uitgezocht, dan wil je dié kleur dus. Mijn ervaring tot nu toe is dat verschillende drukkers (ook mede door verschil in drukpersen) nog wel eens verschillende wensen hebben. Gewoon een mailtje naar de drukkerij is vaak al voldoende. De drukkerij heeft natuurlijk ook liever dat jij blij bent met het resultaat.

Als ik dit fullcolour zou laten drukken, zou ik het in ieder geval opmaken met zoals al gezegd, aparte brushes/channels. En daarna even contact zoeken met de pre-press. Just to be sure.

@ mophor: dat zegt ie toch? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dank voor de reactie. Ik heb dus geen idee van steunkleuren, zoals al gezegd heb ik daar
niet eerder van gebruik gemaakt. Dan heb ik nog even een vraag, maar ik weet niet of die in topic
mag/kan/hoort:

Hoe stel ik die verschillende brushes/channels in photoshop in?

Heeft iemand hiervoor een tut.-link zodat ik misschien ook de bedoeling/het effect hiervan ga begrijpen. Of als iemand het zelf in leek-taal uit kan leggen is dat natuurlijk ook handig.

Alvast weer bedankt!

Verwijderd

In je colorpicker in Photoshop kun je onder 'ok' en 'cancel' op 'custom' klikken. Dat brengt je in het venster waar je verscheidene libraries kunt selecteren.

• Soultaker
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:34:
Ik hoor hier echter wel iets dat nieuw voor mij is, apart fullcolour laten drukken met 2 steunkleuren. En ik weet, als ik het zo hoor, ook niet of die methode nodig is. Misschien zouden jullie me weten te adviseren als ik een voorbeeldje plaats:

Zie dat de kop/balk bovenin een transparante (pantone) kleur is waarachter een afbeelding zit.
Ook zijn er eigenlijk niet echt grote vlakken waarop alleen een pantone kleur voorkomt. Als ik het
goed begrijp moet ik dan voor Fullcolour kiezen en kan ik gewoon weer CMYK gebruiken?
Je plaatje doet het niet, maar ik begreep dat je ook kleurenfoto's wilde opnemen. Die moeten sowieso in full-colour. Dan zou ik zelf géén extra steunkleuren drukken; dat maakt het nodeloos duur en ingewikkeld, terwijl de kleuren die jij gebruikt waarschijnlijk ook wel redelijk eruit zien op full-colour.

Je levert je document in dat geval inderdaad aan in CMYK (maar zoals gezegd: de meeste drukkers kunnen documenten ook zelf wel naar CMYK converteren, en voor die details moet je echt bij je drukker zijn.)

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik denk ik al gedaan, maar bij color picker staat bij mij net iets anders:
Ik heb 'ok', 'cancel' en 'Color Libraries'. Ik moet dan neem ik aan naar 'Color Libraries'.
Hierin heb ik de pantone kleur gekozen die met mijn pms waaier overeen kwam.
Voor de blauwe achtergrond is dat bijvoorbeeld: 290C. Deze optie kon ik vinden in het menu bij de
PANTONE solid to process coated. Hierin heb ik deze aangeklikt. Dit heb/had ik voor alle vlakken al
gedaan en ook voor de tekst. Maar als ik in photoshop bij Window > Channels kijk zie ik alleen de
CMYK (en C,M,Y,K los) channels staan. Is dit dan wel goed?

Daarnaast nog even de vraag,:

Hoe stel ik dan de channels van de foto's in?
Dit kan niet met de colorpicker volgens mij. Maar mijn hele
document staat natuurlijk al wel in CMYK.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 09:32
De link doet het als je - ipv erop te klikken - 'm kopieert en plakt in een nieuw browservenster/tab.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Ja, als je zeker weet dat je document gewoon CMYK is, en je netjes waar je de kleur hebt gebruikt je Pantone stalen hebt gebruikt is er voor zover ik heb kunnen lezen/zien niets aan de hand.

Mogelijkerwijs zal een drukker nog een voorkeur kunnen hebben voor een bepaalde library, maar nogmaals, dat is informatie waarvoor je bij de drukker moet zijn.

Als het goed is bijten ze niet hoor ;), dit soort vragen zijn de normaalste business in de business.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan denk ik dat ik voorlopig goed zit. Ik heb deze vraag idd ook nog maar aan een drukker voorgesteld. Maar die kon het mij niet goed uitleggen, daarom probeerde ik het hier. Bedankt allemaal voor de uitleg. Voordat ik het drukwerk aanlever zal ik idd wel even contact opnemen met een of meerdere drukkers.

Verwijderd

Ja, als je zeker weet dat je document gewoon CMYK is, en je netjes waar je de kleur hebt gebruikt je Pantone stalen hebt gebruikt is er voor zover ik heb kunnen lezen/zien niets aan de hand.
niet dus,
cmyk is cmyk, geen steunkleur dus, die moet je echt in een aparte channel stoppen (in channels venster, of kanalen in het nederlands), anders wordt je pms door cmyk benadert

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je full-colour drukt zijn steunkleuren eigenlijk alleen nog maar nodig voor speciale inkten. Denk aan goudkleurige inkt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

en voor (gekleurde) teksten op een gekleurde achtergrond, zoals in het geval van de TS
als je dat gaat rasteren gaat het geheid rammelen

• Soultaker
Op een gekleurde achtergrond kun inderdaad je beter zwart drukken, zeker als de tekst die je print klein is. Als je een vet of een groot lettertype gebruikt maakt het niet zo veel meer uit. De kwaliteit van offset drukken is gelukkig best hoog.

Pas ook op met witte tekst op gekleurde achtergrond. Die kan ook maar beter vet zijn, anders wordt de tekst onleesbaar als de verschillende lagen kleuren niet netjes over elkaar liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Soultaker op 12-10-2006 16:37 ]

Verwijderd

niet dus,
cmyk is cmyk, geen steunkleur dus, die moet je echt in een aparte channel stoppen (in channels venster, of kanalen in het nederlands), anders wordt je pms door cmyk benadert
Is dat niet wat cmyk in dit geval doet, aangezien we besloten dat een aparte (kleuren)drukgang te duur zou zijn?

Verwijderd

ow dat had ik gemist...

maar als ik gelige letters op een cyanige achtergrond zie, dan weet ik zeker dat dat gaat rammelen (raster hoeken van cyaan en geel zitten vlak op elkaar: 15 en 0 graden), misschien moet je even vragen of dat anders kan dan

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 00:14:
ow dat had ik gemist...
maar als ik gelige letters op een cyanige achtergrond zie, dan weet ik zeker dat dat gaat rammelen (raster hoeken van cyaan en geel zitten vlak op elkaar: 15 en 0 graden), misschien moet je even vragen of dat anders kan dan
Iets als het voorbeeldplaatje is sowieso prima in fullcolour te drukken. Die oranje kopjes zou ik overigens ook gewoon blauw maken omdat dat oranjege zoals mophor zegt lelijk gaat worden. Stel dat je blauwe tekst opgebouwd is uit 100C en 50K en je achtergrondje 40C is dan heb je minder problemen met het niet 'passend' drukken. Overigens gaat offset tegenwoordig best ok maar ookal heb je een heel erg inieminie verschil dan krijg je bij die gelige letters sowieso een ranzig randje.

Wanneer je overigens steunkleuren gebruikt is een Multichannel document in Photoshop wel handig. Let er overigens ook op dat wanneer je tekst gaat 'zetten' in Photoshop en je gewoon 300 dpi gebruikt letters niet strak zullen zijn wanneer je drukt. 300 dpi is prima voor beeld in raster 60, offset maar absoluut niet voor letters of lijn illustraties.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1