Toon posts:

Jpegs annoteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende 'probleem':
Ik werk bij een organisatie die boeken digitaliseert. Boeken worden gekopieerd en redacteurs markeren op papier met markers bepaalde woorden, schrijven opmerkingen en geven aanwijzingen over layout en dergelijke. Dan wordt het papier weer ingescand en de tekst omgezet naar en xml-bestand met tekst en tags voor opmaak, noten en verwijzingen enz.

Nu is de bedoeling dat dit gehele proces zich geheel digitaal moet gaan afspelen, zodat redacteurs niet fysiek in de buurt van het boek hoeven te zijn, maar een digitale kopie van het boek krijgen, daar notities op aanbrengen en dat het daarna weer verder verwerkt wordt.
Nu ben ik op zoek naar de beste manier om deze notitities aan te brengen. Het gaat dan om jpg-files van bladzijdes uit boeken.
Ik heb zelf al layers in fotoshop geprobeerd, en op zich werkt het wel, maar als je de layers wilt behouden bij het opslaan worden de bestanden erg groot. Ook is het zo dat er bijna geen mogelijkheid is om de notities enigszins te beheren, bijvoorbeeld een lijst er van maken.
Ik heb het ook geprobeerd met adobe acrobat, met een pdf van alle pagina's van een boek. Op zich is dit wel een redelijke benadering van wat ik wil, alleen is acrobat nogal prijzig en worden de bestanden wederom weer erg groot.

Is er iemand die al eens een dergelijk project heeft uitgevoerd, of iemand die goede tips heeft over hoe dit het beste te realiseren is.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Zou je even kunnen toelichten waarom je per se bij jpg-bestanden wil blijven? Ik begrijp uit je verhaal namelijk dat die er op dit moment nog niet zijn. Of ik moet het verkeerd begrijpen :)

Verwijderd

Topicstarter
rb338 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:54:
Zou je even kunnen toelichten waarom je per se bij jpg-bestanden wil blijven? Ik begrijp uit je verhaal namelijk dat die er op dit moment nog niet zijn. Of ik moet het verkeerd begrijpen :)
Het gaat om gescande pagina's van boeken, ze worden van verschillende kanten aangeleverd, als jpg, tiff of nog anders, maar dat maakt voor het verwerken niet uit.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalscrapbookplace.com/university/tutorials/images/jr_sound_PS71.jpg?

anders heb je nog de mogelijkheid van een een of ander progsel maken, heb je zo gedaan in welke omgeving dan ook. Zorg dat je de pagina in de ene helft van je scherm laadt en geef in de andere helft een rtf field waar je comments kan blaten, sla deze dan vervolgens met het scannummer op in een database

zou webbased kunnen, maar in welke progtaal dan ook, zo te maken

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 07:36 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:59:
[...]

Het gaat om gescande pagina's van boeken, ze worden van verschillende kanten aangeleverd, als jpg, tiff of nog anders, maar dat maakt voor het verwerken niet uit.
Als alles als plaatje wordt geleverd, zou ik het allemaal omzetten naar tekst dmv OCR (Optical Character Recoginition).
Voorwaarde is dat de scans van goede kwaliteit zijn.

Dan kan je die tekst wel weer in XML gebruiken.
Ik weet niet of er iets bestaat, maar anders moet je het zelf maken. Een programma waarmee je bepaalde woorden kan highlighten en dan een comment aan die highlight knopen.
Weergave van de notitie onMouseOver ofzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?