Windows 2003 server vervangen door Linux server

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Hoi allemaal,
Graag zou ik jullie inzichten horen over het volgende:
Ik heb thuis voor mijn thuisdomeintje een machine staan met daarop Windows 2003 SP1. Deze machine gebruik ik voor de volgende zaken:
  • Active directory met roaming profiles - De twee Windows XP clients die er verder in mijn huishouden zijn loggen aan op het het domein en we hebben allebei een roaming profile op de server. De belangrijkste reden hiervoor is dat het zo handig is om als Windows weer eens teveel problemen geeft, Windows opnieuw te installeren en dan vervolgens door het feit dat de Program files niet aangetast zijn (die staan op een andere partitie) en veel van de registry entries ervoor in het roaming profile staan, weer gewoon verder te kunnen werken.
  • Fileserver - Er staan een stuk of 6 shared partities/directories op die machine die overal vandaan bereikbaar moeten zijn voor alle domeingebruikers.
  • Printserver - Er zijn een HP Laserjet 1015 en een HP Deskjet 959c op aangesloten die zijn geshared en daardoor door alle andere comps te gebruiken zijn.
  • DNS Server - Gebruikt om te zorgen dat ik mijn eigen websites van binnenuit mijn netwerk fatsoenlijk kan testen.
  • Het draaien van een Lotus Domino Server - De Domino server wordt zowel als mailserver als als Webserver gebruikt.
  • Fax/voicemail server - Het voicemailsysteem laat ik sinds kort door KPN afhandelen die dit gratis aanbieden. Uitgaande faxen versturen moet echter wel blijven werken.
  • SpamAssassin - Als extra bayesian Spamfilter binnen Domino wordt SpamAssassin gebruikt.
Dit zijn dus de nodige taken. Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om deze taken allemaal uit te laten voeren door een Linux server. Het Fileserver stuk zal wel lukken met Samba, maar gaat dat aanloggen met Roaming profiles ook met Samba? Zijn er andere opties? Gaat Linux goed functioneren als Printserver voor die twee printers? Zijn er goede programma's onder Linux om de machine als uitgaande faxserver te laten dienen?

[ Voor 3% gewijzigd door martdj op 11-10-2006 13:40 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Op het eerste puntje na is alles goed te realiseren. Helaas is het zo dat Samba geen Active Directory kan doen (nou ja eigenlijk wel maar dat is nog in Alpha stadium). Je kunt wel roaming profiles maken met een NT4-style domein maar de vraag is of dat helemaal lekker werkt.

Het printer verhaal is trouwens makkelijk te doen via CUPS en Samba, het faxen kan geloof ik via HylaFax en dan is er zelfs nog de optie om icm Sendmail een fax naar een mail-adres te sturen waardoor het automatisch gefaxt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door MTWZZ op 11-10-2006 13:44 ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

martdj schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:38:
• Active directory met roaming profiles
Kan, zie Samba
• Fileserver - Er staan een stuk of 6 shared partities/directories op die machine die overal vandaan bereikbaar moeten zijn voor alle domeingebruikers.
Kan, zie Samba cq nfs (voor je linux clients)
• Printserver - Er zijn een HP Laserjet 1015 en een HP Deskjet 959c op aangesloten die zijn geshared en daardoor door alle andere comps te gebruiken zijn.
Kan, zie Samba en/of Cups
• DNS Server - Gebruikt om te zorgen dat ik mijn eigen websites van binnenuit mijn netwerk fatsoenlijk kan testen.
Kan, zie BIND, PowerDNS, MaraDNS of 1 van de vele andere DNS servers beschikbaar voor linux.
• Het draaien van een Lotus Domino Server - De Domino server wordt zowel als mailserver als als Webserver gebruikt.
Domino onder Linux blaast Domino onder Windows weg ;)
• Fax/voicemail server - Het voicemailsysteem laat ik sinds kort door KPN afhandelen die dit gratis aanbieden. Uitgaande faxen versturen moet echter wel blijven werken.
Asterix / HylaFax? (te weinig ervaring hiermee om een definitief antwoord te geven)
• SpamAssassin - Als extra bayesian Spamfilter binnen Domino wordt SpamAssassin gebruikt.
Kan.

• martdj
Bedankt voor jullie antwoorden. Het roaming profile gebeuren met Samba moet ik nog wat verder gaan bestuderen, maar het klinkt tot nu toe goed. Ik zag trouwens dat het stukje:
SpamAssassin - Als extra bayesian Spamfilter binnen Domino wordt SpamAssassin gebruikt.
momenteel nog niet kan op Linux omdat het openNTF project wat bezig is met de integratie van SpamAssassin in Domino (en waarvan ik het mailtemplate gebruik) nog geen andere OSsen dan Windows ondersteunt :(. Ik wil in de toekomst echter toch een zwaardere server met VMWare partities gaan gebruiken en dan kan ik eventueel 1 partitie Win32 houden die ik deze zaken laat afhandelen.

[ Voor 18% gewijzigd door martdj op 11-10-2006 15:04 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom wil je het gaan vervangen? Ik krijg niet de indruk dat het nu slecht werkt.

This footer is intentionally left blank

• martdj
ajhaverkamp schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:07:
Waarom wil je het gaan vervangen? Ik krijg niet de indruk dat het nu slecht werkt.
Het werkt inderdaad niet slecht. Twee redenen om het toch te willen vervangen:
  1. Meer kennis krijgen van Linux
  2. Een minder legale Windows 2003 installatie vervangen door een legale Linux installatie

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Pak dan een nieuwe PC om het op te testen want je hetzelfde in linux maken is toch net even wat ingewikkelder. In Windows is zo'n domein opzetten met deze features redelijk easy met de wizards e.d. Dan kan je tenminste lekker doorwerken ondertussen.

P.s. Als het je echt om de licentie gaat: Kan je geen studentenlicentie krijgen of iets dergelijks om korting te krijgen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

MTWZZ schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:42:
Op het eerste puntje na is alles goed te realiseren. Helaas is het zo dat Samba geen Active Directory kan doen (nou ja eigenlijk wel maar dat is nog in Alpha stadium). Je kunt wel roaming profiles maken met een NT4-style domein maar de vraag is of dat helemaal lekker werkt.
Op de "echte" NT4 werkte roaming profiles ook heel goed hoor dus zolang Samba niet gek doet (wat ik niet verwacht) zou ik op dit punt geen problemen verwachten :)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

elevator schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:06:
[...]

Op de "echte" NT4 werkte roaming profiles ook heel goed hoor dus zolang Samba niet gek doet (wat ik niet verwacht) zou ik op dit punt geen problemen verwachten :)
Ik kan me herinneren van mijn eigen setup (alweer een jaar of 3/4 geleden) dat niet alle settings goed mee kwamen (bijvoorbeeld outlook express dingen etc)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Kan niet, zie samba.

je kan een domain controller inrichten ja, en 'm daarbij als PDC inrichten.. profiles kan je inderdaad ook op de server doen.
Maar het is HEEL anders (en beknopter) dan AD..
het is vergelijkbaar met gebruikersbeheer in NT4

Vanaf Samba4 (nu nog een serieus instabiele beta als je de site mag geloven) komt er pas echte AD vervanging in samba.

[ Voor 5% gewijzigd door xzenor op 13-10-2006 11:43 ]

Verwijderd

possamai schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:42:
[...]

Kan niet, zie samba.

je kan een domain controller inrichten ja, en 'm daarbij als PDC inrichten.. profiles kan je inderdaad ook op de server doen.

Vanaf Samba4 (nu nog een serieus instabiele beta als je de site mag geloven) komt er pas echte AD vervanging in samba.
we hebben het hier wel over een thuisnetwerkje, 2 pc`s met roaming profiles :X . dit is makkelijk te raliseren met een linux bakkie.

Verwijderd

De andere vraag is idd, wat heb je echt nodig ? AD voor thuis bv is leuk om te testen/oefenen voor je het in de praktijk brengt. Daarintegen maar aan de andere kant is een PC'tje zo opgetuigd om in een test netwerkje te draaien.

De rest lijkt me geen probleem, behalve behoorlijk wat tijd in uitzoekwerk steken.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
zoals gezegd zul je met je roaming profiles je moeten behelpen met samba + ldap

maar ik weet niet hoeveel linux kennis je al hebt, want ik zou het eerst op een bak doen die "over" is, voor dat je de een er uit trekt en daar linux op wilt bouwen.

en nog een vraagje, welke distro was je van plan te gebruiken? want mandrak of SuSE is IMHO wat bloated voor een server, (ik draai zelf debian en gentoo voor me servers)

Compromises are for the weak

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

possamai schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:42:
[...]

Kan niet, zie samba.

Niet met Samba alleen nee maar wel wanneer je gebruik maakt van een LDAP (OpenLDAP) en Kerberos (aangezien Windows dat ook schijnt te gebruiken in dat AD gebeuren). Er zijn wel wat tutorials hierover te vinden.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
d'r staat me ook iets bij dat OpenLDAP+Kerberos en een vage inlog hack voor win2k ook zoiets kon...

Compromises are for the weak

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
om je alvast verder op weg te helpen.

installeer ook dhcp3-client en dhcp3-server bind9

dan heb je ook gelijk Dynamic DNS support

hier een mooie howto voor je windows omgeving.
http://lists.samba.org/ar...2005-December/114817.html
This howto covers samba + ldap + cups + recycle bin + samba-vscan
+ phpldapadmin + ACL + Extended Attributes.

www.zarafa.nl is een mooie exchang achtige oplossing.
( of gebruik www.postpath.com )

policies en loginscripts kan je ook gewoon gebruiken.
alleen notes weet ik niet.

mail met antivirus en anti spam, postfix, amavis, spamassassin, pyzor, dcc, razor.
zijn goede combinaties.

en voor de fax gebruik je HylaFax,

gebruik squid voor proxy en maak de hostaan in je dns wpad.jouwdomain.nl
en zet een proxy.pac bestandje erin en je hebt gelijk autoproxy voor IE.

so suc6 he.. hehe zal je nodig hebben.
>:)

ehhh.. noppes

Pagina: 1