Vreemd netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Mdekoning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-03 14:03
Op dit moment heb ik een nogal vreemd netwerk probleem.

ik heb thuis een netwerk liggen door het huis.

hierbij wordt gebruik gemaakt van een Speedtouch router/modem van xs4all(type weet ik zo niet)

op alle plaatsen binnen het netwerk werken alle pc's goed en is het netwerk gewoon lekker snel.

Op 1 pc na deze doet het overeral goed op 1 plek na. daar is het internet werkelijk terg langzaam.
hier heeft de pc al moeite om google te laden zonder time out. en als het hema la lukt dan is hij er +- een minuut me bezig. een zoekopdracht wil al niet meer lukken.

op diezelfde plek werk alles dus perfect met andere pc's.

kort uitgelegd

pc1 winxp
pc2 win2000
pc3 win98SE

Router - 4verbindingen mogelijk

Pc 1 en 2 doen het altijd overal even goed
Pc 3 doet het op alle plekken goed op 1 plek na.

ik heb al vanalles geprobeerd om dit probleem op te lossen.
-kabel vervangen
-andere slot op router
-ander instellingen PC

Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit kan oplossen.

Iemand nog een idee?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Ik dacht dat dit weer zo'n 13-in-een-dozijn probleem was...inderdaad een bijzonder probleem !

Kan je eens booten met een Knoppix en/of andere boot CD en controleren of het probleem nog steeds bestaat ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Al een andere netwerkkaart in die ene pc geprobeerd ?

Ehm laat maar ...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 13:08 . Reden: "Pc 3 doet het op alle plekken goed op 1 plek na." niet gezien ]

• Mdekoning
Bootcd is een beetje een probleem. zit namelijk geen cdromdrive in heb via cdromdrive van een andere pc die aangesloten zat op die pc windows geinstaleerd.

zijn er toevallig diskettes waarmee ik het kan testen?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ehm, wellicht stom, maar waarom gebruik je pc3 dan niet gewoon niet op die plek? Als-ie het overal goed doet, behalve daar, gebruik je m toch ergens anders en zet je één van de pc's die het wel doen daar neer?
Sowieso, Windows 98 heeft nog al eens kuren in een XP/2000 netwerk, tenminste, dat is mijn eigen ervaring, heb ook vaak genoeg rare problemen gehad. Nadat ik 98 vervangen had door 2000 nooit meer een probleem gehad...

Rail Away!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Misschien een hele domme, maar wissel eens de monitor en pc voedingskabel om. (mits de monitor niet in de voeding gaat). Het kan zijn dat er een storing op het net zit waardoor de pc kuren vertoond. Ik heb het weleens vaker meegemaakt.
Of je kunt een verlengkabel van een andere plek naar daar neerleggen om te kijken of het probleem blijft. Zoals ik al zei, het klinkt raar, maar het zou best eens kunnen.
Dit aangezien hij op andere plaatsen wel gewoon werkt. Ligt het niet aan de netwerk kabel die daar heen gaat?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 09:40
Staat er een proxy op ingestelt?
Wat zijn z'n dns'es (als hij op DHCP staat en de andere ook, schrap deze opmerking)
Winsock zou het ook niet kunnen zijn, zou het ook intern bagger moeten zijn ...

Ik kan me alleen iets voorstellen met lookups/proxies oid waardoor die op internet traag zou kunnen worden :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 20:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LinuX-TUX schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:27:
Staat er een proxy op ingestelt?
Wat zijn z'n dns'es (als hij op DHCP staat en de andere ook, schrap deze opmerking)
Winsock zou het ook niet kunnen zijn, zou het ook intern bagger moeten zijn ...

Ik kan me alleen iets voorstellen met lookups/proxies oid waardoor die op internet traag zou kunnen worden :?
En dat is te verhelpen door hem op een andere fysieke locatie neer te zetten, maa rop dezelfde routerpoort etc.? Lijkt me vrij stug.

Ik zou het zelf ook eerder zoeken in de stroom aansluiting op die plek.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

prik is inderdaad de meest logische verdachte in combinatie met een rotte voeding geen aarde enzo. Met een verlengsnoer (vanaf een andere groep) op de foute plek doet hij het vast wel goed.

• Mdekoning
Mad Marty schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:20:
Ehm, wellicht stom, maar waarom gebruik je pc3 dan niet gewoon niet op die plek? Als-ie het overal goed doet, behalve daar, gebruik je m toch ergens anders en zet je één van de pc's die het wel doen daar neer?
Sowieso, Windows 98 heeft nog al eens kuren in een XP/2000 netwerk, tenminste, dat is mijn eigen ervaring, heb ook vaak genoeg rare problemen gehad. Nadat ik 98 vervangen had door 2000 nooit meer een probleem gehad...
Pc is er een van 800 Mhz en 128 ram. xp/2000 lijkt mij dus niet zo fijn, het draait wel maar niet echt goed is mijn ervaring.

deze pc3 is dan ook alleen bedoelt om wat op te internetten en muziek te luisteren en te oefen met zingen voor ons moeder want die zingt in een popkoor vandaar.
Arunia schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:24:
Misschien een hele domme, maar wissel eens de monitor en pc voedingskabel om. (mits de monitor niet in de voeding gaat). Het kan zijn dat er een storing op het net zit waardoor de pc kuren vertoond. Ik heb het weleens vaker meegemaakt.
Of je kunt een verlengkabel van een andere plek naar daar neerleggen om te kijken of het probleem blijft. Zoals ik al zei, het klinkt raar, maar het zou best eens kunnen.
Dit aangezien hij op andere plaatsen wel gewoon werkt. Ligt het niet aan de netwerk kabel die daar heen gaat?
heb de voedigns kabel op een compleet andere groep aangesloten binnen ons huis en nog steeds een verbinding maar zo terg langzaam dat er niet mee te weken valt

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Netwerkkabel (als de mogelijkheid er is!) vanaf een andere plek laten komen?
Denk dat het misschien wel eens ergens in de netwerkaansluiting kan zitten.
Kun je een andere kabel daar naartoe leggen? Desnoods vanuit de router?

offtopic:
Overigens is Winxp/2k gewoon te draaien op een 800MHz pc. Zet alle grafische opties gewoon uit, nu heb je die ook niet in Win98. Ik draai Win2k op een 266MHz pc, Windows XP zou dat in principe ook moeten kunnen. Overigens ben ik nog steeds van mening dat wanneer Win98 voldoet, je gewoon die moet blijven gebruiken. Ben benieuwd waar uiteindelijk het probleem nu zit.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 09:40
Orion84 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:30:
[...]

En dat is te verhelpen door hem op een andere fysieke locatie neer te zetten, maa rop dezelfde routerpoort etc.? Lijkt me vrij stug.

Ik zou het zelf ook eerder zoeken in de stroom aansluiting op die plek.
I rest my case, interpreteerde het als plaatsen waar die naar toe browsde....

Als de verschillende porten op de router niet uitmaken en de kabels wel goed werken op de andere PC ga ik toch langzaam schuiven naar een niet zo 100% ethernet kaartje.

Verwijderd

klinkt bekend,

Controlleer is met een andere kabel en stekker de netwerkverbinding van die rotte werkplek.
ziet er naar uit dat maby ... die rj45 connector niet lekker in aanraaking komt met het netwerkkaartje.

gooi daar is effe een nieuw "storings vrij" kabeltje tussen, Of als dat niet werkt een ander netwerkkaartje. (ik ga er vanuit dat je de driver al geherinstalleerd hebt van de netwerkkaart)

maby word de connectie in de router geknepen. maar dat lijkt me sterk met thuisgebruikers, die zette toch altijd alles volluit.

greets Sjoerd

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geef je router eens een factory reset. Ik zit namelijk te denken richting een volgelopen ARP-tabel - oftewel koppeling MAC_adres / LAN poort op je router. Wil soms nog wel eens uitmaken, zeker als er in het verleden veel geschoven is het het e.e.a. In ieder geval waard om het eens te proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Mdekoning schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:39:
Pc is er een van 800 Mhz en 128 ram. xp/2000 lijkt mij dus niet zo fijn, het draait wel maar niet echt goed is mijn ervaring.
Een PIII 800MHz draait heerlijk met Windows 2000 zelfs. Even wat meer geheugen er in (minimaal 256, maximaal ... (Zie limiet moederbord). Windows 2000 draait (mits genoeg geheugen) zelfs heerlijk op een Celeron 466MHz.

• Mdekoning
The Eagle schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:59:
Geef je router eens een factory reset. Ik zit namelijk te denken richting een volgelopen ARP-tabel - oftewel koppeling MAC_adres / LAN poort op je router. Wil soms nog wel eens uitmaken, zeker als er in het verleden veel geschoven is het het e.e.a. In ieder geval waard om het eens te proberen :)
is ook al geprobeerd: geen effect

Verwijderd

He dude , stop ffe ander kabeltje in het netwerk kaartje.
even uitsluiten of het hier niet aan ligt, kans toch wel groot is.

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 18:29
Wat je eventueel ook nog kan proberen is de instellingen van je netwerkkaart aan te passen.
Waarschijnlijk staat hij nu op auto-sense, je kunt hem eventueel op 100-full duplex zetten of 10-fullduplex. Misschien dat dat iets uitmaakt.

En toch een ander netwerkkaartje proberen, ik zie nergens of je dat al geprobeerd hebt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:08:
He dude , stop ffe ander kabeltje in het netwerk kaartje.
even uitsluiten of het hier niet aan ligt, kans toch wel groot is.
Hey dude :X Lezen (zie startpost) is ook een vak B)

@ hierboven: andere NIC mag niks uit maken, PC doet het op andere plekken wel gewoon goed.

Verder on topic:
Gebruik je intern DHCP of vaste IP's? Zet de hele boel eens op vaste IP's, en kijk eens of dat helpt. Andere optie kan nog zijn binnen je PC's alle opties van netwerkprotocollen etc uit te zetten zodat je alleen nog maar TCP/IP over houdt. En dan bij de eigenschappen van TCP/IP alles uitzetten, zoals NetBIOS e.a. Met name NetBIOS wil namelijk nog al eens roet in het eten gooien.
Ik zal dit even niet verder uitleggen, is redelijk technisch verhaal van een combinatie van routereigenschappen, DHCP, vasthouden van leases, staic IP's en MAC-adressen op LAN poorten, maar als het werkt, werkt het :)

PS. Je gateway is op alle machines je router-IP, maar dat had je al begrepen. DNS-instellingen kun je ook in je router vinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 11-10-2006 14:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 17:00
Het lijkt mij dat er best wel eens sprake kan zijn van storing, dus eh... hoe lang is die kabel eigenlijk? Ik heb zo'n vermoeden dat het een lange kabel betreft en dat de plekken waar de PC het wel doet een stuk dichterbij zijn.

Wellicht een idee om afgeschermde kabels te gebruiken in plaats van standaard UTP?

• Mdekoning
lammetor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:16:
Wat je eventueel ook nog kan proberen is de instellingen van je netwerkkaart aan te passen.
Waarschijnlijk staat hij nu op auto-sense, je kunt hem eventueel op 100-full duplex zetten of 10-fullduplex. Misschien dat dat iets uitmaakt.

En toch een ander netwerkkaartje proberen, ik zie nergens of je dat al geprobeerd hebt.
Heb em nu op 10-fullduplex gezet en nu werk hij perfect.

hartstikke bedank allemaal.
Pagina: 1