Dual Athlon MP, 1tje stuk. hoe vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Op een Tyan Tiger MPX bord draaiden 2 Athlon MP's.
Nu is echter door onbekende oorzaak 1 processor stuk gegaan. Dit heb ik getest op de volgende manier:

Processor A in socket 1, socket 2 leeg ==> POST en Boot zonder problemen
socket 1 leeg, Processor A in socket 2 ==> POST en Boot zonder problemen
Processor B in socket 1, socket 2 leeg ==> POST niet
socket 1 leeg, Processor B in socket 2 ==> POST niet
Processor A in socket 1, Processor B in socket 2 ==> POST goed, tijdens Win2k3 setup BSOD (0x7E)
Processor B in socket 1, Processor A in socket 2 ==> POST goed, tijdens Win2k3 setup BSOD (0x7E)

Nu is het dus vrij duidelijk dat Processor B defect is.

Echter het probleem is dat het gaat om 2x Athlon MP 2200+'s en dat deze niet meer nieuw verkocht worden.
Op marktplaats en ebay worden deze 2200 MP's nog wel in 'matched pairs' verkocht, maar dan zit je snel aan de 150-250 euro wat ik een beetje aan de hoge kant vind.
Het punt is dat ik dus één nieuwe 2200+ MP nodig heb, en deze niet of zeer slecht te krijgen is. Het is logisch dat de verkopers van deze matched pairs geen interesse hebben om er 1tje weg te doen voor een lagere prijs.

Nu weet ik dat het mogelijk is om XP's in een dual opstelling op te zetten, maar valt dat ook te combineren met een MP?

Kan ik nu, naast die 2200+ MP die wél werkt een 2200+ XP zetten die ik ergens 2e hands koop? Heeft iemand daar ervaring mee? Moet ik dan nog letten op speciale type Core?

De Tyan borden zijn normaal al enorm picky mbt welke hardware je er op schroeft. Ik ben dus zeer benieuwd naar eventuele ervaringen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou kijken of je een 2200+ XP kan vinden met dezelfde core en zelfde hoeveelheid cache. Die zou gelijk moeten zijn aan een MP. Anders zou ik toch met 2 XP-Ms aan de slag gaan. Hoe dan ook, er gaat wel geld inzitten (helaas).

Is het ding trouwens al ouder dan 3 jaar? zo niet dan heb je in principe nog garantie van AMD.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Was het niet zo dat je door het verbinden van een aantal bruggetjes, je XP als een MP kan draaien?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De L5 Brug. Kon dat trouwens nog steeds probleemloos met de laatste XP's?

Zoek ook even op het forum van 2CPU, daar is ook wel het een en ander te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 11-10-2006 17:49 ]

specs

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
het is niet heel toevallig zo dat de koeler van de tweede CPU kapot is? Of dat er een pinnetje verbogen is ofzoiets, gewoon iets kleins, lulligs?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

AMD Geode NX1750 zijn ook als werkend bekend op de Tyan MPX. Deze cpu draaien standaard op een veel lager tempo (1400Mhz) maar met een VCore van 1,45 doen ze ook wel 2000+ Mhz.

• CU2morO
-krekel- schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:52:
het is niet heel toevallig zo dat de koeler van de tweede CPU kapot is? Of dat er een pinnetje verbogen is ofzoiets, gewoon iets kleins, lulligs?
Ik heb uitgebreid genoeg getest om dat soort 'lullige dingen' uit te sluiten ;)

Ik kom er trouwens niet uit hoeveel cache de 2200MP heeft die ik in mijn bezit heb
http://www.amdboard.com/athlonmp2200.html laat zien in het roze frame halverwege dat er 128KB L1 cache op zit en 256KB L2. Maar verder op die pagina staat in het tabelletje onderaan dat er 512KB L2 cache in zit.

Welke is het nou, De 2200+ MP's zijn bruin van kleur met een rechthoekige core, dus ik gok op de thoroughbred van 256KB L2, en dat het onderstaande tabelletje fout is?

Wanneer ik dus een 2e Athlon XP 2200+ kan vinden, met een Thoroughbred core, zou deze moeten functioneren naast de MP? Of is de enige oplossing 2 MP's of 2 XP's?

• Razer86
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:08

Razer86

Hmm....

Met het programma'tje CPU-Z kun je de core-naam en cache zien.

SystemSpecs - D2 LOD *Razernl

• CU2morO
CPU-Z zal ik even proberen wanneer ik thuis ben.
Terw_Dan schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 16:09:
Je zou kijken of je een 2200+ XP kan vinden met dezelfde core en zelfde hoeveelheid cache. Die zou gelijk moeten zijn aan een MP. Anders zou ik toch met 2 XP-Ms aan de slag gaan. Hoe dan ook, er gaat wel geld inzitten (helaas).

Is het ding trouwens al ouder dan 3 jaar? zo niet dan heb je in principe nog garantie van AMD.
Waarom de Mobile AMD Athlon XP-M ? Wat is die anders dan de MP of de XP?

Verwijderd

De mobile XP-M heeft standaard de L5-brug voor Multi-Processing "aan staan" ;)
Enige nadeel is dat soms de multiplier niet goed in het BIOS is in te stellen en dat je dat direct op je proc of socket moet hard moet instellen: http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html
Dit werkt prima, ik heb zelf 2 2800 XP-M's gehad op een Gigabyte bord.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/48689
Dit ding zou op zich wel eens bruikbaar kunnen zijn voor je :)

Verwijderd

Ik heb ook een soort gelijk probleem echter met 2 Athlon 2400 MP cpu's
1 ervan is defect en de andere werkt normaal echter ik vind 1 ding eigenlijk raar als ik de cpu's bekijk.

Als ik de CPU's goed bekijk staat nergens op de CPU's vermeld dat het MP cpu's zijn, er staat alleen op:
AMD Athlon(tm)
AMSN2400DKT3c 9564603250275
AJUHB 0248MPW
(dit is de defecte)
Echter het moederbord geeft toch echt duidelijk aan AMD 2400MP (bij de werkende cpu)

De vraag is nu hoe herken je een MP processor en zou het bij deze ook werken icm met een athlon XP cpu?

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 15:33
AMSN2400DKT3c is toch écht wel de code van een 2400MP hoor

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Matched pair kopen en je goede proc verkopen om de kosten te drukken?

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Marck21 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:21:
Matched pair kopen en je goede proc verkopen om de kosten te drukken?
Matched pair is niet persé nodig; zelfde type core is niet eens noodzakelijk. Heb lange tijd een Thoroughbred A naast een Thoroughbred B gedraaid (op 'n 760MPX bordje van MSI), en dat ging prima :)

Ik zou gewoon een 2dehands XP 2200+ kopen en de L5 brug verbinden; is denk ik de goedkoopste optie. (Of anders twee nieuwe Durons 1800MHz, die doen het ook prima in SMP, is mijn ervaring. En dan die 2200+ MP verkopen).

Verwijderd

h8bal schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:17:
AMSN2400DKT3c is toch écht wel de code van een 2400MP hoor
Waar zie je dat aan?
Ik heb al eens gezocht op de AMD site maar ik kan nergens info vinden over hoe een cpu te herkennen.
Welk gedeelte van deze code zegt jou dat dit een MP is?

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 15:33
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:11:
[...]

Waar zie je dat aan?
Ik heb al eens gezocht op de AMD site maar ik kan nergens info vinden over hoe een cpu te herkennen.
Plak maar eens in Google ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:11:
[...]

Waar zie je dat aan?
kijk eens op de balusc-site:
http://balusc.xs4all.nl/s...onMPMultiprocessorSocketA

staan dit soort dignen allemaal mooi bij elkaar :)

• CU2morO
Na wat experimenteren ben ik er achter dat het bord, een Tyan Tiger MPX vrij kieskeurig is wat voor proc er op zit. Wanneer ik er een XP naast plaats krijg ik netjes tijdens de POST een waarschuwing te zien dat er geen SMP certified processor in zit, en hij in single proc mode zal opstarten.

Het is niet mogelijk deze beveiliging in de bios uit te zetten.

L5 Bruggen verbinden vind ik ook wat aan de complexe kant, dan koop ik liever voor een paar tientjes meer een echte MP dan een XP 2200. Aangezien BEIDE even moeilijk te vinden zijn op 2e hands sites, vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen.

• CU2morO
Ik kan mogelijk aan een processor komen met het volgende nummer:
AXMH2200FQQ3C

volgens de site van BalusC is dat de volgende proc:
Mobile XP-M 2200+ DTR 45W
Thoroughbred
B0 (6-8-1) 11/2002
OEM: AXMH2200FQQ3C
533~1800MHz
PowerNow! 133MHz
DDR 4.0~13.5x 1.45V L1 128KB
L2 256KB 31.0A
45.0W
100.0ºC 37.2M
130nm
81mm
Gaat dit werken naast mijn huidige 2200+ MP op het bord? Kunnen jullie nu al zeggen of er wel of niet gesoldeerd zal moeten worden aan de pins? Wat mij als eerste opviel is dat die interactieve pin webapplicatie maar voltages heeft tot zo laag als 1.475v. 1.45v staat er niet op.

Ik las op een ander bord dat je beter een Barton XP-M kan nemen voor SMP operaties. Is dit waar? De huidige 2200+ MP is ook een Thoroughbred (bruine packaging)

• maratropa
  • Niet online
De L5 bruggen verbinden is supereasy. Ik heb toen bij een electro zaak wat zilverachtige vloeistof gekocht, voor reparaties ofzo.

Even met een naaldje over de contactjes heen krassen, om ze goed vrij te maken (van een laagje of vuil etc). En dan met een tandenstoker/prikker oid een beetje schilderen.

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gladiool schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:03:
De L5 bruggen verbinden is supereasy. Ik heb toen bij een electro zaak wat zilverachtige vloeistof gekocht, voor reparaties ofzo.

Even met een naaldje over de contactjes heen krassen, om ze goed vrij te maken (van een laagje of vuil etc). En dan met een tandenstoker/prikker oid een beetje schilderen.
L5 bruggen vind ik juist iets wat niet echt super easy is :P Ik heb er 3 duron applebreds mee gesloopt namelijk :P (vandaar dat ik uiteindelijk maar 2 MPs gekocht heb om van het gezeik af te zijn).

• maratropa
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:11:
[...]
L5 bruggen vind ik juist iets wat niet echt super easy is :P Ik heb er 3 duron applebreds mee gesloopt namelijk :P (vandaar dat ik uiteindelijk maar 2 MPs gekocht heb om van het gezeik af te zijn).
hehe oeps. Hoe kwam dat dan? Zilverspul op plekken waar het niet moest?

specs

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:11:
[...]
L5 bruggen vind ik juist iets wat niet echt super easy is :P Ik heb er 3 duron applebreds mee gesloopt namelijk :P
Lol, had je teveel koffie op op dat moment? ;) Bijn mijn Applebreds was 't in 1 keer raak, en ze doen het nog steeds :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gladiool schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:15:
[...]

hehe oeps. Hoe kwam dat dan? Zilverspul op plekken waar het niet moest?
Ik denk het :P, ze vonden het iig niet echt heel erg leuk. Dus persoonlijk vind ik het toch risky

• CU2morO
maar wat denk je van die XP-M die ik 6 posts hierboven beschrijf, Terw_Dan? Aangezien ik bruggen verbinden idd ook iets te riskant vind.

[ Voor 28% gewijzigd door CU2morO op 03-11-2006 13:49 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CU2morO schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:48:
maar wat denk je van die XP-M die ik 6 posts hierboven beschrijf, Terw_Dan? Aangezien ik bruggen verbinden idd ook iets te riskant vind.
Tja, dan zou ik ze wel als matched pair kopen, maar dat is meer omdat de Tiger MPX nogal zeikerig doet is mijn ervaring :P

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je weet dat als je een XP-M op je Tiger MPX zet je zelf wel de multiplier moet instellen? Dit kun je doen door draadjes te trekken en de pins te verbinden of een XP-TMC kopen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40
Een woord: Sempron

Deze zijn MP enabeld van fabrieks af aan!

Daarnaast heb ik geloof ik een van de weinige unlocked sempron's (S462) in de aardkloot :+.

Verwijderd

Ik heb nog een nieuwe MP2200 liggen mocht je geinteresseerd willen zijn, mail me anders even op speedyyouri - @ - yahoo.com zodat ik deze draad niet de hele tijd in de gaten hoeft te houden.
Pagina: 1