hoe het server-rack zelf te aarden?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 18:58

jaspernl

de tijd vliegt

Topicstarter
Ik ben bezig met het inrichten van een serverrack op een nieuwe locatie.
Uiteraard is de apparatuur geaard aangesloten.
Maar het rack zelf? Moet ik dat ook nog aarden?
Er zit wel een aardings-kabel aan/bij.
Maar waarop sluit ik dit aan, dan?
Simpelweg op de aardings-pen van een stroomslof???

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jaspernl schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 11:12:
Maar het rack zelf? Moet ik dat ook nog aarden? Er zit wel een aardings-kabel aan/bij. Maar waarop sluit ik dit aan, dan? Simpelweg op de aardings-pen van een stroomslof???
Het lijkt me beter als je een serieuze elektricien zoekt voor dit soort zaken. Da's niet lullig bedoeld, maar de aarding moet wel in orde zijn. Je kunt een collega doden met prutswerk, je kunt je werkgever grote schade toebrengen, en die schade zou wel eens niet verzekerd kunnen blijken omdat de aarding niet klopt.

Kasten met apparatuur moeten direct op de aarding aangesloten worden met een eigen kabel, afhankelijk van de potentieele stromen, van 6mm2 tot 25mm2 of meer. Ieder metalen deel van de kast moet doorverbonden worden. Deuren bijvoorbeeld moeten met een flexibel kabeltje aan de rest van het chassis vastzitten. Goede kasten hebben daar de nodige voorzieningen voor.

Als je twijfelt: niet klooien, maar laten doen. Risico's zijn potentieel te groot om zelf te dragen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Kijk of je in de buurt en CAP hebt, of anders een CV die geaard is

Daarom aansluiten (op CAP kan dat vaak gelijk, op CV met een klem) en je bent geaard

Zou niet direct op een stekkerdoos aansluiten, kan nl miss porbs opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 15:30
Ik weet niet wat een CAP is, maar zowieso mag je nooit (nee echt niet) aarden aan een CV.

Wil je het netjes doen, trek dan door een lege buis een 6 tot 25mm2 aardedraad en schroef die vast aan het aardblokje (CAP -> Centraal AardePunt dûh...) bij je groepenkast.

[ Voor 7% gewijzigd door Xiphalon op 11-10-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bovendien zal je weinig verwarming vinden in het gemiddelde serverhok. Over het algemeen hebben ze het nou niet echt koud en de sysop is gewoon een bikkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Je moet rekening houden met aardluss en of verschillen.
Bij de meeste grote bedrijven zit de Aarde (rand aarde) op de Nul in de hoofdstoppenkast.. Ga nu dus niet denken ff wat in de grond meppen... De Nul is de grond.
Een trafo huis heeft 3 fase (kracht) en Nul door de aarde heen, als alle fasen goed zijn belast zal er geen stroom door de nul gaan.
Veel trafo huizen hebben de Nul door de aarde lopen.

Controleer dit wel goed!!!
Ook opletten dat de weerstand van kastaarde to CAP minder is als, ik meen 6 omh (verbeter mij even als dit te laag is)!

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Vanaf de serverkasten loopt meestal direct een 25 kwadraad aardkabel naar de hoofdaardrail bij de HKL,
deze kabel zit aan de patchkasten gekoppeld, en deze zijn uiteraard onderlijk ook doorgekoppeld, de apparatuur zelf heeft zelf al een stekker met randeaarde welke natuurlijk in een geaard wcd zit.
De patchpanelen zijn normaal stuk voor stuk aan de patchkast waar ze in zitten geaar dmv een 1mm2 aardedraad.

die 25 kwadraad wod ookwel een schone aarde genoemt, hier zitten geen lekstromen etc van andere apparatuur in het gebouwd,
En ik kan het weten, ik heb er dagelijks mee te maken ;) (electricien/databoer)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27648

Anoniem: 185039 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:06:
Kijk of je in de buurt en CAP hebt, of anders een CV die geaard is

Daarom aansluiten (op CAP kan dat vaak gelijk, op CV met een klem) en je bent geaard

Zou niet direct op een stekkerdoos aansluiten, kan nl miss porbs opleveren
Vroegah werd dit wel eens gedaan ja en vond men dit normaal, maar dit mag al heel wat jaartjes niet meer nee :D , als thuis prutser voor je pctje / audio kan dit wel eens een oplossing zijn maar met een patchkast is dit zeker fout :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82

incinerator82

Tinus schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:37:
Vanaf de serverkasten loopt meestal direct een 25 kwadraad aardkabel naar de hoofdaardrail bij de HKL,
deze kabel zit aan de patchkasten gekoppeld, en deze zijn uiteraard onderlijk ook doorgekoppeld, de apparatuur zelf heeft zelf al een stekker met randeaarde welke natuurlijk in een geaard wcd zit.
De patchpanelen zijn normaal stuk voor stuk aan de patchkast waar ze in zitten geaar dmv een 1mm2 aardedraad.

die 25 kwadraad wod ookwel een schone aarde genoemt, hier zitten geen lekstromen etc van andere apparatuur in het gebouwd,
En ik kan het weten, ik heb er dagelijks mee te maken ;) (electricien/databoer)
offtopic:
damn 25 kwadraad? dat vind ik redelijk dik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

incinerator82 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 18:22:
offtopic:
damn 25 kwadraad? dat vind ik redelijk dik....
offtopic:
das niet zo dik hoor, diameter van 6mm geeft al 28mm², t is niet dat het een kabel van 25x25 moet zijn hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Staat er niks in de handleiding van het rack?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82

incinerator82

Anoniem: 152769 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 18:26:
[...]

offtopic:
das niet zo dik hoor, diameter van 6mm geeft al 28mm², t is niet dat het een kabel van 25x25 moet zijn hoor
Nee dat begrijp ik, maar als ik een 25 kwadraad lees, denk ik aan wat dikkers ;).
Maar 6mm vind ik wel vors voor een " kabeltje".
Maargoed ik denk hoop dat de TS het een beetje weet nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 21:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Gewoon aarden op hetzelfde aardpunt als de rest. Anders kan je een potentiaalverschil op beide aardes krijgen en dan kan je de boel alsnog slopen.
incinerator82 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:31:
Je moet rekening houden met aardluss en of verschillen.
Bij de meeste grote bedrijven zit de Aarde (rand aarde) op de Nul in de hoofdstoppenkast.. Ga nu dus niet denken ff wat in de grond meppen... De Nul is de grond.
Een trafo huis heeft 3 fase (kracht) en Nul door de aarde heen, als alle fasen goed zijn belast zal er geen stroom door de nul gaan.
Veel trafo huizen hebben de Nul door de aarde lopen.

Controleer dit wel goed!!!
Ook opletten dat de weerstand van kastaarde to CAP minder is als, ik meen 6 omh (verbeter mij even als dit te laag is)!
Nou is de MTS Elektro al weer 12 jaar geleden voor mij, maar dit is onzin IMO.

Je kan er vanuit gaan dat je aarde en nul altijd gescheiden zijn/moeten zijn. Ik heb heel wat aarlekschakelaars zien klappen op het moment dat je aarde en nul kortsluit.
Een nul is alleen potentiaalvrij in een theoretische ideale omgeving. (ergo: nooit)

In een trafohuis komt 10-15kV binnen over 3 fasen. Deze 3 fasen worden in een trafo met sterschakeling getransformeerd naar 380-420v (over 2 fasen gemeten).
Het middelpunt van de ster is op dat moment je nul.
In een situatie waarbij de belasting op alle drie de fasen exact gelijk is (symmetrische belasting) is je nul dan potentiaal vrij. (t.o.v. aarde)
De aarde is een aardpen die metersver in de aarde wordt geslagen.
Naar een huis/gebruiker wordt een 5 aderige kabel gelegd met 3 fasen, een nu en een aarde.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
verbinden met radiator (wil je het veilig doen). Is niet erg profi though...

[ Voor 70% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-10-2006 08:50 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oproep : zullen de hobbybob zolderkamer tips voor thuis achterwege laten ? (aarden aan een kachel, kabeltje met paperclip op aarde clipjes van stekkeblok etc.).

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Equator schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:05:
[...]

Gewoon aarden op hetzelfde aardpunt als de rest. Anders kan je een potentiaalverschil op beide aardes krijgen en dan kan je de boel alsnog slopen.

[...]

Nou is de MTS Elektro al weer 12 jaar geleden voor mij, maar dit is onzin IMO.

Je kan er vanuit gaan dat je aarde en nul altijd gescheiden zijn/moeten zijn. Ik heb heel wat aarlekschakelaars zien klappen op het moment dat je aarde en nul kortsluit.
Een nul is alleen potentiaalvrij in een theoretische ideale omgeving. (ergo: nooit)

In een trafohuis komt 10-15kV binnen over 3 fasen. Deze 3 fasen worden in een trafo met sterschakeling getransformeerd naar 380-420v (over 2 fasen gemeten).
Het middelpunt van de ster is op dat moment je nul.
In een situatie waarbij de belasting op alle drie de fasen exact gelijk is (symmetrische belasting) is je nul dan potentiaal vrij. (t.o.v. aarde)
De aarde is een aardpen die metersver in de aarde wordt geslagen.
Naar een huis/gebruiker wordt een 5 aderige kabel gelegd met 3 fasen, een nu en een aarde.
volgens mij dient de nul altijd met de aarde verbonden te zijn. Het is me niet allemaal meer even duidelijk. Als je dit niet doet krijg je inderdaad een nulpuntsverschuiving met alle gevolgen van dien. Ook maakt het nogal uit of je je capacitieve belasting en inductieve belastingen per fase in orde zijn maar dat is echt ver weggezakt. En dat terwijl ik ooit een simulatie van 4 parallel draaiende gasturbines generator sets heb gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Equator schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:05:
Je kan er vanuit gaan dat je aarde en nul altijd gescheiden zijn/moeten zijn.
Gek genoeg begin je vervolgens wel over de andere helft van de oplossing. Het sterpunt van je trafo (in het transformatorhuisje) is de plek waar aarde en nul doorverbonden zijn (en de 'koude' kanten van de secundaire wikkelingen).

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 21:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Burne schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:14:
[...]

Gek genoeg begin je vervolgens wel over de andere helft van de oplossing. Het sterpunt van je trafo (in het transformatorhuisje) is de plek waar aarde en nul doorverbonden zijn (en de 'koude' kanten van de secundaire wikkelingen).
* Equator dacht dat er daar een fysieke aardpen geslagen was en de aarde en nul dus los waren.. :? *kruipt weg in hoekje :o
offtopic:
Er is dus toch een reden dat ik gestopt ben met electrotechniek ;)

Modbreak:Maar goed, zullen we het nu verder wel zo veel mogelijk ontopic houden

[ Voor 17% gewijzigd door Equator op 13-10-2006 11:27 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82

incinerator82

Burne schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:14:
[...]

dank je ;)

Maar even, om aard verschillen op te lossen of te voorkomen. dien je 1 aardpunt te gebruiken. dus OF de slof OF een rechtstreekse aarde.
Houd dan ook rekening met je FTP en je STP lijnen... dat deze met de mantel dus maar aan 1 kant zijn aangesloten.. Je zult bij een kleine oplossing hier niet zo veel last hebben.. Maar als je over grote lengtes spreekt....
Of tussen 2 gebouwen of als je met meerde voedings punten werkt door het gebouw.. wat niet vaak voorkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door incinerator82 op 13-10-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 18:58

jaspernl

de tijd vliegt

Topicstarter
damn!
ik was echt ff bang, dat ik een heel domme vraag aan het stellen was...!
dank voor alle info, guys! echt super!
_/-\o_

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Zorg voor goed contact (metaal op metaal, dus eventueel verf eraf schuren). Ik weet niet hoeveel dingen je juist moet aarden, maar als het er maar eentje is gewoon met een bout monteren. Als je meer moet aarden pak je het best een metalen latje met gaatjes zodat je de verschillende aardingskabels daarop met bouten kan monteren. Dan ga je vandaar met 1 draad verder.
Misschien kan je het best een stekker gebruiken. Je monteert dan enkel de aardingskabel in de stekker en dan de andere kant monteert je aan de rack (of het metalen plaatje). Zo kan je het netjes doen/houden.

edit: metalen latje wel op het rack monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 15-10-2006 16:25 ]

Pagina: 1