Toon posts:

Dual Core -> Processen per core toewijzen?

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sommige programma's schijnen dual core nog niet te ondersteunen, bijvoorbeeld games. Als ik het goed begrijp, heb je dan niets aan een dual core processor en werkt hij alsof er slechts eentje is. (of heb ik het nu fout)
Laatst hoorde ik ergens dat je om dan toch maar de volledig gebruik te kunnen maken van de dual core, specifieke processen per core kan toewijzen. Ik bedoel hiermee dat je de game van de ene core gebruik laat maken, en windows van de andere.

Is dit mogelijk, of sla ik nu de plank helemaal mis? Zo ja, hoe doe ik dit dan?

Dan nog een vraagje? Is een dual core met 2x 1,67 gig nou effectiever dan een processor met 1 x 3 gig bij taken als bijvoorbeeld videobewerken/photoshop e.d.?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Met het programma Process Explorer (alternatief voor taakbeheer) kan je per proces de affinity (welke cpu/core het proces gebruikt) aangeven :)

The devil is in the details.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dat wordt door je OS geregeld, ik gok dat je windows gebruikt, dus even een tik richting Windows Servers en Software

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Je kunt achter de snelkoppeling van je game in het vak 'doel' achter een spatie -A0 of -A1 zetten afhankelijk van welke core je aan de game wil toewijzen.

Sommige spellen lopen schokkerig als je dit niet doet, maar meestal is het niet nodig.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
en als je die processen insteld per core...blijven die dan ook vaststaan of is het gewoon weer doodleuk pleiten als je het proces afsluit en opnieuw opstart?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Met het programma Setaffinity kun je er voor zorgen dat de applicaties bij het opstarten al op de juiste core draaien. Meer info en een download link (use at own risk) zijn hier te vinden: klik mij

Op deze manier hoef je zelf niet met de omslachtige MS commandline tool aan de gang om de affinity masks in te stellen. Setaffinity werkt goed en beschikt over een handige gui. Ik zou wel altijd de optie kiezen om de oude affinity mask te backuppen. Sommige applicaties kunnen er niet tegen wanneer de affinity mask word geupdate (vooral oude software). In dat geval kun je de oude waarde zo weer terug zetten.

Meer info: klik ook hier

Je kunt de bestaande affinity masks van een applicatie ook uitlezen overigens. Handige feature.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 11-10-2006 09:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:31
Met CRTL-ALT-DEL onder taakbeheer kan je naast de prioriteit bij een dual core ook de affiniteit voor 1 van beide processors instellen. Verder zijn er ook programma's voor die dat automatisch doen zoals Imagecfg.exe van MS en anderen. Zie ook http://www.hardforum.com/showthread.php?t=983781.

Het geheugen voor de dual core processors wordt niet standaard door de helft verdeeld zodat beide cores ook de helft hebben. Programma's kregen 'gewoon' het geheugen dat ze nodig hebben, net zoals onder 1 core. De taken die al je processen willen uitvoeren worden nu echter verdeeld over 2 cores in plaats van 1. Overal zal je wel iets meer geheugen gebruiken omdat er nu vaker meerdere dingen tegelijk draaien. Bijvoorbeeld eerst speelde je alleen een game (core 1) en deed achteraf een virusscan (core 1). Nu kan dat in principe gelijk: game (core 1) en virusscan (core 2). Bedenk wel dat als de game en virusscanner allebei je harde schijf aanspreken, je alsnog vertraging kan krijgen :)

Veel FAQ dit trouwens. Volgende keer de search (Google en hier) eens proberen eerst.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1