Toon posts:

Toshiba (WD) 320GB externe hard disk opeens traag

Pagina: 1
Acties:
  • 801 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds ruim een half jaar een Toshiba 320 GB (Western Digital inside). Vandaag opende de mappen erop opeens vrij traag. Hoop geratel, en na 30 sec kan ik de (hoofd) mappen op de schijf openen. Voorheen ging dit gewoon meteen, ik heb chkdsk h: /f /r gedaan, leverde niks op. Heb 'm in een andere USB poort gedaan maar daar lag het probleem ook niet. Ik heb de logboeken bekeken, en daar kwam ik ook niks tegen. Wel een bericht:

"Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\D."

maar ik neem aan dat dit over mijn D schijf gaat.

Ik heb me gek gesurft en wat ik als volgende stap wil gaan doen is een diagnosetooltje draaien, die ook externe drive's test. Ik heb wat gevonden (Western Digital: Data Lifeguard), alleen ik las ook dat het verstandig is om eerst je data te back uppen. Maar ik moet nog 200 Gieg back uppen, dus ik vroeg me af of ik nu de data lifeguard al kan draaien, of dat dat echt te risicovol is.

En misschien weet iemand wel een andere mogelijke oorzaak. En hopelijk ook een oplossing.

Bij voorbaat dank!

Mvg

Hedde

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Normaal gesproken laten HD diagnose tools de data op je HD gewoon met rust, incl. data lifeguard van WD. Ze vermelden echter nadrukkelijk dat je moet zorgen dat je backups in orde zijn omdat er een mogelijkheid is dat er iets mis gaat.

Heb die tool zelf al tientallen keren gedraaid en nog nooit mee gemaakt dat er data verloren ging die niet als verloren was, as in: HD die overleden is. Je mag dus voor jezelf gaan bepalen of je de data op je schijf wilt riskeren aan die tool. Is de data onvervangbaar, dan had je die zowieso niet op 1 enkele externe HD mogen zetten dus zo heel erg spannend zou het allemaal niet moeten zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan, bedankt.

Ik dacht het eigenlijk al, maar wel handig om het even zeker te weten. ;)

Weet je toevallig wat het probleem misschien zou kunnen zijn?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gare Windows installatie waardoor explorer niet meer zo snel is als voorheen?

Kan je snel genoeg controleren door bv even de schijf te benaderen via Total Commander ipv Windows Explorer.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het denk ik niet, want de mappen op C en D openen gewoon snel.

Maar toch even proberen.

Thnx

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 01:18 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
je pc geeft geen melding aan dat een snel usb apparaat op een trage usb poort zit. Heb dit probleem ook wel eens gehad met een oude 80 gig extern en dit kwam door de verkeerde drivers in windows.

Kijk een onder apparaat beheer bij je usb controllers. Miss dat hij daar al een fout aangeeft.

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
@ Blorgg:

Verdomd, je hebt gelijk.

Via Total Commander opent ie ze wel gewoon snel.

Dat wordt dus XP eropnieuw opgooien (zucht).
200 Gieg nog back uppen en dan 520 Gieg terugzetten vanaf DVD :/

Of is het misschien te verhelpen via windows zelf?

Nogmaals bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 01:23:
je pc geeft geen melding aan dat een snel usb apparaat op een trage usb poort zit. Heb dit probleem ook wel eens gehad met een oude 80 gig extern en dit kwam door de verkeerde drivers in windows.

Kijk een onder apparaat beheer bij je usb controllers. Miss dat hij daar al een fout aangeeft.
Nee dat is het niet. Ik heb 5 USB 2.0 aansluitingen. Onder apparaatbeheer is ook alles ok.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaat het hier om XP SP2? SP2 heeft in feite verbeterde ondersteuning voor USB. Mocht je dat al hebben, dan kun je pogen om de USB drivers opnieuw vanuit de CD van het moederbord te installeren. Een complete Windows herinstallatie is een ietwat radicale oplossing ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem heeft zichzelf opgelost. Geen idee hoe of wat, nadat ik een snelle test heb gedraaid met dat diagnose tooltje was ie nog steeds traag, maar vandaag is alles opeens weer normaal. Strange, maar wel erg relaxed.

Verwijderd

Heey.

Ik heb het zelfde Probleem als jij hebt. :'(
Opeens toen hij aan stond begon hij heel langzaam te werken nu is hij heel belangrijk voor mij want alles staat erop.

Maar wat heb je nou Precies aan dat programma Western Digital: Data Lifeguard ??

En hoe kan ik het nou ook fixen? het licht niet aan mij Pc want op een andere Pc werk hij ook niet correct. Kan ik terug gaan met garantie of ben ik dan al mijn Data kwijt. ?

Greetz sammiep

P.S alles wat hier voor is gezecht heb ik uit geprobeerd

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 01:26:
blabla

Dat wordt dus XP eropnieuw opgooien (zucht).
200 Gieg nog back uppen en dan 520 Gieg terugzetten vanaf DVD :/

blabla
520 gb terug zetten via dvd?

pff.... monnikenwerk, en daar zitten geheid fouten tussen.

(of is het 120 gb dat je terug moet zetten, omdat je een 320 gb HD had, en 200 gb nog moest branden)

120 gb via dvd's terugzetten is uhhh 27 dvds?

-_-

Verwijderd

Ja maar bij hem werkt het weer en bij mij niet...Kan er iemand helpen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 02:11:
Heey.

Ik heb het zelfde Probleem als jij hebt. :'(
Opeens toen hij aan stond begon hij heel langzaam te werken nu is hij heel belangrijk voor mij want alles staat erop.

Maar wat heb je nou Precies aan dat programma Western Digital: Data Lifeguard ??

En hoe kan ik het nou ook fixen? het licht niet aan mij Pc want op een andere Pc werk hij ook niet correct. Kan ik terug gaan met garantie of ben ik dan al mijn Data kwijt. ?

Greetz sammiep

P.S alles wat hier voor is gezecht heb ik uit geprobeerd
Pagina: 1