Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rare 'golvende' resonantie in kast (door PSU fan)

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ik heb een rare golvende resonantie (denk ik), brom in ieder geval, in mijn PC case.
De 'brom' is niet constant maar is hoorbaar om de zoveel tijd (in vbld. 4x in 7 seconden).
Het zit hem in de fan van mijn voeding, een 12cm fan in een CoolerMaster voeding.
Ik heb alle andere fans eens uitgezet om die te elimineren.....

Ik vind hem 'raar' omdat het niet een constante brom (gezoem) is, maar hij 'golft'.

De fan zelf kan het volgens mij niet zijn, die draait veel te hard/snel om deze brom te veroorzaken.
Hier staat een mp3-tje van de brom (hij klinkt wellicht een beetje raar maar ik hem de omgevingsgeluiden eruit gefilterd, de golvende brom is echter duidelijk hoorbaar).

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? En beter nog: hoe raak ik hem kwijt......
Ik heb de binnenkant van de kast al bekleed met schuimrubber en de fan zelf hangt ook in rubber.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb dit ook gehad (Antec Sonata), en ik heb aan de zijkant van de kast waar de metalen kap overheen valt, stukken foam tape (3 mm dik) geplakt. De resonantie kwam door de kap en de behuizing.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• kaajee
  • Laatst online: 08-10 12:25
miniBSD schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:44:
Ik heb dit ook gehad (Antec Sonata), en ik heb aan de zijkant van de kast waar de metalen kap overheen valt, stukken foam tape (3 mm dik) geplakt. De resonantie kwam door de kap en de behuizing.
Ja, maar (zoiets) heb ik dus al (hele binnenkant, incl. zijkanten bekleed).

Het probleem is/wordt wel duidelijk minder als ik onder de (pootjes van de) ook schuimrubber plaats (dus de kast staat ahw op schuimrubber), maar dat is natuurlijk symptoombestrijding. Ik zou liever de bron aanpakken.......

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De bron is je kast....die zit zo (goed/slecht) in elkaar dattie wat gaat trillen... alle schroeven nog eens tevig aandraaien, eventueel kiertjes dichtkitten en iets van rubber onder de pootjes zetten :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Toevallig had ik precies hetzelfde een tijd geleden, ik merkte dat het mijn 2de harde schijf was die een brommend golvend geluid produceerde, als ik deze afsloot hoorde ik het niet meer, misschien even proberen ? Ik weet dat het voor mij ook lastig was om te horen waar het vandaan kwam ivm resonantie enzo.

*typfoutje*

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
kaajee schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 00:13:
[...]

Ja, maar (zoiets) heb ik dus al (hele binnenkant, incl. zijkanten bekleed).

Het probleem is/wordt wel duidelijk minder als ik onder de (pootjes van de) ook schuimrubber plaats (dus de kast staat ahw op schuimrubber), maar dat is natuurlijk symptoombestrijding. Ik zou liever de bron aanpakken.......
Uit je verhaal maak ik op dat de bron is de PSU fan is. Je kunt wellicht met wat knutselwerk tweaktalent het toerental van de ventilator wijzigen.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42

World Citizen

FreeReef.nl

of probeer eens de ventilator van je voeding te vervangen, Mocht hij niet meerin de garantie zitten.

FreeReef.nl

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 15:02

empy

Rijdt rondjes

je kan ook bij bepaalde computerwinkels van die sileconen "pakkingen" halen, die stop je tussen de psu en je kast waardoor het de trillingen dempt :)

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

heb het hier nu ook, geen last van maar het ligt bij mijn 2e hd.
ik heb zelf ook geen idee hoe je het kunt stoppen.
ik denk dat het aan het toerental van de hd ligt ofzo.
Pagina: 1