Toon posts:

Stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eej tweakers,

Kben nog vrij noob in geluid e.d, kheb even geprobeerd me erin te verdiepen, maar das niet nix.

Omdat ik veel muziek luister wil ik tog gaan voor een stereo installatie. Kort geleden even bij een speciaalzaak langsgegaan voor advies. Hij had onder andere staan:
Harmon Kardon versterker en cd- speler limited edition HK 970 en TU 970 met Tannoy 2e hands boxen. Dit voor een prijs van samen € 1200.- Het geluid klonk naar mijn idee erg goed.

Wat is jullie ervaring met H/K en Tannoy, of zal ik gaan voor Marantz, Onkyo en ander merk boxen?

En voor m'n mp3 collectie sluit ik uhm aan op m'n pc, wat raden jullie mij aan als geluidskaart?

Voor een installatie heb ik rond de €1000,- tot 1500,- over.

Hoop wat van jullie te horen!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Heyo, welkom op GoT :)

Wat je het beste kan doen is nogmaals bij die speciaalzaak langsgaan en vragen of hij je vanalles wil laten horen binnen je budget, wij kunnen namelijk onmogelijk zeggen wat jij goed vindt klinken.
Zelf vind ik m'n eigen set natuurlijk geweldig (anders zou ik'm niet gekocht hebben :P) maar misschien vind jij d'r wel helemaal niks aan.
Ga in ieder geval niet op je eerste indruk af, want vaak klinkt de eerste set al dusdanig veel beter dan wat je gewend bent dat je meteen onder de indruk bent (en dat zeg ik, die na 10 sets uiteindelijk op de eerste die ik heb geluisterd uit is gekomen :P)

Oh, en 'tog' en 'uhm' is MSN-taal :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Kijk eens rond op het GoT forum met jouw criteria, er zijn al zoveel topics hierover met genoeg advies.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met mijn voorgangers. Gewoon je budget voorleggen en gaan luisteren :)
Zie ook Audio, Video & HiFi forum policy - Het regime
Verder zou ik als ik jou was eens op zoek gaan naar reviews van de diverse apparatuur als ik jou was. Scheelt een heel stuk als je vraagt "wat zijn ervaringen / wat is goed" :)

En ik sluit me aan bij het taalgebruik, maar da's persoonlijk

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank u allen!!!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:22:
Eej tweakers,

Kben nog vrij noob in geluid e.d, kheb even geprobeerd me erin te verdiepen, maar das niet nix.

Omdat ik veel muziek luister wil ik tog gaan voor een stereo installatie. Kort geleden even bij een speciaalzaak langsgegaan voor advies. Hij had onder andere staan:
Harmon Kardon versterker en cd- speler limited edition HK 970 en TU 970 met Tannoy 2e hands boxen. Dit voor een prijs van samen € 1200.- Het geluid klonk naar mijn idee erg goed.

Wat is jullie ervaring met H/K en Tannoy, of zal ik gaan voor Marantz, Onkyo en ander merk boxen?

En voor m'n mp3 collectie sluit ik uhm aan op m'n pc, wat raden jullie mij aan als geluidskaart?

Voor een installatie heb ik rond de €1000,- tot 1500,- over.

Hoop wat van jullie te horen!
H/K en Tannoy zijn beide bekende en grote HiFi merken, dus daar zal je niet echt een bok mee schieten. (alhoewel elke fabrikant er wel es een wat mindere serie tussen heeft zitten) Dus dan komt het op de klank aan, en da's natuurlijk zeer persoonlijk. Maar als ik jou was zou ik met een paar cd's die je goed kent onder de arm. nog een paar speciaalzaken binnen stappen, en lekker nog wat meer gaan luisteren. Op bijvoorbeeld www.hifi.nl kan je zoeken naar goede hifi winkels bij je in de buurt.

uncle_sjohie

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie advies!

Met wat cd's als queens of the stone age/mettallica/muse ben ik naar de zaak gegaan.

Kben begonnen met 2e hands speakers van Tannoy.
Na wat luisteren vroeg de verkoper wat ik ervan vond en of ik meer helderheid of bas wou?
Kben toen gegaan voor meer helderheid en kreeg toen de boekenplank speakers van tannoy voorgeschoteld: Eyris dc1. Dit klonk een stuk "voller" dan de vorige speakers (waar ik het type niet van weet)

Uiteindelijk heb ik gekocht:
- h/k h/k 970 limited edition
- h/k hd 970 limited edition (ook omdat het cd speler van 2006 was geworden geloof ik)
- Tannoy Eyris dc1

Uiteindelijk duurder dan ik er eerst voor over had: €1.800,- (800 voor de speakers) maar dat mag dan ook wel voor een investering waar ik lang plezier van wil hebben.

Vind het lekker klinken, maar soms mis ik toch bij de wat "ruigere" muziek, dat het er niet echt uitknalt. Misschien zou ik meer bas lekker vinden, maar steeds het lage "gebonk" in m'n hoofd vind ik ook niet alles.

Vaak lees ik dat mensen Tannoy meer bij klassiek/jazz vind passen. Ben ik dan totaal op het verkeerde merk afgegegaan!? :|, soms heb ik wel het idee dat ik ook even de infinity's en de JBL's toen in de winkel een kans had moeten geven.

Maar binnenkort zal ik ze vergelijken met Dali's (wat top is voor metal las ik) op een marantz, even kijken of ik de bas ook echt mis. Anders komen mijn speakers nog altijd goed tot z'n recht voor muziek als moby, R.E.M, nirvana e.d.

Kweet dat Audio erg persoonlijk is, maar kben toch erg benieuwd naar jullie reacties.

By the way: sorry voor het msn taal gebruik, hoop dat het dit keer beter is :)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
[b][message=26787009,noline]
Vind het lekker klinken, maar soms mis ik toch bij de wat "ruigere" muziek, dat het er niet echt uitknalt. Misschien zou ik meer bas lekker vinden, maar steeds het lage "gebonk" in m'n hoofd vind ik ook niet alles.

Vaak lees ik dat mensen Tannoy meer bij klassiek/jazz vind passen. Ben ik dan totaal op het verkeerde merk afgegegaan!? :|, soms heb ik wel het idee dat ik ook even de infinity's en de JBL's toen in de winkel een kans had moeten geven.

Maar binnenkort zal ik ze vergelijken met Dali's (wat top is voor metal las ik) op een marantz, even kijken of ik de bas ook echt mis. Anders komen mijn speakers nog altijd goed tot z'n recht voor muziek als moby, R.E.M, nirvana e.d.
Speel eerst je luidsprekers en set maar eens goed in, de eerste maand zal de geluidskwaliteit er nog een stuk op vooruit gaan. De rubbertjes van je speaker drivers zijn in het begin nog stug, waardoor het inderdaad nog een beetje blikkerig en kortaf kan klinken. Goede luidsprekers kunnen in principe alles spelen, ongeacht het merk... of je het zelf goed vind klinken is dan subjectief en moet je uiteraard voor aanschaf bepalen.

• voodooless
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Als een speaker bij een muzieksoort zou horen, zou ik die per definitie niet goed vinden. Ik vind gewoon dat een speaker alles goed moet weergeven, ongeacht wat er in gaat.

Aangezien jij door luisteren een keuze hebt gemaakt, ga ik ervan uit dat het de juiste is geweest. Laat het geheel eens even loskomen. Zowel je oren als de speakers moeten nog inspelen ;)

Wil je nog meer knallen, dan is een subwoofer misschien een mooie oplossing.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Ik zal inderdaad de boel nog even de tijd geven en inspelen...

Maar misschien is een subwoofer een idee voor de toekomst, heb alleen nog nooit eerder gehoord van een subwoofer op stereo, mijn versterkertje ondersteunt het wel in ieder geval? B)

• voodooless
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Een goede subwoofer heeft geen ondersteuning van de versterker nodig. Die kun je gewoon high-level, parallel aan je speakers aansluiten. Je versterker en speakers merken daar dan niks van.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Misschien off-topic, maar let bij het gebruik van een
subwoofer wel altijd op dat je geen overlast voor om-
wonenden veroorzaakt. Bas reikt vaak verder dan je
zou willen. Verder veel succes met je nieuwe set!

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
M'n buurman lacht me uit, omdat ie ons nooit hoord en denkt dat we een waardeloze installatie hebben! Nu zal ie het weten ook! :7

• masser120
  • Laatst online: 12-02 17:25
2 x KEF iQ9 :*)

Ga maar luisteren ergens bij een audio/video/hifi-zaak en je zult je verbazen.

Verwijderd

2x Elac 127 das pas 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.heimkinomarkt.de/Testberichte/Heimkino/Bilder/Elac_FS_127.gif

ben je in totaal 950 kwitj aan de speakers geluidskaartje van 80 eurie en dan nog een leuke 2e hands versterker erbij en je kan heerlijk naar muziek luisteren

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 20:23 ]

Verwijderd

950 voor alleen de speakers? Weet niet hoe ze klinken hoor, maar als je een budget van 1000-1500 eur hebt zou ik toch eerst eens voor een paar, noem eens wat, Mordaunt Shorts van 340 euro per set kijken en dan een nette receiver erbij waar je wat jaartjes mee vooruit kan.
Is het trouwens toeval dat ik alleen maar Oost-europese sites vind als ik google op die Elacs?

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer dat ik alles al gekocht heb heh :o

Verwijderd

ach ja, dit soort topics echoën altijd een beetje na :+

Tevreden met je set nu alles ingesteld en ingespeeld is?

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:29:
950 voor alleen de speakers? (...) Is het trouwens toeval dat ik alleen maar Oost-europese sites vind als ik google op die Elacs?
Elac is geen onbekend merk, als je dat soms bedoelt. Sterker nog, ze maken best leuke speakers. En met een budget van €1500,- is een paar speakers voor 1000 euro inderdaad een beetje overkill, al helemaal als je ook nog een versterker en een dvd-speler wilt. Maar een beetje onderhandelen helpt, en soms is het geluid gewoon wat extra centjes waard.

p.s. Als je voor dat geld gaat shoppen, kijk ook eens naar de Monitor Audio RS6 :9~ .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:33:
ach ja, dit soort topics echoën altijd een beetje na :+

Tevreden met je set nu alles ingesteld en ingespeeld is?
Redelijk tevreden...voor dit geld had ik eigenlijk wel meer verwacht! en misschien waren zuilen mooier geweest voor de toekomst. Maar nu voor een vrij kleine kamer is het wel handig.

Verwijderd

Ik heb voor 1500 euro staan hier. Heb 1300 betaald, speakers waren 500 per paar ipv 700. Maar om de vergelijking even goed te maken is dat niet relevant. Punt is dat ik 700 van de 1500 heb uitgegeven aan speakers (Quad 12L's) lijkt mij een goede keus :)

• PHiXioN
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:47:
[...]

Redelijk tevreden...voor dit geld had ik eigenlijk wel meer verwacht!
Dan had je denk ik wat beter rond moeten kijken / luisteren met je eigen cd's! Misschien is je receiver wel het manko in de opstelling en niet de luidsprekers.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Het probleem is denk ik in dit geval dat men denk dat geld = kwaliteit. Vaak ís dat ook wel zo, maar het verschil zit 'm in het begrip van kwaliteit. Ervaar je kwaliteit van een speaker als 'correcte weergave van de aangeboden muziek' of 'het lekker laten klinken van de aangeboden muziek'. Referentiespeakers doen het eerste, goedkopere merken vaak het laatste. Smaak verschilt, en daarom vind je vaak érg tevreden beluisteraars van darkcore/hardcore/terror met 2000 W. Yamo setjes waarvan de woofers al ontdaan zijn van rubberen ringen en de piezo tweeters ingekleurd zijn met neon stift.

Je luisterd nu naar metal zoals ik begreep, maar zet serieus eens een nummer als Forever Blue van Little River Band op. En dan niet een 128kbps MP3, maar 224kbps of hoger. (Liefst SACD ofzo natuurlijk). (Of Whatever it is, I just can't stop van Jamiroquai uit m'n hoofd. Lekkere snares.) Dan weet je ook meteen wat je speakers doen; en dat is het getrouw weergeven van muziek. Metal is niet bedoelt om lekker bij achterover te gaan zitten met een rode wijn, maar dat moet naar mijn beperkte metal kennis zo hard mogelijk, de rest interesseert de luisteraars en beoefenaars in mindere mate. (Ik zie metalheads altijd ruig heen en weer springen, terwijl ik druk naar m'n oordoppen zoek).

Voor electronische muziek moet je al helemaal niet een referentieset kopen, en heb je aan een 'normale speakerset' zonder subwoofer helemaal niets imho. De basweergave is daar veel te beperkt voor, en electronische bas is ook nog eens een stuk moeilijker weer te geven op hoog vermogen voor een speaker dan bijv. een kickbass van een drumstel.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Oké, Jamiroquai klinkt wel relaxed ook al is het niet mijn favoriete muziek!
En de "metal" bij mij is zowat alleen: System of a Down, Static X, metallica en Disturbed.

Ojah, voor sommigen: ik heb de set dus al gekocht voor €1800,- heh!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 21:52 ]

• PHiXioN
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:42:
Oké, Jamiroquai klinkt wel relaxed ook al is het niet mijn favoriete muziek!
En de "metal" bij mij is zowat alleen: System of a Down, Static X, metallica en Disturbed.

Ojah, voor sommigen: ik heb de set dus al gekocht voor €1800,- heh!
Feit is dat system of a down albums gewoon slecht gemastered zijn, de goede metallica albums zijn ook niet al te best opgenomen. Ik luister deze muziek zelf ook en het klonk op mijn set ook niet al te best. Het ligt denk ik voornamelijk aan specificieke cd's die niet goed klinken, niet aan de muziekstijl. Dat is een nadeel aan goede luidsprekers, ze verhullen slechte opname / mastering praktijken niet. Misschien moet je het eens proberen met een metal album dat als goed opgenomen bekend staat.

Verwijderd

NiN had toch een enorm goed gemastered album, probeer dat anders eens. (alleen van horen zeggen, luister het zelf niet.). Mastering maakt echt enorm veel uit, sommige cd's zijn gewoon niet fijn om naar te luisteren :(

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel dus van goede speakers, beetje jammer maar ook wel logisch natuurlijk :'(
Misschien achter af dan toch meer "blaas" speakers willen hebben.....of ik moet niet zeiken :p

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ga eens naar de muziek luisteren in plaats van naar de mastering/mixing van CD's en hoe die klinkt op je set... :/ Als ik een of ander obscuur bandje graag hoor (en ik ken er heel wat) dan ga ik die CD niet niet kopen omdat op mijn set de slechte mastering opeens duidelijk zou worden.

Audiofielen, try and figure them out :X

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

TomSwinnen schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:38:
Audiofielen, try and figure them out :X
Een audiofiel is ook een liefhebber van muziekapparatuur, en (blijkbaar) niet noodzakelijk van de muziek zelf ;)

• lier
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:45:
[...]Een audiofiel is ook een liefhebber van muziekapparatuur, en (blijkbaar) niet noodzakelijk van de muziek zelf ;)
Haal oorzaak en gevolg niet door elkaar...
En sluit het psychische aspect niet uit, doet ook een hoop !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Je hebt deze speakers dus?

Afbeeldingslocatie: http://www.phileweb.com/products/tannoy/page3_4_img/p4_photo1_r.jpg

Ze zien er in ieder geval wel mooi uit. Maar wat ik niet begrijp is waarom je niet voor zuilen gekozen hebt? Als je slechts op 2 speakers wilt draaien dan zou ik echt voor wat meer power gekozen hebben en eigenlijk ook niet voor die Tannoy's (puur omdat ik ze niet ken).

Ik zat meer te denken aan zoiets:
KEF IQ7
Afbeeldingslocatie: http://www.kef.jp/products/iq/images/iq7/iQ7_DA01.jpg

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:45:
[...]

Een audiofiel is ook een liefhebber van muziekapparatuur, en (blijkbaar) niet noodzakelijk van de muziek zelf ;)
Dat is als een Porsche kopen, en geen rijbewijs hebben? :/

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:14:
Je hebt deze speakers dus?

[afbeelding]

Ze zien er in ieder geval wel mooi uit. Maar wat ik niet begrijp is waarom je niet voor zuilen gekozen hebt? Als je slechts op 2 speakers wilt draaien dan zou ik echt voor wat meer power gekozen hebben en eigenlijk ook niet voor die Tannoy's (puur omdat ik ze niet ken).

Ik zat meer te denken aan zoiets:
KEF IQ7
[afbeelding]
Daar gaat het fabeltje weer dat vloerstaanders altijd meer power/punch zouden hebben dan bookshelfs. Waar halen ze het toch. :?

En omdat jij Tannoy niet kent, maar KEF wel, is KEF daarom beter? KEF heeft de laatste jaren om één of andere reden een enorme boost gehad qua populariteit maar Tannoy is echter wel al (tientallen) jaren een constante in de audiowereld.

Verwijderd

Topicstarter
Die bovenstaande speakers zijn het inderdaad (alleen dan eikenkleur).

Ik zal ze binnenkort samen met de dali's aansluiten, zien of ik toch liever voor het hardere ga. In dat geval zal ik zien of er nog mogelijkheden zijn om de speakers te ruilen voor eventuele grote infity's (die zag ik er namelijk ook staan) of iets dergelijks!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 21:29 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Scyth schreef op woensdag 08 november 2006 @ 02:06:
Metal is niet bedoelt om lekker bij achterover te gaan zitten met een rode wijn, maar dat moet naar mijn beperkte metal kennis zo hard mogelijk, de rest interesseert de luisteraars en beoefenaars in mindere mate. (Ik zie metalheads altijd ruig heen en weer springen, terwijl ik druk naar m'n oordoppen zoek).
En dat "zo hard mogelijk", dat gaat zomaar op elke set, denk je, dat het ook nog lekker klinkt? Ik heb nog maar één set luidsprekers gehoord die ik écht luid durf zetten met een stevig potje metal en dat is mijn eigen hoofdset. En dat waren nu niet bepaald de goedkoopste. Alle andere luidsprekers die ik heb doen het ook leuk, maar als het echt luid & nog eens goed moet klinken, dan moet ik het toch écht wel het met m'n Celestion C's doen.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:29:
Ik zal ze binnenkort samen met de dali's aansluiten, zien of ik toch liever voor het hardere ga.
Sinds wanneer is Dali zo een pomp/metalmerk? :/
De Dali Ikon 5 die ik hier heb gehad durfde ik nog geen metal voeren, zo een ondynamische zooi dat dat speakertje was. :|

• PHiXioN
TomSwinnen schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:38:
[...]

En dat "zo hard mogelijk", dat gaat zomaar op elke set, denk je, dat het ook nog lekker klinkt? Ik heb nog maar één set luidsprekers gehoord die ik écht luid durf zetten met een stevig potje metal en dat is mijn eigen hoofdset. En dat waren nu niet bepaald de goedkoopste. Alle andere luidsprekers die ik heb doen het ook leuk, maar als het echt luid & nog eens goed moet klinken, dan moet ik het toch écht wel het met m'n Celestion C's doen.
Het ligt er maar net aan hoe hoog je standaard ligt qua "lekker" vinden klinken...

• TomSwinnen

TomSwinnen

PHiXioN schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:52:
[...]
Het ligt er maar net aan hoe hoog je standaard ligt qua "lekker" vinden klinken...
Als je van de muziek geniet, dan klinkt het lekker. Als je het op een bepaald volume niet meer kan aanhoren, omdat het geluid dat je luidspreker genereert je oren pijn doet, dan neem ik aan dat dat niet als lekker bestempeld kan worden. :p

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07
TomSwinnen schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:39:
[...]

Sinds wanneer is Dali zo een pomp/metalmerk? :/
De Dali Ikon 5 die ik hier heb gehad durfde ik nog geen metal voeren, zo een ondynamische zooi dat dat speakertje was. :|
Nou moet je ook bekennen dat de Ikon 5 de meest baggere speaker is uit de gehele IKON serie... :X
Neigt meer richting Eltax dan Dali :/

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• PHiXioN
Ik heb de Concept 2 gehoord en was daar ook niet zo van onder de indruk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even beide speakers op de set aangesloten:
Duidelijk verschil uiteraard :+ , Mijn speakers waren helderder. Maar zijn bas deed alles trillen, maar met een subwoofer erbij aansluiten kan ik dat eventueel ook nog altijd bereiken. Zijn speakers waren doffer en mijn strakker qua bas.

Ik ben toch even blij dat ik dit getest heb. Ook is het maar op 2 speakers getest. Ik ga toch liever voor de helderheid en met mijn tannoys zit ik zeer goed denk ik. :)

En breng me nu niet meer aan het twijfelen!!! :( :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag naar de winkel geweest en daar stonden als subwoofers een aantal rels en tannoys.
Ik mocht wel eens een weekje zo'n ding thuis uitproberen! d:)b
Wel adviseerde hij een sub voor rond de €500-700 voor de toekomst en mijn klasse speakers.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Een subwoofer zelf bouwen een idee?

Zo niet, gezien jouw eisen lijkt me dit wel een interessante site.

Zo wel, dan kun je zelf bepalen wat je voor een woofer wilt, ook de SVS woofers zijn op de tweedehands markt verkrijgbaar, maar er is nog zoveel meer, bijvoorbeeld 18" PA woofers die het in thuisopstelling érg goed doen,

Verwijderd

TomSwinnen schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:49:
[...]

En omdat jij Tannoy niet kent, maar KEF wel, is KEF daarom beter? KEF heeft de laatste jaren om één of andere reden een enorme boost gehad qua populariteit maar Tannoy is echter wel al (tientallen) jaren een constante in de audiowereld.
KEF ook hoor! (Raymond Coocke draait zich om in zijn graf bij het lezen van deze uitspraak)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 20:46 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:44:
[...]
KEF ook hoor! (Raymond Coocke draait zich om in zijn graf bij het lezen van deze uitspraak)
Ontken ik dat? Feit is dat Tannoy al veel langer bestaat (ongeveer samen met Celestion in de jaren '30 ontstaan) en gewoon constant kwaliteit is blijven leveren.

KEF heeft een veel woeliger verleden gehad, bestaat "nog maar" sinds de jaren '60 en is recent (laatste paar jaar) weer in de spotlights gekomen door slimme Chinese marketing en goede prijs/kwaliteitverhouding bij hun producten.

Overigens bestaat Eltax ook al sinds de jaren '60. :P

Verwijderd

PHiXioN schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 01:13:
Ik heb de Concept 2 gehoord en was daar ook niet zo van onder de indruk.
Hier wil ik toch even graag op reageren.
Ik heb zelf een paar Concept 2's en ik heb aandachtig geluisterd voordat ik ze kocht en het viel me op dat deze luidsprekers veel helderder klonken dan de Kef iQ1 en iQ3. Een paar instrumenten hoorde je niet eens op de Kef's!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:10:
[...]

Hier wil ik toch even graag op reageren.
Ik heb zelf een paar Concept 2's en ik heb aandachtig geluisterd voordat ik ze kocht en het viel me op dat deze luidsprekers veel helderder klonken dan de Kef iQ1 en iQ3. Een paar instrumenten hoorde je niet eens op de Kef's!
De een heeft het graag helder, de ander graag warm. Anders luisterde we allemaal naar éénzelfde speakers. Ik ben geen voorstander van KEF maar als ik moest kiezen, liever een warme Brit dan een (veel te) koude Deen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ligt mi. ook wel aan je setje.
als je al een erg warme set hebt (met buizen bijv) dan is een setje koudere speakers beter aan te horen dan wanneer de speakers zelf al erg warm zijn.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Boudewijn schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:52:
ligt mi. ook wel aan je setje.
als je al een erg warme set hebt (met buizen bijv) dan is een setje koudere speakers beter aan te horen dan wanneer de speakers zelf al erg warm zijn.
Dat valt allemaal nog wel mee. Buizen zijn overduidelijk warm, maar voor de rest zijn de verschillen tussen versterkers meer gering dan verschillen tussen luidsprekers. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

daar ga ik je helemaal gelijk in geven, maar goed een audioset is nooit af\goed dus daar kun je op zich ook 'lastig' over doen.

Verwijderd

Topicstarter
De verkoper zei overigens ook nog tegen mij, dak ik qua merk geen verschil zou horen tussen Marantz en H/K, maar wel tussen de speakers...mijn versterker leverde in ieder veel power!

Zijn jullie het eens met deze uitspraak?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:30:
De verkoper zei overigens ook nog tegen mij, dak ik qua merk geen verschil zou horen tussen Marantz en H/K, maar wel tussen de speakers...mijn versterker leverde in ieder veel power!

Zelf ben ik het deels met deze uitspraak eens omdat de speaker 80/90% van het geluidsbeeld bepaald. Het ligt er ook aan in welke klasse je deze uitspraak plaatst want in het high-end segment zijn de verschillen kwa versterker groter en beter merkbaar dan in het low-budget of instap segment.

Verwijderd

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik heb zowel een HK gehad als een Marantz op dezelfde speakers, een HK klinkt warmer en veel voller, dan zou je een Marantz uit de 70's moeten hebben, evenaren de engelse sound van een versterker.

Zelfs tussen een Marantz en Cambridge zat een groot verschil op dezelfde speakers, het punt is, je speakers moeten matchen met je versterker.
Veel Nederlandse speakers kunnen niet goed overweg met een aantal Jappen, de speakers geven dan een scherp en kil beeld weer, sluit je daar een engelese versterker op aan, dan krijg je de sound die de ontwerper bedoeld had, neutraal en transparant.

Met de opbouw van je set, begin je met speakers, die jij fijn vindt klinken, daar koop je een versterker bij die je speaker laat leven, dan pas de bronnen, zoals een cd of draaitafel, bij het laatste komt nog het verschil tussen elementen.
Kabels zijn de sluitposten, tussen LS kabel zit redelijk verschil, tussen interlinks marginaal.

• PHiXioN

Deels. Luidsprekers zijn belangrijk, maar alle componenten dragen bij aan het uiteindelijke geluid. Ik heb bij de aanschaf van mijn receiver en speler hem vergeleken met verschillende merken op dezelfde luidsprekers, en zelfs in een rumoerige mediamarkthal hoor je verschil. De Onkyo vond ik dof klinken, de Denon koel en helder, de Marantz warm en helder. HK probeerde ik niet, want ik vond het design niks. Het werd de Marantz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tevreden, dank u allen! *O*
Pagina: 1