Dell Dimension 8300, GeForce FX 5200, nieuwe driver en nView

Pagina: 1
Acties:

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07 23:01
Hoi,

Ik wil een tweede monitor gaan gebruiken ( PAL via RGBHV via de VGA output) met mijn Dell Dimension 8300, welke beschikt over een plug and play GeForce FX 5200 'kaart'. Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe driver, die ook meerdere monitoren ondersteund, want die optie lijkt in de standaard driver uit 2003 niet geinstalleerd. Op de site van Dell is niks te vinden, dus heb ik de recentste Forceware van de site van nVidia gehaald. Deze wordt ook hier besproken zag ik later: meuktracker: nVidia ForceWare 91.47 WHQL.

Je raadt het al, dit gaat niet helemaal goed. Gelukkig was er nog systeemherstel en had windows begin deze middag nog een herstelpunt aangemaakt. Al zie ik nu bij eigenschappen beeldscherm/instellingen/geavanceerd/adapter/alle modi weergeven minder resoluties staan, het liep eerst door tot 2048 x 1536, het maximum van de fx 5200 chip.

Okay, dit zijn de versie gegevens:

GeForce FX 5200
BIOS versie 4.34.20.22.BC
De verschillende stuurprogramma's hebben het versie nummer 6.14.10.4501

Het probleem met de genoemde forceware 91.47 was dat de schermopbouw extreem traag werd. Het duurde ook 'eeuwen' voordat een help of instellingsvenstertje verscheen.

Dus de software maar weer via het windows configuratiescherm gedeinstalleerd. Na het rebooten werd de nieuwe vgakaart netjes door windows herkent en geinstalleerd, maar er werd een generic, niet plug-and-play, driver genaamd vgasave gebruikt, in plaats van plug and play device en dan de '6.14.10.4501' device drivers voor de geforce fx 5200. Schermopbouw was dus nogal langzaam en scrollen door een webpagina gaat met sprongetjes, grmbls.

Anyway dat laatste probleem is door systeemherstel weer verholpen.

Dus welke drivers/software/instellingen moet ik gebruiken om toch een tweede (video) monitor te kunnen aansturen, want met de nieuwe nVidia driver lijkt het niet te gaan?

Wel cool trouwens al die rotatie opties in het control panel.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Normaliter moet het geen problemen opleveren. Probeer anders even te zoeken naar drivers uit de 6, 7 of 8 serie?

• donaldk
Hmm, ik zie nu dat ik er niet had bijgezet dat ik niet eerst de oude drivers had gede-installeerd, zoals nVidia aanraadt, dat kan ook een probleem zijn geweest. Ik zag ze namelijk niet staan. Nu zie ik in het software overzicht in het configuratiescherm een item NVIDIA Windows 2000/XP Display Drivers staan dus maar eens een herstelpunt aanmaken en deze verwijderen.

• donaldk
Is het normaal dat het twee minuten duurt om de nVida control panel te laden? Niet die in de systemtray, maar het volledige panel.

Al mijn desktop icoontjes staan weer door elkaar. De mediafiles hadden altijd een blauwig icoontje van winamp in bestandsbeheer, nu is het een wit/zwart, kleurloze versie. In OE zijn opeens de buttons groep beantwoorden, beantwoorden, doorsturen, enz., boven in de taakbalk slechts een contourvlak, dus ook niet meer aan te klikken. Volgens mij was dat eerst niet zo, kan een nieuwe driver meer ghostmode introduceren? Ach, misschien selecteerde ik altijd snel een berichtje zodat ze weer beschikbaar kwamen en is het me nooit zo opgevallen.

Ook heel vreemd, in nvidia controle icon menu in de systemtray, of zelfs het control panel kan ik nu niet hoger instellen dan 16 bit en 1024 x 768 (native resolutie van Dell 17" tft is dacht ik 1280 x 1024). In de nVidia controls kan ik wel 1280 x 1024 selecteren alsook 32 bits kleur, maar hij pakt dan eenvoudigweg de instellingen niet. Maar in windows control panel, beeldscherm instellingen, kan ik wel 1280 x 1024 instellen. Heel vreemd, misschien iets omdat er de nView mogelijkheid is om een tweede monitor te gebruiken. Heb er een oude 17" crt aangehangen om toch te kunnen gaan spelen met nView.

[ Voor 5% gewijzigd door donaldk op 12-10-2006 01:36 ]