Toon posts:

[P4] boot pas na >15 minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje een vage omschrijving in de titel, hierbij een poging het duidelijker te omschrijven:
Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo T P4 3.0GHz, 1 Gb ram, S-ATA 160 Gb hd met een MSI 915 Combo moederbord van 2 jaar oud. Ik draai Windows XP pro en heb recent geen nieuwe software geïnstalleerd.

Enkele weken geleden "liep de pc vast" tijdens het booten - alleen de lampjes rond de aan/uit knop gingen branden en de fans gingen draaien, de monitor kwam niet uit de standby en de DVD wilde niet open. Ik heb bij Paradigit het systeem laten testen en die meldden dat het moederbord defect was. Ik heb toen met Fujitsu gebeld en die gaven aan dat het moederbord nog garantie had. Alleen was dit type moederbord niet meer te krijgen.

Ik heb de standaard tests uitgevoerd - [aanvulling 11-10]de nieuwere 500W silent voeding eruit gehaald en de originele 380W voeding teruggeplaatst[/aanvulling 11-10], alles losgeplugd en een voor een aangesloten (peripherals, kaarten, dvd etc) maar er gebeurde niets. Het lampje bleef aan en de fans draaiden, en verder gebeurde er niets. Ook de dvd wilde niet open.

Ik heb toen via marktplaats een soortgelijk mobo gevonden en die eerst ingebouwd - alleen de aansluiting voor de ingebouwde multi-cardreader en de front usb-bus is daar niet op aanwezig en aan de achterkant zitten een parallelle poort aansluiting en twee PS/2 aansluitingen waardoor het niet netjes in de kast past. Met dit mobo startte alles wel weer op - ik heb toen alles geback-upt en het oude mobo er weer ingezet om de pc door F-S laten ophalen zodat het mobo onder garantie kon worden vervangen... (Met de verkoper van het mobo had ik afgesproken dat hij dit weer terug kocht als ik er niets aan had, die is dus weer teruggestuurd.)

Alleen bootte de pc daarna weer - het enige rare was dat de onboard netwerk-aansluiting het niet deed en enkele onboard aansluitingen niet langer herkend werden. Bovendien, met de powercable ingeplugd, als het systeem uit stond ging op het router (de router?) een lampje ging branden op de poort waar de pc op aangesloten was (en dat ging uit als de pc aan stond) - ik had dus ook geen netwerkverbinding.
Dit is gemeld bij F-S, die de pc hebben opgehaald om het mobo te upgrade'n en te vervangen.

Na 2 weken bij F-S gestaan te hebben kreeg ik de pc gisteren terug - er was niets vervangen en alles werkte. Ze hebben schijnbaar alleen getest en niets hoeven doen. Zelfs het stof rond de schroefjes op het mobo en bij de processor zat er nog. ([update 11-10] Ik geloof dat de kabel van de processorfan rechtstreeks op het mobo is aangesloten, daar zat een snelheidsregelaar tussen. Maar het kan zijn dat ik dat zelf ooit al gedaan had... :P )

Maar helaas, nadat de pc 1 dag goed gewerkt had: vanmorge startte de pc weer niet op. Hij is opnieuw aangemeld bij F-S en wordt maandag weer opgehaald...
Ik had de pc vanmorgen (om de dvd-lade te openen (moest met een paperclip), opnieuw met alleen de lampjes en fan's aan) kennelijk niet goed uitgezet dus toen ik na een uur boven kwam werkte de pc wel weer! Ik had al alles getest, nieuwe voeding er in en alles lospluggen - een voor een aansluiten, ander stopcontact, ander netsnoer, niets had geholpen. Ook heb ik het batterijtje op het mobo vervangen voor een nieuw exemplaar.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Wat kan deze zeer trage start verklaren?

Nu werkt het apparaat goed, start netjes op, alles draait en bij systeem configuratie wordt alles herkend.

[update 11-10 systeem doet het weer niet, zit nu op laptop van vriendin te werken... Hij staat nog aan om te kijken of hij het dan wel gaat doen. We zijn intussen een uur verder en er gebeurt nog niets... Hij gaat straks idd maar de doos in en kan opgehaald worden.]

Voor de volledigheid - ik heb gezocht op internet maar kan niets vinden wat hierop lijkt - anders had ik geen vraag gepost.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 09:23 . Reden: verhaal kloppend gemaakt ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 09:57
Is het enkel opstarten waarmee hij problemen heeft?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij doet gewoon niets als je 'em aanzet. Alleen het lampje rond de aan/uitknop gaat aan en de fans gaan draaien.

Da's best lastig als je wat wilt gaan doen. Het feit dat ik nu wat kan posten komt enkel omdat 'ie dus kennelijk als 'ie hiervan last heeft, hij na een uur of wat vanzelf wel boot als je 'em aan laat staan.

Ik vind het een vaag probleem en hoop dat iemand me kan vertellen wat er aan de hand is. Ik heb de pc ook voor mijn werk nodig (eigen bedrijf)... En als de pc het niet doet kom ik in de problemen...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En op een andere plek zetten, evt. op een geaard stopcontact ofzo?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk eens naar de Elco's. Misschien dat die brak zijn (bol of zelfs lek, dan zit er oranjebruine prut op)
Die kunnen nl wel eens van dit soort rare dingen veroorzaken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat gebeurt er als je, na het hangen, op de reset knop drukt?

Verwijderd

Topicstarter
@ Exorcist

Dat heb ik standaard geprobeerd. Stekkers gewisseld dan, geaarde stopcontacten gebruik ik altijd. Maar dat heeft tot de 1e X het probleem optrad ook gewerkt (oude snoer) dus dat kan het niet zijn.

@ McKaamos

Als het de Electrische Condensatoren zijn dan zou het dus een moederbord probleem zijn, toch? Ik heb besloten dat ik de pc toch a.s. maandag laat ophalen door de fabriek - dan doe ik daar verder niets aan...

@ Badpritt

Dan blijft het systeem, na power down, netjes opnieuw met alleen het lampje van de aan/uitknop en de fan's aan staan draaien, en gebeurt er verder niets.
In de afgelopen periode is de resetknop (okee, eerlijk is eerlijk, het is de aan/uitknop die je langer dan 10 sec. moet indrukken want er zit geen resetknop op) vaker gebruikt dan in de 2 jaar ervoor...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 08:04 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Als je nog een voeding hebt lichen probeer die dan even, het klinkt namelijk dat de voeding niet goed stabiliseerd waardoor hij geen 'power ready' signaal afgeeft waardoor je moederbord eigenlijk uitgeschakeld blijft.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Topicstarter
teun-v schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 08:28:
Als je nog een voeding hebt lichen probeer die dan even, het klinkt namelijk dat de voeding niet goed stabiliseerd waardoor hij geen 'power ready' signaal afgeeft waardoor je moederbord eigenlijk uitgeschakeld blijft.
Oeps, dat stond idd niet in de startpost. Ik heb als eerste de nieuwere 500W silent voeding er uitgesloopt en de oude 380W voeding erin teruggezet. Maakte geen verschil...
Pagina: 1