Super newbie Linux vraag !!

Pagina: 1
Acties:

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
Yooo, ik ben nu voor het eerst linux aan het instaleren, maar ik kom niet eens normaal het eerste scherm door.

Na het eerste scherm van CorelLinux, krijg ik een verticaal gesplit scherm waarop 3x hetzelfde staat (de helft van de display dus 3x)
Ik dacht dat het aan mijn voodoo2 kwam en die heb ik er dan ook uitgegooid, maar hij doet het nog steeds.
Mijn huidige videokaart is een ATI Rage.
Wie kan me er alsjeblieft mee helpen.

Die linux cd's liggen nu al een half jaar niks te doen, en zo het er nu uitzie ga ik ze nog uit het raam gooien ook.:(

McFraGG de gekste !!

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
Oke ik zal het wat duidelijker formuleren in stappen:
1: bootdisk erin + cdrom
2: Loading Corel Linux...
3: Starting Corel Linux..
4: Detecting hardware..
5: Dan vervaagt het scherm en wordt het scherm in 3 verticale balken verdeelt, waarin 3x de halve license in verschijnt..

tja..wat moet ik daarmee??

McFraGG de gekste !!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

StratoFarmer

Anke :*

ik vrees dat het detecten dan dus toch niet helemaal goed is gegaan.....dat word bikkelen....

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
mja..dus raam open??

McFraGG de gekste !!

Verwijderd

Dan is het teit voor SuSe linux.

Verwijderd

Tja, de eerste versie van qCorellinux zaten erg veel fouten in. In qieder geval werkt hij bij jou niet lekker.
Als je een makkelijk te installeren distro wilt zou ik eens Mandrake proberen.
Kijk eens op http://tienpiek.net

Verwijderd

Linux heeft altijd al problemen gehad met Ati Rage videokaarten (3D Rage, Rage XL, Rage128). Op redhat 6.1 heb je zelfs nog speciale drivers nodig en krijg je het beeld met veel moeilijkheid goed (is zelfs te lezen op Redhat.com, "how to get mij Ati Rage series card working under Redhat 6.x). Je videokaart is dus het probleem, dus of andere drivers, of andere videokaart ..

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
Makaveli85 zegt andere drivers.. specificeer dat is wat beter.. bedoel je dat ik andere drivers kan gebruiken ofzo?

Kijk ik vind dit echt heel erg irritant, ik heb die dist. een half jaar gelee gekocht voor 70,- omdat ik dacht dat het echt te gek zou zijn.
Nu heb ik eindelijk een 2e pc en nou werkt die K*TZOOI niet!!:(
Ik flip hier echt hard van..

BTW.. Wil iemand een gloednieuwe Corel Linux kopen?

McFraGG de gekste !!

Verwijderd

Wat is er moeilijk aan drivers?? Eerst dus met standaard adapter installeren en standaard refresh-rate, en dan op zoek gaan op Ati.com naar linux drivers voor je videokaart. Nog een tip, als je newbie bent is Redhat Linux gebruiksvriendelijker om mee te beginnen

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
Sorry Makaveli85, maar dit is echt de eerste keer dat ik linux aanraak.
Ik ben een windows-freak.
Hoe moet ik dan die drivers gebruiken tijdens de installatie van corel?
Ik heb na het welkomstscherm al niks meer te lezen..

McFraGG de gekste !!

Verwijderd

Ik heb alleen met Redhat gewerkt, maar ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde zal gaan. Je zult hem dus waarschijnlijk moeten installeren met het driedubbele scherm, of er moet een mogelijkheid zijn en andere resolutie te kiezen en/of refreshrate tijdens setup(kan bij redhat wel). Later als heel de installatie klaar is kun je de driver veranderen van je videokaart. Maarre als je kabel hebt raad ik je echt aan Redhat 7 te downloaden en branden op CD, is toch gratis van de Redhar FTP :)

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
aha..
Ok, bedankt allemaal voor de raad :)
Ik ga weer is klooien :) er is nieuwe hoop..

McFraGG de gekste !!

Verwijderd

Corel doet een grafische install, maar je kunt volgens mij ook een textmode install doen (staat denk ik wel op de website van corel)

je kunt ook gewoon doorgaan met installeren en later de juiste driver kiezen. (ik heb corel een keer geinstalleerd met een knipperend scherm (ongeveer 0.1 s aan, en dan 2 sec uit) da's pas irritant :P Maar na installatie en juiste driver kiezen draaide het soepel.

Mandrake 7.2 moet je proberen als corel niet lukt. Is 1 van de beste distro's, zoniet de beste voor beginners.

Als je een distro wilt kopen kan ik je ook Suse 7.1 aanraden (komt 12 febr uit)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Op dinsdag 30 januari 2001 21:10 schreef RaR het volgende:
mja..dus raam open??
over windows gesproken..... :)

uhm, kan je niet tijdelijk een andere videokaart er in zetten? De installatie is altijd wat kritischer dan de normale opstart. Sterker nog, als je grafisch instalt met de oude kaart kan linux gewoon met de nieuwe kaart opstarten. Maar de grafische modus zal wel een probleempje worden. Maar dan draai je al linux! Met volledige functionaliteit! (dus niet zoals dos wat bijna niks kan qua internet en netwerken en weet ik wat). Je moet dan ergens een howto vandaan toveren waarin uitgelegd hoe je jouw kaartje moet laten werken.

Ik heb niet zo heel veel ervaring met rare kaarten (op dagen prutsen met mijn verdoemde Trio3D dan, 1,5 jaar geleden.).
Pagina: 1