Wat voor server moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 21:31
Goedendag,

Bij het bedrijf van mijn broer zijn we het ICT gedeelte eens flink aan het upgraden. Het bestaande netwerk is al enige tijd hinderlijk traag. Het volgende staat er nu op het moment.

2x FS scenic's P4 3ghz. Werkstations XP pro SP2
1x FS scenic p3 windows 2000 SBS.
1x laptop XP mce

Het hele spulletje is gekoppeld via een cat5 netwerk

Nu was een aantal maanden geleden de p3 scenic over. Deze heb ik als test ingericht als server.
Zo kon het personeel wennen aan het idee zeg maar.

In de AD worden ook twee printers geshared. Hiervan is er 1 met LAN aansluiting en 1 direct via USB op de server.

Nu wordt de administratie Exact Globe nog op een laptop gedaan. Exact is maar voor een account.
Exact staat ook geinstalleerd op een werkstation. Als er geprint moet worden. Dan wordt de database ingeladen op deze machine. (er wordt dus gesleurd met usb-sticks). Deze laptop moet dus gaan vervallen.

Nu willen dus gaan kiezen voor "echte" server. Alleen de vraag is wat voor hardware moet ik nemen.

De huidige server doet het volgende.
-Active Directory (Bestanden + Printers delen)
-Communicatie (exchange) er wordt gebruik gemaakt van pop3-connector

Eigenlijk het enige bijzondere wat er voor de nieuwe server bij komt is ondersteuning voor thuiswerkers. Voor een gebruiker wil ik dan Exact installeren. Deze kan dan willekeurig op een machine gaan werken.

Dit moet dus ook vanaf huis kunnen.

Op de site van dell had ik al wat zitten rond kijken. Alleen als er geconfigureerd moet gaan worden dan vindt ik het onduidelijk welke hardware ik nou daadwerkelijk moet gaan kiezen.

Van Fujitsu-siemens lijkt een primergy 150 s3 mij voldoende.

Zelfbouw wil ik niet dit voor de hardware support

Tevens willen ook gelijk naar een wekelijkse backup. De bedrijfsomgeving vereist geen dagelijks backup. Liefst op tape

Kwa data hebben we in drie jaar maar 1gig opgebouwd. Niet veel dus.

Zelf ben ik werkzaam in de ICT welliswaar de telefonie maar toch. Mijn windows kennis is redelijk goed en ik kan bij diverse mensen hulp vragen. Het is dus de bedoeling dat ik zelf ga installeren.
De huidige server heb ik ook zelf gedaan en deze draait zonder fouten in event viewer

Graag wil ik upgraden naar 2003. Ik zat te denken aan 2003 sbs. Maar de vraag welke licenties heb ik dan nodig en misschien nog wel belangrijker zit exchange er nog steeds in?

Het budget is ongeveer 2500 euro exclusief

Mijn inziens heb ik alles veteld. Mochten er toch nog vragen zijn dan hoor ik het wel

Verwijderd

Hallo,

Met die 2500 euro kan je toch behoorlijk ver komen.

1e: win2003 sbs bevat zeker nog steeds de volledige exchange versie, nog met meer mogelijkheden ook en werkt heel lekker.

2e: Licentie voor win2003 met 5 clients die word voor tussen de 400 en 600 euro geleverd afhankelijk waarvandaan je hem wilt halen. (Dit is excl de professionals keys voor de clients maar die hebben het al.

3e: Server hardware daar kan je heel veel kanten op. Ik heb niet echt het idee dat het ongelooflijk zwaar belast systeem zal worden, dus denk dat je er met een goeie p4 en core2duo ver genoeg komt, en natuurlijk het werkgeheugen niet te vergeten. Ik zou wel snel richting de 2GB gaan omdat active directory nog best wel wat van werkgeheugen trekt.

4e Ga wel over een RAID 1 configuratie nadenken zeker voor bedrijven is dat nuttig, omdat ik al veel te vaak mee heb gemaakt dat bedrijven data kwijt zijn door onvoldoende backup oplossingen.

Zo denk ik erover.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 21:41
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:36:
3e: Server hardware daar kan je heel veel kanten op. Ik heb niet echt het idee dat het ongelooflijk zwaar belast systeem zal worden, dus denk dat je er met een goeie p4 en core2duo ver genoeg komt, en natuurlijk het werkgeheugen niet te vergeten. Ik zou wel snel richting de 2GB gaan omdat active directory nog best wel wat van werkgeheugen trekt.
Hmmm, ben het niet met je AD verhaal eens. Geheugengebruik door Active Directory met twee werkstations, wellicht wat shares en een printer te is te verwaarlozen. Echter, als je AD, Exchange en de SQL server voor Exact Globe op die doos gaat draaien is wel een goed idee om in ieder geval 1GB aan geheugen te nemen en gezien het feit dat een extra GB het geld niet is zou ik gaan voor 2GB. Nuttig als je veel mailt en deze mailtjes ook allemaal bewaart :)
4e Ga wel over een RAID 1 configuratie nadenken zeker voor bedrijven is dat nuttig, omdat ik al veel te vaak mee heb gemaakt dat bedrijven data kwijt zijn door onvoldoende backup oplossingen.
Voor behoorlijke continuiteit is minimaal RAID1 een must. RAID is echter geen vervanging voor een backup; neem dus ook een backupapparaat, media en backupsoftware mee in je budget. Je zou een externe harde schijf kunnen overwegen, hoewel deze bij lange na niet zo betrouwbaar zijn als een tapeunit.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
In principe voldoet voor een setup die jullie willen elke server. De verschillen zitten in de keuze zelfbouw/grote leverancier, support contracten enzovoorts. Daar moet je dus een keuze in maken. Ik zou bijvoorbeeld gaan voor een server van een bedrijf als Dell met een supportcontract. Dan heb je zeker heid dat je snel weer online bent als er iets fout gaat. Verder is raid absolute noodzaak.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^^^ Eensch met djluc, maar vergeet niet dat Raid geen vervanging voor backup is. Neem dus ook een backup-oplossing mee....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51
Als het echt niet binnen het budget past, koop dan een paar usb harddisks, of een nas o.i.d. om je backups naartoe te maken.
Pagina: 1