Nec ND-3540 leest en schrijft niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Het probleem
Vandaag wou ik een cd'tje branden, maar ik kreeg van de Windows burner en van Nero 7 steeds dezelfde foutmelding: power calibration error. Dit gebeurde met een imation 4x cdrw. Toen ik het daarna probeerde met een TDK 4x cdrw, kreeg ik hetzelfde probleem, ook met een mmore 52x cdr.

Toen ik daarna als test een cd wou lezen, duurde dat erg lang en toen ik eindelijk de cd kon openen stond er niks in Verkenner (de cd was volgens windows leeg). Toen heb ik de computer opnieuw opgestart met de windows cd erin, maar ook toen kon hij de cd niet lezen.

Wat heb ik zelf geprobeerd
Naar aanleiding van de FAQ heb ik het volgende geprobeerd:

# Kabels enzo
Ik heb de dvd brander op de primary IDE en de secondary IDE aangesloten, met 2 verschillende kabels, beide keren als master.

# CDRW/DVD op 1 kanaal
De dvd brander zit als enige aangesloten op de ide van het moederbord, mijn harde schijven zijn beide aangesloten via sata.

# ATA/RAID controllers

Geen RAID ingesteld.

# Brakke voedingen
Ik heb een best nieuwe tagan voeding, die makkelijk alle hardware aankan.

# Vuile lenzen
Volgens de FAQ ontstaat dat door roken of veelvuldig branden. Ten eerste rook ik niet en wordt er ook niet gerookt in de kamer waar de computer staat en ten tweede zijn er iets van 5dvd's en 10 cd'tjes mee gebrand het afgelopen jaar dat ik de dvd brander heb.

# Media compatibiliteit

Ik heb schijfjes van TDK, MMore en Imation gebruikt, die het altijd hebben gedaan.

# Geleiders van laserunit
Aangezien de brander nog maar 1 jaar oud is, heb ik er nog garantie op. Daarnaast weet ik zeker dat de brander niet meer werkt als ik ermee aan de slag ga.

# Ouderdom
Zoals bij het kopje vuile lenzen al staat, 15 keer gebruikt om te branden en hij is pas een jaar oud.

En volgens sommige topics is het probleem misschien op te lossen door een firmware flash. Aangezien hierdoor de garantie vervalt wil ik dit dus ook niet doen.

Servicedesk
Tussendoor heb ik gebeld met de servicedesk van de computerwinkel waar ik de dvd-brander heb gekocht, die mij vertelde dat ik het best de dvd-brander langs kon brengen, aangezien hij niet meer werkte. Toen ik dat deed, hebben zij hem daar getest, waaruit bleek dat zij, volgens hen, geen enkel probleem hadden met branden van dvd's, cd's etc. Aangezien hij het bij hen wel deed, konden ze hem dus niet repareren en kreeg ik geen nieuwe aangezien het dus aan mijn pc moest liggen. Zij wisten verder ook niet waar het aan lag, maar raadden mij wel aan de kabels te vervangen. Dit bleek dus ook niet te werken.

Hardware-configuratie
DVD-brander: NEC ND-3540
Moederbord: Asus P4P800 Deluxe
Voeding: Tagan TG430-U15

Extra informatie
Volgens mij is het geen software fout in windows, aangezien er ook geen windows installatiecd gelezen kan worden voordat Windows opstart.

Tijdens het lezen maakt de dvd-brander ook een raar geluid.

Ik zou het misschien nog kunnen proberen met een verbatim dvd, maar ik zou het heel erg zonde vinden om er eentje te verpesten, aangezien ik niet denk dat het aan de gebruikte media is aangezien het niet alleen om het branden gaat maar ook om het lezen van cd's.

Tot slot
Alvast bedankt voor jullie tijd om mij te helpen, en excuses voor de lange topicstart. Ik ben al de hele dag bezig mijn dvd-brander te laten werken en hoop dat het goed opgelost kan worden aangezien dit mijn enige dvd/cd-rom drive is. Als er iets nog niet duidelijk is, zal ik dat proberen zo snel mogelijk te verduidelijken.

edit:
Ongeldige links weggehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door dev icey op 17-12-2006 13:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hmm...heb vrijwel exact hetzelfde probleem sinds een week of drie. Mijn NEC3520 leest/brand ineens niets meer, en maakt een aantal rare tikjes bij het inserteren van een CD of DVD. Firmware update werkte niet, andere voedingskabel ook niet (Enhance 350W, moederbord is een Asus P4P800 SE). Ik wilde er morgen mee terug, maar als die van jou goed is getest zal ik hem wel eerst aan een andere PC hier hangen. Dacht er zeker van te zijn dat hij defect was namelijk...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit diezelfde FAQ:
Power calibration error
- oude/slechte firmware
- incompatibele media
- incompatibel brandprogramma hoewel het geen kwaad kan om andere brandprogsels te testen
- vuile lens
- stroeve geleiders van laserunit
- slechte drivers, driverconflicten
- slechte schijfconfiguratie, ranzige kabels, foute bekabeling en/of jumperinstellingen
- brander is stuk
Dat zijn dus de enige punten die nog over zijn. Gezien het feit dat het prima werkt bij de PC-boer, ligt het dus aan je software omgeving. Kijk eens naar de drivers, kijk rond in apparaatbeheer en windows logboeken (systeem en applicatie) of je niks geks ziet :)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 11-10-2006 06:27 ]

• dev icey
BalusC schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 06:25:
Uit diezelfde FAQ:
[...]
Dat zijn dus de enige punten die nog over zijn. Gezien het feit dat het prima werkt bij de PC-boer, ligt het dus aan je software omgeving. Kijk eens naar de drivers, kijk rond in apparaatbeheer en windows logboeken (systeem en applicatie) of je niks geks ziet :)
Dat dacht ik dus eerst ook, maar de dvd-brander kan zelfs geen windows opstart cd lezen voordat windows zelfs geladen is, dus het lijkt mij logisch dat het geen windows probleem is.

- oude/slechte firmware

Voor mij betekend dit gewoon dat een drive kapot is aangezien dit geen fout is veroorzaakt door mij. Daarnaast is het nogal raar dat hij van de een op de andere dag dezelfde schijfjes die het altijd hebben gedaan niet slikt.

- incompatibel brandprogramma, hoewel het geen kwaad kan om andere brandprogsels te testen
Ik heb het geprobeerd met Nero en met de in windows ingebakken burner, maar het gaat dus niet alleen om het branden, ook om het lezen van schijfjes.

- slechte drivers, driverconflicten
Er is niks te zien in apparaatbeheer, en aangezien het probleem zich al voordoet voordat windows geladen is, ga ik ervanuit dat het niet met de drivers te maken heeft.

- brander is stuk
Dat is voor mij de enige optie, ja of mijn beide IDE-poorten hebben het plotseling begeven, maar dat vindt ik op zich even sterk als dat al mijn cd's niet meer goed zouden zijn.

In iedergeval bedankt voor je reactie, ik ga vandaag toch maar proberen of ik de dvd-brander kan omruilen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik ben vandaag teruggeweest met mijn 3520, en heb een 4570 gekregen (hij was idd defect).

• dev icey
Exorcist schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:55:
Ik ben vandaag teruggeweest met mijn 3520, en heb een 4570 gekregen (hij was idd defect).
Had je nog getest of hij het op een andere pc wel deed?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dev icey schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:15:
[...]

Had je nog getest of hij het op een andere pc wel deed?
Ja, op mn vriendin dr PC...deed dat ding ook niets :)
Op t Alternate testkussen ook niet ;)

• dev icey
Iemand anders die nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

• dev icey
Misschien dat er vandaag iemand is die een oplossing weet?

Verwijderd

verwijder de brandert eens in apparaatbeheer, mocht dat niet werken probeer eens een andere pc of een fresh install van windows

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-02 18:58
Je kunt hem eventueel flashen dan kan hij als andere cdrom herkentworden en dat kan een eventueel driver/settings issue verhelpen (maarja garantie...).
staat hjj in udma of pio mode is er iets veranderd aan je ide bekabeling?
Heb je een externe harde schijf misschien kun je hem in die behuizing plaatsen en via firewire/usb een keer proberen.

• dev icey
Bedankt voor jullie reactie.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:00:
verwijder de brandert eens in apparaatbeheer, mocht dat niet werken probeer eens een andere pc of een fresh install van windows
Dat hielp ook niet veel, na een restart staat hij er ook gewoon weer tussen. Een andere PC is niet aanwezig en een fresh install gaat niet lukken aangezien het mijn enige optische drive is.
EnderQ schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:02:
Je kunt hem eventueel flashen dan kan hij als andere cdrom herkentworden en dat kan een eventueel driver/settings issue verhelpen (maarja garantie...).
staat hjj in udma of pio mode is er iets veranderd aan je ide bekabeling?
Heb je een externe harde schijf misschien kun je hem in die behuizing plaatsen en via firewire/usb een keer proberen.
Flashen doe ik inderdaad niet vanwege de garantie. Ik heb wel een externe harde schijf, maar ik zou niet weten hoe die open moet. Daarnaast denk ik dat hetzelfde garantieverhaal hier ook op gaat. Niks was er qua bekabeling of settings verandert, hij hield er opeens mee op. Hij staat volgens mij in udma mode die door het bios automatisch wordt toegekend.

Wat me ook opviel is dat wanneer de lade open staat en ik dubbelklik op de cd-rom in deze computer hij gewoon opent en niks weergeeft, terwijl normaal je een foutmelding krijgt dat er een geschikt medium ingevoerd moet worden.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-02 18:58
de daadwerkelijke mode kun je controleren bij

device manager
ide/atapi controllers
een van de pata controllers dan properties
daar staat de mode waar je cdrom in werkt.

Je kunt ook een simpele ide to usb kabel halen.
http://www.mnm-computers....info.php?products_id=2333

of een tweedehands externe behuizing, of eentje lenen even je ide cdrom aansluiten zo gedaan wel csel als jumper zetten...

de enige garantie waar je over zou kunnen in zitten is dan die van jouw externe hd maar ja het is bijna hetzelfde als een hd in je komputer plaatsen.

• dev icey
Ik zal even een update plaatsen aangezien er ondertussen weer aardig veel is gebeurd.

Nadat de dvd-brander weer goed is bevonden door Informatique is er uiteindelijk actie ondernomen. De dvd-brander is verstuurd naar de leverancier, waar hij ook goed is bevonden.

Ondertussen komt de computerzaak zijn afspraken niet na, moet ik overal achteraan bellen en werd ik niet beantwoord op mijn emails (voor de rest zie de shopsurvey: http://tweakers.net/shopsurvey/15#52778). Service kan ik blijkbaar niet verwachten.

Een Nec ND-2100 werkt gewoon wel op mijn systeem aan dezelfde kabels. Dus als iemand eventueel nog een idee zou hebben waar het aan zou kunnen liggen, zou ik je heel dankbaar zijn.

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:38
Zelf heb ik een NEC 3520A. En laatst toen ik DVD's had besteld via Opus, kon ik dus niets meer branden (DVD's dan). Kreeg iedere keer een foutmelding.
Heb toen de firmware (1.04) geflasht naar v. 3.07, en hoera alles werkt weer. Dus ja een firmware update kan wel problemen met incompatible media verhelpen. En wat ik uit de tekst begreep die bij het flashen zat, verlies je niet je garantie (indien je het goed doet). Dit vond ik wel een beetje vreemd.
Pagina: 1