Boot CD maken voor automatische Ghost image

Pagina: 1
Acties:
  • 8.462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik ben bezig met een Boot CD die automatisch een Ghost image moet terug zetten.

De theorie begrijp ik, ik heb de middelen ervoor, dus dat is geen probleem.

Ik maak de bootdisk met Nero. Ik laad een opstartdiskette in, en dat was het. Zo staat het ook beschreven.

Echter is nu het probleem:

De bestanden die ik toegevoegd heb (aangepaste Autoexec.bat en de ghost image) worden niet geladen, en wannneer ik het commando "dir" intik, dan staan er alleen de bestanden op die hij van de diskette heeft geript.

Wat doe ik fout, en hoe zorg ik ervoor dat ik een volledige boot cd krijg?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Thandor

SilverStreak

De autoexec.bat die je gebruiken wilt moet op de diskette geplaatst worden. De 'diskette' zal booten en deze zal dus ook de config.sys en de autoexec.bat gebruiken. Wil je de losse data op de CDROM benaderen dan dien je de CDROM drive toegankelijk te maken met behulp van een CDROM driver :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

de aangepaste autoexec.bat moet uiteraard wel op de diskette staan. Als je boot van cd heb je een A: drive waar je diskette bestanden staan, en een tweede drive (vaak D: ) waar de ghost image op staat.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 07:31

Fido

C:\> park

Je moet alsnog de CD-ROM driver laden omdat het boot gedeelte als A: wordt gezien. De rest van de CD kun je pas benaderen nadat je dus ook de CD-ROM driver hebt geladen plus de MSCDEX.EXE.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ten eerste zal de diskette drivers voor de cd speler moeten bevatten en deze laden tijdens het opstarten. Daarnaast moet de aangepaste autoexec.bat niet op de cd maar op de diskette gezet worden.
Tijdens het maken van een boot-cd via nero zal er een image gemaakt worden van de diskette, welke gebruikt wordt als "virtuele" diskette tijdens het booten van de cd.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 10:55
Heb je wel met mscdex etc. een vaste driveletter ingesteld voor je optical en daarnaar verwijzen in je autoexec.bat?

bv.

config.sys
code:
1
2
3
DEVICE=A:\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICEHIGH=A:\CDROM.SYS /D:MSCD000
LASTDRIVE=Z

autoexec.bat
code:
1
2
3
4
5
@ECHO OFF
LH A:\MSCDEX.EXE /D:MSCD000 /L:X
LH A:\SMARTDRV.EXE
X:
GHOST.EXE (hier dan je opties etc.)

Systeem Specs

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 21:54
Daar hebben ze toch eigenlijk speciale pci kaartjes voor die je schijf terug zetten naar je begin standen. Zoiets als http://www.juzt-reboot.com/productJuztReboot.htm Op school hebben we ook zoiets en het werkt goed, snel en zonder dat je het merkt en is volgens mij ook niet te omzijlen met Linux zomaar. Werkt beter dan op de middelbare school waar je met images over het netwerk werken.

verdwaalde ict'er op elektro!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Er is me even iets niet duidelijk. Maak je nou een bootable diskette aan of een bootable CD? :? Gezien vrijwel iedereen over mscdex.exe begint zou ik zeggen dat je een bootable diskette gebruikt. Echter, als het gewoon een CD is, dan kan je toch gewoon autoexec.bat en config.sys op de CD plaatsen (incl. andere executables)? :)

Signature

Verwijderd

Bootcds gebruiken diskette-emulatie voor DOS/Ghost, zodoende moet je dus een werkende diskette(-image) hebben die bij de rest van je CD kan komen door middel van een DOS cdrom-driver en MSCDEX (of SHSUCDX, wat je maar wil).

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Aha. Dus de aangepaste autoexec en config.sys al op de flop zetten. En wanneer de cd driver is geladen staan de bestanden dus op de cd zelf.

Ik ga het proberen, en als het gelukt is, laat ik het uiteraard horen.

• Tom Berends
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2024
Beste mensen,
Ik heb het voor elkaar: ik heb nu een zelfstartende CD en Ghost 8.0 start automatisch! Maar.. Als ik de destination-drive wil kiezen, dan zie ik mijn externe HD Seagate 500 gig niet in het rijtje... Wat moet ik doen om dat wel te zien?

Config.sys:
DEVICE = oakcdrom.sys /D:cd1
LASTDRIVE=Z

Autoexec.bat:
@echo off
LH \MSCDEX.EXE /D:cd1 /D:cd2 /D:cd3
d:
echo Loading...
GHOST.EXE

Alvast dank!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat bedoel je precies met extern, USB?
Je weet dat je dan ook USB Mass Storage drivers nodig hebt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tom Berends
Ja, ik heb kort geleden een externe Seagate FreeAgent hardeschijf gekocht. Werkt perfect onder XP. Werkt via usb 2.0. Ik begrijp dat er voor gebruik zonder windows en met msdos (voor het opstarten van de cd), dan nog drivers nodig zijn.. Ik heb op de site van seagate gekeken, maar daar vind ik niet echt iets bruikbaars. Hoe nu verder??

[ Voor 36% gewijzigd door Tom Berends op 15-09-2007 19:23 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
er zijn een paar USB drivers en dan wrdt nog niet alles herkent (helaas)
Een ander alternatief is windows PE, nadeel is hele lange opstarttijd

• vierkant228
Ik zal de bootCD die ik gemaakt heb (met USB ondersteuning) naar je toe mailen (haal ik alle overige programma's er af aangezien dat niet mag)
Hoef je alleen je autoexec aan te passen en programma's erbij te stoppen en voila.

P.S. heb ik de bewuste keus gemaakt met 1e CD rom = Y en 2e is Z, zo is dit station altijd snel te vinden.

(moet je mij mailen aangezien in je profiel geen mail adres staat)

[ Voor 9% gewijzigd door vierkant228 op 15-09-2007 19:36 ]

Verwijderd

Ik heb op mijn stage vorig jaar zoiets gemaakt. Een ghost image op een dvd. En als je de pc starte met de dvd erin dan zette hij de image automatisch terug zonder dat je ook maar ergens op hoefde te klikken. Als je wil kan ik deze bestanden naar je mailen, samen met een handleiding die ik toendertijd heb geschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 19:44 ]

• Tom Berends
@vierkant228: Dat is geweldig! Ik heb mijn profiel inmiddels gewijzigd; mailadres staat er nu bij. Ik wist niet hoe ik een mail via dit forum naar jou kon sturen.. (Ben sinds 3 uur lid, maar zeer blij met jullie reacties!) Alvast dank!
@Maxcim: Ik ben zeer geinteresseerd! Alvast dank!

• vierkant228
vanacht is het uiterlijk in je mailbox

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 11:36
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 19:43:
Ik heb op mijn stage vorig jaar zoiets gemaakt. Een ghost image op een dvd. En als je de pc starte met de dvd erin dan zette hij de image automatisch terug zonder dat je ook maar ergens op hoefde te klikken. Als je wil kan ik deze bestanden naar je mailen, samen met een handleiding die ik toendertijd heb geschreven.
mhh klinkt interessant ik kan zoiets ook wel gebruiken, waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden 8)7 ... zou je mij ook deze bestandjes kunnen opsturen? alvast hartelijk dank _/-\o_

Verwijderd

dribibu schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 19:54:
[...]

mhh klinkt interessant ik kan zoiets ook wel gebruiken, waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden 8)7 ... zou je mij ook deze bestandjes kunnen opsturen? alvast hartelijk dank _/-\o_
Aangezien er meer mensen interesse hebben zal ik de bestanden deze week ophalen op mijn stageplek en online zetten. Een link naar de bestanden zal ik mailen naar dribibu & Tom Berends. Ook zal ik de link in dit topic plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 21:25 ]

• Tom Berends
Top, Maxcim!

• vierkant228
Ik heb een uitdaging, ben mijn mooi gemaakte CD'tje kwijt (krijg van de week kopie opgestuurd dus komt goed)
Wel heb ik gevonden waar je USB drivers vandaan kan halen:

http://www.bootdisk.com/usb.htm

Je ziet hier al dat er verschillende opties zijn, ik had niet de duse dacht ik, hier 2e helft komende week meer over.

Ik had de CD gemaakt met Drive Image, Partition magic, Bootmagic en wat andere DOS rommel omdat PE te lang duurde met laden en geen zin had SATA drivers hier in te verwerken.

Ook ik hou mij aanbevolen voor Maxcim, beter goed gejat dan slecht bedacht ;)

Verwijderd

nog geen tijd gehad om de bestanden op te halen helaas. Ik zal proberen om er morgen of overmorgen langs te gaan..

Niet dat ik het vergeten ben ofzo ;)

*edit
Wha, net ff langs geweest lag de Data server eruit voor een upgrade ;)

k zal er morgen ofzo nog eens langs gaan

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 20:52 ]

Verwijderd

Ok, vandaag de bestanden opgehaald.

Ik weet niet of ik een link naar de bestanden mag posten hier, dus als er nog iemand interesse heeft stuur me ff een PM en ik mail ze ;)

Gemaild naar Tom Berends.
Vierkant228, jou mail adres kon ik niet helemaal zien in je profiel dus stuur ff een PM met je mail adres.

Grtz,
Maxcim

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43

Pierre

Van nature lui!

(jarig!)
@Maxcim,

Ik heb ook wel interesse in de bestanden echter ik heb geen idee hoe ik je een PM moet zenden 8)7

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Verwijderd

Pierre61 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:48:
@Maxcim,

Ik heb ook wel interesse in de bestanden echter ik heb geen idee hoe ik je een PM moet zenden 8)7
Ga met je muis over "MYREACT" bovenin het scherm.
Klik op "Direct Messages"

In het scherm dat je dat krijgt klik je rechts in het scherm op "New Message"

En dan ff je mail adres sturen

Moet lukken toch.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:48:
[...]

Ga met je muis over "MYREACT" bovenin het scherm.
Klik op "Direct Messages"

In het scherm dat je dat krijgt klik je rechts in het scherm op "New Message"

En dan ff je mail adres sturen

Moet lukken toch.
Zou zo maar kunnen maar of ik ben 8)7 of ik heb mijn bril niet op maar ik kan je dus geen message sturen.

Kan je die link niet plaatsen.
Zou ik reuze top vinden O-)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• vierkant228
mijn mail:
vierkant228 bij gmail punt com

vandaag zou kopie van de CD met USB drivers komen, TNT laat weer steekje vallen, morgen nieuwe kansen...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Als je gewoon Ghost installeert op een windowsbak krijg je er gratis en voor niks een prachtig wizardje bij weerme je bootdiskettes kan brouwen. Ja, ook met USB (2.0) support, met netwerkondersteuning (mapt zelf volautomatisch je drive :D )en ook met cd-r(w) ondersteuning. Of het ook op dvd werkt, weet ik eigenlijk niet. Wel brouwt hij "plug and play" cd'tjes die booten en het image terugzetten (desgewenst na ingeven van wachtwoord).
Mits wat gepruts aan de parameters in de autoexec.bat, krijg je ghostook nog zover om gewoon te starten met imagen, zonder zeiken naa bijv disk2 part1... zie manual van ghost

Afaik lost dit al julie problemen op :)

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

(jarig!)
Nou hierbij dan mijn mail maar

pvanheumen bij gmail punt com

:)

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
@Maxcim,

Ik heb ook wel interesse in de bestanden.
mijn mail is vervallen

[ Voor 54% gewijzigd door donnervogel op 21-09-2008 21:45 ]

• vierkant228
the_stickie schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:12:
Als je gewoon Ghost installeert op een windowsbak krijg je er gratis en voor niks een prachtig wizardje bij weerme je bootdiskettes kan brouwen. Ja, ook met USB (2.0) support, met netwerkondersteuning (mapt zelf volautomatisch je drive :D )en ook met cd-r(w) ondersteuning. Of het ook op dvd werkt, weet ik eigenlijk niet. Wel brouwt hij "plug and play" cd'tjes die booten en het image terugzetten (desgewenst na ingeven van wachtwoord).
Mits wat gepruts aan de parameters in de autoexec.bat, krijg je ghostook nog zover om gewoon te starten met imagen, zonder zeiken naa bijv disk2 part1... zie manual van ghost

Afaik lost dit al julie problemen op :)
Wat voor mij de reden was:
Bovenstaande is Windows PE, duurt een jaar voor het opgestart is (ghost terug zetten gaat sneller !!!)
Tevens heb ik er andere DOS programma's op staan welke vanuit dos werken (of je maakt een Win98 schijfje op USB, je boot vanaf stick en je kan zo naar je OS)

• Tom Berends
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:14:
Ok, vandaag de bestanden opgehaald.

Ik weet niet of ik een link naar de bestanden mag posten hier, dus als er nog iemand interesse heeft stuur me ff een PM en ik mail ze ;)

Gemaild naar Tom Berends.
Vierkant228, jou mail adres kon ik niet helemaal zien in je profiel dus stuur ff een PM met je mail adres.

Grtz,
Maxcim
Dag Maxcim,
Ik weet niet hoe ik je een PM kan sturen, overal gezocht... :?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
vierkant228 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:26:
[...]

Wat voor mij de reden was:
Bovenstaande is Windows PE, duurt een jaar voor het opgestart is (ghost terug zetten gaat sneller !!!)
Tevens heb ik er andere DOS programma's op staan welke vanuit dos werken (of je maakt een Win98 schijfje op USB, je boot vanaf stick en je kan zo naar je OS)
?
wat ik bedoel heeft alvast niks met windows PE te maken, je maakt gewoon met een simpele wizard een bootflop die ghost start na zelf gekozen drivers (voor usb, cd , cd-r en netwerk.
Voor een maar geavanceerde bootcd (meer tools) moet je natuurlijk zelf ook nog wle een en ander doen.
Hiren's is op dat vlak _/-\o_, maar die is in feite té compleet en bevat heel veel licentiesoftware. Dus als je zelf al die licenties niet hebt is dit warez :/

Wat TS wil is echter perfect met ghost op te lossen: als je de image maakt dmv de cdr-bootflop (waraje natuurlijk een cd van kan brouwen), maakt ghost zelf een bootable cd...

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 21-09-2007 21:04 ]

• vierkant228
[quote]the_stickie schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:03:
[...]

Ik ga dit weekend meteen even kijken, dat wist ik niet (ook nooit naar gekeken eerlijk gezegt)
Maakt hij PC afhankelijke drivers of universeel (wat ik had en morgen hopelijk weer heb) was universeel.
De CD die ik morgen hopelijk weer heb is niet Hirens, ik ben toen avonden aan het zoeken gegaan en experimenteren om de meest universele USB ondersteuning te hebben, de rest is idd persoonsgebonden en gaat ook niet naar de anderen (gaat puur om boot gedeelte met alle driverondersteuningen)

Verwijderd

vierkant228
Pierre61
donnervogel

Jullie hebben mail ;)

Iedereen die nog interesse heeft ( dus ook Tom Berends ;) )
Stuur een mail met verzoekje naar

info bij maxcim punt nl

Maxcim.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 22:35 ]

Verwijderd

Ff een kick omdat ik me afvroeg of het iemand gelukt was om de dvd te maken.

Grtz,
Maxcim

Verwijderd

@Maxcim
Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij ook de bestandjes en de handleiding door te sturen.
Het lukt me niet om je een PM te sturen (wordt geweigerd)

Groetjes,

Eric

de bij telenet puntje be

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:34:
Ff een kick omdat ik me afvroeg of het iemand gelukt was om de dvd te maken.

Grtz,
Maxcim
Zonder het weten dat dit topic bestaat toevallig vorige week ook geprobeerd een cdrom met ghost erop proberen te maken..helaas zonder resultaat.

Zou ik misschien op marcoryn punt versatel punt nl ook de spullen kunnen krijgen. Koppel ik gelijk
terug of dat wel werkt.. thanks in progress
Pagina: 1