[Macbook] airport uitgeschakeld tijdens sluimerstand

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

ultimateharry

Team Slayer:-)

Topicstarter
Sinds een week heb ik een Macbook (2Ghz superdrive model) met de originele installatie van OS X uitgebreid met de update 10.4.8.

Enkele andere versies/specs:

Energiestand vers. 3.2
SMC-versie: 1.4f10

Probleem:

Wanneer ik mijn Macbook dichtklap gaat hij automatisch in sluimerstand. Dit terwijl ik instel dat hij dit "nooit" hoort te doen.

Zie ook:

Netvoeding:
Schakel sluimerstand van systeem in na (minuten): 0
Schakel sluimerstand van schijf in na (minuten): 0
Schakel sluimerstand van beeldscherm in na (minuten): 16
Start automatisch opnieuw op na stroomstoring: Nee
Schakel sluimerstand uit bij wijziging netspanning: Nee
Schakel sluimerstand uit bij openklappen van scherm: Ja
Schakel sluimerstand uit via Wake On LAN: Ja
Tijdens sluimerstand wordt beeldscherm gedimd: Ja

Hierbij is de Macbook dus aangesloten op de netvoeding.

Dit is eigenlijk probleem 1, bij deze instellen hoort de sluimerstand niet geactiveerd te worden.

probleem 2:
Wanneer hij in sluimerstand gaat, wordt ook de airport verbinding afgesloten. Bij het openklappen en uit de sluimerstand halen van de Macbook duurt het enkele seconden voordat de verbinding weer actief is. Torrents en MSN zijn bijvoorbeeld ook gedisconnect.

Bij de sluimerstand hoort dit volgens mij niet te gebeuren, omdat er activiteit van enkele applicaties is.

Mijn concrete vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat de Macbook niet meteen automatisch in sluimerstand gaat bij het dichtklappen. Verder: hoe kan ik voorkomen dat zelfs wanneer hij gaat sluimeren, de airport verbinding actief blijft?

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Verschillende instellingen van energiebeheer uitgeprobeerd, waaronder verschillende intervallen (minuten) aangeven voor de sluimerstand.
- Storingsonderdrukking aan en uit gezet voor airport.
- Gezocht via Google:

Airport problemen na sluimerstand
Is deels hetzelfde probleem, bij mij gaat het reconnecten bij het ontwaken wel goed. Verder wordt er geen oplossing gegeven.

http://forum.macosx.nl/vi...ort+sluimerstand+probleem
Bij dit onderwerp kom ik bij de instelling van de TS de optie "Verbreek verbinding bij inschakeling sluimerstand: 1" tegen. Ik kan me voorstellen dat deze optie uitschakelen het probleem oplost, maar ik kan de instelling nergens vinden.

Verder ben ik redelijk lost, graag suggesties

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probleem 1 is volkomen normaal, bij dichtklappen hoort hij gewoon in sluimerstand te gaan. Ook ivm warmteafvoer en zo.
Probleem 2 is volgens mij óók normaal, sluimer == stand by, dus je hebt geen netwerkverbinding nodig.

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
wilko2 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:44:
Probleem 1 is volkomen normaal, bij dichtklappen hoort hij gewoon in sluimerstand te gaan. Ook ivm warmteafvoer en zo.
Probleem 2 is volgens mij óók normaal, sluimer == stand by, dus je hebt geen netwerkverbinding nodig.
Is het dan op geen enkele manier mogelijk om je Macbook iets te laten draaien wanneer hij is dichtgeklapt? Dit lijkt me toch een beetje raar. Je kunt wel de timer instellen voor de sluimerstand in relatie tot inactiviteit. Een airport verbinding met MSN, bittorent zou toch op een of andere manier actief moeten kunnen zijn?

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 14:05
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30315

insomniaX 0.3

edit. Het blijkt dat het niet werkt op 10.4.8
Vandaar dat 'ie het bij mij niet deed. Vond het al zo vreemd :P

[ Voor 44% gewijzigd door Gabliboeba op 10-10-2006 20:12 ]

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
Gabliboeba schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:10:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30315

insomniaX 0.3

edit. Het blijkt dat het niet werkt op 10.4.8
Vandaar dat 'ie het bij mij niet deed. Vond het al zo vreemd :P
Bedankt voor je reactie. Uit de beschrijving blijkt inderdaad dat dit voor Mac standaard niet mogelijk is. Toch vreemd.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Denk dat het ook komt omdat de Macbook veelal voor educatieve doeleinden wordt toegepast.
Studenten; ding dichtklappen in een sleeve douwen en niet meer naar omkijken tot ze thuis zijn.
Gevolg; hitte met schade als gevolg.
Een softwarematige optie is idd een beetje een gemis, maar de Macbook heeft het sowieso niet zo op hitte.
De iBook had die functie ook niet destijds.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:24:
Studenten; ding dichtklappen in een sleeve douwen en niet meer naar omkijken tot ze thuis zijn.
Gevolg; hitte met schade als gevolg.
Heel gek, maar ik denk dat dit bij Mac gebruikers minder snel gebeurt dan bij Windows gebruikers. Waarom? geen idee, het gevoel heb ik gewoon. Het ding is zo snel opgestart/uitgezet, dat het eigenlijk maar een kleine moeite is..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Verwijderd

@RobbieB: de meeste gebruikers zetten hun Mac nooit uit, maar gewoon in sluimer.

@Ultimateharry: als je activiteit wilt behouden, laat je de klep open. De klep sluiten betekent met een laptop dat ie vervoert wordt; wat heb je dan aan een netwerkverbinding? Die ben je dan toch kwijt.
Dus waarom wil je de klep sluiten, maar toch geen sluimer hebben?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Clamshell mode (dichtgeklapt tog blijven draaien) was bij de iBook ook al niet mogelijk (itt de PowerBook), mede vanwege het (mede) ventileren via het toetsenbord. Niet heel verwonderlijk dus dat als dit gehandhaafd is in de MacBook :) - I stand corrected... ;)
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:12:
@RobbieB: de meeste gebruikers zetten hun Mac nooit uit, maar gewoon in sluimer.

@Ultimateharry: als je activiteit wilt behouden, laat je de klep open. De klep sluiten betekent met een laptop dat ie vervoert wordt; wat heb je dan aan een netwerkverbinding? Die ben je dan toch kwijt.
Mwah. Mijn desktop is 'always on', maar mijn iBook gaat toch echt altijd uit hoor :)

[ Voor 62% gewijzigd door Ramzzz op 11-10-2006 10:41 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Mensen, waar hebben we het over? Een MacBook kan prima in Clamshell mode werken. Die optie zit nu zelfs ingebouwd.
@TS, welke optie heb je ingesteld? de optie die je noemt "verbreek verbinding met draadloze netwerken bij uitloggen" gaat meer over het behouden van de verbinding als je uitlogt als user. het heeft dan niks te maken met dichtklappen oid

waar je naar op zoek bent is het niet inschakelen van de sluimerstand bij dichtklappen

PSN: djmurcielago

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Dit kan niet hoor. Enkel wanneer er toetsenbord/muis, netstroom en een 2de monitor aan verbonden is, werkt Clammshel. Dus dit is ook niet wat de TS zoekt. Het is gewoon niet mogelijk met een MacBook.

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:12:

Als je bijvoorbeeld een extern beeldscherm en toetsenbord/muis eraan hangt?

Dan wil je gewoon je macbook dicht ernaast/voor hebben staan :)

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:31
Tiiim schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:58:
[...]

Als je bijvoorbeeld een extern beeldscherm en toetsenbord/muis eraan hangt?

Dan wil je gewoon je macbook dicht ernaast/voor hebben staan :)
En dat werkt ook gewoon, als je nou volgende keer eerst even erin verdiept..

Ontopic: airport gaat uit in sleep, omdat alles uit gaat, alleen op het geheugen staat nog stroom (geheugen staat in zogenaamde "slow-refresh" mode, om de inhoud te bewaren.)

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Misschien dat je iets met pmset kunt doen?

http://www.tuaw.com/2006/...m-waking-when-the-lid-is/
Eigenlijk net omgedraaid van wat jij wilt, maar misschien een beginpunt voor je zoekactie :)

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
Het probleem dat ik aankaartte in mijn topicstart van het disconnecten van de verbinding wanneer overgegaan wordt naar sluimerstand is in feite dus geen probleem. Dit is eigenlijk heel logisch inderdaad.

Het andere probleem van het automatisch in sluimerstand gaan bij het dichtklappen vindt ik minder logisch. Ik klap mijn laptop dicht omdat mijn vriendin twee katten heeft. Vaak laat ik mijn Macbook beneden staan en ik klap hem dicht omdat ik anders bang ben voor schade, niet omdat ik hem dan ga vervoeren.

Verder begrijp ik uit de reply van Gabliboeba dat er dus een kernel-extensie of aanpassing is die insomniaX heet, maar dat deze niet werkt voor Mac OS X 10.4.8.
Wanneer hier dus een werkende update voor wordt uitgebracht, zou ik deze kunnen gebruiken om mijn Macbook "Insomnia" te geven, en dus dicht te klappen zonder sluimeren.

Hoe schatten jullie de kans op overhittingsproblemen? Dit aangezien de Macbook toch al een beetje een heethoofd is.

[edit]

Toch vind ik de optie die ik uit de instellingen van de gebruiker uit het tweede onderwerp dat ik in mijn TS heb gezet intrigerend:

Verbreek verbinding bij snelle gebruikersoverschakeling: 1
Verbreek verbinding indien actief: 1
Verbreek verbinding na inactieve periode van: 600
Verbreek verbinding bij uitloggen: 1
Verbreek verbinding bij inschakeling sluimerstand: 1

De laatste dus.

[ Voor 17% gewijzigd door ultimateharry op 12-10-2006 20:47 ]

Pagina: 1