Toon posts:

TX constant laag, RX wel in orde... :?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn server draait linux (clarkconnect 4.0) en mijn clients allemaal winxp (7 in totaal).

Bij een client is het ontvangen van bestanden van de server niet in orde. De verbindingssnelheid blijft veel te laag. Met netio heb ik een aantal benches gedaan op het netwerk met verschillende clients, met de volgende resultaten:

Naar willekeurige client rond deze snelheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.23
(C) 1997-2003 Kai Uwe Rommel
TCP connection established.
Packet size   1k bytes:  9177 KByte/s Tx,  4032 KByte/s Rx.
Packet size   2k bytes:  9262 KByte/s Tx,  10920 KByte/s Rx.
Packet size   4k bytes:  9285 KByte/s Tx,  10795 KByte/s Rx.
Packet size   8k bytes:  9341 KByte/s Tx,  10831 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes:  9364 KByte/s Tx,  11214 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes:  9428 KByte/s Tx,  11249 KByte/s Rx.
Done.

Nu naar de probleem client:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.26
(C) 1997-2005 Kai Uwe Rommel

Packet size  1k bytes:  317 KByte/s Tx,  6077 KByte/s Rx.
Packet size  2k bytes:  1021 KByte/s Tx,  8473 KByte/s Rx.
Packet size  4k bytes:  896 KByte/s Tx,  9842 KByte/s Rx.
Packet size  8k bytes:  582 KByte/s Tx,  9794 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes:  986 KByte/s Tx,  9530 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes:  869 KByte/s Tx,  7399 KByte/s Rx.
Done.

Zoals je ziet is de ontvangsnelheid veeel te laag.

Wat ik al heb gedaan:
  • gekeken naar de negotiation, beide op 100mbit full duplex
  • vervangen van netwerkkabel
  • laptop op de kabel aangesloten die normaal in de probleem client zit --> nu weer netio gedaan en wel goede resultaten.
  • tweede netwerkkaart in de probleemclient gedaan maar zelfde probleem
  • met tcpip optimizer alle windows default settings geladen.
<edit>
  • virusscanner uit gedaan
  • andere porten geprobeert op de switch
  • windows firewall uit gedaan
  • andere porten geprobeert op de switch
  • REINSTALL van windows, zelfs dutch en english geprobeert, idem probleem.. bios??
  • Bios flash gedaan, ook niet
</edit>

wie ziet iets dan ik over het hoofd zie? het is dus alleen met bestanden ontvangen vanaf de server. Andere computers in het netwerk hebben dit probleem niet..

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
driver van de netwerkkaart?
netwerkkaart defect?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Driver: gebruik ik normale nvidia nforce 5.11 voor. MB is een nf7-s nforce2.
Nic: lijkt me niet waarschijnlijk aangezien er bij het pci realtek kaartje precies hetzelfde probleem is.

Verwijderd

Als je nou een image van een goed functionerend systeem op de probleem-pc zet, is dat dan een oplossing? (als het identieke hardware is uiteraard)
Zoniet, dan is het de hardware. En als het probleem is opgelost lag het aan de geinstallerde software en drivers.

Verwijderd

Topicstarter
dat zou een goede oplossing kunnen zijn, maar het gaat hier helaas niet om dezelfde hardware. De computer waar het om gaat wordt voornamelijk voor photo/video -editing gebruikt en heeft om deze reden een raid0 configuratie. Zou daar het probleem in kunnen zitten? Ik denk niet dat het de hardware van de NIC is gezien het feit dat een andere nic in dezelfde computer precies hetzelfde probleem geeft..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:26:
code:
1
2
3
4
5
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.23
(C) 1997-2003 Kai Uwe Rommel
Packet size   1k bytes:  9177 KByte/s Tx,  4032 KByte/s Rx.
Packet size   2k bytes:  9262 KByte/s Tx,  10920 KByte/s Rx.

code:
1
2
3
4
5
6

Packet size  1k bytes:  317 KByte/s Tx,  6077 KByte/s Rx.
Packet size  2k bytes:  1021 KByte/s Tx,  8473 KByte/s Rx.
Bewust verschillende versies gebruikt? Of in de loop van het proberen op te lossen van het probleem een nieuwere versie gepakt van netio?

Zo te lezen is het fysiek allemaal ok, zeker wanneer je de laptop op de aansluiting van de probleem aansluit je dan wel goede resultaten krijgt. Wat je nog zou kunnen proberen om uit te sluiten of het een software of een hardware probleem is. Om met die computer bijvoorbeeld een Linux live distro te gebruiken en daar je overdracht snelheid in testen. Eventueel zelfs met een BartPE disk of vergelijkbaar. Sluit je in ieder geval de software kant van je systeem uit. Of kan je gelijk zien dat er iets software matigs fout zit.
Trouwens wel vreemd dat je Tx snelheid drastisch verschilt terwijl de Rx snelheid stukken minder verschilt. Schijft Netio het Tx verkeer weg naar een bestand op je harddisk of naar het ram geheugen? (heb geen ervaring met netio)
Wat je nog zou

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply,
over de verschillende versie nummers, dit is een copy paste van het internet omdat ik mijn log niet meer had. ;) De uitvoer was namelijk identiek (misschien een paar 10tallen ernaast) vergeleken met deze log. Dus heb maar even de makkelijke weg gekozen...

Het is interessant om even met een knoppix cdtje te kijken of het probleem ook bestaat, grappig dat je soms niet meer op dit soort ideeen kan komen ;)

Ik zal het ff checken en laten weten. Of netio naar de schijf wegschrijft weet ik niet, dat was ook een beetje een vraag van mij. In dat geval zou mijn raid opzet de bottleneck kunnen vormen..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die PC, draait die een softwarematige RAID? Het zou nl kunnen dat de CPU zo erg bezet is daarmee dat hij geen tijd meer over heeft voor de netwerkkaart.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
hij draait hardware raid, Sil pci kaartje.

Knoppix of bartPE lukt me nog even niet. BartPE krijgt de NIC niet geinstalleerd en Knoppix lukt me niet te benchen. Ben namelijk niet echt sterk met linux. Ik heb al wel meerdere versies van XP geprobeert, eg. XP english en dutch. Beide hetzelfde probleem. Is dat misschien genoeg info?

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog mensen met mogelijke oplossingen want ik zit nog steeds vast..

Ik ben er nu wel achter dat het "waarschijnlijk" geen server probleem is want wanneer ik bestanden van willekeurige clients naar de probleem computer stuur, is de snelheid eveneens erbarmelijk langzaam... DHCP server die een probeem heeft met probleem compu of hardware probleem in probleem compu zelf??

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 19:04 ]

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
Kijk eens of de uitonderhandelde snelheid ook echt 100Mbit/s FD is. Dus niet de instelling van de poort maar de uitonderhandelde snelheid.
Ik heb als beheerder hierin al de meest suffe errors gezien
  • 2 poorten vast op Gbit werkte NIET, 1 poort op auto ander op Gbit wel
  • 1 poort op 100 FULL ander op Auto levert 10 Half
Dat soort zaken. Zeker omdat de throughput 1 kant op niet goed is, riekt het toch erg naar een duplex error. Heb je een managed switch erachter hangen en zo ja, is er iets in de logging te zien over de bewuste switchpoort?

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
output netio 10auto:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Packet size  1k bytes:  874 KByte/s Tx,  884 KByte/s Rx.
Packet size  2k bytes:  885 KByte/s Tx,  897 KByte/s Rx.
Packet size  4k bytes:  870 KByte/s Tx,  898 KByte/s Rx.
Packet size  8k bytes:  863 KByte/s Tx,  926 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes:  856 KByte/s Tx,  937 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes:  885 KByte/s Tx,  857 KByte/s Rx.
Done.

output 100half/full/auto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Packet size  1k bytes:  651 KByte/s Tx,  10271 KByte/s Rx.
Packet size  2k bytes:  956 KByte/s Tx,  10176 KByte/s Rx.
Packet size  4k bytes:  282 KByte/s Tx,  8448 KByte/s Rx.
Packet size  8k bytes:  398 KByte/s Tx,  10201 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes:  634 KByte/s Tx,  9227 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes:  581 KByte/s Tx,  10236 KByte/s Rx.
Done.

Je ziet wel dat de snelheid bij 10mbit weldegelijk klopt, bij 100mbit is de ontvangstsnelheid van de client ingestort.. Ik heb helaas geen managed switch maar heb wel verschillende poorten geprobeert om het probleem van een defecte poort te elimineren.

nb. wanneer ik een laptop aan de kabel hang die naar deze pc gaat is de snelheid wel ok. Wanneer ik in deze pc een extra netwerk kaart installeer, heb ik nog steeds hetzelfde probleem.. Misschien dns server?
Pagina: 1