Opstart probleem nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Vanmorgen heb ik mijn nieuwe computer binnengekregen en nu assemblage wil die gewoon niet goed opstarten misschien dat iemand de kenmerken herkent.

Hij gaat aan na ik hoor 1 keer een geluid (kgggk, soort harddisk geluid het klinkt niet fout ofzo) de fans draaien allemaal gewoon goed na 5 seconden gaat ie vanzelf uit (ook alle lampjes uit). Daarna gaat ie meteen weer aan zelfde verhaal alleen nu blijft ie draaien totdat ik hem handmatig uitzet. En op de monitor is helemaal niks te zien hij blijft zelfs gewoon standby.
De cd rom daar blijft het lampje van branden, de harddisk doet helemaal niks en het diskette station ook niet.

Harddisk is uit mn vorige computer (maxtor 80gb) en daarvan heb ik vanmorgen de c: schijf geformateerd via dos.

Systeem is:

Antec sonata II
Club3D GeForce 7950GT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
asus p5b
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

De laatste computer die ik zelf in elkaar heb gezet was een jaar of 2 geleden dus het duurde nu wel even maar met het boekje erbij heb ik toch het idee dat ik alles goed heb gedaan.
De cpu, koeler en intern geheugen is al bij azerty erop gezet de rest heb ik dus zelf gedaan.

Ik heb zelf al alle stekkers gecontroleerd, de cdrom en diskette station los gehaald.
Gecontroleerd of alle fans draaien inclusief die van de videokaart.
De lampjes van de kast branden. Eigenlijk heb ik geen idee meer waar ik nu moet zoeken.

Misschien had ik jumpers moeten omzetten maar meestal is default klaar voor gebruik en daarbij kon ik uit het boekje niks halen, of moet ik iets speciaals doen om een x16 videokaart aantezetten?

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Heb je het al geprobeert alleen met processor een bankje geheugen en videokaart?

** welke voeding gebruik je??**

[ Voor 17% gewijzigd door Frank1973 op 10-10-2006 16:45 ]

• MantaMania
Frank1973 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:45:
Heb je het al geprobeert alleen met processor een bankje geheugen en videokaart?

** welke voeding gebruik je??**
net geprobeerd en nog steeds het zelfde resultaat hoor alleen fans draaien en de monitor geeft geen beeld en hoor de computer verder ook niks doen.
De voeding is de standaard voeding van de antec kast een 450 watt

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
*kuch* 4-pins CPU stekkertje *kuch*

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Frank1973

Frank1973

Is de processor niet stuk??

• MantaMania
4 pins cpu stekker? bedoel je die van de koeler want die zit aangesloten.
Ben er net wel achter gekomen dat de stekker van het diskette station verkeerd om zat, label op de stekker moet op zijn kop zitten beetje apart. En de videokaart heeft een aparte voedingsstekker (pci-e) maar dat allemaal mag niet helpen hij gaat nog steeds na 5 sec uit om daarna weer opnieuw aantegaan zonder dat er iets te zien is.

• Chillem.nl
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:46
Er moet nog een 4-pins stekker van je voeding naar je moederbord. Die ziet er net zo uit als je PCI-E voedingskabel (maar dan dus 4-pins ipv 6pins).

• MantaMania
Chillem.nl schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:01:
Er moet nog een 4-pins stekker van je voeding naar je moederbord. Die ziet er net zo uit als je PCI-E voedingskabel (maar dan dus 4-pins ipv 6pins).
ja die had ik al eerder gevonden die moest ik links bovenin aansluiten maar goeie tip idd want die was ik in eerste instantie vergeten, maar dat is het dus niet helaas.

nog een kleine side note die sata aansluitingen op het moederbord hoef ik toch niet op de voeding ofzo aan te sluiten dat is toch alleen als ik ook sata aparaten heb? Want ik heb mn harddisk en cdrom gewoon via de edi kabel gedaan omdat ze nog niet sata zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door MantaMania op 10-10-2006 19:41 ]

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
MantaMania schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:03:
[...]

ja die had ik al eerder gevonden die moest ik links bovenin aansluiten maar goeie tip idd want die was ik in eerste instantie vergeten, maar dat is het dus niet helaas.

nog een kleine side note die sata aansluitingen op het moederbord hoef ik toch niet op de voeding ofzo aan te sluiten dat is toch alleen als ik ook sata aparaten heb? Want ik heb mn harddisk en cdrom gewoon via de edi kabel gedaan omdat ze nog niet sata zijn.
Klopt, die zijn enkel om een apparaat op aan te sluiten :)

Verwijderd

Zelfde probleem had ik toen mijn videokaart kapot was, dus misschien een goedkoop kaartje erin zetten om te testen? (Of lenen natuurlijk)

• MantaMania
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:28:
Zelfde probleem had ik toen mijn videokaart kapot was, dus misschien een goedkoop kaartje erin zetten om te testen? (Of lenen natuurlijk)
dat wilde ik proberen met mn oude videokaart maar die is dus agp en op dit moederbord zit alleen een pci-e 16 aansluiting maar de fan draait dus hij doet in iedergeval wel iets.
Daarbij zou je volgens mij piepjes en dingen moeten horen als ie wel opstart aan de stilte te horen heb ik het idee dat ie niks doet.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MantaMania schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:34:
[...]

dat wilde ik proberen met mn oude videokaart maar die is dus agp en op dit moederbord zit alleen een pci-e 16 aansluiting maar de fan draait dus hij doet in iedergeval wel iets.
Daarbij zou je volgens mij piepjes en dingen moeten horen als ie wel opstart aan de stilte te horen heb ik het idee dat ie niks doet.
Misschien heeft je nieuwe moederbord geen speakertje meer (net zoals bij mij) of heb je hem al in de kast gebouwd en daarvan de speaker aangesloten?
In dat laatste geval zou ik het geheel eens buiten de behuizing draaiende proberen te krijgen, ivm eventuele kortsluiting of iets dergelijks.

Tesla Model Y RWD (2024)

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
Oke, ik zal de eerste dan maar zijn:
Er zijn een aantal problemen bekent met OCZ geheugen en mobo's met een Intel P965 chipset.
Het OCZ geheugen heeft een hoger voltage nodig standaard dan het bord geeft.

Ga dus naar de PC winkel of haal ergens anders ff beetje RAM vandaan en probeer het dan nog eens. Wil dat, even de nieuwste BIOS erop gooien en daarin het voltage op het juiste voltage voor je mem zetten. Problem solved.

Alhoewel dit het natuurlijk niet hoeft te zijn :>

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• MantaMania
ozc is dat het merk? want ik heb corsair valueselect dus dat zou het dan niet moeten zijn?
Ik heb nog wel mn oude geheugen misschien dat ik dan eens probeer.

O ja nog 1 dingetje hij reageert niet op de "soft" reset knop tenminste ik zie niks gebeuren en hoor ook niks.

[ Voor 26% gewijzigd door MantaMania op 10-10-2006 21:49 ]

• MantaMania
na alles nog 2 x te hebben nagelopen ben ik bang dat er wel iets kapot moet zijn.
Maar welk onderdeel kan ervoor zorgen dat de computer dus na 5 sec uit valt daarna reboot en totaal geen scherm of piepjes geeft.
Kan het zijn dat de bios versie op het moederbord niet goed is?

Want als de videokaart/geheugen/harddisk kapot is zou je toch iets moeten horen qua piepjes of tot aan de bios komen?

Azerty ook nog gebelt en die hebben beeld gehad toen ze de cpu + koeler en intern geheugen hebben geinstalleerd want dat testen ze altijd dus technisch gezien zou het moederbord goed moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MantaMania op 11-10-2006 11:11 ]

• Frank1973

Frank1973

Maak jou PC geen sluiting?? Ligt er toevallig nergens geen schroefje los onder je Moederbord??

• MantaMania
nou het is opgelost:
Nu ik dus een helemaal leeg moederbord probeerde en daar continue dingen op aansloot kwam ik er achter. De stekker voor usb aan de voorkant veroorzaakte het problem.
Wel vreemd ik heb namelijk 3 punten waar ik die usb stekker op kan aansluiten usb910 usb 56 en usb78 ik had hem dus op usb910 aangelosten maar daardoor starten die dus niet op. Heel vreemd dat dat de fout veroorzaakte maar ik ben allang blij dat ie nu werkt.
In het moederbord boekje staan alle 3 de punten als optioneel aansluit punt.
Er staat
"connect the usb module cable to any of these connectors then install the module toa slot opening at the back of the system chassis."
Er is dus en aparte stekker meegeleverd voor 2 extra usb poorten te monteren en daar had ik dus die front poort op aangesloten lijkt me geen probleem toch?

Bedankt voor alle tips

• Frank1973

Frank1973

Ik heb wel eens meegemaakt dat een los bijgeleverde USB bracket ( gigabyte ) sluiting maakte met de kast. Heel vreemd, later na wat klachten hebben ze die uit de produktie gehaald. Deze PC stopte er ook na 5 sec mee.

Verwijderd

Na assemblage...

Hoe heb je dat gedaan? Had je een trui aan (acryl of wol) of was je gekleed in katoen?
Heb je de randen van de kast vastgepakt met natte vingers?
Is je PC 'goed' geaard?

Ik ben een beetje bang dat je systeem slachtoffer is geworden van ESD. Een tweede goede mogelijkheid is dat de harddisk DOA (dead on arrival) is.

Dus wat kun je nu het beste doen:

Haal alles eruit behalve moederbord, cpu en één geheugenlatje. Zet het systeem aan en kijk of het weer afslaat. Zo niet dan prik je er een onderdeel bij en kijk je verder.

Je zou voor de volledigheid eens de spanningslijnen uit je voeding kunnen meten met een multimeter tijdens opstart.

Vaak kun je gewoon garantie claimen omdat ESD moeilijk tot niet zichtbaar is. Ze kunnen het echter wel nagaan dus verzeker jezelf dat het niet zo is door bovenstaande vragen te beantwoorden.

Ik hoop het beste voor je want dit is echt lullig voor je!

• MantaMania
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:06:
Na assemblage...

Hoe heb je dat gedaan? Had je een trui aan (acryl of wol) of was je gekleed in katoen?
Heb je de randen van de kast vastgepakt met natte vingers?
Is je PC 'goed' geaard?

Ik ben een beetje bang dat je systeem slachtoffer is geworden van ESD. Een tweede goede mogelijkheid is dat de harddisk DOA (dead on arrival) is.

Dus wat kun je nu het beste doen:

Haal alles eruit behalve moederbord, cpu en één geheugenlatje. Zet het systeem aan en kijk of het weer afslaat. Zo niet dan prik je er een onderdeel bij en kijk je verder.

Je zou voor de volledigheid eens de spanningslijnen uit je voeding kunnen meten met een multimeter tijdens opstart.

Vaak kun je gewoon garantie claimen omdat ESD moeilijk tot niet zichtbaar is. Ze kunnen het echter wel nagaan dus verzeker jezelf dat het niet zo is door bovenstaande vragen te beantwoorden.

Ik hoop het beste voor je want dit is echt lullig voor je!
MantaMania schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 20:38:
nou het is opgelost:
maar ik ben allang blij dat ie nu werkt.

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik heb een niet startend systeem door een BIOS flash.
Maar wellicht heb ik hetzelfde probleem daar ik ook wat op de USB heb geprikt van mijn Asus P5B mobo.
Dit is een cardreader en ik krijg een helder moment: het viel mij op dat beide lampjes op de card reader continu bleven branden.
Het zou raar zijn maar ik ga dit ook maar eens proberen.
Wellicht scheelt mij dat namelijk een tripje naar de leverancier voor een hot flash.
Pagina: 1