Hippus - Het Paard / Muis tegen RSI

Pagina: 1
Acties:
  • 5.987 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik ben opzoek naar een nieuwe muis omdat ik erg veel last heb van m'n pols/arm/nek.. RSI dus. Ik ben al langs de dokter geweest omdat ik echt niet meer kon werken met m'n arm en die vertelde mij dat hij een artikel had gelezen over een nieuw soort muis die speciaal voor dit soort klachten is. Hij zou het artikel opzoeken voor me en heeft me ook naar de fysio door verwezen.

De fysio vertelde me dat ik ten eerste wat minder moet muisen/werken. Dus niet meer van sochtends 8 tot savonds 12 :+ en dat ik eigelijk verschillende muizen nodig heb zodat m'n arm bij elke muis weer anders ligt. Ik heb op dit moment een logitech mx1000 muis en een logitech Cordless Optical Trackman waar ik totaal niet over weg mee kan. Dit heeft ook niets met wennen te maken, ik kan gewoon m'n werk niet uitvoeren met dit ding. Ik ben nu dus opzoek naar wat nieuwe muizen.

Nu heb ik vandaag het artikel van de dokter ontvangen en het gaat over deze muis:

Het Paard

Afbeeldingslocatie: http://www.hippus.nl/ne/images/foto55_paard_zijaanzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hippus.nl/ne/images/foto51_paard_vooraanzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hippus.nl/ne/images/foto53_paard_achteraanzicht.jpg
De computermuis is een belangrijke oorzaak van klachten in nek, schouders, armen en handen, ook wel RSI genoemd. Bij een gewone muis moet men bijvoorbeeld aldoor de vingers optillen om niet ongewenst de knopjes in te drukken en te schakelen. Spieren die men hiervoor gebruikt (extensoren) worden onnodig belast met als gevolg dat de diepliggende nekspieren zich aanspannen. Daardoor kan de poort tussen eerste rib en sleutelbeen vernauwen. Bloedvaten en zenuwen die door deze poort lopen kunnen dan zelfs worden afgekneld.

Gevolg van afgeknelde bloedvaten is dat armen en handen te weinig voeding krijgen, afvalstoffen worden niet voldoende afgevoerd, spieren verzuren.

Beknelde zenuwen veroorzaken tinteling en prikkeling, een verschijnsel van RSI.

Dit alles gebeurt ook bij overmatig kracht zetten, grijpen en knijpen.

Onderzoek binnen het Erasmus MC heeft aangetoond dat dit te voorkomen is. Het Paard, een innovatieve computermuis, ontwikkeld in samenwerking met het Erasmus MC, is dé oplossing.

Bij Het Paard hoeft men niet steeds de vingers op te tillen en door de vorm voorkomt men ook dat men gaat grijpen en knijpen. Door de vorm kan de hand juist ontspannen op Het Paard blijven liggen. Dit geeft ontspanning in hand, arm, schouders en nek en beperkt daarmee het risico van RSI tot een minimum.
http://www.hippus.nl/ne/main/hetpaard.php?page=intro
De muis kost 250,- euro exclusief btw. Lijkt veel maar ik heb het er graag voor over want m'n arm is wel meer waard.

Heeft iemand deze muis en wat zijn zijn/haar ervaringen met de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:00
Ik weet niet wat voor soort werk je doet, maar je zou ook een tablet kunnen overwegen. In tegenstelling tot een trackbal (en ook de muis) is de controle over je muispijltje hiermee nog een stuk beter. Daarnaast is de afwisseling met een muis ook groter en de houding natuurlijker.

Ik heb iig enorm veel baat gehad na m'n overstap naar een Wacom tablet, al gebruik ik de muis nog regelmatig voor de afwisseling. Ik gebruik wel vnl. 3D/cad programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Wauw, ze komen zelfs thuis bij je langs om de juiste maat paardmuis bij je hand te zoeken.
Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je misschien bij ze langs gaan om te testen, of mail ze eens of je de muis ook een poosje op proef kan krijgen. Grote kans dat als je eenmaal aan het ding bent gewend, je niet meer anders wilt, dus dat risico nemen ze misschien wel.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Koen Rotteveel schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:18:
Ik weet niet wat voor soort werk je doet, maar je zou ook een tablet kunnen overwegen. In tegenstelling tot een trackbal (en ook de muis) is de controle over je muispijltje hiermee nog een stuk beter. Daarnaast is de afwisseling met een muis ook groter en de houding natuurlijker.

Ik heb iig enorm veel baat gehad na m'n overstap naar een Wacom tablet, al gebruik ik de muis nog regelmatig voor de afwisseling. Ik gebruik wel vnl. 3D/cad programma's.
Ik doe alleen maar 3d model werk. Ik heb al een wacon a4 tablet maar daar kan ik niet mee modellen.
zwippie schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:22:
Wauw, ze komen zelfs thuis bij je langs om de juiste maat paardmuis bij je hand te zoeken.
Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je misschien bij ze langs gaan om te testen, of mail ze eens of je de muis ook een poosje op proef kan krijgen. Grote kans dat als je eenmaal aan het ding bent gewend, je niet meer anders wilt, dus dat risico nemen ze misschien wel.
Ik zal ze strax eens een emailtje sturen. Ik zou zo'n ding graag een poosje proef willen gebruiken voordat ik hem ook daadwerkelijk koop. Ben wel benieuwd of het werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door FreezingPixels op 10-10-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Tja of jij 250 euro waard vind voor zo'n muis is natuurlijk persoonlijk, maar wat ik zou doen als ik jou was is gewoon de mediamarkt binnenwandelen en wat muizen van rond de 50 euro kopen, en dan liefst met draad want draadloos is vaak te zwaar. Wat je ook kan doen is een unisex-muis kopen en dan af en toe van hand wisselen.
Ik denk dat dat meer nut heeft dan een muisje van 250 euro.

En afgezien daarvan een wondermiddel bestaat niet, dus installeer ook een programma die je dwingt om pauzes in te lassen. Ik heb workrave geinstalleerd met micropauzes (van 1 min) om de 10 min en rustpauzes van 10 minuten om het uur. Als je dan goed omgaat met je 'computer-tijd' dan krijg je geen meldingen dat je rustpauzes moet doen omdat je dat uit jezelf al doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon op 10-10-2006 16:32 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jig
  • Laatst online: 08-06 19:23

Jig

Ziet er wel tof uit, vooral ook dat je hele hand op de muis zit. Ik geloof er wel in, maar om nu nog is 250e aan een muis uit te geven... Heb net een Logitech MX Revolution gekocht... (O+ vliegend-scroll-wheel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 11:29
Ik heb ook redelijk last van RSI, maar ik kan het tegenwoordig aardig onderdrukken door geregeld van muis / hand te wisselen. Ik heb een aantal verschillende muizen, als ik iets in mijn arm voel wat me niet bevalt wissel ik van muis en dan is het vaak wel weer opgelost. Als ik op dat moment met een symetrische muis werk wil ik ook nog wel eens naar mijn linkerhand verhuizen.

Verder is het van belang dat je inderdaad niet te lang dat ding vasthoud en al helemaal niet vekrampt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben niet zo overtuigd door die site...

Er staan mooie pics van een ergonomische muis, maar totaal geen specs van dat ding. Is het een bolmuis of een optische? Welke protocollen ondersteunt het? Etc...

Verder wordt het vergeleken met een muis uit het jaar 0 waar een simpele Logitech Mousman Optical USB (waar ik nu op het werk achter zit) nog lichtjaren op voorloopt en wordt tenslotte ook nog eens die muis vastgehouden op een manier dat geen ervaren computeraar dat doet. Nogal logisch dat zo'n houding brak is - ik hou mijn muis hier eerder op exact dezelfde manier vast als die Hippus vastgehouden wordt (hand rust dus op bureaublad naast muis, vingers rusten erop, meer niet), waardoor ik ook geen moeite hoef te doen om niet de knoppen in te drukken. Voor zo'n houding hoef je dus geen EUR 250 uit te geven.

Verder heb ik goede (en minder goede) ervaringen met trackballs. Momenteel heb ik thuis een MS Trackball Explorer:
Afbeeldingslocatie: http://mineko.fc2web.com/box/tb-room/items/res/microsoft-trackball-explorer/mainimg.jpg
Ergonomie vind ik erg goed, maar de scroll wiel zit op net de verkeerde plek en raak je te makkelijk aan. Extra knoppen zijn wel erg nuttig.

Bij mijn laptop gebruik ik een Logitech Trackman - een oudere versie van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.balta.pl/katalog/img/1248_1089121248_0.jpg
Hier vind ik (scroll)knoppengebruik veel beter bij gaan, maar na een uurtje heb ik altijd een ranzig verkrampte duim.

Tenslotte heb ik voor de paar keer dat ik bij mijn moeder thuis ben nog een symmetrische Kensington Orbit USB geval gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://mineko.fc2web.com/box/tb-room/items/res/kensington-orbit-usbps2/mainimg.jpg
Helaas vind ik deze een ranzig onding - de bal beweegt wat stroef en de knoppen zitten nogal raar. Ik heb het maar voor een gewone muis vervangen.

Dit alles ben ik gaan doen na eerste tekenen van RSI - wat gezien mijn vrij extreme computergebruik (gemiddeld 7u/dag op het werk en rustig nog 6u thuis, op vrije dagen al snel 12u of meer thuis) een siginifcant gevaar is. Uiteindelijk heeft de MS Trackball Explorer geholpen, maar veel belangrijker nog dan dergelijke hardwarematige oplossingen was gewoon muisgebruik te beperken door veel meer gebruik te maken van keyboardshortcuts. Dat kan ruim de helft van de klikken en muiskilometers schelen :o

Ik weet niet hoe vaak je dat soort shortcuts gebruikt (en dan heb ik het over alles van Ctrl-A, Ctrl-C en Ctrl-V om te knippen en te plakken via Backspace voor page back, Tab voor volgende veld en Shift-Tab voor vorige in de meeste browsers, tot ingewikkelde chords in text editors), maar het aanleren van dat soort ding is allicht een veel zinnigere investering dan EUR 250 tegen een hardwarematige oplossing te smijten :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
Ik houd hem hetzelfde vast. Eigenlijk is het gewoon de pols op één plek houden, en met mijn duim, ringvinger en pink schuif ik de muis als het ware heen en weer. En ik houd mijn wijs- en middelvinger gewoon op de linker en rechtermuisknop. Werkt zeer fijn, en ik heb nog nooit last gehad op deze manier.

Ik heb wel eens geprobeerd mijn muis op andere manieren vast te houden, maar dan merk je het toch echt na een tijdje in je schouders en pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
dion_b schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:59:
Ben niet zo overtuigd door die site...

Er staan mooie pics van een ergonomische muis, maar totaal geen specs van dat ding. Is het een bolmuis of een optische? Welke protocollen ondersteunt het? Etc...

Verder wordt het vergeleken met een muis uit het jaar 0 waar een simpele Logitech Mousman Optical USB (waar ik nu op het werk achter zit) nog lichtjaren op voorloopt en wordt tenslotte ook nog eens die muis vastgehouden op een manier dat geen ervaren computeraar dat doet. Nogal logisch dat zo'n houding brak is - ik hou mijn muis hier eerder op exact dezelfde manier vast als die Hippus vastgehouden wordt (hand rust dus op bureaublad naast muis, vingers rusten erop, meer niet), waardoor ik ook geen moeite hoef te doen om niet de knoppen in te drukken. Voor zo'n houding hoef je dus geen EUR 250 uit te geven.

Verder heb ik goede (en minder goede) ervaringen met trackballs. Momenteel heb ik thuis een MS Trackball Explorer:
[afbeelding]
Ergonomie vind ik erg goed, maar de scroll wiel zit op net de verkeerde plek en raak je te makkelijk aan. Extra knoppen zijn wel erg nuttig.

Bij mijn laptop gebruik ik een Logitech Trackman - een oudere versie van deze:
[afbeelding]
Hier vind ik (scroll)knoppengebruik veel beter bij gaan, maar na een uurtje heb ik altijd een ranzig verkrampte duim.

Tenslotte heb ik voor de paar keer dat ik bij mijn moeder thuis ben nog een symmetrische Kensington Orbit USB geval gekocht:
[afbeelding]
Helaas vind ik deze een ranzig onding - de bal beweegt wat stroef en de knoppen zitten nogal raar. Ik heb het maar voor een gewone muis vervangen.

Dit alles ben ik gaan doen na eerste tekenen van RSI - wat gezien mijn vrij extreme computergebruik (gemiddeld 7u/dag op het werk en rustig nog 6u thuis, op vrije dagen al snel 12u of meer thuis) een siginifcant gevaar is. Uiteindelijk heeft de MS Trackball Explorer geholpen, maar veel belangrijker nog dan dergelijke hardwarematige oplossingen was gewoon muisgebruik te beperken door veel meer gebruik te maken van keyboardshortcuts. Dat kan ruim de helft van de klikken en muiskilometers schelen :o

Ik weet niet hoe vaak je dat soort shortcuts gebruikt (en dan heb ik het over alles van Ctrl-A, Ctrl-C en Ctrl-V om te knippen en te plakken via Backspace voor page back, Tab voor volgende veld en Shift-Tab voor vorige in de meeste browsers, tot ingewikkelde chords in text editors), maar het aanleren van dat soort ding is allicht een veel zinnigere investering dan EUR 250 tegen een hardwarematige oplossing te smijten :z
Dat er totaal geen specs van dat ding er op staan valt mij ook een beetje tegen. Het enige wat ik weet is dat ie optisch is. Maar ik heb nu een laser muis en wil het eigelijk ook weer bij een lasermuis houden. Ik denk dat de vorm van de muis wel goed is alleen de techniek er achter moet verbeterd worden. Nu heb je gewoon een muis met een goede vorm maar voor de rest is ie denk t zelfde als een muis van 2 tientjes.

Een trackball is voor mij echt niets.
Ik gebruik 3d max en werk redelijk snel en de snelheid die ik met m'n muis kan halen kan ik niet met een trackerball halen.

Ik gebruik bijna alleen maar shortcuts maar 3d model werk is 90% muiswerk, daar kan je geen shortcuts voor gebruiken. De knoppen zitten wel allemaal onder shortcuts en dat helpt al een stuk maar niet genoeg dus.

Ik heb gistern een email naar ze gestuurd met de vraag of ik de muis even proef kan gebruiken. Nog geen antwoord op gehad dus ik wacht nog maar even af. Ik ga denk strax even kijken of die mx revolution wat is.

De fysio vertelde trouwens dat zo'n muismat met pols steun ook kan helpen maar ik denk dat je dan juist uit je pols gaat muisen. Eerst nu maar eens zo'n tijdsproggie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Mij is net het omgekeerde altijd gezegd, een muismat met polssteun is slecht.

Zo een trackball lijkt mij steeds meer aantrekkelijk, denk dat ik maar eens eentje ga uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 12:33
0X55AA schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:58:
Mij is net het omgekeerde altijd gezegd, een muismat met polssteun is slecht.

Zo een trackball lijkt mij steeds meer aantrekkelijk, denk dat ik maar eens eentje ga uitproberen.
Je hebt gelijk. Een polssteun knelt bloedvaten e.d. af en mijn fysio vond dat ze verboden moesten worden. Ook werk je dan meer vanuit de pols ipv ruime bewegingen met je arm wat toch beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
m3gA schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 11:03:
[...]

Je hebt gelijk. Een polssteun knelt bloedvaten e.d. af en mijn fysio vond dat ze verboden moesten worden. Ook werk je dan meer vanuit de pols ipv ruime bewegingen met je arm wat toch beter is.
Dit dacht ik dus ook al. Naja m'n fysio zei dat t tafelblad eigelijk een beetje schuin moet staan. Maar ik heb een hoekbureau dus dat gaat niet lukken. En toen vroeg ik is zo'n muismat met polssteun ook een oplossing en toen zei hij ja. Dus tja. Ik zal het er nog een x met hem over hebben. Ik muis eigelijk totaal niet uit m'n pols en ik werk ook nog eens over 2 schermen dus ik maak ook grote bewegingen met m'n arm en met zo'n ding moet dat dan allemaal uit m'n pols komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Paard?
Lijkt me meer een manta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97941

Ik heb hier de Techno voor me liggen, de jeugd versie van de Ingenieur. Hier staat een uitgebreid artikel in over deze muis. Ik zal hem straks inscannen, en als je het graag wilt hebben stuur me dan even een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Anoniem: 97941 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 14:49:
Ik heb hier de Techno voor me liggen, de jeugd versie van de Ingenieur. Hier staat een uitgebreid artikel in over deze muis. Ik zal hem straks inscannen, en als je het graag wilt hebben stuur me dan even een mailtje.
Thnx, je kan het wel naar robin(@)3dshiparts.com sturen.

Ik heb trouwens bericht van ze terug gehad. Ik kan de muis niet een tijdje uit proberen maar ze willen dus wel langs komen zodat ik hem even kan uitproberen en informatie geven over hoe de muis het best gebruikt kan worden.

Ik denk dat ik het toch een afspraak met ze ga maken om uhm ff te testen en als het echt niet is dan mogen ze hem weer meenemen.
Het Paard word geheel in Nederland op maat gemaakt, alleen de speciaal ontworpen elektronica wordt in China geproduceerd.
Aldus de medewerker die mij de email heeft gestuurd.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

robin222 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat ik het toch een afspraak met ze ga maken om uhm ff te testen en als het echt niet is dan mogen ze hem weer meenemen.
In een korte tijd (middag) krijg je natuurlijk geen goed beeld van de mogelijkheden van de muis. Ik denk dat je namelijk niet direct voelt op de muis ook echt problemen oplost.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Bor de Wollef schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:21:
[...]

In een korte tijd (middag) krijg je natuurlijk geen goed beeld van de mogelijkheden van de muis. Ik denk dat je namelijk niet direct voelt op de muis ook echt problemen oplost.
Dat weet ik. Het gaat mij ook niet om de pasvorm van de muis maar meer om de techniek. Kan ik m'n werk goed uitvoeren met die muis ja of nee, hoe gevoelig is ie, hoe precies enz enz. Dat de vorm goed is dat geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

robin222 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:26:
[...]

Dat weet ik. Het gaat mij ook niet om de pasvorm van de muis maar meer om de techniek. Kan ik m'n werk goed uitvoeren met die muis ja of nee, hoe gevoelig is ie, hoe precies enz enz. Dat de vorm goed is dat geloof ik wel.
Dat kan ik mij voorstellen. De zaken die jij opnoemt zijn inderdaad dingen waar je alleen achter komt door de muis vast te houden, aan de settings te tweaken etc. Ik vraag mij ook af hoe de muis zal presteren. De kans is redelijk aanwezig dat het technische gedeelte (aansturing, electronica etc) gewoon minder is. Ik hoop niet dat er zeer veel aandacht is besteed aan de buitenkant (vorm, hoewel ik mij afvraag of die vorm echt wel zo goed is) maar totaal geen aandacht aan de technische kant.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97941

Bor de Wollef schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:30:
[...]

(vorm, hoewel ik mij afvraag of die vorm echt wel zo goed is)
Ik neem aan dat ze over die vorm wel hebben nagedacht, voor dat geld en alles wat ze beweren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52

Theo

moederbord

Ik had een tijd geleden oko erge last van mijn pols ( :X medion muisje). Ik ben toen de Mediamarkt binnengelopen, maar geen enkele muis voelde goed aan (er waren er 50). De trackballs kon ik niet uitproberen omdat de balletjes eruit waren gejat. Ik ben toen naar een pc boer gegaan puur om de trackballs uit te proberen. Gelijk een trackball gehaald!

Het grote voordeel van een trackball vind ik is dat je gehele hand ondersteut word, iets dat geen enkele muis doet (op dit paard na dan). ook kun je de trackball rechtop gebruiken iets dat zeer prettig is voor elleboog en pols. Ik denk dat daar geen enkele muis tegenop kan omdart je deze altijd op dezelfde plek in dezelfde houding moet gebruiken.
Het gebeurt regelmatig dat ik achter pc's van anderen zit, en daar kom ik een heleboel muizen tegen, ook ergonomische logitech muizen. Maar niets komt in de buurt van mijn trackball.

Ik kan daarom de TS zeer goed een trackball aanbevelen, en dan met name de logitech trackman wheel, evt draadloos. (middelste foto aantal posts hierboven)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
theodouma schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 21:06:
Ik had een tijd geleden oko erge last van mijn pols ( :X medion muisje). Ik ben toen de Mediamarkt binnengelopen, maar geen enkele muis voelde goed aan (er waren er 50). De trackballs kon ik niet uitproberen omdat de balletjes eruit waren gejat. Ik ben toen naar een pc boer gegaan puur om de trackballs uit te proberen. Gelijk een trackball gehaald!

Het grote voordeel van een trackball vind ik is dat je gehele hand ondersteut word, iets dat geen enkele muis doet (op dit paard na dan). ook kun je de trackball rechtop gebruiken iets dat zeer prettig is voor elleboog en pols. Ik denk dat daar geen enkele muis tegenop kan omdart je deze altijd op dezelfde plek in dezelfde houding moet gebruiken.
Het gebeurt regelmatig dat ik achter pc's van anderen zit, en daar kom ik een heleboel muizen tegen, ook ergonomische logitech muizen. Maar niets komt in de buurt van mijn trackball.

Ik kan daarom de TS zeer goed een trackball aanbevelen, en dan met name de logitech trackman wheel, evt draadloos. (middelste foto aantal posts hierboven)
Zoals ik al zei, ik heb er al 1 en ik kan daar gewoon niet mee werken.

Ik heb het verhaal van de muis even aan de fysio voorgelegd. Hij zegt nou dat moet je maar niet doen want als het echt een wonder middel was geweest dan had ik er ook wel wat van gehoord. Er heeft ook niets hiervan in bladen gestaan en niets in de pers. Veel geld voor niets dus.

En inderdaad aan de reacties hier te lezen heeft niemand nog van dit ding gehoord en ik denk dat hier ook wel een aantal mensen met dezelfde klachten rond lopen. (of het topic staat natuurlijk in de verkeerde subforum)

Ik kan volgens de fysio veel beter verschillende muizen, zoals die mx revolution kopen, en dan gewoon afwisselen. Maar eigelijk mag ik niet meer aan het werk en moet ik gewoon compleet stoppen met muizen tot dat m'n arm weer volledig is genezen.... Iets te lang door gegaan dus.

Dus mensen als je last hebt van je pols/arm DOE ER WAT AAN! ga niet zoals ik heb gedaan denken dat het vanzelf over gaat want dat gaat het niet. En anders vern**k je je hele lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175663

Ik kreeg deze link laatst van een maat van me opgestuurd: http://www.ergodirect.nl/
omdat ik de laatste tijd een rare tinteling in mijn rechterhand heb (de pink en de vinger ernaast). Ik moet er nog even mee naar de dokter volgende week.

Voor een muis:
Zoek maar eens op de Evoluent muis ((Links en rechtshandig te verkrijgen) de muis staat ook gewoon op de gegeven link en is iets goedkoper als die wat jij als suggestie kreeg).

Hopelijk heb je er wat aan. Mzzls

[ Voor 11% gewijzigd door een moderator op 13-10-2006 17:40 . Reden: URL even gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 11:25
Ramon de Jesus schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:30:
Tja of jij 250 euro waard vind voor zo'n muis is natuurlijk persoonlijk, maar wat ik zou doen als ik jou was is gewoon de mediamarkt binnenwandelen en wat muizen van rond de 50 euro kopen, en dan liefst met draad want draadloos is vaak te zwaar. Wat je ook kan doen is een unisex-muis kopen en dan af en toe van hand wisselen.
Ik denk dat dat meer nut heeft dan een muisje van 250 euro.

En afgezien daarvan een wondermiddel bestaat niet, dus installeer ook een programma die je dwingt om pauzes in te lassen. Ik heb workrave geinstalleerd met micropauzes (van 1 min) om de 10 min en rustpauzes van 10 minuten om het uur. Als je dan goed omgaat met je 'computer-tijd' dan krijg je geen meldingen dat je rustpauzes moet doen omdat je dat uit jezelf al doet.
als je de site even leest, kom je er achter dat de muis op maat wordt gemaakt (je moet gegevens van je hand doorzenden).
Is 250e dan nog zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet wat je precies doet dat je zo'n last hebt van RSI, maar ik werk op mijn werk al jaren met een penmuose. Da's dus idd gewoon zo'n Wacom tablet op A5 formaat. Klein, en werkt perfect. Is even wennen maar daarna wil je niet anders meer, het is net als schrijven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 15:17
Anoniem: 175663 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 15:05:
Ik kreeg deze link laatst van een maat van me opgestuurd: http://www.ergodirect.nl/
omdat ik de laatste tijd een rare tinteling in mijn rechterhand heb (de pink en de vinger ernaast). Ik moet er nog even mee naar de dokter volgende week.

Voor een muis:
Zoek maar eens op de Evoluent muis ((Links en rechtshandig te verkrijgen) de muis staat ook gewoon op de gegeven link en is iets goedkoper als die wat jij als suggestie kreeg).

Hopelijk heb je er wat aan. Mzzls
dat had ik dus ook, sinds ik echter een laptopt heb met touchpad is het voorbij :D zit ook redelijk vaak erachter nu, zal wel beginnende RSI zijn, meer een waarschuwing.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik heb een tijdje een whale (walvis) muis gehad, die hetzelfde principe aanhing als dit paard en deze maakte de problemen alleen maar erger. Doordat je je hand continue geforceerd in dezelfde houding houdt verplaats je alleen het probleem. Na veel gezeur, gemuis en getrackbal ben ik uitgekomen bij een muis van 3M en deze werkt super, doordat je je pols in een hele andere houding plaatst. Het is ff wennen, maar ik kan er nu net zo nauwkeurig mee muizen als met een gewone muis. Ik wissel nu dus met regelmaat tussen deze 3M muis en een andere ergenomische muis en de problemen zijn nu eigenlijk zo goed als voorbij..

Linkje waar beide muizen te vinden zijn:

http://www.datavisionergo...dtv&Category_Code=dtv_011

Shop wel ff rond, want ik heb maar 30 eurotientjes voor die 3M muis betaald

[ Voor 23% gewijzigd door Killer op 07-11-2006 12:39 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Welke is de 3M waar je het over hebt? Is niet zo duidelijk in je link.
Die stick
Afbeeldingslocatie: http://www.datavisionergonomics.com/Merchant2/graphics/00000001/mouse_optical_sticklg.jpg ??

[ Voor 45% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-11-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

Tijntje

Hello?!

De onderste dat is de enige 3m muis

[ Voor 52% gewijzigd door Tijntje op 15-11-2006 16:20 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 23:20
Gianni Rombios schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:08:
Die stick
[afbeelding] ??
is dan die grote knop boven op (die je waarschijnlijk met je duim bedient) dan je primaire muisknop :? ?

lijkt me beetje raar met je duim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

WhiteViper schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:24:
is dan die grote knop boven op (die je waarschijnlijk met je duim bedient) dan je primaire muisknop :? ?

lijkt me beetje raar met je duim..
Die grote bovenop is zowel de primaire als rechtermuisknop. Ik heb er ook eentje (en heb ook al eens de Anir-versie van deze muis gehad, maar die was niet optisch) en ben er tevreden over. Ze zijn redelijk betaalbaar (rond E 100).

Het is wel een paar dagen wennen, omdat je je hand in een andere positie houdt, maar er is heel goed mee te werken. Ik heb ook een Wacom en een trackball gebruikt maar beide bevielen me niet zo. De 3M/Anir bevalt wel.

Enige nadeel is dat je dit ding meer vanuit je arm stuurt dan een muis en de precisie daardoor ietsje minder is als je snel wilt "muizen". Maar het is (in mijn geval tenminste) wel veel sneller dan een trackball.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik hoorde vorige week toevallig iets over dat Paard, kan me alleen even niet herinneren waar.

IMHO is goed letten op je houding nog veel belangrijker dan een speciale muis.
Let erop bijv. op dat je onderarm verticaal loopt en dat je elleboog een haakse hoek maakt.
Zorg er vervolgens voor dat je muis niet verder van je af ligt dan de lengte van je onderarm.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188327

ik zou inderdaad beter op je houding letten dan, want 250€ voor een muis is wel erg veel he, als ik zelf last zou hebben van RSI dan zou ik wel 10x nadenken voor ik zon ding in huis zou halen.

gelukkig heb ik zelf nooit last gehad van RSI, terwijl ik ook makkelijk 12+ uur achter me pc zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoals Oscar en phoogw al schreven: goed op je houding letten! De muis is misschien maar 5-10% van het probleem.
Mijn fysiotherapeut zei mij dat RSI, of klachten aan de muis arm, worden veroorzaakt doordat je rug een slechte houding heeft en deze dan aan de muisarm door stuurt (ofzoiets.......). In ieder geval, de spieren/zenuwen in je arm zijn sterk verbonden met je rug.
Als ik jou was zou ik eerst goed naar je houding kijken. Dat betekent een goede bureaustoel (belangrijkste), goede hoogte van je bureau, en het scherm op goede hoogte (en het liefst zo, dat je niet je nek hoef te draaien).
Voor een hele korte tijd (1-2 maanden) had ik last van RSI (zo'n 6-7 jaar geleden). Maar ik heb toen een goede bureaustoel gekocht (over de 250 euro) en mijn tafel op de perfecte hoogte ingesteld. Ik heb er ook voor gezorgd dat ik recht voor mijn beeldscherm kon zitten. Sindsdien, nooit meer last gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Thnx voor alle replies. Naja ik heb toch de muis besteld :) gewoon ff kijken wat t is en of t wat is. Morgen middag komen ze langs om hem te brengen. Dan kijken ze als het goed is ook gelijk naar je werkplek en wat er verbeterd kan worden enz enz. Ik denk zelf dat m'n bureau eigelijk te hoog staat maar anders kan ik er niet goed met m'n stoel onder. En ik zit hier met 4 schermen voor m'n neus dus m'n nek draaien moet ik zowieso. Bureaustoel is wel gewoon goed.

Ik zelf loop nu al een paar weken bij de fysio en t is nu ander halve maand geleden sinds ik echt niet meer de muis kon aanraken. Nu gaat het alweer een stuk beter en kan ik weer deels aan het werk. Ik let in ieder geval goed op dat ik er niet te lang achter zit en zo'n programmatje waarschuwd me de hele tijd.

Ik laat morgen avond wel ff m'n 1e bevindingen weten. Misschien mogen ze hem ook wel gelijk weer mee nemen als k er niet mee kan werken. Dit merk ik gelijk en dat is dan ook niet een kwestie van even wennen. Het gaat er vooral om of de knoppen soepel zijn en t scroll wieltje soepel is. (niet zo als bij mx1000 muis dat je er een kilo druk op moet zetten voordat je uhm eindelijk indrukt.) Dit had ik trouwens wel gewoon opgelost door opzij scrollen op middelste muisknop te zetten maja dat gaat denk niet bij deze muis.

• FreezingPixels
Nou ik heb de muis. Hij ligt wel echt super in de hand maar de techniek achter de muis moet echt beter. Een mx1000 is echt zoooo veel soepeler en precieser. Ik hou de muis toch wel omdat ik toch wel een heel groot verschil voel in m'n arm pols en hand. Maar voor preciesie klusjes zal ik denk toch de mx1000 pakken. Of misschien is het nog gewoon even wennen.

Wat me trouwens erg tegenvalt is het feit dat ik dacht dat ze bij je langs zouden komen om uitleg te geven over je houden enz enz. Dat is dus niet t geval daar moet je voor bellen en dan pas komt er iemand daar voor langs. Nu kwam er gewoon een mannetje langs om de muis af te leveren en een beetje advies te geven.

Of ik deze muis kan aanraden weet ik nog niet, daarvoor moet k uhm iets langs gebruiken.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gianni Rombios schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:08:
Die stick
[afbeelding] ??
OMG herinneringen. Op een stage ooit hadden we ook zo'n ding, dat was de enige seriele muis die er nog was en soms had je nog es zo'n oud pc'tje waar dat ding dan nodig was. Hij had als naam "De RSI troffee". Nuff said lijkt me. :P

Ik gebruik zelf zo eenvoudig mogelijk vormgegeven muizen, zo heb in nu de Logitech MX300. Ik kan met zowel links en rechts de muis gebruiken wat ook veel scheelt.
Als ik naar "het paard" kijk krijg ik al bijna last van mijn hand, ik heb mijn hand nu vaak in verschillende houdingen en dat zou met dat ding dus niet meer kunnen..

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik vind t er nogal uitzien zoals een Logitech MX Revolution, en die moet toch ook goed in de hand liggen?

• FreezingPixels
Dutch_Razor schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:50:
Ik vind t er nogal uitzien zoals een Logitech MX Revolution, en die moet toch ook goed in de hand liggen?
Ziet er indd een beetje het zelfde uit maar op deze leg je echt je hele hand. Niets steunt meer op de tafel. (weet trouwens niet of dat met de mx revolution ook zo is. Met de mx 1000 in ieder geval wel) Verder word deze muis helemaal speciaal voor jouw hand gemaakt zodat ie er perfect opligt. En dat verschil merk je echt heel erg.

Ik muis nu de hele dag en heb eigelijk nog nergens last van. Ik begin nu ook goed aan de muis te wennen en t muist wel lkkr :P Hoewel ik 250 euro nog steeds erg erg erg veel geld vind er voor. Maja ik kan nu wel gewoon weer aan het werk zonder dat ik pijn heb.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik merk in ieder geval wel dat bij mijn G7 mijn pols nog over de muismat schuift, en dit volgens de Cesar therapie eigenlijk niet moet (je moet zoveel mogelijk met je hele arm muizen), maar volgens andere methoden zeggen weer dat het juist goed is als je pols rust.

Lijkt me wat je zelf t beste vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237

Robin

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik overweeg ook om hem aan te schaffen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Anoniem: 164237 schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:11:
Robin

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik overweeg ook om hem aan te schaffen namelijk.
Ik vind hem echt helemaal top. Het verschil is echt heeeeel erg merkbaar. Als ik even met een andere computer aan de slag moet waar een andere muis aanhangt dan mis ik de muis echt. Ik voel ook gelijk weer m'n arm dan.

De afgelopen dagen ben ik weer van sochtends tot savonds aan het werk gegaan en ik heb helemaal nergens last van tijdens het muizen.

Het is wel belangrijk dat als je de muis gaat bestellen je de maten echt heel goed opmeet. Anders krijg je een verkeerde en dan helpt het nog niet.

Ik heb al zitten kijken of ik de binnenkant van een mx1000 over kan brengen naar het paard maar dat gaat niet zo 1 2 3. Miss ga ik binnenkort er een mal van maken om het er dan in te krijgen, want de preciesie mis ik toch wel.

De muis is ook echt ubergroot. Zeker 2x zo groot als een mx1000.

Maar ik ben zeker overtuigd door de muis. En zit er zelfs aan te denken om er nog 1 aan te schaffen. Eerst maar eens kijken of ik die mx1000 kan ombouwen.

Edit:
De muis is ook niet draadloos. Das ook wel een nadeel, vooral als je computer een beetje ver weg staat.

[ Voor 10% gewijzigd door FreezingPixels op 04-12-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237

Nog andere mensen met ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Paar maanden verder... Ik gebruik de muis nog wel maar het is toch niet echt een wondermiddel waar ik op gehoopt had. Ik heb nog steeds dagen dat ik heeel erg veel last heb van m'n arm. Ik wissel hem nu af met een wacom en een mx1000 en dan gaat t wel goed... Naja het is ook wel maf, ga ik een potje battlefield spelen kan ik bijvoorbeeld 5 uur achter elkaar spelen zonder dat ik last heb. Ga ik werken dan heb ik eigelijk al heel snel last van m'n arm.

Ook is 3d max niet echt 1 van de meest anti rsi vriendelijke programma's, ik gebruik zoveel mogelijk snel toetsen. Maar het is toch ook voornamelijk muiswerk. Per 2 april ga ik full time werken bij een bedrijf en ben erg benieuwd of de klachten gaan af nemen of juist toe. Ik neem de muis dan wel mee.

Zijn er al meer mensen die de muis gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jig
  • Laatst online: 08-06 19:23

Jig

Ik zit er over te denken om er een aan te schaffen. Ze hebben nu ook enkele standaard maten wat resulteert in een lagere prijs; 150e. Ik hoopte alleen meer gebruikers ervaringen te vinden hier.

Robin, update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Alhoewel 't paard niet meer te krijgen is, toch nog even een berichtje van mij (misschien dat andere RSI'ers er nog iets aan hebben).

-Nee, het paard werd niet op maat gemaakt. Er waren er een paar verschillende maten; that's it. De muis zal vooral zo duur geweest zijn omdat ze in kleine aantallen gemaakt werden. En ja als ze langs komen om je hand op te meten, dan is 't logisch dat zo'n muis (nog extra) duur is.
-Ikzelf heb zo'n muis geprobeerd. Voor mij was 't absoluut niks; het indrukken van het scroll-wiel ging véél te zwaar: erg ONergonomisch! En ik gebruik de middle button altijd om te dubbelklikken; ik gebruik dat vele keren per dag. Dus dat moet soepeltjes gaan. Kan me niet herinneren of je die button trouwens zo kon programmeren; maar dat maakte dus toch al niet uit omdat het indrukken zo zwaar ging.
-De back-button op mijn 'normale' muis gebruik ik ook vaak; en zo'n button heeft 't paard niet.
-Zo'n 80% van de computeraars werkt achter een te hoog bureau!! Het toetsenbord en de muis ligt dan te hoog. Als je twee uurtjes per dag computert zal 't niet zoveel uitmaken, maar als je er 'de hele dag' achter zit wel. Nadat ik een lager bureau ben gaan gebruiken, heb ik nauwelijks last meer van RSI gehad. (Een voetensteun is veel minder goed. Die zijn ook zelden of nooit goed in te stellen.) Verder raad ik een tenkey-less toetsenbord aan; dan ligt de muis veel dichterbij.

Ik ben nu op zoek naar een lage muis (laag is beter) waarbij er een back-button is en waarbij de middle button licht gaat, want mijn oude muis(/muizen) hebben een te lage DPI voor 1920x1080+ resoluties (= teveel handbeweging nodig; de optie 'Precisie van de aanwijzer verbeteren' (als je Windows gebruikt) is een rampzalige instelling die direct pijn aan mijn hand doet als dat aan staat. Dat zou een nuttige instelling _kunnen_ zijn maar dan moet je zelf de acceleratie-grafiek kunnen definiëren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Hiervoor een 10 jaar oud topic bumpen is vooral een hulde aan je zoekcapaciteiten, maar verder niet. Die topics laten we waar ze zijn: in het archief. Voor aankoopadvies verder in Componenten Aankoopadvies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.