Toon posts:

Duitser eist (domein)naamverandering

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb voor een klant een website gemaakt die draait onder een .nl-domeinnaam. Nu kregen we een e-mail van iemand uit Duitsland die beweert dat zij die naam al eerder hadden, en zij hebben dus een website onder diezelfde naam eindigend op .de.
Nu eisen ze dat mijn klant zijn naam verandert, omdat zij eerder waren (wat waarschijnlijk wel klopt). Eerst vriendschappelijk, maar nu dreigen ze ook al met gerechtelijke stappen.

Weet iemand of zij überhaupt een poot hebben om op te staan? Het gaat om een ander land, en het is voor zover ik weet geen merknaam, ze zijn niet eens een bedrijf maar een club.

Is zo'n mail grootspraak, of kunnen we problemen verwachten?

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:57
Lijkt mij dat ze niks kunnen doen.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lekker laten lullen.

Verwijderd

Om wat voor site gaat het?

Als het niet om een gerigistreerd handelmerk oid gaat is er nix om aan te trekken

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

je kan er natuurlijk altijd geld voor vragen om die .nl domein naam te verkopen.

Coding 4 Fun!

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
Als jouw klant momenteel eigenaar is van de betreffende .nl domein naam dan heeft deze duitse 'club' geen poot om op te staan. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan een domein worden opgeist. Dit betreft dan inderdaad vaak een geregistreerde naam. Je klant zou het domein uiteraard wel kunnen verkopen als hij dat zou willen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:50:

Als het niet om een gerigistreerd handelmerk oid gaat is er nix om aan te trekken
Die van hun gaat over een club van crossers, mijn klant verkoopt crossbikes. De naam is absoluut geen merknaam waar alleen zij recht op hebben maar een bekende term uit dat wereldje, een soort bijnaam die crossers hebben, als het ware. Zij verkopen ook crossbikes, schrijven ze in hun mail, maar dat blijkt op geen enkele manier uit hun website. Daar staan alleen foto's en verslagen op van de uitjes die ze maken met hun groepje.

Lijkt mij dat ze bluffen. De eerste mail was in de trend van: "Wij hopen dat we dit vriendschappelijk kunnen oplossen, hebben jullie een suggestie?", en de tweede ging van: "We hebben al vaker rechtzaken hierover gewonnen van anderen en die heeft het veel geld gekost". Volgens mij proberen ze er een slaatje uit te slaan.

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
Uw klant verkoopt zelfs producten op de betreffende website. Dat houd in dat uw klant een economisch belang heeft bij de website en het zal daardoor bijna onmogelijk zijn om het domein op te eisen of het moet idd om een handelsmerk gaan.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:50:

Dan moet dat alsnog door Nederland een erkent/toegekent handelsmerk zijn lijkt me. Ik kan een Nederlands handelsmerk aanvragen, maar ook 1 voor de benelux, en dus ook 1 voor europa.

Mocht het om een handelsmerk gaan voor alleen in Duitsland, of zelfs zonder enig handelsmerk, zou ik het persoonlijk dom vinden als ze het op welke manier dan ook kunnen claimen.

Als je als bedrijf/club niet wil dat er in andere landen die naam niet gebruikt wordt, registreer je het maar. Kan een duur geintje worden, dat wel, maar anders kunnen ze allen TLD's ook wel samenvoegen als 1.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Laat ze dan maar even zweten, vraag of ze em (natuurlijk niet goedkoop!) over willen kopen, zo niet dan hebben ze pech

Lopen ze meer te dreigen vraag dan of t dan een handelsmerk is, zo niet hebben ze geen poot om op te staan
Dat over rechtszaken is bluf, heb ook al eens gehad, niet op reageren, dar wachten ze alleen op, tot je bang word

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, dat helpt wel. We gaan eens afwachten en mocht er een dure brief van een advocaat in de bus vallen dan kunnen we altijd nog zenuwachtig worden. Op ons verzoek om registratiegegevens van het handelsmerk te tonen die ze dan zeker wel zouden hebben kwam een ontwijkend antwoord, dus ik verwacht er weinig van.

Verwijderd

Of in super-slecht duits reageren met iets als: "du dein domein, dan ich mein fahrad zuruck." :o

Totdat je een echte brief van een advocaat krijgt lijkt me dit amper serieus te nemen. Van hun kant gezien is het natuurlijk niet eens zo gek bedacht zo'n mailtje. Proberen kan natuurlijk altijd.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
Zelfs als je een brief krijgt van een advocaat hoef je nog niet eens zenuwachtig te wezen.
Geen kans dat ze t winnen of dat de rechter ze uberhaupt ontvankelijk verklaart.
Voor de rest bedienen jullie beiden een andere markt namelijk (naar ik aanneem) de nederlandse en de duitse. Als ze stellen schade te leiden moeten ze dat ook nog eens bewijzen.
Leiden ze geen schade hebben ze ook pech. Kortom als ze niets verkopen geen aantoonbare schade.

Leuk geprobeert hoor maar volstrekte nonsens dunkt me.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nu weer een e-mail, het wordt steeds idioter. Hij zegt nu dat hij niets wettelijk hóeft te registreren (handelsmerk), en dat als wij de wet beter zouden begrijpen, we zouden weten dat degene die de naam als eerste gebruikt (voor wat dan ook, dus niet alleen als domeinnaam), het wettelijk alleenrecht heeft op de naam. 8)7

Hij geeft ons nu 2 maanden en neemt dan contact op met zijn advocaten. Als we daarna nog 4 weken nodig hebben dan is dat ook goed. :+

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Als ze het zo graag willen vraag je er toch een klap geld voor, kan jou het schelen :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Taggen als 'spam', probleem opgelost :)
Als jullie 'handelsnaam' geregisteerd staat hier in nederland, heeft hij weinig te zeggen, helemaal als hij zijn eigen handelsnaam dus niet geregisteerd staat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Ben zelf werkzaam in de domeinhandel en ze hebben idd geen punt om op te staan.

Je kunt nog even het merkenregister er op na slaan om te kijken of ze er echt niet in staan, maar anders zijn het kansloze dreigementen.

Zou wel mooi zijn, dat ik elke naam waarvan ik de .nl variant heb (500+) ook even de .de .com etc kan eissen :+

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:57:
Als ze het zo graag willen vraag je er toch een klap geld voor, kan jou het schelen :P
Hij wil onze domeinnaam niet, hij wil dat wij de naam niet meer gebruiken. Niet als domeinnaam en niet als bedrijf.
SinergyX schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:57:
Taggen als 'spam', probleem opgelost :)
Als jullie 'handelsnaam' geregisteerd staat hier in nederland, heeft hij weinig te zeggen, helemaal als hij zijn eigen handelsnaam dus niet geregisteerd staat.
Mijn klant heeft die naam niet specifiek geregistreerd staan, het is onderdeel van een BV (die uiteraard wel geregistreerd staat). Kan dat een probleem zijn? Dat maakt toch niet uit, het kan toch niet zo zijn dat iemand in Duitsland een naam verzint en die gebruikt, en dat dan nergens ter wereld iemand anders die naam mag gebruiken?

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

wat een gebluf van die duitsers zeg.

zeg hem gewoon dit:
hij heeft geen kans om die domein naam te krijgen al spand hij 500 rechtzaken aan, enige kans om hem te krijgen is hem kopen, vraag hem om een redelijk bod te doen. komt ie met een kl*te bedrag zeg dan gewoon "Nee, tenzij je serieus een bod doet."

als ie komt met 5000 euro oid kun je is gaan praten met je klant waarvan het domein nu is.

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Zou leuk zijn ja als je direct t alleenrecht zou hebben als je een domein koopt

Goh, ik heb nu een domein dus ik zal es ff snel alle andere extensies opeisen, krijg ik ze niet dan bel ik men advocaat ;p

Dit is echt onzin wat ie nu verkoopt, denk dat zen advocaat als ie t zo leest direct in een scheur ligt ;p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:08:
Dit is echt onzin wat ie nu verkoopt, denk dat zen advocaat als ie t zo leest direct in een scheur ligt ;p
Volgens hem is het juist z'n advocaat die zegt dat het zo werkt.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:50

bonzz.netninja

Niente baffi

op vraag hem gewoon eens op welke wet hij doelt?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04

EnnaN

Toys in the attic

is het niet mogelijk zo iemand aan te klagen voor [insert legal term for blackmail] ?

sig

Verwijderd

Met een advocaat dreigen mag altijd, als hij stuurde dat tie um ging vermoorden dan zou het wat anders zijn :P

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 16:36
Lees dit topix anders ook even door:
Dreigbrief uit de VS vanwege domeinnaam

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 09:06
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:10:
[...]

Volgens hem is het juist z'n advocaat die zegt dat het zo werkt.
je moet geloven wat je zelf weet, in ieder geval niet wat een tegenpartij je wijs probeert te maken.
het zou een rare bedoeling worden als het grapje zo werkt.

Verwijderd

ff vraagje off-topic
hoe zit het met als er al een site is
maar de merknaam is nog niet vast gelegt

ik wil een bedrijf beginnen met die bedrijfsnaam
die naam is nog vrij dus die kan ik vast leggen

kan ik dan ook die site opeisen

sorry dat ik deze vraag tussendoor stel
maar vond de vraag niet belangrijk genoeg om er een apart topic voor te openen

• Teak
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 23:41
Handelsnamen
De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming handelt in de markt. Het recht op een handelsnaam ontstaat door als eerste de naam te voeren. Het is verstandig om een handelsnaam te laten registreren bij de Kamer van Koophandel (Nederland) of via een ondernemingsloket bij de Kruispuntbank (België). Het recht op een handelsnaam is beperkt tot het territorium waarin hij bekend is.
Als je je handelsnaam gebruik als een merk, zoals Coca Cola, laat je hem registreren op het alleen recht van die naam. Dan mag jij alleen die naam gebruiken. Is volgens mij geen sprake van. Lekker laten blaten die gasten.

Edit

Dit heb ik net ook nog gevonden:
Merk en domeinnaam
Merknamen en domeinnamen zijn twee totaal verschillende onderwerpen:

Een merkregistratie geeft u het exclusieve recht op het gebruik van dit merk.
Een domeinnaamregistratie geeft u geen exclusief recht. Het is in feite niets meer of minder dan een soort adres, vergelijkbaar met een telefoonnummer, om een site op het World Wide Web (Internet) te herkennen. Om dit adres te krijgen, moet u het laten registreren. Er bestaan verschillende soorten domeinnamen zoals .nl, .be en .lu (nationale extensies), of .com, .eu of .int.

[ Voor 32% gewijzigd door Teak op 13-10-2006 11:24 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:19:
ff vraagje off-topic
hoe zit het met als er al een site is
maar de merknaam is nog niet vast gelegt

ik wil een bedrijf beginnen met die bedrijfsnaam
die naam is nog vrij dus die kan ik vast leggen

kan ik dan ook die site opeisen

sorry dat ik deze vraag tussendoor stel
maar vond de vraag niet belangrijk genoeg om er een apart topic voor te openen
Nee, dat kan (gelukkig) niet.

• EMP
  • Laatst online: 09-02 20:59

EMP

Krulloos!

Het is gewoon grootspraak hoor, laat je niet misleiden!

Als ik zeg dat ik een groene Batavus fiets heb, en jij en bruine, zou je dan stoppen met fietsen omdat ik beweer eerder de fiets te hebben dan jij?

Het slaat nergens op wat ze eisen. Als ze ècht een punt zouden hebben zouden ze zeker niet zo'n toon HOEVEN aanslaan, met andere woorden... lach er om ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming handelt in de markt. Het recht op een handelsnaam ontstaat door als eerste de naam te voeren.
Dit is waarschijnlijk wat hij bedoelt. Stel dat hij kan aantonen dat hij de naam eerder voerde (dus even los van de domeinnaam), hebben wij dan niet een probleem?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat is dat voor een kromme vergelijking?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 13:29

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Je kan ons wel blijven vragen om advies en inzichten, maar is het niet verstandiger gebruik te maken van je rechtbijstand of contact op te nemen met een Bureau voor Rechtshulp?

Je gaat voor je DB beheer van je bedrijf toch ook niet constant hier vragen stellen, maar dan neem je toch ook een pro?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:31:
[...]

Dit is waarschijnlijk wat hij bedoelt. Stel dat hij kan aantonen dat hij de naam eerder voerde (dus even los van de domeinnaam), hebben wij dan niet een probleem?
Dat zou betekenen dat een handelsnaam wereldwijd uniek moet zijn.
Volgens mij is dat landelijk niet eens zo; zou leuk zijn voor bedrijven als "Jansen en zonen" e.d..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• EMP
  • Laatst online: 09-02 20:59

EMP

Krulloos!

sdomburg schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:31:
Wat is dat voor een kromme vergelijking?
Hij wil onze domeinnaam niet, hij wil dat wij de naam niet meer gebruiken. Niet als domeinnaam en niet als bedrijf.
vandaar :Y)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Tukk schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:37:
Je kan ons wel blijven vragen om advies en inzichten, maar is het niet verstandiger gebruik te maken van je rechtbijstand of contact op te nemen met een Bureau voor Rechtshulp?

Je gaat voor je DB beheer van je bedrijf toch ook niet constant hier vragen stellen, maar dan neem je toch ook een pro?
Als puntje bij paaltje komt zullen we dat zeker doen, maar voor het zover is kan een forum heel handig zijn om eens rond te vragen hoe anderen erover denken. De reacties van de meesten hier versterken ons gevoel dat er helemaal niets aan de hand is en we hoogstwaarschijnlijk helemaal geen rechtshulp nodig hebben.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 13:29

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:43:
[...]

Als puntje bij paaltje komt zullen we dat zeker doen, maar voor het zover is kan een forum heel handig zijn om eens rond te vragen hoe anderen erover denken. De reacties van de meesten hier versterken ons gevoel dat er helemaal niets aan de hand is en we hoogstwaarschijnlijk helemaal geen rechtshulp nodig hebben.
Daar heb je gelijk in, ik vind dit ook een leuk topic om te lezen, houdt ons op de hoogte.
Maar, ik zou bij de eerste officiele advocatenbrief hulp inschakelen en een mooie advocatenbrief terugsturen.

Niemand kan ooit bewijzen dat jij je email hebt gelezen, als je er niet op geantwoord hebt...

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Teak
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 23:41
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:31:
[...]

Nee, dan heb je geen probleem. Een handelsnaam is alleen geldig in het land waarin hij geregistreerd staat. Gebruik jij je naam als merknaam als handelsnaam kan je hem registeren. Doe je dit niet mag iemand in Belgie/rusland of waar dan ook ter wereld dezelfde naam gebruiken.

Verkoop jou klant in Duitsland ook crossmoters?? Dan heb je misschien wel een probleem wanneer die vereniging die naam al had geregistreerd.

Verwijderd

Topicstarter
Teak schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:47:
Verkoop jou klant in Duitsland ook crossmoters?? Dan heb je misschien wel een probleem wanneer die vereniging die naam al had geregistreerd.
Ja, ze verkopen crossmotors (zeggen ze), maar ze hebben de naam nergens geregistreerd (behalve als domeinnaam). Verder blijkt nergens uit dat ze ook daadwerkelijk iets verkopen, die website is niets meer dan de site van een clubje met vakantiefoto's en een kalendertje van wanneer gaan we weer rijden (en niet eens up to date). Op onze website staan produkten en prijzen en is overduidelijk gericht op verkoop.

Verwijderd

1) heeft deze duitse organisatie de (handels?) naam ook hier in NL laten registreren?
Nee? dan EXIT! (anders moet er gekeken worden naar datum van de registratie en oprichting van het betrokken nederlands bedrijf)
2) Wat men in Duistland doet moeten ze daar lekker zelf weten. Duits recht is niet zomaar even van toepassing in NL
3) Ga niet in op "verkoop" aanbod van het domein!
Daarmee breng je alleen jezelf in discrediet als het dan alsnog voor een rechtbank komt.
Je ben een commercieel bedrijf wat ook dusdanig handeld in de zin "actief deelneemt aan het handelsverkeer". (als onderhandelingen stuk lopen zou de eiser tegen de rechter kunnen zeggen "ze lijken het toch niet zo serieus te nemen als ze wel willen onderhandelen over de naam"
4) Dat die club ook crossbikes verkoop is een NON-agrument!
5) Laat ze maar naar een NL rechter stappen om hun gelijk proberen te halen.

Zou leuk worden....
Dan kan ik wel een paar rechtzaken gaan aanspannen in Duitsland, Italie, Amerika enz omdat ik mijn bedrijfsnaam hier in NL ook als domein heb geregistreerd...
Als ze de naam niet hebben laten vastleggen bij bijv. het Benelux Merkenbureau maken ze geen schijn van kans!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:23
http://www.crossers.de/

als ze geen geld hebben voor een goede webdisgner, hebben ze dat ook niet voor een advocaat >:)

* votes for uglyest site ever >.>

dat is een hobby site en verder nix ..... :O

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Verwijderd

gebakken lucht hoor :) Zelfs als die toko hie rin Duitsland dé crossbike handelaar bij uitstek zou zijn die IEDEREEN kent dan nóg heeft ie geen recht om te beslissen dat jij geen crossbikes in nederland mag verkopen onder die naam en al helemaaaal niet of je dat domein mag registreren. Sowieso kan ie de Duitse wet quoten, maar die geldt lekker niet in Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Bschnitz schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:56:
http://www.crossers.de/

als ze geen geld hebben voor een goede webdisgner, hebben ze dat ook niet voor een advocaat >:)

* votes for uglyest site ever >.>

dat is een hobby site en verder nix ..... :O
Dat is 'm niet.
Pagina: 1