AHCI en RAID in 1?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Hi,

*ik heb 2x WD740GD (2x 74gb raptors , 150mb/s , niet de nieuwe ). @raid0
*en P5b Deluxe @ ich8R

Ik vraag me af:

-ik moet tijdens de windows installatie op F6 drukken om de RAID!! drivers te installeren . Nu kun je kiezen om

-AHCI drivers en RAID drivers te installeren

Zover ik weet is AHCI voor de extra features van S-ata'(bijv. NCQ),

ik heb alleen RAID geinstalleerd.
Kan het nu zijn dat ''de zogenaamde extra AHCI features'' niet optimaal worden benut?
Moest/hoor ik ze allebei te installeren?

Welke drivers installeren jullie nog meer tijdens F6, kwam er pas achter dat je meer dingen kan laden (dacht INF ofso)

hier, zie dit, kan ik dus ook de INF laden tijdens F^6?
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:36:

Bij het opstarten van het systeem o windows te installeren F6 voor extra drivers van intell ( intel matrix storage manager 6.10.1002 en de chipset software utility 8.1.1.1001 ) op floppy erbij geinstalleerd.

[ Voor 34% gewijzigd door Kakulukia op 10-10-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Natuurlijk ondersteunen de raid drivers ook NCQ, hotswap etc. Had je ook zelf achter kunnen komen zodra je de maxtrix storage manager eens had opgestart en je zag dat bij je schijven NCQ aan stond etc.

AHCI is alleen voor als je absoluut geen raid draait maar toch NCQ, hotswap wilt hebben. Als je southbridge namelijk instelt als IDE (normaal dus) heb je geen specifieke drivers nodig, maar werken NCQ en hotswap niet.

PS.
Enne trouwens, lees net dat je de oudere raptors hebt, die ondersteunen geen NCQ. Dus NCQ zal uit staan bij jouw. Je kunt wel hotswappen.

[ Voor 50% gewijzigd door Dukey op 11-10-2006 11:01 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
OFterwel, ik heb alleen raid driver geinstalleerd, en dat is goed. 8)

thx

en hoe zit het met de .inf bestanden (van chipset ofso)?

Hoor je die ook te laden tijdens F6?

[ Voor 5% gewijzigd door Kakulukia op 11-10-2006 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kakulukia schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:33:
OFterwel, ik heb alleen raid driver geinstalleerd, en dat is goed. 8)

thx

en hoe zit het met de .inf bestanden (van chipset ofso)?

Hoor je die ook te laden tijdens F6?
Nee, de F6 methode is puur bedoeld om tijdens de installatie aan bepaalde hardeschijven te kunnen komen. Is dus niet bedoeld om alle drivers (chipset, processor, videokaart, geluidskaart etc) te laden die je later nodig hebt.

Veel drivers worden namelijk door Microsoft varianten ingevuld en daarom is het in veel gevallen noodzakelijk NA installatie de drivers afzonderlijk te vervangen voor fabrikant drivers. Echter kan Microsoft niet voor iedere PATA, SATA, SCSI controller zelf een driver maken en daarom hebben ze de "F6" methode gemaakt (als je overigens goed oplet tijdens de installatie zie je wel een aantal controllers langskomen waar wel een Microsoft driver voor bestaat en dus ook geladen worden).

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 11-10-2006 13:00 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
ik kende de betekenis van AHCI niet, dus heb ik gisteren mijn nieuwe P5B-E geïnstalleerd met gewone IDE-functionaliteit. Nu lees ik net dat je niet achteraf niet zomaar kan AHCI inschakelen: wiki.

En als ik bovenstaande goed lees, draait mijn WD 500GB SATAII nu dus zonder NCQ?
Zijn er nog andere grote verschillen? Ik ga nu nog een maand of 2-3 XP draaien en daarna kom Vista erop. Het is me dus niet echt meer de moeite om een XP te slipstreamen met alle speciale drivers, voor enkel die NCQ...