[FANS] Relatie CFM & H2O Druk

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 21:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik ben aan het kijken of ik een bepaald moederbord kan vervangen door iets nieuwers en probeer hierbij zoveel mogelijk rekening te houden met de adviezen van de fabrikant. Nu zit in het huidige chassis (mini-1U) een set koelers die 10.2K rpm doen, 22.5CFM hebben en er wordt 0.66 "static pressure (in.H2O)" vermeld. Het advies chassis voor het nieuwe moederbord (zelfde chassis, andere koelers basically) vermeld 14.3K rpm, 23.1CFM en 1.40 "static pressure (in.H2O)". Dit grote verschil in "static pressure (in.H2O)" vind ik apart, want het leek me dat dit samen zou hangen met de CFM, wat blijkbaar niet zo is. Kan iemand me uitleggen wat het wezenlijke verschil/gevolg hiervan zou zijn? Puur op basis van de CFM zou ik nl. besluiten dat de upgrade in het huidige chassis veilig is.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
euh, ik heb nog nooit meegemaakt dat de druk die de fans leveren van belang was voor het al dan niet functioneren van de PC 78)7

Airflow, soms, maar geen vereisten eerder adviezen...

...een fan op 10k rpm, dat klinkt als een vertrekkende 747 :X

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Je wilt met je fans een zo hoog mogelijke mass flow bereiken, dat wil zeggen: je wilt zo veel mogelijk gram lucht per tijdseenheid verplaatsen (bv gram / seconde). De druk, gecombineerd met de eigenschappen van het gasmengsel (want lucht is een mengsel) bepaald hoeveel gram 1 kubike meter lucht weegt. Neem daarbij de flow, de verplaatsing van lucht (uitgedrukt in liters per seconde), om te bepalen hoeveel lucht een fan werkelijk verplaatst.

Je kunt het voorstellen als een blok lucht door een buis:

code:
1
2
3
4
-----------------------------------------------------
                  | 1 liter lucht |-->
                                  ^meetpunt

Bij het meetpunt start je de klok, als de seconde voorbij is is het eind van het blok voorbij het meetpunt.

So far de standaard benadering (flow georienteerd).

Nu heb je een bijkomend effect, je kunt namelijk lucht samendrukken... Je neemt een buis, 1 zijde dicht:

code:
1
2
3
4
                  |      2 liter lucht              |
                                                    ^dichte zijde

Je drukt nu die kolom inelkaar, als je die 2 liter samenperst tot ze de halve ruimte innemen, is de druk 2 bar, echter de lucht hoeveelheid (massa) nog gelijk.

Een fan doet in werkelijkheid beide, sommige fans zijn beter in het samenpersen, sommigen beter in het doorvoeren van liters.

Je kiest een fan op basis van de tegendruk die je verwacht, als je een kast hebt met kleine in & uitlaten en veel obstakels dan moet je kiezen voor een fan die bij een iets hogere druk nog een vrij groot volume kan verplaatsen (om zo een hoge massa doorstroom te krijgen). Als je een fan vrij in de lucht hangt neem je de fan die bij omgevingsdruk de meeste liter*druk doorvoert. Fabrikanten als pabst hebben op hun site mooie grafiekjes staan bij de fans, om te laten zien hoeveel liter ze bij een opgegeven tegendruk verplaatsen.