Nieuwe PC aanschaffen, goede keuzes gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik ben van plan dit najaar een nieuwe PC aan te schaffen die ik met name voor games en simpel (maar o zo belangrijk) huis tuin en keuken werk ga gebruiken. Dit houd voornamelijk in: downloaden met Bittorrent, films kijken, muziek luisteren, MSN en internet. Ik ben wel iemand die wil dat handelingen die veel rekenkracht vergen ook snel verlopen, iets uitpakken met WinRAR of een game installeren... het moet me niet te lang duren. Ook is het fijn als je dat soort dingen kunt combineren, een game installeren en tegelijkertijd rustig doorsurfen en je muziekje luisteren. Vandaar viel mijn oog al snel op Intel Core 2 Duo. Hier mijn voorlopige selectie:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4PRO) € 173,20
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 197,70
Asus Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, ViVo) X1900XT/2DHTV € 269,87
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 298,96
2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) €183,40
Totaal € 1.123,13

Een kast heb ik al, eventueel vervang ik die i.v.m. beperkte ruimte. Ik heb in mijn huidige systeem een Tagan 480W voeding die ik ook in mijn nieuwe systeem ga gebruiken. De Radeon X1900XT kies ik omdat deze in de meeste games tot iets beter presteert dan gelijkwaardige nVidia kaarten, alhoewel ik altijd nVidia heb gehad (en AMD). Die Deluxe borden interesseren me eigenlijk niet, maar dit is vooralsnog het enige bord dat de Core 2 Duo's ondersteunt naar mijn weten. De Seagates lijken me duidelijk, eventueel in RAID te gebruiken. Het geheugen is een beetje random gekozen, geen idee wat voor mij de beste prijs/prestatie verhouding heeft, geheugen is niet iets waar ik snel op zou besparen. Ik ben ook van plan te gaan overclocken, maar ben er niet zeker van of mobo en GPU hier een beetje geschikt voor zijn...Wat denken jullie ervan?

[ Voor 3% gewijzigd door hershel op 10-10-2006 13:11 ]

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

yok

Ziet er volgens mij heel erg goed uit.

Verwijderd

Dat geheugen is denk ik een fout in de pricewatch. Ik heb op die site gezocht en kon het nergens terugvinden. Ik denk dat dit de 1GB prijs is..

De rest ziet er goed uit, behalve dat de P5W DH Deluxe de enige zou zijn die Core2Duo ondersteunt. Nee, het is de duurste. Een ander en goedkoper P965/975X zou ook moeten volstaan.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51
Hetzelfde wat ik ook als processor, moederbord, videokaart heb samen gesteld.

Volgens mij de beste prijs kwaliteit verhouding voor een high end PC, als ik alle reviews en testen er op na sla.

[ Voor 43% gewijzigd door Jumpman op 10-10-2006 15:00 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:54:
Dat geheugen is denk ik een fout in de pricewatch. Ik heb op die site gezocht en kon het nergens terugvinden. Ik denk dat dit de 1GB prijs is..
Klopt, die prijs kan niet goed zijn. De overige winkels zijn zo ongeveer 2x zo duur, dus vergeet die prijs maar. Verder zou ik als videokaart de 7900GTO nemen. Zuiniger, minder lawaai, en relatief makkelijk over te klokken naar een GTX.
Verder is dat geheugen nogal overkill als je niet gaat overklokken. Neem dan PC4200 geheugen.

[ Voor 27% gewijzigd door RoD op 10-10-2006 15:00 ]

Verwijderd

Die 512 mb X1900XT is overkill.. de 256 versie presteert ongeveer even goed en scheelt een hoop geld.

• armano
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-09-2024

armano

ANTROPOMORF

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 00:32:
Die 512 mb X1900XT is overkill.. de 256 versie presteert ongeveer even goed en scheelt een hoop geld.
uit sig [Sapphire x1900xt 512 + arctic accelero X2] :o

:O

• kompjoeterfreak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11-2025

kompjoeterfreak

Kompjoeterfreak

Nou, de 1900xt 256mb of 512mb scheelde eergisteren nog super veel (ongeveer 60 euro bij asus en sapphire), maar nu liggen de prijzen erg dicht bij elkaar.
Nu scheelt het tussen de Asus'jes nog 15 euro. Echter, ga je voor de Sapphire 256 mb dan heb je deze voor 30 euro ongeveer minder, daar kun je 2x de Accelero X2 voor kopen :P.
Verder zou ik ook nog wat dingen meenemen in je berekening als:
- Optische drives (dvdbrander/speler)
- Cardreader
- Eventueel stille fans e.d. voor airflow/stilte.

Ook is het belangrijk te kijken naar de winkels (bijvoorbeeld die asus komt van computerfarm, dat is niet echt de meest betrouwbare zaak die er is ;P, als je de survey's leest...). Als je overal de goedkoopste winkel neemt, dan moet je ook vaak verzendkosten betalen. Vaak is het voordeliger om de onderdelen bij 1 a 2 zaken te kopen, zodat je weinig verzendkosten hebt, maar wel goedkope producten!

Voor de rest wel aardig (denk dat het moederbord eventueel wel goedkoper kan + geheugen is geen 180 euro, maar eerder 250 euro)...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:59

Theo

moederbord

Je heb een moederbord van 200 euro. De Asus P5B ondersteunt ook de E6600 cpu en is 60 euro goedkoper.

Je geheugen, als je gaat overklokken is het goed geheugen. Als je niet gaat overklokken kun je beter kijken naar pc4200 of pc5300 geheugen, dit presteerd net zo goed, maar is wel goedkoper. Twee GB is ene goede keuze.

En je videokaart, wat hierboven ook al gezecht wordt, de 7900 GTO is een betere keuze. Goedkoper en hij verbruikt minder energie, dus hi is stiller koel te houden.

Als laatste kan ik je wel een andere cooler aanraden, bijvoorbeeld de Artic freezer. Deze cooler kost maar twee tientjes, maar hij koelt beter en stiller dan de originele cooler. Hierdoor wordt je systeem ook weer stiller.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28
Heb je al gekeken naar de verkrijgbaarheid van de Asus x1900xt 512?
De sapphire 512 vind je nog voor +- 300euro en in sommige games maakt het wel degelijk verschil tussen 256 en 512.
Als je liever meer fps haalt dan beeldkwaliteit dan moet je de 7900GTO nemen en die gewoon eenvoudig overclocken naar GTX+ speeds. Die kaart is echt veel bang for "weinig" bucks.

Als je een goede koeler wil voor je 1900xt, neem dan een zalman vf900-cu, ik heb nu ook een accelero x2, maar vriend van me zijn vf900-cu houdt zijn kaart koeler en is bovendien stiller ook(@lage rpms).

Als je dus absolute stilte verkiest boven een koele kaart die je kan oc'en, dan moet je de x2 nemen (is goedkoper).

Voor de rest is het wel leuke setup. Voor het geheugen zal je minstens 250euro moeten neertellen, prijzen zijn 40% gestegen tov augustus.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

theodouma schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:42:
Je heb een moederbord van 200 euro. De Asus P5B ondersteunt ook de E6600 cpu en is 60 euro goedkoper.

Je geheugen, als je gaat overklokken is het goed geheugen. Als je niet gaat overklokken kun je beter kijken naar pc4200 of pc5300 geheugen, dit presteerd net zo goed, maar is wel goedkoper. Twee GB is ene goede keuze.

En je videokaart, wat hierboven ook al gezecht wordt, de 7900 GTO is een betere keuze. Goedkoper en hij verbruikt minder energie, dus hi is stiller koel te houden.

Als laatste kan ik je wel een andere cooler aanraden, bijvoorbeeld de Artic freezer. Deze cooler kost maar twee tientjes, maar hij koelt beter en stiller dan de originele cooler. Hierdoor wordt je systeem ook weer stiller.
Dat geheugen dat je aanhaalt, das dan meer "Value-Ram"-achtig iets dat je bedoelt?

Is dat moederbord ook niet wat overkill als je niet gaat overklokken? 200 euro voor mobo is toch veel geld, niet...?

[ Voor 6% gewijzigd door gill op 11-10-2006 13:08 ]

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Ok, dat word een GTO en die dan overclocken naar GTX waarden...

Dat moederbord is misschien wel overkill, maar ik wil wel een stabiele overclocker en ik weet niet of het goedkopere broertje van de Deluxe ook dezelfde overclock mogelijkheden bied?

Optische drives en I/O apparatuur heb ik al en gaan mee in mijn nieuwe systeem.

En een goede koeler voor de CPU had er natuurlijk ook bij gemoeten, aangezien ik wel ga overclocken.
Pagina: 1