[XP] Workstation Service hangt enkele minuten bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb hier een laptop te gast met Windows XP Pro / SP2, die nadat je je aangemeld hebt enkele minuten blijft hangen voordat je je gehele desktop krijgt en je eindelijk aan de slag kan. Na een tijdje experimenteren kwam ik er achter dat dit door de Workstation-service komt, die een tijd blijft hangen als hij opgestart wordt. Als ik die service uitschakel dan gaat het inloggen gewoon normaal snel, en hoef je niet minuten te wachten. Als je de service handmatig stopt en weer start via de services console of commandline, dan heeft hij ook deze vertraging.

Nu heb ik al vanalles geprobeerd om dit te repareren, en vond op internet eigenlijk alleen maar mensen die het zelfde probleem hebben en er ook niet uit kwamen. Waarschijnlijk heeft het met een netwerk timeout te maken, dat hij iets probeerd te zoeken of op te vragen op het netwerk wat er niet is.

Dit vond ik nog wel wat er op leek, maar waarschijnlijk een heel ander probleem is:
http://blogs.technet.com/...ve/2006/08/31/453100.aspx
Ik heb gekeken naar die ShellExecuteHooks key, maar ook daar dingen aanpassen maakte niets uit.

De laptop is nooit in een domein gebruikt, alleen in een simpel thuisnetwerkje om bestanden/printers te delen. Ook na het verwijderen van alle referenties hiernaar die ik kon verzinnen bleef het probleem. Ook het verwijderen en herinstalleren van Bestand en printerdeling en Client voor Microsoft networks bleek niet te helpen.

Het vervelende is dat ik er niet achter kan komen waarom en waarop de Workstation service blijft hangen als hij start, er wordt in ieder geval geen relevante informatie naar de logboeken geschreven.

Ik hoop dat hier nog iemand een suggestie heeft, anders dan Windows opnieuw te installeren!

Alvast bedankt :)

Nog enkele dingen die me opvielen die ik geprobeerd heb:
- Nieuwe gebruiker aanmaken, hielp niets had precies het zelfde probleem
- Uitloggen en dan weer inloggen gaat wel snel, waarschijnlijk omdat de service dan toch al gestart is

[ Voor 6% gewijzigd door Squee op 10-10-2006 12:48 ]

Please do not contact me telepathically.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Het probleem heeft waarschijnlijk te maken met DHCP op de wifi kaart, althans, dat suggereerde dit stukje waar iemand het zelfde probleem heeft:
http://www.velocityreview...t-w-wireless-network.html

Het hielp ook inderdaad om een fixed IP in te stellen, maar ja dat is nou niet echt practisch met een laptop...

Please do not contact me telepathically.