[uitvallen pc] Geheugen of cpu probleem? --> Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 18:59
Hoi allemaal,

Zoals iedereen kan zien ben ik een nieuwe gebruiker... tenminste in zo ver dat ik nog nooit een vraag heb gesteld. Ik kom hier echter al ongeveer 5 jaar en heb enorm veel gehad aan alle antwoorden die hier op andermans vragen gegeven worden en daarom dus bij deze bedankt daarvoor.

Nu mijn probleem:

Mijn computer valt de laatste tijd geregeld uit en ik denk dat het aan het geheugen ligt. Dit wil ik echter graag bevestigd zien van de kenners hier en ik zou hun oplossing wel willen weten.

Ik heb het gevoel dat de computer vooral uitvalt als ik met wat "zwaardere" processen bezig ben. Voorbeeld: counter strike speel, quickpar draai.

Mijn systeem:
Asus A7N8X-X
AMD Athlon XP 2600+ Box 333 MHz, Boxed
2 x TwinMos Memory PC3200, 400 MHz, -, 2,5, 512 MB
Maxtor Diamond Max Plus 9 160 GB, 7200 rpm, 8 MB
Club3D Radeon 9600 Pro 128 MB
AOpen QF50C 300 watt, Beige, blauw

Wat heb ik gedaan:
- gegoogled naar het probleem
- ge-GOT naar het probleem
- Memtest 86 gedraaid

Uitkomst:
- Ik weet dat er compabliteitsproblemen zijn met de asus A7N8X-x incombinatie met twinmos geheugen, maar ik heb dit systeem al heel lang en de problemen zijn pas van de laatste tijd.

- ik heb 1 geheugen bankje verwijderd en ik heb het gevoel dat het nu iets beter gaat met de stabiliteit. (ik had gehoopt dat het nu opgelost was maar helaas).

- Ik heb memtest86 gedraaid en toen kreeg ik meerdere (ongeveer 60) errors in test 5. Nadat ik hierop had ge-GOT kwam ik hier uit: "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter". Vervolgens de L2 cache uitgezet in het bios en opnieuw memtest gedraaid.... Zelfde probleem... errors in test 5.

Nu heb ik enkele vragen:

1) Is mijn geheugen kapot?? (Zijn er nog andere manieren om dat te testen?)
2) Is mijn cpu misschien kapot? (ik heb test 5 gedraaid zonder L2 cache en ik kreeg nog steeds errors dus volgens mijn niet).
3) Zijn er nog andere testen die ik moet doen om te kijken of er iets mis is??

En als er iets kapot is:
4) Mee terug gaan naar de winkel?? (geheugen zit toch onbeperkt garantie op?)
5) Indien het de cpu is... nieuwe cpu kopen of nieuw systeem?
6) Nieuw geheugen kopen? Is het probleem dan opgelost denken jullie?

Nou, alvast bedankt en mochten er opmerkingen zijn van de manier van posten zeg het dan en dan houd ik er de volgende keer rekening mee.

Ps. ik vond het lastig een titel te maken...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geheugen is of defect of gewoon niet compatible met je mobo.
Je kunt proberen de vcore met 0.1V te verhogen en opnieuw te testen, misschien dat dat stabieler werkt.

Mocht dat niet werken dan zou ik gewoon nieuw geheugen halen (en check daarvoor de QVL van het bordje). De A7n8x is gewoon een eigenwijs ding als het aankomt op geheugencompatibiiliteit.

• Pretender82
Bedankt voor je antwoord.

Kan ik de vcore in het bios verhogen? Of moet dat op een andere manier?

Als ik met memtest fouten krijg, zou het dan helpen om het met 0.1V te verhogen?

Als het niet compatible was geweest... zou ik dan niet eerder problemen gehad moeten hebben? Of kan het dat het nu opeens niet meer compatible is?

ehm... QVL?? Wat betekend dat?

Verwijderd

Quality Vendors List ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pretender82 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:45:
Bedankt voor je antwoord.

Kan ik de vcore in het bios verhogen? Of moet dat op een andere manier?

Als ik met memtest fouten krijg, zou het dan helpen om het met 0.1V te verhogen?

Als het niet compatible was geweest... zou ik dan niet eerder problemen gehad moeten hebben? Of kan het dat het nu opeens niet meer compatible is?

ehm... QVL?? Wat betekend dat?
De Vcore kun je in de bios verhogen. De reden dat dit kan helpen is omdat niet alle geheugen icm alle borden op het standaard voltage al stabiel draaien en daarom is het met 0.1V extra wat stabieler en zal het misschien geen fouten meer geven.

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Is je koeler schoon????

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT

Over de garantie op je geheugen: http://www.twinmos.com/dram_warranty.htm. Niet altijd levenslang dus.

Over het maken van je topictitel: Geheugen of CPU probleem? was voldoende geweest. :)

ARME AOW’er

• Patjuh1990
  • Laatst online: 01-02 20:40
Ik heb hetzelfde gehad :/

Heb je dit al geprobeert?

Rechtermuisknop op Deze Computer en klik Eigenschappen.
Dan klik je op Tabblad "Geavanceerd"
Dan zie je onderaan "Opstart en herstelinstellingen" druk daar op Instellingen.
En dan alle 3 de vinkjes onder Systeemfouten uitvinken :*)

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Ik zie niet in waarom deze man zn Vcore moet verhogen, zn Vdimm misschien.

Je hebt niks overclocked?

In ieder geval lijkt het me verstandig om te kijken welk van de twee modules kapot is, aangezien de kans dat ze beiden raar worden erg klein is en je garantie wel eens verlopen kan zijn. Dus één eruit, testen (spaar tijd draai alleen test 5 en 8 ), herhalen met de ander.

Krijg je bij allebei errors in memtest dan verschuif je ze naar een andere slot en kijk of dat het oplost. Zo niet dan maak de timings eens wat losser of verhoog je Vdimm met de kleinst mogelijke stap. Lost dit het nog niet op dan is het iets anders, zoals hierboven ook al gezegd werd: is je CPU of NB koeler soms enorm verstopt? Let je wel eens op de temperaturen?

Maar ik denk dat de kans dat het je CPU is heel erg klein is, in dit soort gevallen is het 9 van de 10 keer inderdaad het geheugen.

• Pretender82
Bedankt voor alle hulp.

Ik wil idd wel is naar de temperaturen van de pc kijken... Kan ik dat gewoon in het bios doen als ik de pc net uit zet of geeft dat een heel vertekend beeld???

Ik zal ook zeker is de vcore verhogen... (hopen dat de computer dan niet kapot gaat)

Ik heb niks overclocked... ik kan redelijk wat met de computer volgens mij, maar daar heb ik me nooit aan gewaagd. Altijd bang geweest dat er wat stuk zou gaan (en te weinig in de portmonee omdat dan zo even te vervangen).

Ben zelf ook bezig geweest met memtest, maar zal het nog een keer proberen.

O, en ik zal nog een keer met de stofzuiger de computer in gaan om schoon te maken :D

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Het punt was nou juist dat je van de Vcore (processor) afblijft omdat de kans dat het daarin zit nihil is op stock speed. Vdimm dat is wat anders.

Enfin, zoek gewoon uit welke module slecht is en werk vandaar aan een kosten effectieve oplossing.

• Pretender82
O, sorry, verkeerd gelezen... ik doe de Vdimm omhoog.

Bedankt voor je hulp iig en ga bezig met memtest en verschillende bankjes.

ps. het kan dus ook zitten in het slot in combinatie met een geheugen bankje??
Pagina: 1