Raptor schijven, extra koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-02 12:25
Even een kort vraagje waar ik via Google en op deze site zo snel geen duidelijk antwoord op kan vinden:

Ik ben van plan een Raptor 75GB ADFD schijf in mijn komende systeem te zetten als bootschijf. De kast wordt waarschijnlijk een Antec Sonata 2, en er komt naast de Raptor een Barracuda in voor opslag. De vraag is: Heb ik een extra hard-disk koeler nodig voor zo'n 10.000 RPM schijf? Of valt de warmteproductie erg mee? In de product-survey lees ik geen ramp-verhalen over enorme hitte, dus ik neem aan dat het meevalt. Zijn er hier mensen die de nieuwe ADFD Raptor-schijven draaien zonder dedicated koeling, en loopt alles naar behoren? Graag de nodige info en meningen hierover. BVD!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het kan nooit kwaad om een extra koeler te monteren in je kast :) Als je airflow erg slecht is dan wordt de schijf wel erg warm.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Het is beter, maar niet noodzakelijk. Heb Had twee 72GB Raptors zonder actieve cooling en werkte prima.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Maar heeft die kast wel een intake?

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Voor zover ik weet hebben harde schijven geen extra koeling nodig, maar het kan nooit kwaad :)
Het is beter, maar niet noodzakelijk. Heb Had twee 72GB Raptors zonder actieve cooling en werkte prima.

[ Voor 39% gewijzigd door Crijnn op 10-10-2006 11:47 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb geen ervaring met de WD Raptor schijven opzich, maarwetende dat het SCSI schijven zijn met een S-ATA interface welke 10.000rpm draaien kun je er vanuit gaan dat je in iedergeval voor een goede airflow moet zorgen. Wanneer de airflow goed is zal je waarschijnlijk niet specifiek een extra HDD koeler hoeven aan te schaffen.

Een goede airflow is bijvoorbeeld goed te realiseren door een groot formaat fan b.v. 12cm op een laag toerental lucht direct over je schijven te laten blazen. Ik weet niet hoe het geregeld is in de door jou genoemde behuizing, maar je zou daar eens op kunnen letten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Als ik even naar de kast klijk zie ik wel dat er voldoende plaats is tussen de plaats waar HD's inmoeten.

Afbeeldingslocatie: http://www.thetechzone.com/db_images/sonata2/sonata-4.jpg

Ik zie echter niet of je er een ventilator kan voorhangen. Als je plek hebt doe je dat beter, maar qua warmteproductie vallen raptors best mee.

In een slechte a-open behuizing waar geen plaats is voor HD-koeling in de 3.5 slotjes blijft die in de pc van mijn vader rond de 30/35 graden.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-02 12:25
Bedankt mensen! Zoals ik het begrijp volstaat een goede airflow in de gehele kast dus om de HD's koel te houden, ook zonder specifieke HD-koeler. Ik ga me even inlezen over de verschillende kasten die ik op het oog heb, een goede air-flow is zeker van belang. Mooi om te horen dat een HD-koeler niet noodzakelijk is, nu weet ik in ieder geval dat mijn pc niet smelt met zo'n schijf ;)

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41
Het is inderdaad niet persee nodig. Wel is het zo wanneer de schijf zijn warmte goed kwijt kan, dat deze langer mee gaat. Daarom heb ik een 12CM fan op 1200RPM draaien voor mijn Raptor 74 gig.

Afbeeldingslocatie: http://jagesar.tweakdsl.nl/images/case/raptor.png

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
Wel het beste is denk ik gewoon proberen. Gebruik vervolgens een programma om de temps uit te lezen en kijk hoe hoog die worden als je een defrag doet. Alles onder de 45 graden is prima denk ik (nog wel wat hoog voor een raptor). De maximum operating temp is trouwens 55 graden. Mocht ie boven de 40 graden draaien kan je er altijd nog een koeler eronder / ertegen schroeven. Ik heb een slechte airflow in mijn kast, en bij mij wordt ie ongekoeld in de 3.5 Inch bay tussen de 30 en 37 graden (deze zomer wel 44 graden). Een intake fan doet inderdaad wonderen hier.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1