[XP] Widescreen met games - waar nieuwe drivers?*

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D467
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:47
Hallo,

Ik heb een compaq R4000 laptop, enkel wordt het beeld steeds uitgerekt bij enkele games, ik kan hierbij niet de goede resolutie kiezen?

Iemand tipte mij laatst dat ik dan de drivers is moet gaan update, alleen waar?

Mijn videokaart: ATI MOBILITY RADEON Xpress 200 Serie

Ik ben dus al op de site van ati wezen kijken, maar ik kom er niet bepaalt uit....

Ik denk dat ik de bovenste moet downloaden, alleen ik weet dit dus niet zeker....

https://support.ati.com/i...sk=knowledge&folderID=293

Alvast bedankt,
Johny

PS: Met uitgerekte spellen bedoel ik niet de oudste spellen, rollercoaster tycoon 3, War rock, etc allemaal uitgerekt....

[ Voor 3% gewijzigd door D467 op 10-10-2006 11:31 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het ligt volgens mij niet zozeer aan de drivers dan wel of het spel wel een widescreen resolutie ondersteunt. Met Battlefield 2 bijvoorbeeld moet je een extra parameter opgeven aan de executable om WS te kunnen spelen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 21:54
Je kan ergens in de driver opgeven of je zwarte balken links en rechts wilt hebben bij 4:3 resoluties.
Dit heet bij nvidia "fixed aspect ratio"

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 10-10-2006 11:34 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• D467
FatalError schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:34:
Je kan ergens in de driver opgeven of je zwarte balken links en rechts wilt hebben bij 4:3 resoluties.
Dit heet bij nvidia "fixed aspect ratio"
Zou je mij kunnen vertellen hoe dat moet? Dus bepaalde spellen ondersteunen partweg mijn resolutie (1280 X 800) niet?
Gunner schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:32:
Het ligt volgens mij niet zozeer aan de drivers dan wel of het spel wel een widescreen resolutie ondersteunt. Met Battlefield 2 bijvoorbeeld moet je een extra parameter opgeven aan de executable om WS te kunnen spelen.
Oké en zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat kan doen?

[ Voor 34% gewijzigd door D467 op 10-10-2006 11:40 ]

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

de nieuwste radeon drivers:
http://www.ati.com/online/mobilecatalyst/

maar dit maakt niet uit,
om je spellen breedbeeld te maken kijk op:
www.widescreengamingforum.com/

Coding 4 Fun!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

D467 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:38:
Oké en zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat kan doen?
Dat is afhankelijk van het spel natuurlijk.

Dat widescreengamingforum.com is wel een handige tip

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

kijk daar op de master game list, zoek je spel op een volg de tutorial, vaak is dit een regel toevoegen in een config of soms een .exe even draaien, goede manuals daar.

maar installeer toch die nieuwste driver maar, die zorgt ook voor betere prestaties.

Coding 4 Fun!

• D467
Hij geeft als fout bij het installeren: Video driver not found, maar ik kan hem nergens selecteren?
Setup was unable to complete the installation. Try to setup your display adapter with a standard VGA driver before running setup.
Moet ik er nog wat bij installeren?

[ Voor 24% gewijzigd door D467 op 10-10-2006 11:48 ]

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

wat je moet doen is eerst je oude drivers verweideren voordat je deze installeert, dan bedoel ik dus in add/remove programs alles van ati weg gooien en in device manager de drivers uninstallen, dan rebooten en deze installeeren.

als je hier mee klaar bent ga je naar http://www.widescreengamingforum.com/
hier klik je op het knopje 'Games' en zoek je je spel op,
Hier word dan een manual vermeld hoe je je spel tweakt,
let op de volgende dingen:
aangezien je meer beeld in de breete hebt moet je de FOV (Field Of View) aanpassen,
in jouw geval moet deze op 90 staan.
Bijvoorbeeld om call of duty te tweaken moest ik handmatig in de .cfg de resolutie op 1280 bij 800 zetten en de FOV op 90.. (heb zelfde resolutie als jij)

iig met de manuals van dat forum moet je er 100% uitkomen.

veel suc6!

Coding 4 Fun!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 21:54
Als de ATI driver niet geïnstalleerd wil worden moet je een andere driver pakken zoals de Omega driver.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

FatalError schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:54:
Als de ATI driver niet geïnstalleerd wil worden moet je een andere driver pakken zoals de Omega driver.
niet perse, de mobile catalyst willen al sinds een tijdje dat je de standaard vga driver van windows hebt voordat je de nieuwste catalyst er over heen gooit.

Coding 4 Fun!

• D467
Wat ik nogal raar vindt is dat je je nergens kan registreren op http://www.widescreengamingforum.com/ en dat moet anders kan je de game tutorials niet bekijken, je kunt je enkel registreren op het forum?

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

D467 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:58:
Wat ik nogal raar vindt is dat je je nergens kan registreren op http://www.widescreengamingforum.com/ en dat moet anders kan je de game tutorials niet bekijken, je kunt je enkel registreren op het forum?
en dat is precies waar je je moet registreren, die manuals zijn allemaal forum topics, de hoofd site is alleen links naar de juiste ;)

Coding 4 Fun!

• D467
Vincenz0 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:01:
[...]

en dat is precies waar je je moet registreren, die manuals zijn allemaal forum topics, de hoofd site is alleen links naar de juiste ;)
Gedaan maar ik kan ze nog steeds niet bekijken, nog even over die nieuwe drivers: Ik zit nu in software (Configuratiescherm > software)

alleen ik zie daar 3 keer ati staan, is het slim om ze alle 3 te verwijderen of alleen de display drivers?

Het volgende staat er:
  • Ati software Uninstall Utility
  • Ati control panel
  • Ati display drivers

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

over widescreen:
weet je zeker dat je hebt aangevinkt om altijd ingelogt te blijven?

over drivers:
verweider de ati software Uninstall Utility dan doet hij vanzelf alles verweideren, klik dan op nee om de vraag om opnieuw op te starten, ga dan naar apparaat beheer en verweider daar al je display adapters. reboot dan pas, en draai dan de installatie van de drivers.

edit:
je moet niet op de naam van je spel klikken maar op de oplossing zoals '.ini'!!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Vincenz0 op 10-10-2006 12:27 ]

Coding 4 Fun!

• D467
Vincenz0 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:23:
over widescreen:
weet je zeker dat je hebt aangevinkt om altijd ingelogt te blijven?

over drivers:
verweider de ati software Uninstall Utility dan doet hij vanzelf alles verweideren, klik dan op nee om de vraag om opnieuw op te starten, ga dan naar apparaat beheer en verweider daar al je display adapters. reboot dan pas, en draai dan de installatie van de drivers.

edit:
je moet niet op de naam van je spel klikken maar op de oplossing zoals '.ini'!!!!
Ik heb gedaan wat je zei: Alle software van ati verwijderd, display adapers verwijderd....

Nu is heel windows uitgerekt, en krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding bij de setup van ati...

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

probeer eens handmatig de drivers te installeeren, ga naar apparaatbeheer, rechtermuisknop op je display adapter of het gele vraagteken en klik op update driver,
klik op ik wil zelf kiezen en vink aan vanaf de volgende locatie: en op verkennen klikken.

ga dan naar C:\ATI\support\6.9 <een hoop getallen> catalyst\driver\xp_inf\ en klik op ok.

als het goed is zijn de drivers nu correct geinstalleerd.

Coding 4 Fun!

• Jouke74
  • Laatst online: 10-03 21:03
Het "Moet standaard VGA driver hebben" probleem is ook op te lossen door onder de device manager bij je ATI Raedon kaart onder "eigenschappen", het apparaat opnieuw "in te schakelen". Bij een herinstal van de drivers wil deze nog wel eens op "Uitgeschakeld" komen te staan en dan installeren (de ) nieuwe drivers niet met deze melding. Een voor mij nu klassiek probleem, voor ook de ASUS EAX1600Pro en een nieuwe instal van NGO drivers na eerdere Catalyst drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Jouke74 op 10-10-2006 13:27 ]

"That was left handed..." - JJH

• D467
Vincenz0 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:17:
probeer eens handmatig de drivers te installeeren, ga naar apparaatbeheer, rechtermuisknop op je display adapter of het gele vraagteken en klik op update driver,
klik op ik wil zelf kiezen en vink aan vanaf de volgende locatie: en op verkennen klikken.

ga dan naar C:\ATI\support\6.9 <een hoop getallen> catalyst\driver\xp_inf\ en klik op ok.

als het goed is zijn de drivers nu correct geinstalleerd.
Oké bedankt, het installeren van de nieuwe drivers is gelukt en nu is windows ook weer normaal, alleen als ik mu naar software ga (Configuratiescherm > software) dan zie ik het alles staan zoals eerst van ati, alleen geen ''Ati control panel'''weet niet waar dat goed voor is?

Ik ga nu kijken of ik de games goed kan krijgen via de tutorials op die website...

Nogmaals bedankt ;)

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

klopt die is nog niet installed, maar dat ATI controle panel heb ik iets tegen :P

het is een tooltje om bepaalde instellingen in spellen te enforcen, bijvoorbeeld beeld verbeterende functies, maar als je een langzame video kaard hebt dan vertraagt hij alleen maar je 3d prestaties overal.

veel suc6 met de tutorials, mocht je daar nog vragen over hebben of niet snappen wat ze bedoelen, roept u maar ;)

Coding 4 Fun!

• D467
Vincenz0 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:59:
klopt die is nog niet installed, maar dat ATI controle panel heb ik iets tegen :P

het is een tooltje om bepaalde instellingen in spellen te enforcen, bijvoorbeeld beeld verbeterende functies, maar als je een langzame video kaard hebt dan vertraagt hij alleen maar je 3d prestaties overal.

veel suc6 met de tutorials, mocht je daar nog vragen over hebben of niet snappen wat ze bedoelen, roept u maar ;)
Ik zit op een laptop met128 MB video kaart, dus alles wat sneller kan is mooi meegenomen, waar zou ik dat kunnen downloaden?

Ik ben nu bezig met deze tutorial (Unreal toernament 2004)

http://www.widescreengami...orum/viewtopic.php?t=2154

Enkel kan ik in geen één .ini bestandje in de systeemmap ''FullscreenViewportX=''' vinden...

War Rock is wel goed gelukt trouwens ;)

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

ik leg net uit dat die ATI control panel het langzamer maakt niet sneller :P
het maakt trouwens niet veel uit hoeveel geheugen je video kaard heeft, gaat meer om welke chipset er op zit, en de xpress 200 is nu niet de allerbeste maar opzich goed zat voor een spelletje op lage detais.

je moet in c:\Unreal Tournament 2004\System\
het bestandje ut2004.ini openen
hier moet je de volgende waarden opzoeken:
FullscreenViewportX=
FullscreenViewportY=
die pas je dan aan naar:
FullscreenViewportX= 1280
FullscreenViewportY= 800

dan open je user.ini in dezelfde map,
hier moet je de volgende waarden opzoeken:
DesiredFOV=
DefaultFOV=
deze pas je aan naar:
DesiredFOV= 90
DefaultFOV= 90

Coding 4 Fun!

Verwijderd

download die :+

• D467
Mooi mooii!!! Alles werkt nu perfect, iedereen harstikke bedankt!!!
Vincenz0 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:16:
de xpress 200 is nu niet de allerbeste maar opzich goed zat voor een spelletje op lage detais.
Alle spellen hier draaien op maximaal? Battlefield 1942, unreal tournament, gta sanandreas, Medal of Honor ;)

Het is trouwens een 256 kaart inplaats van 128 O-)

Verwijderd

Vroeger werkte de toetscombinatie FN-T op mijn M700.
Misschien werkt dat nog ?

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

dat zijn ook niet de aller nieuwste spellen, behalve san andereas natuurlijk ;)
die 256 tegenover 128 maakt niet zoveel uit, dat krijg je toch nooit vol met textures. maar goed.
veel plezier in je wide screen reso! :D

geen dank.

Coding 4 Fun!

Pagina: 1