5 Koelers op Mainboard

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 19:23
Ik ben van plan om een nieuwe pc te kopen.
Mijn huidige systeem heeft 2 extra koelers en wordt tussen de 80 en 90 graden.

Nu heb ik intresse in deze kast omdat hiet 5 koelers in passen.
http://www.hiq24.de/produ...Path=25_71&products_id=15

Hier wil ik dan 5 van deze koelers in zetten:
http://www.hiq24.de/produ...7_41_107&products_id=4290
Dit, omdat bij deze koelers de RPM kan worden ingesteld.

Nu heb ik zelf het vermoeden dat ik daarom dus de koelers op het moederbord moet insteken, anders kan ik de snelheid niet bijstellen.

Nu vraag ik me af, op welk moederbord kun je 5 case fans (+1 CPU) insteken?
Ik heb zelf intresse in dit moederbord:
http://www.hiq24.de/produ...h=42_423&products_id=5295
Maar volgens dit plaatje kun je er max 3 fans op insteken: (1 CPU en 2 Case Fans)
http://img429.imageshack.us/my.php?image=k9n026dm.jpg

Nu vraag ik me dus af, heb ik gelijk, en zo ja, hoe kan ik dit probleem oplossen?

mvg,
Knoore

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
en waarom word je pc zo warm? heb je daar al eens naar gekeken?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Gewoon aansluiten op losse molex connectors?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
wat wordt er zo warm dan?
CPU?northbridge?gpu?

een systeem tussen 80 en 90 graden lijkt mij een beetje stug nl.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je het per se direct op je mobo wil:

de meeste serverboards hebben 5 fan-headers....
echter kun je die fans net zo goed direct aan je voeding hangen.

80-90 graden: klopt wss geen ruk van. Een pc kan hier niet zo goed tegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 10-10-2006 11:12 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• knoore
80 tot 90 graden klopt wel, want hij valt ook vaak uit, met een hele hoge piep toon....
waardoor dit komt weet ik niet...
Ik hou de kast altijd netjes stofvrij enzo... dus ik vindt het zelf ook vreemd.

Welk Coolpanel kun je me dan aanbevelen (waar tevens 5 koelers op passen?)

mvg,
Jeroen

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
knoore schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:18:
80 tot 90 graden klopt wel, want hij valt ook vaak uit, met een hele hoge piep toon....

mvg,
Jeroen
beste jeroen: wat wordt er dan zo heet?

Uit je verhaal vermoed ik je cpu, waarschijnlijk zit je koeler er gewoon niet goed op. Hoef je echt geen nieuwe kast voor te kopen hoor!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
knoore schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:18:

mvg,
Jeroen
80 / 90 graden klopt wel? en hoe weet je dat? En piepen is meestal de harde-schijf wellicht dat die erg heet word. Meet dit eens door met een porgrammatje of kijk in de bios.

En vertel even hoe je bij je conclusie komt?

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 09:02
Mijn neef heeft een Targa pc (low budget), daarvan werd de processor zo warm dat hij begint te piepen en na een tijdje zelfs uitvalt. De oplossing was een nieuwe cpu cooler (uiteraard garantie -> gratis service), maar dat was met een AMD 64 3200+, en een niet zo goed gekoelde videokaart er vlak onder die nog eens vrolijk de lucht in de kast op aan het warmen was. Waarschijnlijk kun jij dit oplossen door alleen je cpu cooler te vervangen, of desnoods er 1 extra casefan in te zetten die warme lucht van je processor naar buiten blaast.

Als hij echt 80 graden wordt en vaak uitvalt kun je ook eens je cooler opnieuw bevestigen, waarschijnlijk zit hij gewoon niet lekker vast, want er zijn weinig mensen die zo'n temperatuur halen.

doe jij trouwens aan overclocken? zo ja, clock hem eens terug dan :P

[ Voor 4% gewijzigd door BRAINLESS01 op 10-10-2006 12:01 ]

• knoore
Ik heb zelf ook een AMD Athlon 64 3200+
Hierop zit de standaard koeler.
Tevens heb ik een WD Raptor 36 GB HD
Een 160GB standaard sata schijf
een Geforce 6 6800GT
2 Gb PC 3200 Ram

Dit alles heb ik zelf samengesteld meer dan 2 jaar geleden.
De Temperatuur van 80-90 graden wordt aangegeven door SpeedFan
Aangezien ik deze problemen in het vervolg wil voorkomen, koop ik dus bij mijn nieuwe pc wat meer koelers.

ps. Ik doe niet aan overclocken.
Wel heb ik al een 450Watt voeding laten doorbranden met deze pc (na een maand of 10)
Nu heb ik een 550W voeding.

mvg,
Jeroen

• knoore
Wat zo heet wordt is eigenlijk de processor.
Maar alle componenten in de pc zijn bij speedfan boven de 60 graden...

Verwijderd

Tsja ik nie zo gauw een fancontroller met 5 fans vinden maar je zou 4 op de controller kunnen aansluiten en 1/2 op het moederbord. Ik gebruik zelf de CoolerMaster Aerogate 3 maar de Hardcano 12 is ook een aanrader

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
knoore schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:29:
Wat zo heet wordt is eigenlijk de processor.
Maar alle componenten in de pc zijn bij speedfan boven de 60 graden...
Ga dan eens zoals al vaak gezegt in dit topic je cpu cooler aanpassen en of er een keer opnieuw opzetten, waarschijnlijk zit hij niet goed, 100% loaded zou hij niet warmer dan een graadje of 60-70 mogen worden, en zelfs dat is al warm. (Domme vraag, zit er wel koelpasta tussen, zal niet de 1e keer zijn dat dat vergeten is)

Het piepen is waarschijnlijk een temperatuur warning van je cpu dat hij overheated is. Als dit te lang duurt zal je pc vanzelf uitgaan als beveiliging.

De rest van je kast wordt vanzelf zo warm omdat je processor veel te warm is, dus los je al je problemen op door 1 ding aan te pakken.

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 10-10-2006 13:35 . Reden: typo ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Me dunkt dat je met een mooie Zalman processorkoeler, en misschien ook een nieuwe koeler voor je 6800GT, het lek wel boven zult hebben. Het systeem wat je beschrijft hoeft niet zo heet te lopen als nu het geval is.

Edit:
Wat ben je aan het doen als je temperatuur zo hoog oploopt? Games, videobewerking, alleen internetten? Wordt je processor vaak 100% belast?

[ Voor 26% gewijzigd door JvW op 10-10-2006 13:39 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• knoore
Aan deze pc ga ik niet meer veel veranderen.

Ik speel amper spellen.
Meeste tijd ben ik gewoon wat op internet aan het surfen.

• knoore
De processor loopt zelden op 100%
Er zit koelpasta op.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een koeler met 3 pins of ene met 4 pins, en wat kunnen jullie me aanbevelen?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 11:59
knoore schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:00:
Aan deze pc ga ik niet meer veel veranderen.

Ik speel amper spellen.
Meeste tijd ben ik gewoon wat op internet aan het surfen.
Als je niet zoveel spellen speelt en alleen een beetje surft waarom wil je dan een nieuwe kopen 8)7
Daar is deze SNEL zat voor..........
Maar ben het met iedereen eens hier, processorkoeler er opnieuw opzetten of vervangen en weg is je probleem. Met goede koelpasta uiteraard. Zonde van je geld om een nieuwe te kopen.

PS. 2 casefans bij een niet overklokte pc is meer dan zat. (en dat zeg jij te hebben dus...)

Hallo

Verwijderd

Er moet iets mis zijn in je huidige PC.... ik heb zelfde processor, 3 harde schijven, 2 branders, 1,5 GB memory en losse videokaart + losse TV kaart met een 350 watt voeding...

Voeding is stabiel en nooit problemen gehad. De temperatuur van de processor loopt nooit hoger dan ongeveer 43 graden (uitzondering was augustus, temp was toen 50 graden)

Verwijderd

BTW: heb wel een bigfan achterin de kast en 8cm voorin de kast die lucht langs mijn schijven blaast.... koeler van de processor is een boxed version

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:31
Of < 40 euro investeren in twee degelijke coolers voor je vga en cpu of weet ik hoeveel honderden euro's investeren in een nieuwe PC. De snelheid die je met een nieuwe PC wint heb je niet nodig, op een Pentium 2 op 400Mhz valt ook nog prima te internetten en textverwerken.

90 graden haal je normaalgesproken niet met de stock koeler. Deze zal dus waarschijnlijk een stofnest, of niet correct geplaatst zijn.

Als je cpu al 90- graden wordt hoe heet is je vga dan, een 6800GT staat bekend al een enorm heedhooft tevens weet ik uit ervaring dat die reputatie terecht is.

Tevens denk ik dat het kopje airfow uit de faq hier van toepassing is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• knoore
Ik heb al airflow kabels.
De top die mijn 6800gt heeft gehaald is 116 graden. bij 120 gaat het alarm af.
Met mijn pc is sowieso iets mis, want opstarten duurt 90 seconden zelfs na het formateren.

Ik wil gewoon wat beters hebben :P
daarom koop ik een nieuwe pc..
en als ik eens een spelletje speel, wil ik dat het goed loopt :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen een koeler met 3 pins of ene met 4 pins, en wat kunnen jullie me aanbevelen?

[ Voor 14% gewijzigd door knoore op 10-10-2006 14:52 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
knoore schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:28:
Ik heb zelf ook een AMD Athlon 64 3200+
Hierop zit de standaard koeler.

Dit alles heb ik zelf samengesteld meer dan 2 jaar geleden.
De Temperatuur van 80-90 graden wordt aangegeven door SpeedFan
Aangezien ik deze problemen in het vervolg wil voorkomen, koop ik dus bij mijn nieuwe pc wat meer koelers.
Hier geef je zelf al zonder 't te weten de oplossing.
ik heb hetzelfde probleem gehad, en bleek dat speedfan mijn cpu-sensor gewoon verkeerd uitlas...
mijn koelblok was namelijk amper voelbaar warm, niet eens heet...
en dus zekers geen 80 graden

heb je zelf al eens gevoeld of je koelblok van je cpu wel warm aanvoelt ?
of een harde schijf ofzo ?
hoe voelt de lucht aan die uit je pc-voeding komt ?

niet zomaaar geloven wat een programma je verteld, software kan nooit volledig de hardware controleren.... - meet ev. eens na met zo'n temperatuurmeter die via een lasertje werkt ofzo
(contactloze temperatuurmeter...)

gebruik gewoon je gezonde verstand ;)
en bevecht de oorsprong en niet de gevolgen...
(neem de hitte bron weg ipv de worgen dat de hitte gewoon rapper wordt afgevoerd)

[ Voor 0% gewijzigd door soulrider op 10-10-2006 14:53 . Reden: azerty <> qwerty problemen... ]

• empheron
  • Laatst online: 23-12-2025
Je zou de eerste niet zijn die de ventilatoren tegen elkaar in zou laten blazen...

Anyway, met de Zalman Fan-Controller ZM-MFC1 kun je er zes aansturen (vier via draaiknopen, twee via 12/5V schakelaars.) Zelf heb ik een stofzuiger met 4 casefans , 1 cpu, 2xchipset. Hiervan stuur ik er drie aan via het moederbord (cpu + casefans achter de cpu). De rest doe ik via mijn SuperFlower Fanmaster SF609. Gelukkig zitten er stoffilters in mijn kast ingebouwd, met twee katten heb je anders heel snel een behaarde pc.

• knoore
Mijn ventilators zitten goed.
Daar heb ik extra op gelet tijdens het in elkaar zetten.

Dit is een goede fan controller.
http://www.overclockercaf...Tt_Hardcano_13/index.html
"Connections: four 3-pin power out connectors, four thermal probe inputs and one 4-pin Molex power in connector"
Dit wil dus zeggen dat ik ook temperatuur sensors moet hebben, moet ik die extra kopen, of zitten die standaard op een pc/koeler/moederbord?

Zijn koelers met 3 pins ook te doseren qua toerental? niet dat ik constant een hoop herrie heb :)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

ik heb op CampZone bij iemand een GPU-cooler vervangen omdat de GeForce 6800GT ook 116graden werdt... nu wordt ie niet heter dan 60graden... dat zegt denk ik meer dan genoeg!!
ik heb er voor hem trouwens een Zalman VF900-cu opgezet... works like a charm!

verder zou ik eens je CPU-cooler eraf halen, en er opnieuw opzetten... dit is hoogstwaarschijnlijk het probleem van je CPU... een goede casefan in je voeding is ook handig, en 2 tot 4 casefans is naar mijn mening wel aan te raden met alleen simpele actieve koeling.

suc6!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

wat dacht je van een asus vento?

• knoore
Welke Computer Kasten passen 120X120 koelers in?

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Het antwoord op die laatste vraag is erg makkelijke te vinden.... succes.

Heb je nu al aan je hand op je koelers gelegd om the checken of ze echt warm zijn (pas op!)? Dit ter bevestiging van je softwarematige metingen. Mochten ze koel aanvoelen dan zitten ze er gewoon niet goed op. Slecht contact = hete processor en koel blok.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Volgens mij geeft Speedfan gewoon de waarder niet zo goed aan.
Ik heb zelf een AMD 64 3000+ op 2200Mhz lopen met een Arctic Freezer 64 6 volt . Maar boven de 50 graden komt hij niet uit. Daarnaast heb ik maar 1 case fan.

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Mij lijkt het ook vrij duidelijk dat speedfan de waarden niet goed aangeeft. Als de temperatuur van de processor 80-90 graden zou zijn zou dit nog kunnen als de koeler niet goed zit (of niet draait), maar het is wel heel raar dat alle andere componenten ook zo heet zijn. Kijk eens in de BIOS wat daar als temperatuur staat. Of gebruik een ander programma (Everest bijvoorbeeld).

Feit blijft wel dat de PC uitvalt. Er is dus wel degelijk iets mis. Ik zou idd toch eens kijken of de koeler wel goed contact maakt met de CPU. Vervang de koelpasta door (goede) nieuwe. Als je niet gaat overklokken en geen geld uit wil geven aan een nieuwe koeler komt dit goed uit, want het is niet nodig.

Succes ermee!

• martijn_tje
  • Laatst online: 07:31
Als de airflow in het algemeen gewoon vreselijk brak is dan warmt de lucht in de kast enorm op tot bijvoorbeeld 50 graden of meer op hotspots. Met die lucht van > 50 graden moet je dan nog een component gaan koelen. Als dat component met de huidige cooler 30 graden boven de omgevingstemperatuur wordt dan wordt dat component bij een casetemp van 50 graden dus 80 graden.

Airflow in het algemeen/casetemp + vrij zwakke standaart koelers (of uitgedroogte koelpaste) lijkt mij het probleem.

Wil je zoiets gaan oplossen moet je en kabels opruimen (misschien roostertjes weg dremelen) en een goede airflow uitdenken en kwaliteits coolers + pasta gebruiken.

Met 1 of 2 kwalitatief goede en ook goedgeplaatste (niet al te zwakke) casefans kan je inderdaad al een hoop warmte afvoeren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1