Toon posts:

Router in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben in ons studentenhuis internet via Speedlinq. We hebben een 4096/1024 Kbit/s abbonement maar hebben een modem gekregen met slechts 1 uitgangspoort. Achter het modem hebben we nu een router geplaatst maar deze werkt niet naar behoren.
Wanneer ik een online game speel (bijv. ET) gaat het in het begin goed maar na ongeveer 5 min. krijg ik alleen maar lag en kan ik niks meer. Soms stopt de router er dan mee en moet ik de stroom erafhalen voordat we weer kunnen internetten.
Een ander probleem is dat wanneer ik via VPN met outlook ben geconnect Outlook soms geen verbinding met de server kan vinden. Dan moet ik even wachten en dan werkt het wel weer.

We zijn dus op zoek naar een nieuwe router die moet voldoen aan de volgende eisen:
- 6 pc's fatsoenlijk van internet kunnen voozien (spellen, msn, downloaden, alles tegelijk)
- wireless mogelijkheid
- VPN goed aankunnen
- 4 poorts (we hebben nog een hub om tot 6 te komen)

Ik wil dadelijk naar de winkel om een nieuwe te kopen maar weet dus niet echt welke. Omdat ik jullie kennis hoger inschat dan die van de gemiddelde verkoper stel ik hier deze vraag.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-03 10:45
Zelf zou ik een Linksys WRT54GS kopen. Dat apparaat heeft zichzelf bewezen en is één van de meest succesvolle apparaten van Linksys (wat eigenlijk weer Cisco is).
Als die je standaard niet goed bevalt kun je hem altijd nog alternatieve software voorzien.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 13:09

Jazzper

BB4E^Guerilla

staat die router wel normaal ingesteld. Ik weet niet meer welke optie dat is maar volgens mij kun je hem beter afstellen dat je geen gezeik hebt. Heb je al gezocht op het forum? Of geloof je het wel en wil je sowieso een nieuwe?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 19:24
Of een goedkopere oplossing: een oude pc die je vast nog hebt staan (een pentium I is al voldoende) met twee netwerkkaarten (1 voor het internet, en 1 voor het interne netwerk), daar een linux based router op installeren (smoothwall of iets dergelijks, is op een kwartiertje volledig geïnstalleerd en geconfigureerd) en een simpele switch kopen. Ik heb het nu thuis al meer als een jaar en ben daar enorm tevreden over, zeer gemakkelijk te onderhouden, in het jaar dat ik het gebruik nog geen problemen mee gehad, staat dag en nacht op EN het zou veel veiliger zijn dan de standaar routertjes.

EDIT: ik zie dat je wireless wil, dat maakt het natuurlijk lastiger, geen idee eigenlijk of er ook gewone wireless switchen bestaan, volgens mij zijn die meestal in combinatie met routers...

[ Voor 14% gewijzigd door cman op 10-10-2006 10:46 ]

BOE

• Pwigle
Jazzper schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:44:
staat die router wel normaal ingesteld. Ik weet niet meer welke optie dat is maar volgens mij kun je hem beter afstellen dat je geen gezeik hebt. Heb je al gezocht op het forum? Of geloof je het wel en wil je sowieso een nieuwe?
Een firmware update verhelpt inderdaad ook vaak dit soort problemen. Waarschijnlijk loopt er een bepaalde buffer te vol die je alleen kan legen met een reboot van de router.

• Pwigle
cman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:44:
Of een goedkopere oplossing: een oude pc die je vast nog hebt staan (een pentium I is al voldoende) met twee netwerkkaarten (1 voor het internet, en 1 voor het interne netwerk), daar een linux based router op installeren (smoothwall of iets dergelijks, is op een kwartiertje volledig geïnstalleerd en geconfigureerd) en een simpele switch kopen. Ik heb het nu thuis al meer als een jaar en ben daar enorm tevreden over, zeer gemakkelijk te onderhouden, in het jaar dat ik het gebruik nog geen problemen mee gehad, staat dag en nacht op EN het zou veel veiliger zijn dan de standaar routertjes.

EDIT: ik zie dat je wireless wil, dat maakt het natuurlijk lastiger, geen idee eigenlijk of er ook gewone wireless switchen bestaan, volgens mij zijn die meestal in combinatie met routers...
Nou of dit een beter oplossing is weet ik niet. Het kost je meer stroom, maakt meer geluid en kost je twee netwerkkaarten, neemt meer ruimte in beslag en is crashgevoeliger omdat er een hardeschijf inzit. Ik zou in dit voorbeeld duidelijk voor een 'hardematige' router gaan.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

persoonlijk, imho, nofi, afaik, etc vind ik een simpele pc als routerfunctie in een studentenhuis echt een achterhaalde optie.
- energie
- herrie
- ruimte
- onderhoud
- veel te over the top voor het doel

en ja je kan met freesco diskette etc veel nadelen wegstrepen, maar waar hebben we het over... Een pc met toestanden of paar tientjes voor een oplossing ter grootte van een sigarendoos :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
welk modem heb je van speedlinq gekregen? Kan zijn dat dit een single-port router is (zyxel), dan hoef je alleen nog een switch erachter te hangen.

I like my men like I like my coffee

Verwijderd

Jazzper schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:48:
persoonlijk, imho, nofi, afaik, etc vind ik een simpele pc als routerfunctie in een studentenhuis echt een achterhaalde optie.
- energie
- herrie
- ruimte
- onderhoud
- veel te over the top voor het doel

en ja je kan met freesco diskette etc veel nadelen wegstrepen, maar waar hebben we het over... Een pc met toestanden of paar tientjes voor een oplossing ter grootte van een sigarendoos :)
Wat niet werkt. In ons studentenhuis (27 bewoners) staat een Belkin router die om de haverklap vastloopt. Dit omdat er mensen op eMule zitten, Soulseek hebben draaien, zitten te gamen etc. In dat geval kan er iemand naar de meterkast sjouwen om de stekker eruit te trekken. Ik ben dan ook nog geen router tegengekomen die dermate veel connecties kan handelen. Mocht je een suggestie hebben... graag!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

27 bewoners met de hele meuk aan P2P.. goeidedag zeg. Dat is niet te vergelijken met paar studenten inderdaad haha. Tijd om een Cisco busje voor te rijden.

Ik heb in al mijn studentenhuizen in mijn studententijd te maken gehad met situaties waarbij we tussen de 3 en 10 pcs hadden waarvan 80% niveau Hotmail checken was. Ook met P2P maar ik zette overal de upload op 0kb/s in die programmas en maakte daar afspraken over. Ik ben fanatieke gamer dus mijn ping leed er dan te zwaar onder.

Dat geneuzel met die buffer herken ik wel maar daar was dus een oplossing voor die ik zo even niet weet... :(

Verwijderd

Topicstarter
Ballenman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:50:
welk modem heb je van speedlinq gekregen? Kan zijn dat dit een single-port router is (zyxel), dan hoef je alleen nog een switch erachter te hangen.
Het modem dat ik heb gekregen heeft geen merk. Het is oranje en heeft een ethernet poort, phone 1, phone 2 en power. Op de factuur staat het vermeld als "Single-PC Ethernet modem (analoog)".
Deze hebben we gekregen bij een nieuw abbonement.

We hebben trouwens nog wel een modem/router liggen die we bij het vorige abbo van Speedlinq kregen. Dit is een ZyXEL prestige 600 series. We hebben geprobeerd om dit modem te gebruiken ipv. het nieuwe oranje ding maar deze werkte niet en we konden hier ook niet op inloggen. Iemand misschien een idee hoe hier op in te loggen? Deze werkte eerst namelijk perfect maar ik weet niet of die het uberhaupt kan doen met het nieuwe abbo.
Jazzper schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:44:
We moeten eigenlijk sowieso een nieuwe want de huidige router is van een huisgenoot die ons binnekort gaat verlaten. Maar wellicht dat een nieuwe aanschaffen dus toch niet nodig is wanneer ik de oude modem/router aan de praat krijg.

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 19:24
jazzzper: Ik ben het niet helemaal met je eens:

Energie: heb je wel een punt, maar als je de factuur moet delen door 27 gebruikers, is dit een habbekrats

Herrie: In een studentenhuis zal die pc niet op een (slaap)kamer staan, dus volgens mij is dit geen punt

Ruimte: Zie Herrie

Onderhoud: Erm ik heb geen idee welk onderhoud je bedoelt, het enige wat ik moet 'onderhouden' aan mijn smoothwall thuis is het nakijken van de logs van tijd tot tijd, dit zal je evengoed met een andere router ook moeten doen... Kwestie van hardware problemen, mja, ik weet niet of je meer risico hebt met zo'n pc als met een router, ik heb er geen onderzoek over gedaan, maar ik hoor toch ook vaak dat die kleine routertjes vaak uitval hebben hoor.

Veel te over the top: Hier heb je wel een punt, maar de topic starter geeft 27 bewoners aan, en dan is zo'n pc-router juist ideaal als goedkope oplossing. Voor 27 bewoners ga je dan wel een PIII moeten fixen (wat je wel kan vinden voor 50 euro of minder), maar die vereisten staan wel op de websites van het desbetreffende routerOS dat je zou installeren.

BOE

• Juicy
  • Laatst online: 05:39
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:58:
Het modem dat ik heb gekregen heeft geen merk. Het is oranje en heeft een ethernet poort, phone 1, phone 2 en power. Op de factuur staat het vermeld als "Single-PC Ethernet modem (analoog)".
Dan is het waarschijnlijk de Copperjet 1616 van Allied Technologies.

-

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

AFAIK zijn zowel kabel als ADSL modems prima uitwisselbaar mits je de instellingen goed zet. Ik heb een tijd geleden mijn ouders hun USB Zonnet modem (nee we hoeven niet dat duurdere modem, mama internet toch niet, paar maanden later: kan mama op haar pc ook internet krijgen: doh!) voor een E-tech tweedehands modemroutertje gewisseld. Na veel gekloot qua settings online gekregen. Tijd later een stroomstoring die lang duurde: settings kwijt. Weer van voren af aan beginnen haha. Om maar aan te geven dat het dus wel valt en staat met de softwarematige settings ;)

edit:
qua onderhoud:

hardwarematig: dit loopt vast wel los als je even 2 nette NICs koopt. Je zou de server dan ook functies kunnen geven als huis website, printserver, etc.

softwarematig: tja.. hoewel freesco etc niet veel moeite kosten is het opzetten wel even (ietsje) lastig. En na verloop van tijd krijg je beveiligingsrisico's door verouderde software (exploits). Tenzij er een linux liefhebber woont is dat lastig. ALs die er woonde had hij dat vast allang gefixed ;)
Wij hadden toen ook een P1 met freesco en in praktijk toch nog wel nu en dan rebooten en gekloot ermee helaas.

[ Voor 34% gewijzigd door Jazzper op 10-10-2006 11:06 ]

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 16:06
[...]

We hebben trouwens nog wel een modem/router liggen die we bij het vorige abbo van Speedlinq kregen. Dit is een ZyXEL prestige 600 series. We hebben geprobeerd om dit modem te gebruiken ipv. het nieuwe oranje ding maar deze werkte niet en we konden hier ook niet op inloggen. Iemand misschien een idee hoe hier op in te loggen? Deze werkte eerst namelijk perfect maar ik weet niet of die het uberhaupt kan doen met het nieuwe abbo.

[...]

We moeten eigenlijk sowieso een nieuwe want de huidige router is van een huisgenoot die ons binnekort gaat verlaten. Maar wellicht dat een nieuwe aanschaffen dus toch niet nodig is wanneer ik de oude modem/router aan de praat krijg.
Dan is dat zeker zo een Allied Data 816 2p, deze kan je ook in de router modus zetten, op de Allied Data site kan je de manual wel vinden.

EDIT:
Juicy schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:02:
[...]

Dan is het waarschijnlijk de Copperjet 1616 van Allied Technologies.
Dies blauw dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Lex_brugman op 10-10-2006 11:06 ]

• Frank Kornelis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03-2012
[...]

Komt bekend voor, dat is een modem voor BBNED (wij hebben hem van Demon gekregen). Bij mij werkt het prima met een Linksys wireless routertje.

OotB

Out of the Blue

Verwijderd

Topicstarter
Er staat inderdaad iets van BBned op ja. Het is niet de Copperjet nee want die is blauw :)
EDIT: Nu ik al die modems op de site heb bekeken zie ik dat er geen 1 oranje te vinden is. Het is denk ik toch die Copperjet, zie ik het zelfde uit alleen in een andere (Speedlinq?) kleur gespoten.

Maar heeft iemand nog een idee hoe misschien de oude modem/router te kunnen gebruiken? Die heeft een jaar lang perfect gewerkt namelijk. Nu is het wel zo dat we nu een abbonement hebben waar je ook Voip mee kan maar dat wordt door ons niet gebruikt, wellicht dat hiervoor toch een ander soort modem nog is. We hebben alleen het internet abbo van speedlinq en niet de aanvullende belbundel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 11:13 ]

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:10:
Er staat inderdaad iets van BBned op ja. Het is niet de Copperjet nee want die is blauw :)
EDIT: Nu ik al die modems op de site heb bekeken zie ik dat er geen 1 oranje te vinden is. Het is denk ik toch die Copperjet, zie ik het zelfde uit alleen in een andere (Speedlinq?) kleur gespoten....
Zie mijn post hieroven, het is de Allied Data Copperjet 816 2P (oranje), de blauwe is de Allied Data Copperjet 1616.

[ Voor 5% gewijzigd door Lex_brugman op 10-10-2006 11:15 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ziet er wel stoer uit :)

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.nl/f/normal/13453841.jpg

hoeveel info wil je hebben O-)
http://www.demon.nl/support/dslexpress/copperjet816.html

[ Voor 36% gewijzigd door Jazzper op 10-10-2006 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Deze is het mannen! Alleen wat heb ik er ook weer aan om dit te weten? :)

Zit nog even te kijken op de site van Zyxel en we hebben de volgende modem/router nog liggen van het vorige abbo:
http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1021873638
Kan dit modem nog worden gebruikt met het huidige abbo of mist het dan ADSL2+ ofzoiets?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Lex_brugman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:15:
Zie mijn post hieroven, het is de Allied Data Copperjet 816 2P (oranje), de blauwe is de Allied Data Copperjet 1616.
Er zijn geen blauwe 1616's. Allied Data heeft voorbeeld-kleurtjes gebruikt voor de foto's. Er is ook een groene ring. Ja, KPN-groen. Maar KPN wilde niet. Je komt in het wild twee kleuren tegen. Oranje, voor het overgrote merendeel van de modems, en zwart voor de door Scarlet geleverde modems. Er is nagenoeg geen onderscheid te maken tussen een 816 en een 1616. Als je wilt mag je het zelf proberen te achterhalen op http://www.nutz.nl/adslgs...-en-1616-2p-naast-elkaar/ . Daar heb ik ze al eens naast elkaar gezet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:20:
[...]

Ja! Deze is het mannen! Alleen wat heb ik er ook weer aan om dit te weten? :)

...
Dat je hem in de router modus zetten kan :)

EDIT: 1616 2P is toch echt blauw op de site van Allied Data :P : http://www.allieddata.com...&productid=143&brandid=14

[ Voor 63% gewijzigd door Lex_brugman op 10-10-2006 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lex_brugman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:24:
[...]

Dat je hem in de router modus zetten kan :)
Ahja, en dan hoeft ik alleen een switch te kopen wat goedkoper is dan een nieuwe router. Maar de goedkoopste oplossing is natuurlijk de oude modem/router weer in gebruik te nemen... heb ik alleen een expert nodig die mij verteld of, en zo ja hoe, dit kan :)

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:26:
[...]

Ahja, en dan hoeft ik alleen een switch te kopen wat goedkoper is dan een nieuwe router. Maar de goedkoopste oplossing is natuurlijk de oude modem/router weer in gebruik te nemen... heb ik alleen een expert nodig die mij verteld of, en zo ja hoe, dit kan :)
Manual om hem in de router modus te zetten: ftp://ftp.allieddata.nl/p..._CJT_16xx_series_v1.0.pdf
EDIT: op pagina 79 :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan kan ik de oranje modem in de routermodus zetten.

Maar een nog betere oplossing zou zijn om het oude Zyxel modem (http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1021873638) die zowel modem als router is in gebruik te nemen. Weet alleen niet of dit kan omdat deze werd geleverd bij een oud ADSL abbo.

Wat misschien ook kan als de Zyxel niet dienst kan doen als modem/router voor ADSL2 is de oranje modem te laten staat zoals die nu doet en de oude Zyxel te gaan gebruiken als router. Dan hoeft ik geen nieuwe spullen meer aan te schaffen. Kan op de site van Zyxel alleen niet vinden hoe dit ding in te stellen als router.

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:33:
[...
...
Wat misschien ook kan als de Zyxel niet dienst kan doen als modem/router voor ADSL2 is de oranje modem te laten staat zoals die nu doet en de oude Zyxel te gaan gebruiken als router. Dan hoeft ik geen nieuwe spullen meer aan te schaffen. Kan op de site van Zyxel alleen niet vinden hoe dit ding in te stellen als router.
Dan kan je toch net zo goed de oranje modem (Copperjet 816 2P) in router modus zetten :z scheelt weer een apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Lex_brugman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:36:
[...]

Dan kan je toch net zo goed de oranje modem (Copperjet 816 2P) in router modus zetten :z scheelt weer een apparaat.
Nee dat kan volgens mij niet want die oranje heeft maar 1 poort. Ik wil dan dus die in modem modus laten staan, en dan de Zyxel (4 poorts) als router gebruiken.

Het kan alleen een apparaat schelen wanneer de Zyxel zowel als modem en als router dienst kan doen.

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:42:
[...]

Nee dat kan volgens mij niet want die oranje heeft maar 1 poort. Ik wil dan dus die in modem modus laten staan, en dan de Zyxel (4 poorts) als router gebruiken.

Het kan alleen een apparaat schelen wanneer de Zyxel zowel als modem en als router dienst kan doen.
De oranje heeft wel maar 1 poort, maar die hang je natuurlijk gewoon aan je switch ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lex_brugman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:44:
[...]

De oranje heeft wel maar 1 poort, maar die hang je natuurlijk gewoon aan je switch ;)
Maar dan moet ik nog een switch kopen :) Als ik die andere modem kan gebruiken hoeft ik niks te kopen... maar of dit kan...

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:02

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik kan er 5 vinden

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-03 19:34
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:50:
[...]

Wat niet werkt. In ons studentenhuis (27 bewoners) staat een Belkin router die om de haverklap vastloopt. Dit omdat er mensen op eMule zitten, Soulseek hebben draaien, zitten te gamen etc. In dat geval kan er iemand naar de meterkast sjouwen om de stekker eruit te trekken. Ik ben dan ook nog geen router tegengekomen die dermate veel connecties kan handelen. Mocht je een suggestie hebben... graag!
Suggestie; Netscreen 5GT of 5XT. Specs op http://www.juniper.net/products/integrated/ns_5series.html. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad als jij en ben er nu vanaf. Regelmatig te koop voor de prijs van 2 of 3 Linksys apparaten (http://www.marktplaats.nl...3A2%3Bl1%3A322%3Bl2%3A338), maar als je die al hebt kun je je WRT54G(S) mooi als access point only gebruiken en het WLAN volledig scheiden middels firewall rules op je netscreen. Heb je het meteen netjes opgelost.

Laat duidelijk zijn; geen van de consumentenroutertjes kan zoveel conneties aan. Ik heb zelf belkin, edimax, linksys (ook met dd-wrt etc) en de Zyxel hardware geprobeerd. Volgen Computer!Totaal is die 2602HW geweldig....bij mij blijft 'ie crashen. CPU belasting is ook 100% als er een hoop data doorvliegt.

[ Voor 24% gewijzigd door garp op 10-10-2006 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm die Zyxel als router gebruiken gaat niet lukken denk ik... de crosscable past namelijk niet op die modem, er kan alleen zo'n kleinere telefoon stekker in.

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-03 21:59

InSanex

serenity now!

Ik zou denken aan een Draytek Vigor 2900, maar eigenlijk sowieso een router met QoS (quality of service), daarbij kan je het verkeer enigzinds in goede banen sturen.
Uit mijn studentenhuistijd (krappe 7 jaar :) ) kan ik zeggen dat iedereen een virusscanner verplichten, desnoods AVG, kan een behoorlijke boel schelen met netwerkproblemen.
Succes!

Het weer in Halfweg

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik zou zelf denken aan een PC'tje, ik zie veel Compaq Deskpro EN Small Form Factor dingen, goed spul, anders Dell Optiplex GX1 Slimline e,d,.

Daar doe je dan een 2e netwerkkaart in, zet je clarckconnect op en je hebt een perfecte router :)

Hang er een switch achter met een Accesspoint eraan, klaar ben je.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• InSanex

InSanex

serenity now!

Sja, blijft dat elke pabo studente in je huis een modem of router aan en uit kan zetten als het internet "kapot is" ":)

Het weer in Halfweg

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 13:59

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik ken het probleem, ik heb hier een netwerkje met daarin 4 pc's en de twee D-links die er in hangen ( :? ) crashen momenteel niet meer zovaak, maar in het verleden elke dag minstens 2 / 4 uur...

Om de een of andere vreemde reden zijn de D-link routers hier zo goedkoop dat een switch/hub er niet tegenop kan, dus wat doen ze dan, hopla router 1 aan het modem met PPoE en router twee gaat in de switch van 1 en maar dan wel op de WAN van router 2... 8)7

Een oplossing zou idd zijn dopje om die Zyxel te gebruiken. Je kunt dan gewoon als je 'm alleen als router gebruiken, meestal (uit mijn hoofd) wordt poort 1 of poort 4 dan gebruikt als WAN poort....

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-03 18:02
InSanex schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:16:
Ik zou denken aan een Draytek Vigor 2900, maar eigenlijk sowieso een router met QoS (quality of service), daarbij kan je het verkeer enigzinds in goede banen sturen.
Uit mijn studentenhuistijd (krappe 7 jaar :) ) kan ik zeggen dat iedereen een virusscanner verplichten, desnoods AVG, kan een behoorlijke boel schelen met netwerkproblemen.
Succes!
Ik heb zelf een Draytek 2800G bij mijn ouders huis en dat ding is simpelweg heerlijk. Kan alle P2P programma's aan, is enorm gedetailleerd in te stellen, is zeer veilig en crasht nooit. Ja je hoort me goed, hij crasht nooit.
Enkele nadelen van Draytek zijn dat de firmware nooit gehacked wordt zodat er (naar mijn weten) geen linux op gedraait kan worden (zie de Linksys WRT54G) en de prijs. Ik kan me niet meer herinneren hoeveel ik voor het ding betaald heb maar ik dacht zo rond de E230.

Kortom, als geld geen probleem is (bijv als er meerdere mensen meebetalen) zou ik voor Draytek gaan. Linksys, Edimax, SMC, etc, etc, al die meuk komt niet in de buurt van een Draytek.

Prima.

• boogywoogy
  • Laatst online: 03-11-2020
Ik heb die router maar dan voor adsl+2 bij een speedxs abbo. Hangt een sitecom DC-202 router aan. En dan switches door het huis. Werkt prima. Ik raad je aan om gewoon een router te nemen en dan kabels naar de kamers laten lopen en daar dan switchen neerleggen. Of gewoon wireless network extender of zo.

it's as simple as something the nobody knows....

Verwijderd

Dat apparaat (de Zyxel) staat standaard ingestelt als router, dus tenzij hij ooit door iemand anders is ingesteld staat hij dat nog steeds. Anders staat hij dat na een restet.

Houdt er rekening mee dat de modem in dit apparaat ADSL 1 als maximale snelheid heeft en maar tot 1024 connecties tegelijkertijd aan kan, dus met een 27-mans verbinding is dat toch echt een bottleneck.

Die losse PC met twee kaarten lijkt me al met al toch de beste oplossing. Rekening delen door 27 en onderhoud en installatie moet voor 27 studenten toch wel op te brengen zijn?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Burne schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:21:
[...]

Er zijn geen blauwe 1616's. Allied Data heeft voorbeeld-kleurtjes gebruikt voor de foto's. Er is ook een groene ring. Ja, KPN-groen. Maar KPN wilde niet. Je komt in het wild twee kleuren tegen. Oranje, voor het overgrote merendeel van de modems, en zwart voor de door Scarlet geleverde modems. Er is nagenoeg geen onderscheid te maken tussen een 816 en een 1616. Als je wilt mag je het zelf proberen te achterhalen op http://www.nutz.nl/adslgs...-en-1616-2p-naast-elkaar/ . Daar heb ik ze al eens naast elkaar gezet.
Check het geheugen en de VoDSL / VoIP opties dan nog eens ;)

En de 1616-2p is er wel degelijk in het blauw.

De oranje zijn voorbereid voor het BBNed netwerk, stuk profiel onder 'quick start' etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
Ontopic reply;

Overweeg inderdaad een pc als router, is meestal een stuk flexibeler als een kleine router.
Met bijvoorbeeld ClarkConnect (home/gratis versie) kun je ook per aansluiting verkeer limiteren enz.

• InSanex

InSanex

serenity now!

Mijn ervaring is dus dat je met een pc als router juist helemaal niet flexibel bent.
Ga je op vakantie en valt het internet in het studentenhuis weg, mag je aan de telefoon gaan uitleggen hoe ze in clarkconnect de boel weer aan de gang krijgen, zelfde als je aan het werk bent, een dagje uit bent of desnoods samen met je vriendin op breicursus bent.
Vind maar een plek voor een pc die 24 uur per dag aanstaat, op je kamer van 4,5 bij 4,5 wil je echt geen oude desktop hebben staan, en om nou zoiets in de gang te zetten.....
daarbij nog het stroomgebruik van de pc is het gewoon een overbodig iets voor een studentenhuis om een pc als router te gebruiken.

Het weer in Halfweg

Verwijderd

Topicstarter
Een pc als router hoeft voor ons denk ik niet want wij hebben namelijk niet zoals sommige mensen denken 27 studenten in huis maar slechts 6. Een redelijk simpele router zal dus voldoen denk ik.

Nu hebben we dus een oud modem/router (Zyxel) maar die werkt niet met het nieuwe abbonement (ADSL 2+) en een nieuw modem (oranje Copperjet) die slechts 1 poort heeft. Ik wilde de Zyxel gaan gebruiken als router maar weet niet waar ik de kabel dan in moet doen omdat de kabel dus groter is dan de normale ADSL kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 11:31 ]

Verwijderd

Die Zyxel kan alleen als router werken als er aan de ene kant ADSL binnen komt en aan de andere kant een ethernet netwerk uit.

Je kunt proberen of hij het doet i.p.v. de oranje modem (kleine kans, maar klein >0) maar i.c.m de modem gaat dat nooit werken.

• ChaserBoZ_
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 11:30:
Een pc als router hoeft voor ons denk ik niet want wij hebben namelijk niet zoals sommige mensen denken 27 studenten in huis maar slechts 6. Een redelijk simpele router zal dus voldoen denk ik.

Nu hebben we dus een oud modem/router (Zyxel) maar die werkt niet met het nieuwe abbonement (ADSL 2+) en een nieuw modem (oranje Copperjet) die slechts 1 poort heeft. Ik wilde de Zyxel gaan gebruiken als router maar weet niet waar ik de kabel dan in moet doen omdat de kabel dus groter is dan de normale ADSL kabel.
Ah, dan had ik dat aantal even verkeerd gelezen :)

Die Zyxel zal alleen routeren tussen DSL en netwerk, niet tussen de netwerkpoortjes onderling.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Copperjet met switch erachter?
Neem aan dat die CJ routerfuncties heeft?

Anders een Linksys BEFSR41 erachter ofzo :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 21:41
Anti-XP schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 20:14:
Copperjet met switch erachter?
Neem aan dat die CJ routerfuncties heeft?

Anders een Linksys BEFSR41 erachter ofzo :)
Je zou inderdaad de Copperjet kunnen laten routeren en er een switch achter plakken. Maar als je met zes man regelmatig programmatuur draait die veel connecties vraagt gaat die Copperjet dat niet lekker trekken.

Heb er zelf een en in bridge werkt 'ie prima, maar je merkt dat 'ie 't zwaar heeft om de volledige lijn te routeren over meerdere werkstations. Een BEFSR41 houdt ook niet van software die veel connecties vraagt.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Pagina: 1