nForce4 + Maxtor SATA problemen nog steeds actueel?

Pagina: 1
Acties:

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Ik heb een budget systeem samengesteld en gebouwd en ondervind veel vastlopers.

Geen meldingen van windows of BSOD, puur alleen vastlopers. Eerst na de eerste windows xp installatie, bij het installeren van de moederbord drivers. Een nieuwe Xp install gedaan, leek goed te gaan, maar nu loopt ie willekeurig vast en veel problemen met internetten en mail. Internet verbinding lijkt in orde te zijn.

Nu vroeg ik me af of dit de problemen te maken kan hebben die Nforce 4 in combinatie met maxtor al langer hebben. Of zijn die problemen al opgelost, en los ik mijn probleem niet zo snel op door een ander merk HDD aan te schaffen?

Hier is zoveel over te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Specs:
Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC800 DDR2 PQI
HDD MAXTOR 80GB 8MB SATA II 6V080E0
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W

[ Voor 10% gewijzigd door Basement op 10-10-2006 08:37 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Afhankelijk van de HDD kan het idd heel goed dat er nog problemen zijn.
Er zijn namelijk wat eerdere series SATA disks van Maxtor waarmee nForce4 problemen heeft.
Daar is ook geen fix voor afaik. De problemen huizen in de harddisks zelf, dat is iig bekend, en een ander merk HDD lost het probleem inderdaad op.

Maaruh, is de M2N serie moederborden niet gebaseerd op de nForce570?
Heb er zelf iig een (de M2N-E) en die heeft een nForce 570 Ultra chipset.
Wat je in ieder geval kan proberen, is je HDD jumperen voor SATA150 (SATA-I, ipv II).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nVidia heeft het probleem nog steeds niet opgelost. Je kunt 2 dingen doen: een ander moederbord met een ander chipset nemen of een ander merk harddisk nemen. Ik zou persoonlijk voor het tweede gaan, aangezien het chipset -mits goed afgesteld en goeie drivers- qua performance nog steeds superieur is aan de concurrentie. Qua HDD kun je eens kijken naar bijvoorbeeld de Hitachi Deskstar T7K, de Seagate 7200.10 of de Western Digital Caviar SE.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
McKaamos schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:24:
Afhankelijk van de HDD kan het idd heel goed dat er nog problemen zijn.
Er zijn namelijk wat eerdere series SATA disks van Maxtor waarmee nForce4 problemen heeft.
Daar is ook geen fix voor afaik. De problemen huizen in de harddisks zelf, dat is iig bekend, en een ander merk HDD lost het probleem inderdaad op.

Maaruh, is de M2N serie moederborden niet gebaseerd op de nForce570?
Heb er zelf iig een (de M2N-E) en die heeft een nForce 570 Ultra chipset.
Wat je in ieder geval kan proberen, is je HDD jumperen voor SATA150 (SATA-I, ipv II).
De SATA2 schijven van Maxtor die voor 9 februari zijn gefabriceerd hebben vaak inderdaad een oude firmware aan boord, waardoor er problemen ontstaan met NForce chipsets (met name NForce4). Dit is overigens geen Maxtor fout, maar een NForce fout, aangezien de NForce borden zich niet aan SATA2 standaarden houden, en Maxtor dus zowaar eens wel. Maar er is een andere firmware te downloaden en in de schijf te flashen waarmee ook de oudere SATA2 schijven van Maxtor prima werken met NForce4. Heb hier 2 schijven in mijn PC die daar het bewijs van zijn...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De werking is helaas niet 100% gegarandeerd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BredeP schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:28:
[...]

De SATA2 schijven van Maxtor die voor 9 februari zijn gefabriceerd hebben vaak inderdaad een oude firmware aan boord, waardoor er problemen ontstaan met NForce chipsets (met name NForce4). Dit is overigens geen Maxtor fout, maar een NForce fout, aangezien de NForce borden zich niet aan SATA2 standaarden houden, en Maxtor dus zowaar eens wel. Maar er is een andere firmware te downloaden en in de schijf te flashen waarmee ook de oudere SATA2 schijven van Maxtor prima werken met NForce4. Heb hier 2 schijven in mijn PC die daar het bewijs van zijn...
Ah ok, mag ook natuurlijk :P
Heb zelf bewust gekozen voor een stel Samsung disks toen ik mijn plank kocht iig :P
Ik wist van de problemen dus ben ze gewoon uit de weg gegaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
@McKaamos, dit moederbord heeft een Nforce 430 onboard.

@BalusC dank voor de info, ik vermoedde het al. En aangezien het een bak is voor een vriendin van me, ga ik voor een andere harde schijf, het moet wel een beetje fatsoenlijk werken.

Update:

Beter laat dan nooit, ik heb de maxtor schijf vervangen door een Hitachi en de computer loopt vlekkeloos sindsdien.

[ Voor 21% gewijzigd door Basement op 13-11-2006 19:24 ]

Pagina: 1